Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vlekken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vlekken

    hallo ,

    Ik kocht een tijdje geleden een canon eos d50 nu ik heb nog nooit de lens van het toestel genomen, maar soms zijn er vlekken op effen vlakken.( zoal luchten)
    Wat zou daar van de oorzaak zijn en hoe kan ik dit oplossen.

  • #2
    Re: vlekken

    kan je eens een voorbeeld tonen van een vlekkenfoto?

    via deze link vind je hoe je dat kan: http://helpdesk.belgiumdigital.com/i...kbarticleid=14
    Nikon D7000 - Nikon D3100 - Sigma 10-20 F4-5.6 - Nikon 16-85mm - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 55-300mm - Tamron 90mm

    Comment


    • #3
      Re: vlekken

      hgzfrerdfh
      Last edited by step1966; 30 april 2012, 19:02. Reden: fout in tekst

      Comment


      • #4
        Re: vlekken

        Oorspronkelijk geplaatst door step1966 Bekijk bericht
        /Users/stephanhalsberghe/Desktop/IMG_3829.jpg
        Zo kan ik je foto jammer genoeg niet zien. P

        Probeer eens via http://imageshack.us/
        1. klik op browse & selecteer je foto
        2. klik op 'upload now'
        3. Kopieer de link van 'forum code' en plak die in een berichtje

        Succes!
        Nikon D7000 - Nikon D3100 - Sigma 10-20 F4-5.6 - Nikon 16-85mm - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 55-300mm - Tamron 90mm

        Comment


        • #5
          Re: vlekken

          Vermoedelijk stof. Sensor reinigen dus. Hier zijn al 600k discussies over gevoerd. Zelf doe ik het nou al 10 jaar met Scotch tape of een bus spuitlucht. Je kunt ook eerst kijken of werken op diafragma f/8 of verder open het probleem voor je oplost.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: vlekken

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Vermoedelijk stof. Sensor reinigen dus. Hier zijn al 600k discussies over gevoerd. Zelf doe ik het nou al 10 jaar met Scotch tape of een bus spuitlucht. Je kunt ook eerst kijken of werken op diafragma f/8 of verder open het probleem voor je oplost.
            Hey Spanjaart, zijn vlekken op je beeld altijd door stof op de sensor of kan dit ook door stof op het objectief zijn?

            Comment


            • #7
              Re: vlekken

              Stof op lenzen zIe je zelden op de foto, alleen bij groothoek en dichtgeknepen diafragma.
              Stof op de sensor herken je door met 2 verschillende objectieven op diafragma 22 een foto te maken van een egale oppervlakte, liefst met de lens op onscherp.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: vlekken

                Stof op de sensor, maak een foto van de lucht of een wit vel papier en dit met het kleinste diafragma. Auto focus afzetten, je kan niet scherpstellen op een egaal vlak.
                bekijk die foto op je computerscherm, zie je een mooi egaal vlak, dan is alles ok.
                Zie je zwarte vlekjes en stipjes en soms een draadje, dan is je sensor vuil.
                Woon je in de buurt van Genk, stuur dan maar een PM.

                PJW.
                Last edited by pjw; 16 november 2013, 18:11.
                Nikon, Epson Stylus Pro 4900, Epson Perfection V750 Pro, X-Rite i1Publish Pro, www.pwf.be

                Comment

                Working...
                X