Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haarkleur veranderen op foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Haarkleur veranderen op foto

    Hallo allemaal!
    Ik heb onlangs een foto gemaakt van een getrouwd koppel. Ze wil de foto's nu afdrukken maar vroeg me of ik de haarkleur van de man iets minder ''wit'' kon maken. Heb al vanalles geprobeert maar het lukt me niet! Zou iemand me hiermee kunnen helpen?! Je zou me er een groot plezier mee doen!
    Helaas kan ik de foto hier niet op plaatsen.. Ik kan ze wel doorsturen als iemand dit eens wil proberen.
    Alvast heel hard bedankt!

  • #2
    Re: Haarkleur veranderen op foto

    Da's moeilijk om zonder foto meer over te zeggen. Wat wil je uiteindelijk bereiken ? Moeten de haren een andere kleur krijgen, of minder "lichtgevend" worden (grijzer) ?
    Want minder wit, betekent iets anders in de plaats.

    Eender welk resultaat je wilt, het zal het makkelijkst met een laagmasker gaan. Eerst kopieer je het origineel.
    Dan maak je een zo krap mogelijke selectie op de haren, maar wel zonder een stukje erbuiten te laten vallen.
    Dan maak je een nieuw laagmasker van de selectie (show selection). Dat masker is als het goed is helemaal zwart, behalve de haren.

    En dan begint het echte werk. Als de haren bijvoorbeeld grijzer moeten, kun je in je achtergrondkopie de saturatie naar beneden halen.
    Door je laagmasker worden nu alleen de haren grijs. Als de haren een andere kleur moeten krijgen, kun je dat bij Hue aanpassen, maar dat wordt erg lastig om onopvallend te doen.
    Dan moet de selectie al heel goed gebeurd zijn. Of je kunt er een kleurlaag overheen leggen, met de gewenste laagstijl.
    Beide resultaten kun je nog aanpassen door de opacity van de achtergrondkopie aan te passen. Hoe doorzichtiger, hoe minder drastisch het effect is.

    Soms kun je gewoon de hooglichten wat aanpassen, waardoor het haar op zich al wat donkerder kan worden.

    Alles staat of valt bij de eerste selectie. Die moet heel grondig gebeuren, en bij haren is dat net lastig.

    Comment


    • #3
      Re: Haarkleur veranderen op foto

      Ik wil het wel eens proberen, stuur maar door zou ik zeggen.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment

      Working...
      X