Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bridge of Nikon DSLR?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bridge of Nikon DSLR?

    Hallo,

    ik ben een foto-amateur maar kies telkens voor compacte fototoestellen die geen lang leven beschoren zijn. Enkele nare ervaringen met de Canon IXUS 50 en andere Panasonics DMC-Z1's hebben ervoor gezorgd dat we deze keer wel een beter toestel in huis gaan halen.

    Wat doen we met ons fototoestel? Foto's nemen van de kinderen en de obligatoire reizen in beeld brengen. Eveneens wordt er af en toe eens een filmpje met het toestel geschoten. Ook is het leuk om eens een zoom-foto te maken vanop de tribune van de tennis.
    Wij verwachten een redelijk snel toestel met een goede automatische stand en een gemakkelijke mogelijkheid om snel te switchen van landscape naar macro enzoverder. Tevens zou ik graag vanop een meter of 10-15 mijn kinderen redelijk dichtbij op de foto krijgen. Lenzen wisselen zie ik niet altijd zitten gezien de leukste momenten anders reeds gepasseerd zijn terwijl wij onze lens er nog maar aan het afhalen zijn.

    Mijn eerste optie was een Nikon D3200 met de 18-55 lens erop maar nu zijn we toch aan het stadium dat we een D5200 met een 18-105 zouden overwegen gezien de eerstgenoemde maar 11 focuspunten heeft en de laatste 39. De eerstgenoemde lens zoomt trouwens veel te weinig. Een Tamron 18-200 overwoog ik ook maar viel af wegens geen beeldstabilisatie (en de body heeft dit ook niet dus een no-go... denk ik?)

    Maar.... zouden we niet beter voor een bridge toestel kiezen gezien deze een hogere zoom heeft? Ik zie door het bos de bomen niet meer.

    Wat denken jullie? Of kunnen jullie me doorverwijzen naar ergens waar ik hopelijk meer info kan verkrijgen?
    Elke raad is welkom!

    Help!

    Alvast bedankt voor jullie feedback!

  • #2
    Re: Bridge of Nikon DSLR?

    Ik heb niet echt een goed idee van wat er nu op de markt is, maar gezien je wensen denk ik dat je beter af bent met een bridge camera.
    - Filmen met een DSLR wordt tegenwoordig steeds beter, maar volgens mij werkt het niet zo makkelijk en snel als met een compact / bridge (zeker met autofocus)
    - Zoom-foto's vanaf de tribune en foto's vanaf 10-15 meter gaan natuurlijk prima met DSLR, maar niet heel goed met een 18-105 lens. Ik denk dat je dan eerder aan 200 of zelfs 300mm moet denken.
    - Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij is de combinatie zoomlens + macro voor een DSLR lastig te vinden en anders vrij prijzig. Hangt er natuurlijk wel van af wat je onder macro verstaat. Met mijn 18-105 lens kan ik een gemiddeld bloemetje wel redelijk op de foto zetten, maar insecten zijn meestal (te) lastig.

    Daar tegenover staat een (veel?) snellere autofocus met een DSLR, en meer fps, wat bij foto's van kinderen nog wel eens van pas kan komen.

    Succes!
    Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

    Comment


    • #3
      Re: Bridge of Nikon DSLR?

      Hallo Pepijn,

      bedankt voor uw reactie. Ik geef even een toelichting voor de volgende mensen die de tijd en moeite te nemen om me bij te staan :-)
      Wat de macro betreft doel ik eerder naar de mogelijkheid om vanop 50cm bv enkele bloemen te fotograferen enzoverder. Het is zeker niet mijn bedoeling om immens scherpe foto's van een vlieg te maken.
      Het hoofddoel is om snelle mooie foto's van de kinderen enzoverder te kunnen maken. Daarom ook dat ik liever niet te veel switch qua lenzen gezien dat tijdverlies is (bij mij persoonlijk dan).
      De foto's uit de tribune zijn ook niet vanop de bovenste rij. Momenteel heb ik dus een compactje met een 10x zoom. Dit volstaat voor me maar ik kan me heel moeilijk in de dslr-wereld verplaatsen om de bijhorende lens terug te vinden die tot 10x zoomt, vandaar mijn wat vage omschrijving.

      Misschien neem ik voor dit soort gebruik eerder een grotere compactcamera zoals de Panasonic Lumix DMC-TZ40 of Nikon Coolpix P520?

      Thx!
      Last edited by Testedoene; 19 augustus 2013, 21:03.

