Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon d7100 of d600 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon d7100 of d600 ?

    Hallo,
    ik ben in januari fotografie beginnen volgen in dagonderwijs en ben van plan om de volledige cyclus van 3 jaar fotografie te doorlopen omdat ik het zeer graag doe. Momenteel trek ik nog met een nikon d70s met lens 18-200 3.5-5.6 - DX (jaren geleden aangekocht). Aangezien mijn camera toch al wat verouderd is zou ik graag deze zomer een nieuw toestel aankopen. Ik ben enorm aan het twijfelen tussen de D7100 en de D600 (nog een 600,00 euro verschil). Ik heb al wat reviews gelezen maar ken er nog niet genoeg van om te kunnen beslissen of ik beter overstap naar het instapmodel van fullframe, de d600 of dat ik naar de d7100 ga . beide camera's zullen in elk geval een hele verbetering zijn ten opzichte van mijn d70s. Ik trek veel op familiefeesten, op sportaktiviteiten van de kindjes maar trek ook graag mooie landschappen, gebouwen, portretten .... Nu is het wel moeilijk om binnen goede foto's te trekken (iso maar tot 1600 - geen lichtsterke lenzen). Nu heb ik nog maar een basisopleiding gekregen maar de volgende jaren gaan we wel veel dieper ingaan op verschillende onderwerpen. Ik vroeg mij af of ik dan geen spijt zal krijgen dat ik geen full-frame genomen heb. Ik denk dat de d7100 beter is dan de d600 op het vlak van autofocuspunten (heb gelezen dat ze bij de d600 nogal centraal liggen) maar dat ik met een full-frame meer detail in mijn foto's zal kunnen vastleggen. het prijsverschil ligt rond de 600 euro
    En dan heb je nog de keuze van de lenzen. Ik zou graag starten met een nikkor 24-70 2.8 en dan later een zoomlens aanschaffen. Ik zal dan in het begin wel mijn huidige zoom missen want die gebruik ik nu wel veel maar ik kan niet alles in één keer aanschaffen.
    Ik zou mijn huidige lens nog kunnen gebruiken op mijn d600 maar ik denk niet dat dat aan te raden is ?
    Kan er mij iemand advies geven ?
    alvast bedankt

  • #2
    Re: Nikon d7100 of d600 ?

    Ik sta ook voor deze keuze met de uitzondering dat ik geen fotografie ga studeren.
    Ik denk eerlijk gezegd dat de D7100 zal volstaan maar een overstap van een d70 naar een d600 is natuurlijk heel aantrekkelijk.
    Het is moeilijk om te beslissen, kies je de d7100 dan kan je het uitgespaarde geld investeren in lenzen, maar zoals je zelf aangaf, zou je je het misschien
    kunnen beklagen dat je niet direct voor fullframe gekozen had.
    Daarom even de belangrijkste verschillen in het nadeel van de d600:
    Het aantal focuspunten is lager tov de d7100 en bovendien staan de punten nogal gecentreerd. (dat wist je al)
    De maximale sluitersnelheid is een stop trager dan de 1/8000ste van de 7100.
    Bovendien is de synchronisatie snelheid een derde stop trager dan bij de 7100.
    Bracketing is maximaal drie shots, ik geloof dat dit bij de 7100 vijf is.

    Om eerlijk te zijn denk ik dat geen van beide toestellen je zal teleurstellen. Het is aan jou om de knoop door te hakken.
    Wat betreft je 18-200, die kan je nog altijd perfect gebruiken. De d600 beschikt tevens over een dx modus.
    Ik heb momenteel een d5100 welke ik reeds twee jaar heb en stilaan ben ik toe aan een andere body.
    Ik hou heel hard van dit toestel maar het heeft zijn beperkingen. Vooral vervelend om altijd in het menu te duiken om de instellingen te veranderen.
    Ik zou de functie van de knoppen kunnen veranderen maar ik gebruik het toestel liever zoals het nu staat.
    Mijn plan is wachten tot de d600 zakt in prijs, ik had al overwogen om een tweedehands d700 te kopen, maar ik wacht nog even af.
    De d800 kan eventueel ook nog een mogelijke opvolger worden, maar die 36mp is in mijn geval te veel. (voorlopig althans)
    Ik beschik al over twee fx lenzen en binnenkort krijgen die er nog twee maatjes erbij.
    Ik heb vooral mijn zinnen gezet op de 85mm 1.8g en de 105 micro.

