Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probeersel Mini-Mercedes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probeersel Mini-Mercedes


    Een probeersel met tussen ring 12mm en focus stacking. Is dit reden genoeg om het verder uit te werken?
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

  • #2
    Re: Probeersel Mini-Mercedes

    leuk probeersel, maar koop de SHOOT van november, staat een leuk artikel in.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Probeersel Mini-Mercedes

      Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
      ...Een probeersel met tussen ring 12mm en focus stacking. Is dit reden genoeg om het verder uit te werken?
      Met excuses maar begrijp deze vraag niet goed...?

      De hoofdzakelijke bedoeling bij "focus stacking" is dat als je een bepaald onderwerp wil fotograferen en je hebt door de keuze van diafragma en afstand tot het onderwerp niet voldoende scherptediepte, dat je deze scherptediepte kunstmatig gaat vergroten door "focus stacking" toe te passen. Dit kun je doen door de afstand van lens tot onderwerp in heel kleine incrementele stappen te wijzigen. Vooruit of achteruit is daarbij niet belangrijk. Een statief wel en een macroslede zorgt er voor dat je maximale controle hebt op de grootte van de incrementele stapjes voor- of achteruit.

      Hoeveel van je onderwerp je in het scherptegebied wilt is jouw keuze. Als we nu aannemen dat het autootje hierboven je hoofdonderwerp is kon je:
      -ofwel de auto scherp maken van zijn linker achterhoek tot zijn linker voorhoek.
      -ofwel (wat mijn keuze zou geweest zijn) toch minstens van het bord op het dak "Polizei" tot en met de nummerplaat.
      Mocht je dat laatste nu kunnen bereiken met een F8 ipv de nu gebruikte 5.6 is er helemaal geen "focus stack" nodig.

      Misschien wordt het duidelijker aan de hand van een voorbeeld. Het gaat hier om een ondertussen oud en gesneuveld uurwerk. Dit waren mijn eerste oefeningetjes op stacken. In dit voorbeeld heb ik van bovenaan het uurwerk naar onderen toe gewerkt. Dus achteruit. Maar had evengoed omgekeerd te werk kunnen gaan.

      Foto1 : Je ziet hier een foto waarbij het woord "altimeter" en de twee naastliggende schroefjes scherp zijn. Het woord onderaan het uurwerk is niet meer leesbaar.
      Foto7 : Je ziet hier hetzelfde uurwerk, maar nu kun je onderaan perfect het woord "barometer" lezen maar niet meer het woord "altimeter."

      Neen, Foto "7" is geen schrijffout. Het duidt er alleen op dat er tussen foto 1 en foto 7 nog vijf andere opnames zaten waarbij de focus telkens op een ander onderdeel van het uurwerk kwam te liggen.

      Het gestackte eindresultaat ziet er "zo" uit en bestaat uit zeven verschillende opnames.
      Het is vanzelfsprekend dat het onderwerp niet mag bewegen.

      Hoop dat dit je vraag beantwoordt.

      Groetjes
      Marc
      Last edited by Brombeer; 7 november 2013, 16:26. Reden: Zinnetje toegevoegd
      Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

      Comment


      • #4
        Re: Probeersel Mini-Mercedes

        Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
        Met excuses maar begrijp deze vraag niet goed...?

        De hoofdzakelijke bedoeling bij "focus stacking" is dat als je een bepaald onderwerp wil fotograferen en je hebt door de keuze van diafragma en afstand tot het onderwerp niet voldoende scherptediepte, dat je deze scherptediepte kunstmatig gaat vergroten door "focus stacking" toe te passen. Dit kun je doen door de afstand van lens tot onderwerp in heel kleine incrementele stappen te wijzigen. Vooruit of achteruit is daarbij niet belangrijk. Een statief wel en een macroslede zorgt er voor dat je maximale controle hebt op de grootte van de incrementele stapjes voor- of achteruit.
        Wijzig je de afstand tussen je onderwerp en je camera?? Ik heb mijn scherpstelpunt , in dit geval, in 2 stappen gewijzigd. 1 op de nummerplaat, 1 op de stijl van de voorruit.

        Hoeveel van je onderwerp je in het scherptegebied wilt is jouw keuze. Als we nu aannemen dat het autootje hierboven je hoofdonderwerp is kon je:
        -ofwel de auto scherp maken van zijn linker achterhoek tot zijn linker voorhoek.
        -ofwel (wat mijn keuze zou geweest zijn) toch minstens van het bord op het dak "Polizei" tot en met de nummerplaat.
        Mocht je dat laatste nu kunnen bereiken met een F8 ipv de nu gebruikte 5.6 is er helemaal geen "focus stack" nodig.
        Ik heb de foto's gemaakt om met mijn tussen ringen te stoeien. Nadien dacht ik aan 'focus stacking'. Door de tussenringen had ik dus een heel klein DOF. Indien gewenst wil ik hier de 2 originele foto's wel plaatsen om een indruk te geven.
        Verder heb ik vandaag nog geoefend met focus stacking zonder tussenring. Resultaat staat hier (17 foto's is stacking)

        Misschien wordt het duidelijker aan de hand van een voorbeeld. Het gaat hier om een ondertussen oud en gesneuveld uurwerk. Dit waren mijn eerste oefeningetjes op stacken. In dit voorbeeld heb ik van bovenaan het uurwerk naar onderen toe gewerkt. Dus achteruit. Maar had evengoed omgekeerd te werk kunnen gaan.


