Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

    Hallo,

    ik stuur hier drie foto's bij die vanop dezelfde plaats met dezelfde instellingen vanuit de hand met VR aan genomen zijn ( buiten de laatste met een kortere sluitertijd).
    Met een Nikon D90 en 18-200VRII op 170mm en ISO 200, F=8 / t= 160, 160, 320.
    Het was een zonnige dag en het lijkt er op dat er een wolkje gepasseerd is op het moment van de opname's, want er zoals je ziet zit er nogal wat verschil op. Is dit juist?
    De foto's dat er niet zo best uit zien heb ik proberen beter krijgen via LR maar dat lukt niet echt (origineel is in RAW) en van alle foto's vind ik de kwaliteit (inzomen op origineel) niet echt schitterend voor een lens van 800 euro. Is dit het dynamisch bereik van mijn D90 of omdat ik volledig ingezoomd ben met mn lens?
    Is er niet veel scherpte omdat de sluitertijd te laag is, of is er gewoon geen goed licht voor een goede foto?

    Alle comments zijn welkom, ik leer graag een beetje bij!

    Bedankt ,

    Stijn.









    deze zijn nu met exif?
    Last edited by El Konino; 5 april 2013, 20:05.

  • #2
    Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

    Ha ne klimmer! Leuk eens zulke foto's te zien.
    Over je technische kant ga ik niet oordelen want ben ook soms "ne sukkelaar"...

    Waar is dat?
    Touch the Earth...Gently
    www.passionsenfrance.com

    Comment


    • #3
      Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

      Dat is in Freyr ( tegen Dinant ) op de Merinos getrokken en de klimmer (Maxim) zit in een route rechts van CANCAN op de 5Anes... ne 6B ... als je die wilt doen zoek ik de naam wel op, prachtige route!
      Stijn.

      Comment


      • #4
        Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

        Ik dacht het al. 6B is teveel voor mij. Vroeger zou dat nog gelukt hebben maar de vingertjes worden wat stijver...

        Laat misschien best ook wat spatie tussen je foto's. ze plakken nogal aaneen hé
        Touch the Earth...Gently
        www.passionsenfrance.com

        Comment


        • #5
          Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

          Wil je deze foto's opnieuw posten, met de exif erin?
          Welk scherpstelpunt heb je gebruikt?
          Op welke manier heb je het licht gemeten?
          Vriendelijke groet,

          Jos

          Comment


          • #6
            Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

            Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
            Wil je deze foto's opnieuw posten, met de exif erin?
            Welk scherpstelpunt heb je gebruikt?
            Op welke manier heb je het licht gemeten?
            Hallo Jos, ik probeer ze nog eens te posten, alhoewel ik niet weet hoe je de exif er in krijgt... ze komen via picasa. Ik heb in de tekst de details gezet dat je ook in de exif vindt, alleen de sluitertijd varieert en is bij de laatste 1/320
            Ik stel scherp op de klimmer of soms op de rots er vlak naast met APS-C en hij stond nog op dynamic area ( dus niet met de hand aangezien ik dat niet goed kan zien, ik weet dat dit in live vieuw wel kan als ik inzoom).
            De lichtmeting staat op matrix meting, dit is uit ondervinding ver de beste meting, aangien het raw is kan ik nog ietsje bijcorrigeren in LR indien nodig.

            Stijn.
            Last edited by El Konino; 5 april 2013, 20:07.

            Comment


            • #7
              Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

              Oorspronkelijk geplaatst door El Konino Bekijk bericht
              Hallo Jos, ik probeer ze nog eens te posten, alhoewel ik niet weet hoe je de exif er in krijgt... ze komen via picasa. Ik heb in de tekst de details gezet dat je ook in de exif vindt, alleen de sluitertijd varieert en is bij de laatste 1/320
              Ik stel scherp op de klimmer of soms op de rots er vlak naast met APS-C en hij stond nog op dynamic area ( dus niet met de hand aangezien ik dat niet goed kan zien, ik weet dat dit in live vieuw wel kan als ik inzoom).
              De lichtmeting staat op matrix meting, dit is uit ondervinding ver de beste meting, aangien het raw is kan ik nog ietsje bijcorrigeren in LR indien nodig.

