Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

    Om te beginnen wil ik jullie complimenteren met het mooie en actieve forum . Ik lees al een tijdje met plezier mee, echter heb nu zelf ook een vraag:

    Zoals het onderwerp reeds weergeeft, wil ik graag een nieuwe systeemcamera aanschaffen. De camera wordt grotendeels gebruikt voor portretfoto's van ons kind en landschapfoto's (vakantie en uitstapjes), dus een megazoomlens is voor ons (nog) niet aan de orde. Verder moet de nieuwe camera snel focussen, want onze kleine beweegt continue. Om een schatting te maken zal 70% van de foto's binnenhuis gemaakt worden, dus de camera moet goede foto's maken tot pak en beet ISO 3200, want flitsen met een standaardflits vind ik geen mooie resultaten opleveren. De camera zal ook grotendeels door mijn vrouw worden gebruikt en zij schiet alleen JPEG's en middels de automatische stand.

    Welke van de camera's in mijn shortlist voldoet het meest onze wensen in de prijsklasse tot €750,00?

    Alvast bedankt voor het meedenken!

    Shortlist:
    - Fujifilm X-M1 of X-A1
    - Olympus E-PL5
    - Sony NEX-5R/T
    Last edited by dtune; 11 november 2013, 12:18.

  • #2
    Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

    Ik vind mijn Fuji X-E1 erg mooie jpg's afleveren en je kunt zonder problemen ISO 6400 gaan.
    Ik sta behoorlijk versteld wat deze camera kan als ik vergelijk met de Nikon D800 FF. Je moet het eerst gezien hebben voor je het kan geloven. De 18-55 zoomlens die ik samen kocht met de X-E1 is echt heel erg goed. Ook vooral de scherpte valt op omdat Fuji geen laagdoorlaatfilter gebruikt. Verder vind ik de Fuji mooie kleuren produceren.

    Mijn vriendin heeft een Olympus OM-D E-M5 en dat is ook een knap toestel. Levert wel meer ruis en vind de levendigheid van de geproduceerde jpg's ook wat minder. Veel succes bij de keuze.
    Last edited by Ief; 11 november 2013, 11:47.
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

    Comment


    • #3
      Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

      Ik heb nu even mijn budget vermeld in mijn vraag en dat wil heten dat de X-E1 en OMD-EM5 boven mijn budget is. @Ief, geldt jouw het verhaal ook voor de X-M1 en X-A1?

      Comment


      • #4
        Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

        Om je kindje te fotograferen lijkt me de nikon 1 S1 ideaal, valt ruim binnen je budget en heeft naar ik lees de snelste en beste autofocus dus ideaal voor beweeglijke onderwerpen.
        Maar presteert helaas minder dan de anderen op hogere iso-waardes naar het schijnt.
        Je kan er natuurlijk voor binnen een lichtgevoelige lens bij kopen, nu of op termijn als blijkt dat je er met de kitlens niet komt...

        Comment


        • #5
          Dtune, tegenwoordig worden er nogal wat E-X1 toestellen 2de hands aangeboden, misschien kan je zo onder jouw budget blijven?
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

            Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
            Om je kindje te fotograferen lijkt me de nikon 1 S1 ideaal, valt ruim binnen je budget en heeft naar ik lees de snelste en beste autofocus dus ideaal voor beweeglijke onderwerpen.
            Bedankt voor het meedenken! Ik heb heel kort ook de Nikon 1 serie overwogen, echter vind ik de prestaties erg magertjes. Mijn zwager is ook meegegaan in de Nikon 1 hype en persoonlijk vind ik de foto's allemaal
            erg plat om het zo maar even uit te drukken. Het is moeilijk te beschrijven, maar ik zie weinig diepte in de foto's. Het is net of dat alles op één lijn staat op de foto. Ik heb ook even gespeeld met de Olympus E-PL5
            en vond deze ook erg snel.

            Comment


            • #7
              Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

              Wij hebben hier de E-PL5. Superhandig toestel. Vele instel mogelijkheden en de sensor is dezelfde als uit de OM-D E-M5.
              Veel foto's ga je van mij hier nog niet vinden want hebben niet echt veel tijd + moeten het toestel nog goed onder de knie krijgen en dat vergt ook veel (vrije)tijd.
              In de beginnershoek kan je wel een foto vinden die ik genomen heb over ping pong. Niet de gemakkelijkste sport om te fotograferen maar dacht dat ik er toch aardig in gelukt was.
              Het grootste nadeel van de E-PL5 is misschien ook wel zijn grootste voordeel, nml zijn compactheid. We bezitten zelf niet de grootste handen dus denk dat dit voor je vrouw waarschijnlijk ook aangenaam in haar hand zal/kan liggen.
              Succes!!!