      Comment


      • #4
        Re: Bridge of Nikon DSLR?

        Qua macro zal een dslr dan geen problemen opleveren.

        Zoom is ook ander en inderdaad ingewikkelder verhaal. 10x zoom betekent kan 10-100mm betekenen, maar ook 30-300, een groot verschil. Daarnaast speelt ook de sensor in de camera een belangrijke rol (crop-factor). Wat je kunt doen is voor jouw camera (welke is dat?) de focal length equivalent op te zoeken (minimum en maximum) en beide waarden te delen door 1.5. De waarden die je dan krijgt zijn de milimeters die gelijk staan aan de waardes voor een camera als de Nikon D3200 en D5200.

        Als je het niet kan vinden zal ik ook nog even voor je zoeken (mits ik je camera-type weet).

        Maar buiten dat ben je misschien wel gewoon beter af met een van de camera's die je noemt.
        Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

        Comment


        • #5
          Re: Bridge of Nikon DSLR?

          Eender welke compact of bridge heeft een (omgerekend naar FF) aanvang van 28 tot 35mm. Zeker de oudere toestellen.
          De nieuwere gaan al eens tot 24mm om te beginnen.
          Als je dus een camera kiest met 10x zoom gaat die (wederom omgerekend naar FF) tot in het geval van bijv. 28mm tot 280mm.
          Op een bridge staat het meestal aangegeven wat het bereik in FF equivalent is.
          Voor een dslr moet je zelf rekenen en de mm's die op de lens staan x1.5 (nikon/sony) of 1.6 (canon) doen om datzelfde eq. te bekomen.

          Ik denk persoonlijk dat een goede compact of een bridge u beter zal dienen ,de eisen die je stelt zijn perfect realiseerbaar met zon' toestel.
          D800 en een goed glasservies

          Comment


          • #6
            Re: Bridge of Nikon DSLR?

            kijk ook eens naar de Nikon 1 serie, welliswaar met verwisselbare lenzen, maar als "compact" toestel ook prima te gebruiken, ik heb veel compacts versleten en elke keer was het weer net niet, totdat ik de Nikon 1 tegenkwam, toestel is uiterst snel, hendig, toch redekijk handzaam en de mogelijkheid om eens een telelens erop te zetten, telelens is wlliswaar een groot woord, maar lensje is nog steeds erg klein en past in je broekzak.
            Ook HD filmen gaat uiterst handig en goed.
            Ik zou toch even de moeite nemen om dit te bekijken, fotokwaliteit en video is erg mooi en goed, ook op de hogere ISO's bij weinig licht nog steeds erg mooie resultaten.
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

            Comment


            • #7
              Re: Bridge of Nikon DSLR?

              of de:
              Nikon 1 J3 + 1 NIKKOR VR 10-30mm - Systeemcamera
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Bridge of Nikon DSLR?

                Hallo allemaal,

                bedankt voor de feedback! Ondertussen ben ik al heel wat wijzer geworden moet ik zeggen.
                Een DSLR is dus een superoptie maar gelet op ons gebruik wordt het dus beter een goede compact of systeemcamera.
                Overkill is nooit goed en zeker niet als je daardoor het toestel minder of verkeerd zal gebruiken.

                Mijn huidig toestel is een Panasonic Lumix DMC-ZX1, uitgerust met een 12,0 megapixel ccd-chip en een lens met een zoomrange van 25 - 200 mm (35 mm equivalent). Een 8x zoom dus ipv de 10x die ik dacht.
                Het toestel zelf levert redelijk goede foto's af maar zoals zovelen heb ik ook last van stofdeeltjes aan de binnenkant van het toestel. Het toestel werd in garantie reeds teruggestuurd maar kwam terug met nukkige bedieningsknoppen (slecht terug gemonteerd?) en... met vuil op de binnenkant. Een foto van een mooie blauwe hemel heeft bij mijn toestel wel iets apart :-(

                Ik heb het even nagekeken en eigenlijk heb ik niet echt meer zoom nodig op het toestel.

                Als ik de reacties zo nalees is een goede compact of systeemcamera mijn (lees: ons) ding.

                De Nikon 1 J3 met 10-30mm lens lijkt me een degelijk toestel te zijn maar is de 3x zoom in de praktijk voldoende bouk?? Een bijkomende lens komt immers nogal duur uit? Heb je reeds uitsnedes moeten maken in foto's die met dit toestel genomen zijn? Geen overdreven kwaliteitsverlies?
                Eventueel een
                Canon PowerShot SX50 HS
                Nikon Coolpix P520
                Panasonic Lumix FZ200?