              Stijn.
              Ik werk ook via Picasa. Mijn werkwijze is:

              Thuis in mijn bewerkingsprogramma PS-Elements de foto op maat maken
              voor BD (900 px). Dan na-verscherpen (met hoogdoorlaatfilter). Opslaan in
              de hoogst mogelijke kwaliteit. Vervolgens opladen naar Picasa en van deze
              parkeerplaats uploaden naar BD. Bij mij zit de Exif er altijd in.
              Probeer het ook eens zo !

              Nu zijn je foto's veel te klein (zowel qua pixels als Kb).
              Van waardering geniet ik.
              Van kritiek leer ik.

              Comment


              • #8
                Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

                Er zit nog steeds geen exif in de foto's.

                Oorspronkelijk geplaatst door El Konino Bekijk bericht
                ... Ik stel scherp op de klimmer of soms op de rots er vlak naast met APS-C en hij stond nog op dynamic area ...
                Waarom APS-C (= continu focussen), die mens klimt toch niet als een berggeit naar boven?
                'Continu focussen' schakel je in, als de afstand tussen jou en het onderwerp voortdurend verandert.
                Waarom "dynamic area", was het focuspunt hyperkinetisch?

                Wat scherpte betreft is er nog een regel waar je rekening mee moet houden:
                Er is een richtlijn in de fotografie die zegt: "De traagste sluitertijd voor het uit de hand fotograferen met tele-objectieven, is gelijk aan het getal 1 gedeeld door de brandpuntsafstand."

                Deze richtlijn (géén wet) dient om bewegingsonscherpte door beweging van de fotograaf te voorkomen.

                De nieuwe generatie fototoestellen (of objectieven) hebben een ingebouwde beeldstabilisatie. Dankzij die optie kan je een beetje zondigen tegen deze aloude regel.
                Als de zon af en toe achter een wolk verdwijnt, is het normaal dat de kleurtemperatuur in de foto's verschilt. Met een correctie van de witbalans in jouw fotobewerkingsprogramma kan je dat verbeteren.
                Vriendelijke groet,

                Jos

                Comment


                • #9
                  Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                  Er zit nog steeds geen exif in de foto's.



                  Waarom APS-C (= continu focussen), die mens klimt toch niet als een berggeit naar boven?
                  'Continu focussen' schakel je in, als de afstand tussen jou en het onderwerp voortdurend verandert.
                  Waarom "dynamic area", was het focuspunt hyperkinetisch?

                  Wat scherpte betreft is er nog een regel waar je rekening mee moet houden:


                  Als de zon af en toe achter een wolk verdwijnt, is het normaal dat de kleurtemperatuur in de foto's verschilt. Met een correctie van de witbalans in jouw fotobewerkingsprogramma kan je dat verbeteren.
                  Hallo Jos,
                  ja idd k had hem op single point en AF-S kunnen zetten maar ik denk niet dat dit mn foto scherper zal gemaakt hebben, niet?
                  hij zal zowiezo op 1 punt scherpstellen en dit is het enige punt dat ik controleer, ongeacht de mode stond dit punt in mijn geval steeds op de rots naast de klimmer of op de klimmer. Hij blijft bij mij op dynamic area staan om dat ik hiervoor telkens in het menu moet gaan, enkel de AF- A,S,C kan ik zonder in het menu te gaan veranderen en was niet echt nodig.

                  ivm witbalans, ja die heb ik proberen corrigeren in LR en erna ook in PS (via laagmasker 50% grijs methode) maar het leverde een niet zo mooie foto op als de laatste van de drie.
                  Nu ben ik nog steeds echt niet tevreden van de qualiteit, voor een lens van 800 euro had ik meer verwacht, of misschien licht het aan het dynamisch bereik van mn D90...?