    Ik denk dat in jou geval de d7100 met de 18-200 de beste keuze is, zo kan je doorsparen voor duurder glas.
    Je hebt dan alle functies die de d600 niet heeft en je zal het je zeker niet beklagen (denk ik toch).

    Comment


    • #3
      Re: Nikon d7100 of d600 ?

      als je voor de D7100 ga koop dan de tamron 17-50 f2.8 en de tamron 70-300 VC dan heb je een deftige set waar je een eind me weg kan.

      als je voor de d600 gaat, zou ik hem kopen met zijn kitlens en ook die 70-300.

      later kan je gaan voor lichtsterk glas, mss al de 50 f1.8 overwegen.

      met beide camera's kan je niet miskopen.

      heb zelf de D600 en is een top camera, je af licht vrij dicht en centraal, maar nog geen last mee gehad of moeten laten van een foto te maken wegens niet in het bereik.


      een vergelijkje puur op spec's: klik
      qua bouw en sealing lijken beide evenwaardig.
      iso zal de D600 het iets beter doen wegens de grotere sensor.
      Dynimic range is beter op de D600
      1/8000 vs 1/4000 jag een nd van 1 stop en 't is ook opgelost.
      flash sync is natuurlijk wel in't voordeel van de D7100

      't zal jou persoonlijk budget zijn dat de doorslag zal geven denk ik. maar een miskoop doe je met geen van beide
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: Nikon d7100 of d600 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
        heb zelf de D600 en is een top camera, je af licht vrij dicht en centraal, maar nog geen last mee gehad of moeten laten van een foto te maken wegens niet in het bereik.

        Ik heb nog nooit een camera gehad of gezien waarbij de AF punten logisch waren. Ze steken er altijd maar meer en meer in, maar de punten die de regel der derden voorschrijft zijn nooit gedekt door een AF punt. Altijd herkadreren.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Nikon d7100 of d600 ?

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          Ik heb nog nooit een camera gehad of gezien waarbij de AF punten logisch waren. Ze steken er altijd maar meer en meer in, maar de punten die de regel der derden voorschrijft zijn nooit gedekt door een AF punt. Altijd herkadreren.
          Hier moet ik je gelijk geven, wat bezielt de cameramakers om het voortdurend zo te blijven doen?

          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Nikon d7100 of d600 ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
            Hier moet ik je gelijk geven, wat bezielt de cameramakers om het voortdurend zo te blijven doen?

            Walter
            Hanlon stelt dat wat door domheid verklaard kan worden niet aan kwade wil toegeschreven mag worden.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Nikon d7100 of d600 ?

              ''Ik zou graag starten met een nikkor 24-70 2.8 en dan later een zoomlens aanschaffen. Ik zal dan in het begin wel mijn huidige zoom missen want die gebruik ik nu wel veel maar ik kan niet alles in één keer aanschaffen.''

              Die 24-70 is eigenlijk een fullframe (d600) lens. Op de 7100 krijg je hier helemaal geen grote hoek meer mee. Dit kan ook hoor. Maar zo verlies je het nut wel een beetje als je voor d7100 gaat denk ik. Dan is de 17-55 een waarschijnlijk een betere keuze.
              Google eens achter voor- en nadelen van Fullframe/crop

              Zo is er bijvoorbeeld de betere lichtgevoeligheid van een fullframesensor.
              De cropfactor van de 7100 geeft je een groter bereik voor bijvoorbeeld diertjes en sport te fotograferen.

              Probeer veel te lezen en eens na te denken over wat soort fotografie voor jou een voorkeur heeft.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon d7100 of d600 ?

                De hoofdzakelijke verschillen zijn deze:
                Voordeel D7100:
                Betere, snellere autofocus die over de hele frame gaan. (bijna zo goed als dat van de D4)
                Maximum 7fps
                Crop van 1.5 en eventueel 2x in camera, zeer handig voor natuurfotografie (al blijft een Fullframe wel beter op dit vlak, maar dan moet je naar langere lenzen gaan).
                Snellere sluitertijd (al is dit niet echt een probleem in veel gevallen)
                Meer scherptediepte voor landschappen en close-up fotografie (want macro mag ik hier al niet meer zeggen ).

