Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera, maar welke

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe camera, maar welke

    Hallo.
    Vier jaar geleden ben ik in de fotografie gerold als hobbyfotograaf en heb me toen ( na jarenlang gebruik gemaakt te hebben van een bridgetoestel) een D90 aangeschaft.
    Ondertussen een passie gevonden in macrofotografie, maar daarbuiten doe ik graag aan HDR en natuurfotografie.
    Nu zou ik graag een nieuw ( 2de) toestel aanschaffen maar las hier al verschillende comments ( ivm systeemcamera's ed) waardoor ik er totaal geen zict meer op heb.
    Eerste gedacht was de aankoop van een D800, maar nu is de vraag of in mijn geval een D7100 niet voldoende is en ik het verschil in prijs niet beter kan spenderen aan glas.
    Momenteel werk ik nog met de kitlens ( 18-105) en een 150 mm sigma macro ( eerste generatie dus niet apo)
    Bedoeling is om ( afgelaten de communie of huwelijksreportages voor familie en kennissen) louter als hobbyfotograaf verder te gaan.

    Hopelijk kom ik er met jullie advies dan wel uit.
    Indien aanschaf van vb D7100 zou ik overwegen een sigma 24-70 f2.8 en de nieuwere sigma 150 mm aan te schaffen
    ( voor sportfotografie bezit ik nog de sigma 70-200 f2.8 VR1)

  • #2
    Re: Nieuwe camera, maar welke

    Het is inderdaad beter het overige geld te spenderen aan glas en een D7100 te kopen.
    Koop wel geen Sigma 24-70, dit is gewoon geen goede lens voor zijn prijs. Een Nikon 17-55 2.8 is veel interessanter!
    De lange Macro's van Sigma zijn wel erg goed.
    Voor Macro is een crop-body ook iets handiger omdat je wat meer scherptediepte hebt bij eenzelfde uitsnede.

    Autofocus van de D7100 is ook bijna zo goed als dit van de D800, dus voor sport is deze ook zeer geschikt.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe camera, maar welke

      Thx
      Met de 17-55 mis ik wel het stukje tussen 55 en 70 mm. Of moet ik doorsparen voor toch iets meer zoom en lichtsterkte ( dacht 24-70 nikkor f2.8)

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe camera, maar welke

        Bij 24-70mm mis je op een DX toestel een flink stuk groothoek. 17-24 is een veel groter gemis dan 55-70.
        De 150mm die je hebt is optisch vrijwel even goed als het nieuwere type, alleen zit daar OS op. Ik zou eerst eens beginnen met de body en dan een 17-55 zoeken, die zijn 2e hands ook volop te vinden.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe camera, maar welke

          Mijn antwoord is eenvoudig, ga voor de camera die je het beste ligt. Afhankelijk van wat soort werk dat je gaat doen.
          Maar in ieder geval is een Full Frame aan te raden, Goed glas is zelfs nog belangrijker. Koop snelle lenzen (lage F waarde =2.8 of <) die niet verlopen.
          Koop tevens glas FX (voor een full frame), DX glas is niet de moeite waard omdat FF vroeg of laat de standaard zal zijn en dan is het glas voor niets gekocht (enfin als je FF wil werken).

          Mijn advies:
          Glas is een blijvende investering, dus die mag wat kosten.
          De Body vervang je regelmatig (2-3 jaar), maar ga voor een FF
          Welke FF ? Afhankelijk van het soort fotografie dat je doet (neusje van de zalm de D4 voor outdoor/sport/beperkt licht)


          Groet
          Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe camera, maar welke

            Oorspronkelijk geplaatst door Darkestblue Bekijk bericht
            Thx
            Met de 17-55 mis ik wel het stukje tussen 55 en 70 mm. Of moet ik doorsparen voor toch iets meer zoom en lichtsterkte ( dacht 24-70 nikkor f2.8)
            Dat stukje mis je niet.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe camera, maar welke

              Dus als ik ff recapituleer dan kan ik voorlopig verder met het lange glas ( 150 mm en 70-200) daar ze volgens mij beiden geschikt zijn voor fx en ben ik best te investeren in een degelijke groothoek.
              Aan de hand van het overgebleven budget dan opteren voor een body dewelke het best aansluit aan mijn noden.
              Hetgeen ik hier las over de 7100 ( meer scherptediepte bij macro en een extra crop van 1.3x) doet me dan voorlopig eerder in die richting neigen daar zowat 70% van mijn fotografie uit macro bestaat en de 24mP toch al een verdubbeling geeft op pixelvlak.
              Nu rest enekel de vraag of die extra 1000 € de aankoop van een FF rechtvaardigen.
              Voorlopig aan allen bedankt voor de duidelijke feedback