        Foto1 : Je ziet hier een foto waarbij het woord "altimeter" en de twee naastliggende schroefjes scherp zijn. Het woord onderaan het uurwerk is niet meer leesbaar.
        Foto7 : Je ziet hier hetzelfde uurwerk, maar nu kun je onderaan perfect het woord "barometer" lezen maar niet meer het woord "altimeter."

        Neen, Foto "7" is geen schrijffout. Het duidt er alleen op dat er tussen foto 1 en foto 7 nog vijf andere opnames zaten waarbij de focus telkens op een ander onderdeel van het uurwerk kwam te liggen.

        Het gestackte eindresultaat ziet er "zo" uit en bestaat uit zeven verschillende opnames.
        Het is vanzelfsprekend dat het onderwerp niet mag bewegen.

        Hoop dat dit je vraag beantwoordt.

        Groetjes
        Marc
        Strikt genomen is mijn vraag niet beantwoord, maar tussen de regels door lees ik dat ik wat verder kan gaan oefenen.
        Website: cameraobschuura.nl
        Twitter: @CameraObSchuura
        FaceBook: Cameraobschuura

        Comment


        • #5
          Re: Probeersel Mini-Mercedes

          Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
          Wijzig je de afstand tussen je onderwerp en je camera?? Ik heb mijn scherpstelpunt , in dit geval, in 2 stappen gewijzigd....
          Inderdaad, maar je kunt de "sprongen" even fijn regelen door met je scherpstelring te spelen op MF. Maar bij dat laatste, zeker als het over een groter aantal foto's gaat, durf ik wel eens wat te ver draaien...de "gaps" die dan moeten gedicht worden door "Combine ZM" worden daardoor soms wat groot...en dat laat sporen na in de uiteindelijke stack. (Oude dag zeker ) met de slede heb ik een schaalverdeling en dat werkt voor mij iets makkelijker en is stukken beter zichtbaar (bij oa weinig licht) dan door het zoekertje te moeten kijken. Heb er ook al gemaakt met de camera aangesloten en bediend via de PC en dat is natuurlijk de max omdat je dan onmiddellijk op je grote monitor ziet waar je mee bezig bent. Een desktop is niet van die aard om hem onder de arm overal mee naar toe te zeulen

          Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
          Ik heb de foto's gemaakt om met mijn tussen ringen te stoeien. Nadien dacht ik aan 'focus stacking'. Door de tussenringen had ik dus een heel klein DOF. Indien gewenst wil ik hier de 2 originele foto's wel plaatsen om een indruk te geven.
          Verder heb ik vandaag nog geoefend met focus stacking zonder tussenring. Resultaat staat hier (17 foto's is stacking)
          Het spijt mij over tussenringen kan ik niet meespreken bij gebrek aan die ringen of ervaring er mee.

          Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
          Strikt genomen is mijn vraag niet beantwoord, maar tussen de regels door lees ik dat ik wat verder kan gaan oefenen.
          Had geschreven dat ik ze niet begreep. Een andere formulering had misschien duidelijker geweest. Ga nog éne keer gissen...
          Als "is dit reden genoeg om verder uit te werken" op de miniatuur mercedes slaat, is het niet mijn ding. Andere mensen hebben daar mogelijks een andere mening over.
          Als "is dit reden genoeg om verder uit te werken" slaat op de bloem die je geplaatst hebt, of insecten, of een productfoto zou ik volmondig met "ja" antwoorden.
          Dus weet niet of je het hebt over verder te experimenteren met stacking of verder te experimenteren met de miniatuur auto.

          Groetjes
          Marc
          Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

          Comment


          • #6
            Re: Probeersel Mini-Mercedes

            Oorspronkelijk geplaatst door Brombeer Bekijk bericht
            Als "is dit reden genoeg om verder uit te werken" slaat op de bloem die je geplaatst hebt, of insecten, of een productfoto zou ik volmondig met "ja" antwoorden.
            Dus weet niet of je het hebt over verder te experimenteren met stacking of verder te experimenteren met de miniatuur auto.

            Groetjes
            Marc
            Dan zoek ik naar nog wat andere onderwerpen en ga ik verder met stacking. Bedankt voor de info en adviezen.

            Michel
            Website: cameraobschuura.nl
            Twitter: @CameraObSchuura
            FaceBook: Cameraobschuura

            Comment


            • #7
              Re: Probeersel Mini-Mercedes

              Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
              Dan zoek ik naar nog wat andere onderwerpen en ga ik verder met stacking. Bedankt voor de info en adviezen.

              Michel
              Euh...Michel, wie zou ik zijn om te zeggen wat je wel en niet mag/moet fotograferen...
              Zo was dat zeker niet bedoeld.
              Heb gewoon gezegd dat het miniatuur autootje niet mijn ding was...en dat er misschien andere mensen zijn die het anders zien.
              Je moet vooral doen wat je graag doet.
              Enne...een onderwerp om op te oefenen is het zeker en vast.

              Groetjes
              Marc
              Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

              Comment

              Working...
              X