              Comment


              • #8
                Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

                Oorspronkelijk geplaatst door dtune Bekijk bericht
                Ik heb nu even mijn budget vermeld in mijn vraag en dat wil heten dat de X-E1 en OMD-EM5 boven mijn budget is. @Ief, geldt jouw het verhaal ook voor de X-M1 en X-A1?
                Als ik het goed voorheb dat gebruikt Fuji in al zijn toestellen dezelfde sensor.
                https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                Comment


                • #9
                  Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

                  Oorspronkelijk geplaatst door dtune Bekijk bericht
                  Bedankt voor het meedenken! Ik heb heel kort ook de Nikon 1 serie overwogen, echter vind ik de prestaties erg magertjes. Mijn zwager is ook meegegaan in de Nikon 1 hype en persoonlijk vind ik de foto's allemaal
                  erg plat om het zo maar even uit te drukken. Het is moeilijk te beschrijven, maar ik zie weinig diepte in de foto's. Het is net of dat alles op één lijn staat op de foto. Ik heb ook even gespeeld met de Olympus E-PL5
                  en vond deze ook erg snel.
                  Om te beginnen is de Nikon 1 al nooit een hype geweest, maar meteen door
                  kenners en volgers afgeschoten vanwege de kleine sensor. En wat je bedoelt
                  met platte foto's is me een compleet raadsel. Weinig diepte? Niet meer noch
                  minder dan bij een ander toestel.
                  Prijs kwaliteit is de Nikon 1 een fantastisch ding, tot spijt van wie het...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

                    Hoi,
                    Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                    Om te beginnen is de Nikon 1 al nooit een hype geweest, maar meteen door
                    kenners en volgers afgeschoten vanwege de kleine sensor...
                    Het feit door "kenners en volgers" afgeschoten worden valt wel mee.
                    Je krijgt als camera natuurlijk wél kritiek zodra je mee wilt doen met de betere systeemcamera's maar niet zo presteert.
                    De Nikon valt door de mand met fotograferen op hogere ISO's.
                    Dan gedraagt ie zich niet anders dan gewone compactcamera's.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

                      absoluut niet waar, ik heb een Nikon 1 en tijdens vakantie's gebruikt en regelmatig op ISO 3200, resultaat is erg netjes, veel en veel beter dan een kompactcamera in dezelfde prijsklasse. Dit was nl speciaal de reden dat ik deze destijds aangeschaft heb juist voor zijn hogere ISO's. en zijn handzame formaat maakte het voor mij de ideale "kompactcamera"
                      Mijn beste Foto moek nog trekke.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

                        Als je voor een olympus of panasonic gaat, kan je de magnifieke olympus 45mm f/1.8 portretlens kopen. Lijkt me ideaal als aanvulling. Een olympus epl5 met kitlens en 45mm lijkt mij persoonlijk de beste keuze.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                          Als je voor een olympus of panasonic gaat, kan je de magnifieke olympus 45mm f/1.8 portretlens kopen. Lijkt me ideaal als aanvulling. Een olympus epl5 met kitlens en 45mm lijkt mij persoonlijk de beste keuze.
                          Kan ik beamen. Met de tijd nog wel graag de 75mm gehad en een betere zoom dan mijn huidige pana 45-300mm, want die is toch niet echt scherp.


                          Sent from somewhere, using Tapatalk

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?

                            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                            Om te beginnen is de Nikon 1 al nooit een hype geweest, maar meteen door
                            kenners en volgers afgeschoten vanwege de kleine sensor.
                            Excuus, het was niet mijn bedoeling om een discussie te starten of de Nikon 1 wel of niet goed is. Met hype bedoel ik dat veel verkopers direct deze camera aanbevelen als je aangeeft dat je foto's van je kind wil maken. Doorgaans constateer ik dat met een grotere sensor mooie resultaten wordt behaald, vandaar ook mijn keuze voor M43 of APS-C camera.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke systeemcamera voor de beste JPEG foto's?



                              Hier ken je telkens 2 camera's invoeren en vergelijken en krijg je ook een lijstje met voor- en nadelen, wel handig om een overzicht te hebben vind ik.

                              Comment

                              Working...
                              X