Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

    Hallo

    Ik heb een webwinkel in elektronica componenten en ledartikelen.
    Omdat ik van alles wat ik verkoop zelf foto's maak voor op mijn webwinkel, ben ik opzoek naar een toestel dat aan mijn behoeften voldoet.

    Ik moet regelmatig foto's van kortbij maken van smd componenten en leds.
    Voorbeeldje van de grootte van de componenten:


    Meestal liggen deze op een wit blad papier met indirecte ledverlichting op 20cm

    Nu was ik in de reclame folders 2 toestellen tegengekomen, de Canon 1100D en de Nikon D3100.

    De Canon 1100D wordt aangeboden voor €549 met 2 lenzen 18/55 en Tamron lens 55/200, en de Nikon D3100 voor €499 met 1 lens 18/55VR

    Beide spraken mij aan. Ik heb hier ook al wat gelezen van: ga naar de winkel pak ze beide vast en speel er wat mee...
    Maar omdat ik ze in de winkel niet echt kan testen voor mij doeleinden stel ik mijn vraag hier maar.

    Uiteraard zal het gekozen toestel ook gebruikt worden voor andere foto's e.d. te maken.

    Alvast Bedankt!
    Last edited by D4rkPr1nc3; 9 oktober 2011, 16:41. Reden: toevoeging

  • #2
    Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

    vooral eens kijken naar reviews en gebruikerservaringen van macrolenzen. Kies dan een body waar de lens die er het beste uitkomt op past.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

      Om, met enige productiviteit, componenten te fotograferen zoals die op je vingen liggen zou ik overwegen om mijn stereo-microscoop
      te gebruiken, aangevuld met een USB camera: http://www.optikamicroscopes.com/PRO...ZM_EN.asp#SZM2
      Eventueel kan je via een adapter een digitale camera monteren: http://www.microscoop-expert.nl/opti...a-adapter.html
      Last edited by Zahra; 9 oktober 2011, 18:24.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

        Het voorbeeld van de componenten op de vinger is misschien wat extreem. Dit zouden de kleinste componenten zijn en slecht heel af en toe voorkomen.

        Een foto die ik juist heb genomen met mijn Sony DSC-W180 met AF, ik wil dus nog meer in detail gaan. Dit is een midden maat die veel gaat voorkomen van componenten.



        Zou dit doenbaar zijn met de kitlens? of moet ik echt een andere lens bij aanschaffen?
        Ik ben een totale leek op het vlak van fotografie, dus wat voor lens zouden jullie dan eventueel voorstellen indien de kitlens niet voldoet.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

          Met geen enkele kitlens zal je zo'n vergroting krijgen.

          Ik denk zelfs dat je een Canon MP-E65 nodig hebt, of een macrolens + tussenringen of nog een andere oplossing om meer dan 1:1 vergroting te krijgen.
          Is the Canon MP-E 65mm Macro Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!


          Met een gewone macrolens kan je onderwerpen die even groot zijn als de sensor van de camera beeldvullend fotograferen, onderwerpen die nog kleiner zijn komen ook niet beeldvullend op de foto.
          Je kan ook een stuk uit de foto snijden, maar als je daar te ver in gaat dan zal je nooit scherpe foto's krijgen.

          Als je geen ervaring hebt met macrofotografie, dan zal je ook niet zomaar met die Canon MP-E65 overweg kunnen. Voor macrofotografie moet je al weten waarmee je bezig bent, en met die MP-E65 wordt het nog veel moeilijker.

          Er is geen enkele camera waarmee je zonder enige ervaring en met een kitlens perfecte foto's kan maken van zo'n kleine onderwerpen.
          Het is niet omdat er ergens bij de automatische voorkeurstanden een "macro stand" bijzit dat het daarmee wel zal lukken.

          De onderdelen zijn dus kleiner dan de sensor van een DSLR, en dan is het niet zo gemakkelijk om die groot in beeld te krijgen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

            met de combo 135mm + omgekeerde 50mm zullen die bijna beeldvullend worden, maar dat is een heel moeilijke manier van werken.

            Macrolens met tussenringen of een balg

            dat uitbesteden is misschien nog de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing.

            of eens proberen die dingen gewoon op een scanner te leggen
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

              Indien de foto's toch dienen voor een webwinkel bvb. kan je met een compacttoestel op statief ook heel wat uithalen. Ik herinner me mijn oude Ricoh R5 (en de daarop volgende reeksen) die tot op 1 cm van het voorwerp scherpstelden. Kost je een fractie van DSLR's en doen ook hun ding.
              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

                Alvast bedankt voor de reactie.

                Nu wat ik ook wel wil doen is dat ik een kwalitatieve foto heb en deze dan bewerken met een of andere foto bewerkingssoftware door op originele grootte te zetten en het component naar de gewenste grootte te brengen door ongewenste delen weg te knippen en eventueel te resizen. ( ik weet niet of jullie een beetje snappen wat ik bedoel.)

                Bewerken moet ik ze toch altijd. ik gebruik een vast formaat voor alle foto's op de site. Dus of ik die paar stappen er nu even bij doe of niet, dat stoort mij niet.
                Last edited by D4rkPr1nc3; 9 oktober 2011, 19:02. Reden: toevoeging

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

                  Ik heb een k-x te koop met macrolens, wel geen 1100D of D3100

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

                    Oorspronkelijk geplaatst door Allcazar Bekijk bericht
                    Indien de foto's toch dienen voor een webwinkel bvb. kan je met een compacttoestel op statief ook heel wat uithalen. Ik herinner me mijn oude Ricoh R5 (en de daarop volgende reeksen) die tot op 1 cm van het voorwerp scherpstelden. Kost je een fractie van DSLR's en doen ook hun ding.
                    het is niet omdat je van 1 cm kan scherpstellen dat de vergrotingsfactor daarom ook groot is.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

                      Product fotogafie is een vak apart. Het gaat niet alleen om de juiste apparatuur maar ook om de juiste belichting. Daarnaast hangt het sterk af van de camera man (m/v).

                      Is het niet wat dat je eerst, voordat je allerlei spullen koopt, met iemand gaan meelopen?
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

                        Het is ook niet de bedoeling dat het allemaal professionele foto's worden en dat ik eerst maanden opleiding moet volgen....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

                          Als ik jouw was zou ik een D3100 kopen ZONDER kitlens maar met een Tamron AF 70-300mm F:4.0-5.6 Di LD Macro Nikon die kan tot 1:2 fotograferen en is dus voor macro veel beter dan de kitlens en is ook nog eens goedkoop (€140), als je genoeg licht hebt en je f stop hoog genoeg kan zetten dan kan je mooie resultaten bekomen. Ik heb er jarenlang mijn insectfoto's mee getrokken.



                          En dit zijn een paar foto's getrokken met de Tamron lens:

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

                            Bedankt met deze info ben ik wat!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 1100D of Nikon D3100 voor macro shots

                              Oorspronkelijk geplaatst door D4rkPr1nc3 Bekijk bericht
                              Bedankt met deze info ben ik wat!
                              Graag gedaan!

                              Comment

                              Working...
                              X