Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

    Voor diegenen onder ons die met de D800(E) al eens ondervonden hebben dat de verhouding sluitertijd / brandpuntsafstand een nog belangrijker gegeven is ivm bewegingsonscherpte in vergelijking met andere Nikon camera's, ben ik op een interessante camera-instelling uitgekomen die de bewegingsonscherpte tgv een te lange sluitertijd tot het verleden doet behoren.
    In de manual wordt o.a. een en ander beschreven op p.111-112, maar lijkt mij niet zo duidelijk. De technische gids van Nikon op blz. 24 is hiervoor beter: http://www.nikonsupport.eu/europe/Ma...alguide_nl.pdf

    De oplossing is dus de "brandpunts-afhankelijke Auto ISO"
    De camera leest de brandpuntsafstand en als de sluitertijd te lang is wordt de ISO automatisch verhoogd.
    Als de lichtomstandigheden veranderen komt de sluitertijd dan nooit meer onder de 1/op1X brandpuntsafstand; 1/op2X brandpuntsafstand of nog 1/op3X brandpuntsastand, al naargelang wat je zelf hebt ingesteld in het "OPNAMEMENU" -ISO-gevoeigheid -> langste sluitertijd AUTO ->Automatisch -> hier met pijltje naar rechts in submenu komen, waar de sluitertijd langer (naar links) of korter(naar rechts) kan ingesteld worden.
    Wil je bvb. met een 85mm objectief steeds een min. sluitertijd van 1/170 s (x2 dus), dan plaats je het gele driehoekje, dat normaal in het midden staat, één streepje naar rechts. Dan heb je steeds een sluitertijd 1/op 2X de brandpuntsafstand van je objectief. Mocht je een sluitertijd van 1/op 3X brandpuntsafstand verkiezen , dan ga je met het driehoekje 2 streepjes naar rechts.

    In het OPNAMAMENU moet je dus instellen: ISO-gevoeligheid instellen/Autom inst ISO-gevoeligheid = ON; langste sluitertijd = AUTO
    De maximale ISOgevoeligheid kan je dan naar wens instellen. Ik wens slechts tot 3200 te gaan, maar misschien is het nog beter dat je 6400 instelt, omdat dan je veilige sluitertijd het langst gegarandeerd blijft.
    Gemakkelijk en vlug deze instelling AAN en AF te zetten doe je door op de camera de ISO-knop ingedrukt te houden en aan de secundaire instelschijf te draaien.

    Dit wou ik even meegeven voor de D800(E) gebruikers onder ons die hier het belang van inzien. Het gebeurt met iedereen van ons wel eens dat, als snelheid nodig is bij verslechterende lichtomstandigheden, wij de sluitertijd vergeten aan te passen. Met deze camerainstelling moet dit definitief toe het verleden behoren.
    Last edited by enero; 27 juli 2013, 19:50.
    Leeft en LAAT LEVEN !

  • #2
    Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

    net eens bekeken, goede tip ! thanks

    Comment


    • #3
      Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

      Lang geleden heb ik zelfs eens een mailtje naar Nikon gestuurd om hun auto ISO brandpunt-afhankelijk te maken. 'k Denk niet dat ze het daarom gedaan hebben want ik stelde ook voor om ook rekening te houden met of de VR al of niet aanstaat. 'k Was wel blij dat de D800 al rekening houdt met de brandpuntafstand.

      Comment


      • #4
        Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

        Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
        Voor diegenen onder ons die met de D800(E) al eens ondervonden hebben dat de verhouding sluitertijd / brandpuntsafstand een nog belangrijker gegeven is ivm bewegingsonscherpte in vergelijking met andere Nikon camera's, ben ik op een interessante camera-instelling uitgekomen die de bewegingsonscherpte tgv een te lange sluitertijd tot het verleden doet behoren.
        ik zou dat 'nog belangrijker' zijn met een serieuze korrel zout nemen, aangezien ze bij DXO aantonen dat er bijna geen enkele lens is die meer dan 20MP benut.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

          U zal mij allicht weer slecht begrepen hebben. Maar wie een D800 bezit, weet, of zou moeten weten, dat bewegingsonscherpte gelinkt aan brandpuntsafstand/sluitersnelheid sneller optreedt dan bij andere Nikon camera's met minder pixel-geweld. Dit moet toch zijn reden hebben, maar wat die reden ook moge zijn, wanneer je met deze tip gewapend bent moet het risico tot bewegingsonscherpte toch geminimaliseerd zijn.
          Leeft en LAAT LEVEN !

          Comment


          • #6
            Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            U zal mij allicht weer slecht begrepen hebben. Maar wie een D800 bezit, weet, of zou moeten weten, dat bewegingsonscherpte gelinkt aan brandpuntsafstand/sluitersnelheid sneller optreedt dan bij andere Nikon camera's met minder pixel-geweld. Dit moet toch zijn reden hebben, maar wat die reden ook moge zijn, wanneer je met deze tip gewapend bent moet het risico tot bewegingsonscherpte toch geminimaliseerd zijn.
            Ik heb dit van in het begin zo ingesteld op mijn D800E. ISO laat ik vrij naar boven gaan tot helemaal het maximum onder het motto "beter één foto dan geen foto". In weerwil van cijfermateriaal waaruit zou moeten blijken dat die 36MP maar wat indrukmakerij is, merk ik persoonlijk toch een groot verschil met mijn vroegere D300. Ten eerste natuurlijk tijdens het overheerlijke "wandelen" doorheen mijn foto's, maar vooral, on topic, met betrekking tot sluitertijden, die duidelijk korter moeten, ook met VR, om genadeloos scherpe foto's te krijgen.