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe camera, maar welke

                Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
                Mijn antwoord is eenvoudig, ga voor de camera die je het beste ligt. Afhankelijk van wat soort werk dat je gaat doen.
                Maar in ieder geval is een Full Frame aan te raden, Goed glas is zelfs nog belangrijker. Koop snelle lenzen (lage F waarde =2.8 of <) die niet verlopen.
                Koop tevens glas FX (voor een full frame), DX glas is niet de moeite waard omdat FF vroeg of laat de standaard zal zijn en dan is het glas voor niets gekocht (enfin als je FF wil werken).

                Mijn advies:
                Glas is een blijvende investering, dus die mag wat kosten.
                De Body vervang je regelmatig (2-3 jaar), maar ga voor een FF
                Welke FF ? Afhankelijk van het soort fotografie dat je doet (neusje van de zalm de D4 voor outdoor/sport/beperkt licht)


                Groet
                TS heeft niet de bedoeling om betalende opdrachten uit te voeren. Zo snel vervangen lijkt mij ook enkel haalbaar voor iemand die ook inkomsten uit zijn fotografie haalt. Wie toch zijn body elke 2-3jaar vervangt, kan beter nu nog een DX body aanschaffen en prijsverschil in goed glas investeren, tenzij budget geen issue is natuurlijk.


                Ik ben het wel eens met je standpunt betreffende lenzen ('go for FF glas'), al zijn er ook degelijke DX lenzen die je na verloop van tijd ook nog aan een goeie prijs kan doorverkopen. Een bijkomend voordeel voor een DX body met FF glas is dat je het meest scherpe centrum van de lens gebruikt en dus geen last hebt van eventueel verlies aan scherpte aan de randen.
                D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe camera, maar welke

                  Oorspronkelijk geplaatst door Darkestblue Bekijk bericht
                  Dus als ik ff recapituleer dan kan ik voorlopig verder met het lange glas ( 150 mm en 70-200) daar ze volgens mij beiden geschikt zijn voor fx en ben ik best te investeren in een degelijke groothoek.
                  Aan de hand van het overgebleven budget dan opteren voor een body dewelke het best aansluit aan mijn noden.
                  Hetgeen ik hier las over de 7100 ( meer scherptediepte bij macro en een extra crop van 1.3x) doet me dan voorlopig eerder in die richting neigen daar zowat 70% van mijn fotografie uit macro bestaat en de 24mP toch al een verdubbeling geeft op pixelvlak.
                  Nu rest enekel de vraag of die extra 1000 € de aankoop van een FF rechtvaardigen.
                  Voorlopig aan allen bedankt voor de duidelijke feedback
                  De door Spanjaart voorgestelde optie was om i.p.v. een 24-70mm de 17-55 aan te schaffen. De 17-55 is eigenlijk de DX tegenhanger van de 24-70 op FF. In dat geval zou je geen extra groothoek nodig hebben. Het stuk tussen 55 en 70 ga je zeker niet missen gezien je meer dan voldoende crop-mogelijkheden hebt op de D7100.
                  Zou je toch voor de 24-70 gaan met bvb een 10-20 groothoek erbij, dan dek je wel het volledig bereik maar moet je wellicht regelmatig van lens wisselen (tenzij je de D90 ook blijft gebruiken na het zien van het kwaliteitsverschil met D7100).

                  Naar FF overstappen zou ik enkel aanraden als je nog minder scherptediepte wil.
                  Last edited by cojon; 10 juni 2013, 16:42.
                  D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe camera, maar welke

