Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D700 flitsschoen te licht voor SB900???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D700 flitsschoen te licht voor SB900???

    Ben afgelopen zaterdag tijdens een huwelijks reportage achter een vervelend fenomeen gekomen.
    Het is voor het eerst op gedoken, dus niet al te veel last van gehad, de reportage heeft er niet onder geleden.
    Het gaat over het volgende.

    Ik gebruik nu dik 2 1/2 jaar mijn D700 met veel plezier, samen met 2 SB900's.
    Deze geven beide sinds dit weekeinde dus, geregeld flitsen tussendoor.
    Zonder dat er een foto gemaakt wordt, dan weer een enkele dan weer eer reeks van 3, 5 of meer achter elkaar.
    Even later is dit weer over. even aan uit zetten, op en af schuiven van de flitser op de flitsschoen van de camera lijkt even te helpen.
    Schoonmaken is evenmin een oplossing.
    Het is minder wanneer je landscape fotografeert uiteraard meer wanneer je portret stand fotografeert
    De flitser hangt dan aan de camera.

    s'nachts thuisgekomen gelijk opgezocht wat dit kon zijn.
    Blijkbaar een bekend probleem bij de D700 en de te zware SB900's
    De SB600 en 800 hebben dit blijkbaar minder.

    Oplossing is blijkbaar de flitsschoen laten vervangen, omdat de inwendige contacten los komen.

    Vervelend na 2 1/2 jaar al
    Vraag me af of andere camera's daar ook zo'n last van hebben
    D600/800/D4
    En / of Canon modelen ???
    Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

  • #2
    Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

    Wel, als ik met flitsen werk, hier nog SB800 probeer ik mijn camera toch zoveel mogelijk verticaal te houden en niet veel ermee te zwaaien. Het gewicht samen met de hefboomwerking bij heen en weer slingeren moet op die contacten toch nogal wat trekkracht ontwikkelen. Als de camera dan nog aan je schouder hangt houd je deze best goed tegen aan de flits zelf zodat die niet telkens voorover kan kantelen.
    Dus ik ben ervan overtuigd dat je best bij elk type flits op de camera heel voorzichtig omgaat.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

      Nog nooit voorgehad met geen enkel van mijn SB-900's en camera's (D7000, D800).
      D700 blijkt inderdaad een zwakkere flitsschoen heb ik gehoord.

      Comment


      • #4
        Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

        flash grip/bracket gebruiken
        ik heb zo'n ronde, waardoor je flits altijd bovenaan staat ook bij portret mode...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

          Simpele oplossing: zo'n lompe grote flitser niet bovenop de camera plaatsen maar er naast.
          Daar hebben ze flitsbeugels voor uitgevonden. Je houdt daarmee de camera ook beter stabiel.

          Comment


          • #6
            Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

            Heb hetzelfde gehad, perfect hersteld maar wel niet goedkoop... Totaal Incl.BTW 333,19 €

            PROCIREP BELUX
            Av du Bourget -50- Bourgetlaan
            1130 Bruxelles - Brussel
            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

              zo'n lompe flitsbeugel heb ik ook, is echter wel een goedoe hoor een hele dag door, maar goed 't kan je blijkbaar wel een goeie 333€ besparen.
              dan kun je niet eens even je camera los laten hangen.
              Thanks.
              Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

              Comment


              • #8
                Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

                Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
                zo'n lompe flitsbeugel heb ik ook, is echter wel een goedoe hoor een hele dag door, maar goed 't kan je blijkbaar wel een goeie 333€ besparen.
                dan kun je niet eens even je camera los laten hangen.
                Thanks.
                Met de SB 900 is het meer dan een halve kilo (535 gram) waarmee je de camera belast, dat gewicht gaat ook nog als een hefboom werken wanneer je de camera niet recht houdt.
                Daar de flitser een merk eigen product van Nikon is en ze geen waarschuwing geven voor overbelasting van de flitsschoen door deze flitser (waarschijnlijk geen duurtesten gedaan) vraag ik me af of de consument voor de kosten van de veroorzaakte schade moet opdraaien. Daarnaast blijkt dat het vaker voorkomt: ik zou zeggen bundel de klachten en eis gratis reparatie desnoods met behulp van een consumenten organisatie.

                Comment


                • #9
                  Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

                  zo lomp is dat niet hoor! ik gebruik deze: click

                  c-shaped bracket
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

                    Lees hier eens... klik dus ook met dat geprobeerd maar hielp niet, al geeft het wel meer steun. Ondertussen heb ik ook een SB700 die minder weegt al vraag ik me af of het door gewicht komt...
                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

                      Zo'n fenomeen is da nu niet hoor, en geloof me het is niet aan een merk gebonden, het probleem ligt gewoon aan de krachten
                      die er op de flitsvoet inwerken, als deze rechtstreeks op een printplaat zit dan heb je veel kans om zoiets mee te maken.
                      Ik heb het meegemaakt met draadloze triggers, sluit de flits aan met een 3.5 jack en een losse hotshoe en de problemen zijn van de baan.

                      Heb je de flits toch graag om en bij je camera, werk dan met een off shoe cable en een flits bracket.

                      MVG, Jeff C.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        flash grip/bracket gebruiken
                        ik heb zo'n ronde, waardoor je flits altijd bovenaan staat ook bij portret mode...
                        Sorry Koen, dit is goed voor een klein zoals afgebeeld flitsertje of led lampje twv 49€
                        Ik ga hier geen SB900 aan hangen, die 5 keer zwaarder is, ik denk dat er hier nog zullen zijn.
                        Steeds het knopje los schroeven om de flitser te draaien ???
                        Nee bedankt dat gaat niet lukken
                        bij het aankleden van de bruid, even wachten AUB
                        het gemeentehuis, even wachten AUB
                        kerk of receptie, even wachten AUB

                        Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

                          yep... je hebt wel een beetje gelijk
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

                            heb hier hetzelfde voor. was het laatst op de zoon zijn proclamatie en flits begon ook zonder reden af te gaan. gisteren er ook achter gekomen dat het aan het flitsschoentje lag. denk dit opgelost te hebben door mijn trigger er tussen te zetten

                            Comment


                            • #15
                              Re: D700 flitsschoen te licht voor SB900???

                              Lijkt me echter een zeer tijdelijke oplossing, het hefboom gewicht wordt enkel groter, dus nadeliger lijkt me.
                              op de proclamatie van mijn dochter 21 juni was het probleem er nog niet
                              Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                              Comment

                              Working...
                              X