            Walter
            D850

            Comment


            • #7
              Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Ik heb dit van in het begin zo ingesteld op mijn D800E. ISO laat ik vrij naar boven gaan tot helemaal het maximum onder het motto "beter één foto dan geen foto". In weerwil van cijfermateriaal waaruit zou moeten blijken dat die 36MP maar wat indrukmakerij is, merk ik persoonlijk toch een groot verschil met mijn vroegere D300. Ten eerste natuurlijk tijdens het overheerlijke "wandelen" doorheen mijn foto's, maar vooral, on topic, met betrekking tot sluitertijden, die duidelijk korter moeten, ook met VR, om genadeloos scherpe foto's te krijgen.

              Walter
              terwijl de fysica heel duidelijk verklaard dat voor genadeloos scherpe foto's de sluitertijd op een camera met kleinere sensor altijd korter moet zijn dan op een met een grotere.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                terwijl de fysica heel duidelijk verklaard dat voor genadeloos scherpe foto's de sluitertijd op een camera met kleinere sensor altijd korter moet zijn dan op een met een grotere.
                Ja ok ik kan alleen maar zeggen wat ik ervaar met de D800E in vgl. met de D300. Graag even een linkje naar een desbetreffende technische uiteenzetting die zoiets beweert. Bij gelijkblijvende pixel pitch kan het hout snijden, niet als de FF een kleinere pixel pitch heeft. Volgens mij hé.


                Walter
                D850

                Comment


                • #9
                  Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  Ja ok ik kan alleen maar zeggen wat ik ervaar met de D800E in vgl. met de D300. Graag even een linkje naar een desbetreffende technische uiteenzetting die zoiets beweert. Bij gelijkblijvende pixel pitch kan het hout snijden, niet als de FF een kleinere pixel pitch heeft. Volgens mij hé.


                  Walter
                  ja volgens jou is 3/4 van een taart minder dan 12/16 maar nu ga ik naar de Gentse Feesten. Topic zal wel voorbij zijn voor ik het terug over scherpte kan hebben.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

                    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                    ja volgens jou is 3/4 van een taart minder dan 12/16 maar nu ga ik naar de Gentse Feesten. Topic zal wel voorbij zijn voor ik het terug over scherpte kan hebben.
                    Blijf daar maar zo lang mogelijk en vergeet niet als het donker wordt het licht aan te steken mocht u nog zinnens zijn een foto te schieten.
                    Last edited by enero; 27 juli 2013, 19:09.
                    Leeft en LAAT LEVEN !

                    Comment


                    • #11
                      Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Ik heb dit van in het begin zo ingesteld op mijn D800E. ISO laat ik vrij naar boven gaan tot helemaal het maximum onder het motto "beter één foto dan geen foto". In weerwil van cijfermateriaal waaruit zou moeten blijken dat die 36MP maar wat indrukmakerij is, merk ik persoonlijk toch een groot verschil met mijn vroegere D300. Ten eerste natuurlijk tijdens het overheerlijke "wandelen" doorheen mijn foto's, maar vooral, on topic, met betrekking tot sluitertijden, die duidelijk korter moeten, ook met VR, om genadeloos scherpe foto's te krijgen.

                      Walter
                      Hier ook nog een D300 en dit is ook mijn ervaring.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #12
                        Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

                        Deze is ook nog interessant : https://nikoneurope-nl.custhelp.com/...hoge-resolutie
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #13
                          Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          ja volgens jou is 3/4 van een taart minder dan 12/16 maar nu ga ik naar de Gentse Feesten. Topic zal wel voorbij zijn voor ik het terug over scherpte kan hebben.
                          Amuseer je daar nog. Vergeet niet dat beweringen die niet gestaafd kunnen worden door enige wetenschappelijke ruggengraat, de waarde van gebakken lucht hebben. Hier spreekt alvast het door Enero bezorgde linkje logische boekdelen.


                          Walter
                          D850

                          Comment


                          • #14
                            Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

                            Enero, bedankt voor de interessante bijdrage
                            Ik heb de instellingen voor de brandpunts-afhankelijke Auto ISO inmiddels ook actief op mijn D7100.

                            Dirk.
                            The difference between genius and stupidity is that genius has its limits.

                            Comment


                            • #15
                              Re: D800(E) - relatie brandpuntsafstand/sluitertijd

                              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              Amuseer je daar nog. Vergeet niet dat beweringen die niet gestaafd kunnen worden door enige wetenschappelijke ruggengraat, de waarde van gebakken lucht hebben. Hier spreekt alvast het door Enero bezorgde linkje logische boekdelen.


                              Walter
                              dit komt van een bron die jij hier wel eens vermeldt.
                              What are the key lessons for the photographic community?
                              The Perceptual MPix measure confirms certain rules of thumb such as “a 12 MPix full-format camera is sharper than an 18 MPix APS,” and can verify if the kits offered by manufacturers will properly support a hardware update, etc. Many exciting issues are now quantifiable, and DxOMark will soon offer detailed analyzes based on these scores.

                              Combined with DxOMark’s long-standing position as the industry leader in image quality evaluation, this new Perceptual MPix measure with its single numeric score, its strong correlation with the human perception of image quality, and its usefulness for easily comparing combinations of digital cameras and lenses, will give consumers, journalists, and experts in the field a better understanding of image quality, and more specifically, of lens and camera resolution.
                              het volledige artikel hier http://www.dxomark.com/index.php/en/...l-can-help-you
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X