                Voordeel D600:
                Grotere en meer heldere zoeker.
                Betere iso prestaties.
                Minder scherptediepte voor portretten.
                Volledig gebruik van fullframe lenzen.
                Ongeveer een halve stop minder gevoelig voor langere sluitertijden.

                Als eerste deftige camera zou ik gaan voor een fullframe als je vooral landschappen, straatfotografie, portretten en zo wil doen.
                De autofocus van de D600 is wel goed, maar niet zo goed als dat van de D7100, dus als je vooral actie wil vastleggen is dit de betere optie.

                D600 met 24-70 is fantastisch gewoon, just saying .

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon d7100 of d600 ?

                  Om even terug te komen op gisteren, ik heb hem sinds deze middag. (d600)
                  Na al die negatieve berichten had ik iets van; "hmm Toch maar niet"
                  Maar als je even de rekening maakt, d700 (tweedehands) 1250-1400 euro + reken daarbij nog de CF kaart + plus het blijft 2dehands (weet nooit wat er mee gedaan is).
                  Nu stond hij vandaag bij Art and Crafts aan 1509euro. Das reeds 700 euro van de introductieprijs. Dus, waarom niet...
                  Waarom blijven uitstellen? Die stop in de sluitersnelheid maak je zo goed een ND. Die sync speed is zogezegd maximaal 1/200ste maar hij synchroniseert
                  bij 1/250ste + hij heeft auto FP. Bovendien is de maximale bruikbare sync speed in de dx mode 1/400.
                  Af-on daar gebruik ik nu de Fn knop voor.
                  Ik heb hier nog wat DX lenzen liggen. Ik had mij wel al voorbereid op een overstap naar fullframe, maar deze camera biedt het beste van 2 werelden.
                  Ik stond er eerlijk gezegd heel sceptisch over in het begin, want je leest nogal veel negatieve gebruikerservaringen (stof en olie+de ontbrekende functies van de d7100).
                  PS: Ik ben zelfs vandaag naar Evere gereden om uit de mond van Nikon en Procirep te horen hoe het nu eigenlijk zat met alle problemen.
                  Om een lang verhaal kort te maken. Volgens Nikon heeft het internet ervoor gezorgd dat alle problemen nog eens extra uitvergroot werden en ze zouden het
                  momenteel (volgen hun) onder controle hebben. Art and Craft zei hetzelfde, alle modellen die nu verkocht worden zijn modellen van de laatste reeksen.
                  De Europese stock was er met de cashback-actie reeds volledig door. Het gebeurd zelden of niet dat een toestel van de laatste lichting nog binnenkomt voor herstelling.
                  Nu ja, we zien wel, alle dslr's krijgen te maken met stof, maar dat neemt niet weg dat Nikon het probleem moet minimaliseren.
                  Het is de de taak van zo een marktgigant om er op de juiste manier op te reageren.
                  Ik hoop dat ik (en iedereen) gevrijwaard zal blijven van de bekende stofproblemen.

                  Nogmaals voor U, je kan met geen van beide camera's iets verkeerd doen wat aankoop betreft.
                  Volg je intuïtie, waar voel je je het beste bij? Het feit dat je toekomstige camera een Fullframe sensor heeft, of het feit dat je een camera hebt die geen fullframe
                  sensor heeft, maar je wel iets meer financiële ademruimte voorziet. Die financiële ruimte is relatief, want je beschikt reeds over een cropsensor camera.
                  Later stap je sowieso over. Het is aan u om je fotografische route uit te stippelen.
                  Voor mij is alles nog nieuw en heb interesse in vele verschillende takken van de fotografie. Van landschappen tot macro, van astrofotografie tot strobisme, van portret tot huwelijks-
                  fotografie. Het is allemaal leuk en vroeg of laat komt er een bepaalde tak die mijn hoofdtak wordt.
                  Het begon allemaal met landschappen, portret interesseerde me totaal niet, wie had er destijds dat ik huwelijk en reportage leuk zou vinden.
                  Het is zo een veelzijdige hobby die zo dicht aanleunt bij mijn grote interesse, graphic design.
                  Ik wil beide meester zijn er met der tijd professioneel mee aan de slag.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon d7100 of d600 ?

