Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude Sigma lenzen vanuit de analoge tijd op een nikon van deze tijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude Sigma lenzen vanuit de analoge tijd op een nikon van deze tijd

    Ik ben in het bezit van een oude analoge olympus-spielgelreflex camera met lenzen van Sigma (70-200 mm en 35-70 mm). Dit is allemaal niet meer in gebruik, ik werk nu met een digitale Nikon spiegelreflex camera . Bestaan er tussenringen waardoor ik die Sigma lenzen op mijn Nikon zou kunnen gebruiken?
    Hartelijk dank voor de hulp.

  • #2
    Re: Oude Sigma lenzen vanuit de analoge tijd op een nikon van deze tijd

    Naar wat ik even gevonden heb (5 min google...) niet

    de afstand tussen lens en film (ccd) zou dan te groot worden en je zou de auto diafragma verliezen...
    je zou ook scherpstel problemen krijgen zeker naar de "oneindig" scherpstel stand toe. Dit zou dan op te lossen zijn met een extra lenselement in de adapter maar ja... wie gaat dat produceren???
    Dus ik vrees dat je mag uitkijken naar wat nieuwe (tweedehandse) lenzen.

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Oude Sigma lenzen vanuit de analoge tijd op een nikon van deze tijd

      Afhankelijk van welke nikon je precies hebt, verlies je bovendien ook de werking van je lichtmeter. Enkel de manuele stand werkt dan in veel gevallen nog. Er bestaan adapters met correctielement om de focus op oneindig te herstellen, maar die zijn vrij duur en voor die lenzen niet echt de moeite en het geld waard.

      Comment


      • #4
        Re: Oude Sigma lenzen vanuit de analoge tijd op een nikon van deze tijd

        Lenzen met een Olympus M-mount zijn ontworpen om op 46mm afstand van het film (nu sensor) oppervalk gemonterd te worden. Bij de Nikon F mount is diue afstand 46.5mm.

        Met die 0.5mm speelruimte zal je wel geen adapterring kunnen gebruiken...

        Het kan wel leuker worden als je die lenzen wil gaan gebruiken op een spiegelloze systeemcamera (M4/3, NEX, Fuji X...): de afstanden daar variëren van 17.7mm tot 19.25mm, plaats genoeg dus voor een aanpassingsring.
        Je zal wel alle automatismen zoals autofocus, diafragmevoorkeuze (en soms diafragme instelling), informatiekoppeling, stabilisatie... kwijtspelen, behalve bij gebruik van merkeigen lenzen op bv. een Nikon 1, EOS M of Sony NEX camera.
        Maar op zich hoeft dat geen probleem te zijn!
        BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

        Comment

        Working...
        X