                    Ow ok. Word me nu al een heel stuk duidelijker. Heb ff nagekeken en de 17-55 is 2dehands zeker voor een leuk prijsje te vinden.
                    Daarbij staat ( volgens konijn) dat deze ook voor FF geschikt is moest ik ooit overwegen over te stappen naar FF.
                    Dat maakt dat ik dan voorlopig met het glas goed zit daat ik weinig fotografeer in het bereik onder de 20 mm .
                    Verder is voor macro de crop inderdaad een extratje. En met de toename van de scherptediepte vermijd ik dat ik bij slecht licht met een te klein diafragma moet werken om het verlies aan scherptediepte ( indien nodig) te compenseren.
                    Verder vind ik op de D7100 alle functies terug die ik nu gewoon was te gebruiken en merk ik ook dat de 1/8000 misschien een leuke optie is.
                    Zo heb ik voor hetzelfde budget EN een camera naar mijn noden EN nog een leuke groothoek erbij.
                    Vergat er nog bij te zeggen dat ik ook nog een f2.8 24 mm liggen heb, die ik echter weinig gebruik.
                    Thx voor de duidelijke comments

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe camera, maar welke

                      Oorspronkelijk geplaatst door Darkestblue Bekijk bericht
                      de 17-55 is 2dehands zeker voor een leuk prijsje te vinden.
                      Daarbij staat ( volgens konijn) dat deze ook voor FF geschikt is
                      Dat hebben ze fout.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe camera, maar welke

                        Oorspronkelijk geplaatst door Darkestblue Bekijk bericht
                        Verder is voor macro de crop inderdaad een extratje. En met de toename van de scherptediepte vermijd ik dat ik bij slecht licht met een te klein diafragma moet werken om het verlies aan scherptediepte ( indien nodig) te compenseren.
                        Toename van scherptediepte? Als je jouw 150mm macro op een DX camera zet heb je toch een kleinere scherptediepte dan op een FF*. Daarnaast verandert de cropfactor ook niets aan de vergrotingsmaatstaf. Als je graag FF hebt en nog wat budget overhoudt voor lenzen is er ook de D600.

                        *klinkt misschien tegenstrijdig aan alles wat je eerder hoorde/las. Kijk gerust hier http://www.dofmaster.com/dofjs.html bij twijfel.
                        Last edited by putor; 11 juni 2013, 12:52.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe camera, maar welke

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          Toename van scherptediepte? Als je jouw 150mm macro op een DX camera zet heb je toch een kleinere scherptediepte dan op een FF*. Daarnaast verandert de cropfactor ook niets aan de vergrotingsmaatstaf. Als je graag FF hebt en nog wat budget overhoudt voor lenzen is er ook de D600.

                          *klinkt misschien tegenstrijdig aan alles wat je eerder hoorde/las. Kijk gerust hier http://www.dofmaster.com/dofjs.html bij twijfel.
                          ... Verkeerd gekeken hoor.

                          Je bent 1 iets vergeten: de uitsnede... Met een 150mm en een DX camera moet je uw scherpstelafstand ook x1.5 doen.
                          Net even getest met een 200mm, fullframe was 2m voor een bepaalde uitsnede, in dx moest ik 3m ver staan voor diezelfde uitsnede met dezelfde lens.
                          Op de dx zag ik dat de achtergrond een beetje minder wazig was en dat er dus ook meer scherptediepte was.

                          Nu gaan we eens kijken naar uw dof calculator.
                          Ik geef dus een fullframe in (D800), 200mm, f/8, 2m. Dit geeft een totaal dof van 0.04m.
                          Ik geef nu een dx-camera in (D300), 200mm, f/8, 3m. Dit geeft een totaal dof van 0.07m.

                          Dx geeft dus nog steeds meer dof bij dezelfde uitsnede, wat handig is bij macro en landschappen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe camera, maar welke

                            Klopt.
                            Met een FF volgens de info van nikon : 150 mm kortste scherpstelafstand x 1.5 is kortste scherpstelafstand voor DX
                            En als je die gegevens inbrengt in de dofmaster krijg je inderdaad het resultaat van hierboven beschreven.
                            Ivm dx-compabiliteit van de nikkor 17-55 :http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-if-ed-dx.html
                            Blijkbaar plaatsen ze dan foute info op hun site ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe camera, maar welke

                              Oorspronkelijk geplaatst door Darkestblue Bekijk bericht
                              Daarbij staat (volgens konijn) dat deze ook voor FF geschikt is moest ik ooit overwegen over te stappen naar FF.
                              Sommige DX lenzen kunnen ook op een FF camera 'gebruikt' worden maar geven dan wel slechts een beeld met de afmetingen van een DX sensor. Sommige camera's hebben zelfs een mode om dit formaat (automatisch ???) te selecteren zodat je onmiddellijk een DX opname krijgt i.p.v. een FF opname met vignetting en ...
                              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

                              Comment

                              Working...
                              X