                Zijn er nog alternatieven die ik moet overwegen?

                Nogmaals mijn dank voor alle tijd en moeite die jullie hier (en bij anderen) reeds namen om niet-kenners als mijzelf verder te helpen!

                Comment


                • #9
                  Re: Bridge of Nikon DSLR?

                  een extra lens op de Nikon 1 serie hoeft niet zo duur te zijn, vaak worden ze in pakketten aangeboden, het aantal pixels is ruim genoeg om grote afdrukken te maken en eventueel een uitsnede.
                  Kijk ook eens op de tweedehandsmarkt bij de Nikon 1 serie, vaak worden hier voor weinig leuke komplete sets aangeboden met weinig tot niks aan gebruikersspoortjes.

                  Je kunt wel weer voor een compact of bridgecamera kiezen, maar vaak is het met deze toestellen net niet, kwaliteit wellicht goed, maar niet snel genoeg om rennende en spelende kinderen bij te houden, vertraging met onspanknop, hoge ISO's niet om aan te zien, de Nikon 1 serie verslaat ze allemaal op dit gebied (sommige natuurlijk uitgezonderd), hij is snel, goed t/m ISO 3200, 60 beelden p/sec indien nodig, HD film in uitstekende kwaliteit, en mooiste van dit alles, klein en handzaam.
                  Ik heb geen aandelen in Nikon 1 serie, maar sinds ik dit toestelletje heb gebruik ik tijdens uitstapjes en vakantie's haast niks anders meer, heb daarnaast ook een Canon 5D mark 2 en een Olympus OM-D, maar de Nikon is en blijft mijn favouriet tijdens dit soort uitjes.
                  Mijn beste Foto moek nog trekke.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bridge of Nikon DSLR?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Testedoene Bekijk bericht
                    Hallo allemaal,

                    bedankt voor de feedback! Ondertussen ben ik al heel wat wijzer geworden moet ik zeggen.
                    Een DSLR is dus een superoptie maar gelet op ons gebruik wordt het dus beter een goede compact of systeemcamera.
                    Overkill is nooit goed en zeker niet als je daardoor het toestel minder of verkeerd zal gebruiken.

                    Mijn huidig toestel is een Panasonic Lumix DMC-ZX1, uitgerust met een 12,0 megapixel ccd-chip en een lens met een zoomrange van 25 - 200 mm (35 mm equivalent). Een 8x zoom dus ipv de 10x die ik dacht.
                    Het toestel zelf levert redelijk goede foto's af maar zoals zovelen heb ik ook last van stofdeeltjes aan de binnenkant van het toestel. Het toestel werd in garantie reeds teruggestuurd maar kwam terug met nukkige bedieningsknoppen (slecht terug gemonteerd?) en... met vuil op de binnenkant. Een foto van een mooie blauwe hemel heeft bij mijn toestel wel iets apart :-(

                    Ik heb het even nagekeken en eigenlijk heb ik niet echt meer zoom nodig op het toestel.

                    Als ik de reacties zo nalees is een goede compact of systeemcamera mijn (lees: ons) ding.

                    De Nikon 1 J3 met 10-30mm lens lijkt me een degelijk toestel te zijn maar is de 3x zoom in de praktijk voldoende bouk?? Een bijkomende lens komt immers nogal duur uit? Heb je reeds uitsnedes moeten maken in foto's die met dit toestel genomen zijn? Geen overdreven kwaliteitsverlies?
                    Eventueel een
                    Canon PowerShot SX50 HS
                    Nikon Coolpix P520
                    Panasonic Lumix FZ200?

                    Zijn er nog alternatieven die ik moet overwegen?

                    Nogmaals mijn dank voor alle tijd en moeite die jullie hier (en bij anderen) reeds namen om niet-kenners als mijzelf verder te helpen!
                    Je lijst hierboven een aantal kwalitatieve compacts op met een bereik van 1000mm en groter. Recent was daar reeds een topic over link waarin een goeie link naar youtube zit voor een vergelijking tussen drie superzooms.

                    Overweeg zeker ook de Fuji X-S1
                    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bridge of Nikon DSLR?

                      Hallo allemaal,

                      wegens het winnen van een compact Canon-fototoestel (bedankt Skoda, de timing kon niet beter geweest zijn!) heb ik mijn aankoop van een nieuw beter fototoestel wat kunnen uitstellen.
                      Ik heb de EXIF-files van mijn bestaande foto-collectie wat uitgespit en kom tot de constatatie dat ik eigenlijk niet veel gebruik maak van de hogere zoom-functie (>3x).