                  De regel van de sluitertijd kende ik, en daarom ook zonder aan de iso te willen komen (de ruis zie je nogal goed bij mn d90) en zonder mijn diafragma te veel te willen openen (onscherper) heb ik tot f8 gegeaan om een sluitertijd van 1/160 te bekomen met een VR er op zou dit voldoende moeten geweest zijn. Ik had ook de lens op mijn knie gestabiliseerd ( ik hing zelf aan een touw en kon op een klein plateautje 1 been er op en het ander been tegen de wand houden met mn camera er op, daar heb ik spijtig genoeg geen foto van )

                  Ik probeer nog eens uit te zoeken hoe ik de exif er op krijg en zal nog eens zien hoe ik het formaat beter krijg... zoals 'Plaatwerker' heb ik via picasa de foto op 900 pixels langste rand geplaatste en dan de link gecopypaste...

                  tot later,

                  Stijn .
                  Last edited by El Konino; 6 april 2013, 12:33.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

                    k stuur nog eens 1 van de 3 door en hopelijk deze keer met exif...
                    het formaat was tot max 900 he?....
                    k schrijf hem voor alle zekerheid hier nog eens onder:
                    f8, 170mm, 1/320, iso200


                    als het niet gelukt is: hier is de echte link, veel gemakkelijker:



                    Groetjes,

                    Stijn.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

                      Oorspronkelijk geplaatst door El Konino Bekijk bericht
                      k stuur nog eens 1 van de 3 door en hopelijk deze keer met exif...
                      het formaat was tot max 900 he?....
                      k schrijf hem voor alle zekerheid hier nog eens onder:
                      f8, 170mm, 1/320, iso200


                      als het niet gelukt is: hier is de echte link, veel gemakkelijker:



                      Groetjes,

                      Stijn.
                      Je hebt geen toestemming dit album te bekijken.
                      TOEGANG AANVRAGEN
                      Van waardering geniet ik.
                      Van kritiek leer ik.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                        Je hebt geen toestemming dit album te bekijken.
                        TOEGANG AANVRAGEN
                        okee, er zit weer geen exif bij... ik geef het op.

                        geen toestemming voor picasa... zal eens zien of ik dat kan instellen... momentje...
                        ... k heb er de originele in NEF bijgezet, nu zijn we toch niet meer onderhevig aan 900px en dn kan je tenminste goed inzoemen,

                        dit zou moeten lukken:

                        Last edited by El Konino; 6 april 2013, 14:14.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

                          Die plusgoogle gebruik ik niet, wel de gewone:

                          En de Exif zit er in.
                          -------
                          Misschien moet je eerst maar eens wat oefenen en experimenteren in het Testforum
                          Last edited by Plaatwerker; 6 april 2013, 14:34. Reden: ----- etc.
                          Van waardering geniet ik.
                          Van kritiek leer ik.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

                            Oefening baart kunst.

                            Ik ga zelf ook meer dan geregeld klimmen en dan vooral om het fotograferen tijdens het klimmen onder de knie te krijgen. Het is een uitdaging.

                            Alles begint bij de juiste witbalans en aangepaste ISO waarden. Als de zon niet op de rotsen zit is het in Freyr inderdaad allemaal grijs, groen (en nat ook wel) in deze tijd van het jaar. Een scherpe foto maken is een basic skill. Dat de foto hier niet scherp is niet zozeer, om niet te zeggen niet, te wijten aan de lens maar aan het mannetje achter de lens. Probeer wat dichter op het onderwerp te fotograferen. En tracht daarbij niet te flirten met de grenswaarden van de lens. Je vindt op internet ook wel eenvoudige tabellen die een beginnende fotograaf helpen bij het kiezen van de juiste waarden. Lees daarom eens een artikel als deze of een boek uit de betere boekhandel.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 'grijze' foto en niet heel zuiver... hoe doe ik het beter?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Plaatwerker Bekijk bericht
                              Die plusgoogle gebruik ik niet, wel de gewone:

                              En de Exif zit er in.
                              -------
                              Misschien moet je eerst maar eens wat oefenen en experimenteren in het Testforum
                              ja dat had ik al eerst gedaan met een andere foto, dat lukte wel.

                              nu bedankt dat je hem hier gepost hebt, al weet ik nog steeds niet hoe het moet... en op die gewone google zat ik ook tot ik automatisch naar +goolge ging...

                              het begint nogal omslachtig te worden om een antwoord op mn initiele vraag te krijgen precies...

                              Bedankt voor de hulp tot nu toe!

                              Stijn

                              Comment

                              Working...
                              X