                    Ik ben zelfs vandaag naar Evere gereden om uit de mond van Nikon en Procirep te horen hoe het nu eigenlijk zat met alle problemen.
                    Om een lang verhaal kort te maken. Volgens Nikon heeft het internet ervoor gezorgd dat alle problemen nog eens extra uitvergroot werden en ze zouden het
                    momenteel (volgen hun) onder controle hebben
                    Hmm ja ik weet het niet hoor, heb mijn d600 nu een goeie maand en heb hem al kunnen binnensturen om de sensor te laten reinigen..(+-1800 clicks)1.5 week weggeweest om dan tot de vaststelling te komen dat hij nog niet proper is...Zo onder controle hebben ze het dan toch niet precies. Nu, ik weet niet wat er van waar is maar de d7100 zou evengoed last hebben van olie op de sensor heb ik me laten vertellen.
                    Om terug te komen op de 24-70 2.8,is inderdaad een schitterende combinatie,alleen vrij zwaar om lang te dragen en ik vond 70mm op FF net te krap.De mijne is dan ook weggegaan voor een 24-120 f4.Is een veel beter uitgebalanceerde combinatie zo vindt ik.
                    @ TS dit is niet om je te ontmoedigen hoor,je mag er zeker van zijn dat de D600 een schitterende camera is..en indien je last zou hebben van het olieprobleem,dit zou na een 3000 clicks verdwenen moeten zijn..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon d7100 of d600 ?

                      Die 24-70 zou ik ook alleen maar kopen indien ik de d600 zou kopen. Ik vraag mij af wat het resultaat zou zijn indien ik mijn huidige zoom 18-200 3.5 - 5.6 DX zou gebruiken op een full-frame.Hij zou erop passen, ik zou wel niet volledig gebruik kunnen maken van de sensor maar wat met de kwaliteit ? Is die lens wel goed genoeg om, in het begin toch, op een d600 te gebruiken ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon d7100 of d600 ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door vankarin Bekijk bericht
                        Die 24-70 zou ik ook alleen maar kopen indien ik de d600 zou kopen. Ik vraag mij af wat het resultaat zou zijn indien ik mijn huidige zoom 18-200 3.5 - 5.6 DX zou gebruiken op een full-frame.Hij zou erop passen, ik zou wel niet volledig gebruik kunnen maken van de sensor maar wat met de kwaliteit ? Is die lens wel goed genoeg om, in het begin toch, op een d600 te gebruiken ?
                        Die is bruikbaar maar dan haal je niet de volle "kwaliteit" zeg maar uit je sensor. FF body's vragen nu eenmaal goed glas....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon d7100 of d600 ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door vankarin Bekijk bericht
                          Die 24-70 zou ik ook alleen maar kopen indien ik de d600 zou kopen. Ik vraag mij af wat het resultaat zou zijn indien ik mijn huidige zoom 18-200 3.5 - 5.6 DX zou gebruiken op een full-frame.Hij zou erop passen, ik zou wel niet volledig gebruik kunnen maken van de sensor maar wat met de kwaliteit ? Is die lens wel goed genoeg om, in het begin toch, op een d600 te gebruiken ?
                          ipv 24 mp heb je er dan iets meer dan 10mp.
                          alle voordelen blijven (sensor blijft dezelfde) alleen jah ...
                          op nen auto steek je ook geen banden van 10€/band on topprestaties te verwachten
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon d7100 of d600 ?

                            alvast bedankt voor de vele info. ik zal alles nog eens goed op een rijtje zetten en dan een beslissing nemen. Het blijft wel een moeilijke keuze zeker in combinatie met de juiste lens. De nikon lens 24-70 2.8 spreekt me aan maar ik zou ook graag nog voldoende kunnen blijven inzoomen en mijn huidige zoom gebruiken zal niet zo'n goed resultaat geven bij de d600. Er is enorm veel keuze aan zoomlenzen. Ik zal best nog wat reviews lezen om ook tot een goede keuze van lens te komen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon d7100 of d600 ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                              ipv 24 mp heb je er dan iets meer dan 10mp.
                              alle voordelen blijven (sensor blijft dezelfde) alleen jah ...
                              op nen auto steek je ook geen banden van 10€/band on topprestaties te verwachten
                              sensor wordt een APS-C sensor. Niet alle voordelen blijven.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X