                      Mijn keuze is echter nog steeds niet evident en zelfs tweestrijdig te noemen. Ik zoek een toestel waar mijn vrouw en ikzelf gemakkelijk mee overweg kunnen en gezien we beiden leek zijn moet het een vooral een easy-to-use toestel zijn.

                      Ik overweeg nog 2 toestellen:

                      -Panasonic Lumix FZ200 (waar blijft de opvolger?!) wegens de constante f/2,8. Gezien we dit jaar naar New York gaan lijkt de zoom me wel leuk om te gebruiken vanop de skyscrapers. Ook van op de grond lijken me wel leuke verticale foto's te maken...
                      -Nikon D3200 18mm-105mm kitlens om mee te beginnen. Een redelijk goede lens die me toelaat om te experimenteren zonder van lens te moeten wisselen in het begin.
                      (- De Nikon 1-serie valt af wegens geen standaard flash. Misschien heb je niet veel een flash nodig met het toestel maar als we bv een kerk binnenstappen op reis denk ik dat ik daar wel een flash nodig heb?)

                      Bedenkingen:
                      -DSLR = risico op slechte foto's bij gebruik door amateurs? Hoe zit het met de automatische standen? Kans op succesvolle foto's?
                      -grote afmetingen DSLR = kans dat men eerder het toestel thuis laat liggen?
                      -moeilijke instellingen = kans dat men eerder het toestel thuis laat liggen?
                      -zoom-functie FZ200 zal vermoedelijk (buiten de reis naar NY) minder gebruikt worden?
                      -ik heb schrik dat de foto's die ik maak voor ik het toestel helemaal door heb gaan mislukken. Mijn vrouw zal het toestel ook gebruiken en ik heb schrik dat bij haar de foto's altijd moeilijker te maken zullen zijn...


                      Ik zoek op google maar kan weinig info vinden ivm de kwaliteit en kans op succesvolle foto's met de D3200 op automatische stand. Creatieve foto's ga ik niet echt veel maken behalve wat foto's in zwart/wit en sephia.

                      Ik dank jullie van harte voor de tijd die jullie nemen om mensen zoals mij verder te helpen!!!!!
                      Last edited by Testedoene; 27 februari 2014, 10:02.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bridge of Nikon DSLR?

                        Ikzelf zou gaan voor de panasonic.
                        Kennis van mij heeft dit toestel, en de beelden die eruit komen zijn top.
                        Je hebt in één toestel van ongeveer 500 gr alles wat je nodig hebt (belangrijk als je wat afstanden doet), en kwa budget kan je niet beter scoren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bridge of Nikon DSLR?

                          Of een Olympus (of Panasonic) systeemcamera ?
                          Om enkele mogelijkheden op te lijsten:

                          ps: ik heb geen connectie met die winkel
                          Last edited by katbollie; 28 februari 2014, 07:59.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bridge of Nikon DSLR?

                            Met interesse in een tele-bereik van 300mm en hoger, zou ik je geen dslr of bridge aanraden.
                            Bovendien voldoet de kwaliteit van 'de betere compacts' waarschijnlijk wel aan je verwachtingen. Deze is er net als bij dslr en bridge, sterk op vooruit gegaan. Het verschil blijft dus wel, maar zeker voor tele-bereik moet je daar fors voor betalen.

                            Zoek je een toestel met een bereik tot ca. 200mm, dan zijn er heel wat andere mogelijkheden (link).

                            Instellingen zoals sluitertijd en diafragma zijn ook op een compact via het menu in te stellen wanneer je eens buiten de automatisch modes wil werken. Wil je voornamelijk dit doen, dan wordt de beschikbaarheid van knopjes belangrijker en die vindt je vooral op een dslr terug.
                            De bridge is, zoals zijn naam het zegt, een combinatie van beide werelden. Dit zowel op vlak van de voordelen als de nadelen waarbij een keuze m.a.w. zeer persoonlijk wordt.
                            Last edited by cojon; 27 februari 2014, 14:48.
                            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bridge of Nikon DSLR?

                              In jouw geval zou ik niet twijfelen: de Panasonic FZ200, als je toch geen extreme zoom gebruikt, is die 2.8 veel interessanter.
                              Nikon Df

                              Comment

                              Working...
                              X