Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale opvolger voor Nikon F90...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Digitale opvolger voor Nikon F90...

    Hoi iedereen!
    Ik ben nieuw hier, en ik ben eigenlijk een absolute fotografie noob

    Mijn vader heeft in de jaren 80-90 veel met fotografie bezig geweest en had met enkele vrienden een fotoclub

    Zijn laatste aankoop was destijds een Nikon F90 met alle mogelijke toebehoren (lenzen, filters flitser,...) Ik erfde dan zijn oude pentaxen met een hoop lenzen waarmee ik wel eens ging fotograferen.

    Ik heb daarna begin jaren 2000 veel met de nikon geschoten. Zalig ding! Echter zijn met de jaren de filmrolletjes toch niet meer zo handig en duur in gebruik. Ik zoek dus een waardig alternatief! Wel wil ik de F90 en toebehoren niet zomaar afdanken. Ideaal zou zijn dat ik een digitaal toestel kan kopen waarop ik de objectieven etc gewoon kan doorgebruiken!

    Kan dit? De F90 had een autofocus etc. Uiteraard hebben de digitale camera's dit ook... maar werken deze ook met de "oude" lenzen?

    Welke nikon's kan ik hiervoor dan gebruiken? Ik had al gekeken naar de D90 (verdacht gelijkend op F90 ) en de D3100 bijvoorbeeld.

    Ik ben geen kenner zoals al aangehaald. Dus graag een beetje uitleg op "leekniveau"

    Ik wordt normaal vader in Oktober en ik ben ook privaat piloot. De camera zou dus moeten dienen om de kleinste vast te leggen en om luchtfoto's te maken vanuit een C172. Ik vond ook de HD video mogelijkheden van deze camera's een plus. (spaart alweer een camcorder uit en geeft me een camcorder met deftige optica)

    Uiteraard zijn foto's wel de hoofdzaak.

    Kan er iemand wat toelichten? Wat heb ik nodig, wat kan en kan niet?
    Ik kan indien nodig wel eens kijken of er code's etc op de lenzen staan. Ik denk dat het een standaard, groothoek en een compacte telelens is. Ik dacht dat er ook adapterringen zijn voor de oude pentax objectieven, maar die hoef ik niet meer te erven op de digitale. Als ik de F90 lenzen kan recupereren zou dit al mooi zijn!

    Alvast bedankt!!

  • #2
    Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

    Jou Nikon lenzen zullen werken op een D90 maar niet op de D3100.

    De 3100 kan enkel met AF-S lenzen overweg (geen interne scherpstelmotor).

    Kijk ook eens naar de D7000
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

      Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk bericht
      Ik wordt normaal vader in Oktober
      proficiat!

      zoals gezegd ga je op een D90 al je lenzen en toebehoren zonder problemen kunnen gebruiken.

      Ik heb nooit camera's met videofunctie gehad, maar ik denk niet dat je daarmee een camcorder echt kan vervangen. Iemand zal dat wel tegenspreken als dat toch zo is.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

        Alvast bedankt voor de eerste reacties!

        Beetje jammer dat de D3100 de oude lenzen niet ondersteund... het was verder de ideale camera wat mij betreft

        De D7000 heb ik even bekeken... wat een bak! Maar daartegenover staat wat een prijs!
        Dat past niet meteen in het budget dat ik voor ogen had

        De D90 zal allicht een goede camera zijn, enkele details scoren minder dan de D3100 en hun prijzen liggen min of meer gelijk. Als ik daar natuurlijk de prijs van nieuwe objectieven bijtel wilt de D90 toch met enige voorsprong... (een beetje objectief kost meer dan de camerabody zelf Toch steeds een beetje verschieten!)

        En raden jullie effectief Nikkon aan? Of zou ik evengoed een canon of een ander merk kunnen kopen dat samenwerkt met die lenzen?

        Wat de camcorder betreft: het zal inderdaad niet helemaal hetzelfde zijn, maar om hier en daar een filmpje te schieten van iets zal het alvast kunnen dienen vermoed ik. Echt filmopnames heb ik niet meteen in gedachten. Maar het besef dat je ook een mooi filmpje kan schieten met deftige kwaliteit indien nodig, stelt alvast gerust

        Dus mijn enige optie is voorlopig de D90 als ik het tot hiertoe begrijp. En iedereen kan deze ook aanbevelen? of zijn er die zeggen "vergeet die oude lenzen op AF, focussen kan je ook zelf doen en neem de 3100"? de 3100 heb ik met standaardlens voor de prijs van de D90 body blijkbaar...

        Comment


        • #5
          Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

          Misschien eerst toch eens kijken en vertellen om welke lenzen het exact gaat, kan mogelijk de keuze beïnvloeden.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

            Ik zal straks eens piepen in de fotozak ;-)

            het is helaas alweer jaren geleden dat ik dat toestel nog gebruikt heb. Zonde eigenlijk...

            Iemand ook nog een idee wat zo'n F90 nog waard is vandaag? Als ik hier nog iets voor kan hebben zou het ook men keuze kunnen beïnvloeden (m.a.w. hoeveel de opleg nog zal bedragen)
            Tuurlijk, voor 50€ ga ik papa's trots van weleer niet verkopen. En ik vrees dat het niet veel meer dan dat zal zijn zeker hé...

            Ik houd jullie op de hoogte!

            Comment


            • #7
              Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Misschien eerst toch eens kijken en vertellen om welke lenzen het exact gaat, kan mogelijk de keuze beïnvloeden.
              Inderdaad juist wat Spanjaart hier zegt, de kans is klein dat je objectieven zal hebben die voldoende groothoek hebben op een digitaal croptoestel, en een 17-70 AF-s kitlensje kan je kopen voor een prik, veel van de oudere objectieven doen het niet zo fameus op een digitaal toestel, zoals de oudere versie van de 24-120 bv. of een 35-70 f2.8 bv. is een mooi en degelijk objectief, maar niet zo handig op cropformaat.
              De kans is er natuurlijk ook, dat je vader mooi lichtsterk glas heeft aangekocht natuurlijk, daarom is het intressant te weten welke objectieven je momenteel hebt liggen.

              Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk bericht
              Iemand ook nog een idee wat zo'n F90 nog waard is vandaag?
              Te weinig om weg te doen.
              Wat ik persoonlijk heel handig vond bij een F90 was dat je twee formaten van focuspunt kon instellen , jammer dat het middelste focuspunt van de huidige toestellen dat niet meer kunnen. je hebt nu natuurlijk andere mogelijkheden met je verschillende punten, maar toch niet hetzelfde.
              Last edited by Guest42; 25 mei 2011, 16:11.

              Comment


              • #8
                Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

                Dus je zoekt een digitale camera met video functie waarop je oude lenzen passen (of toch lenzen die ook op de F90 passen), daarom kan je eigenlijk maar 2 camera's kopen de Nikon D90 en de D7000, en van die 2 raad ik de D7000 aan vooral omdat je zegt dat de video kant je interesseert en daarin is de D90 toch echt niet zo goed hoor (ik heb een D90 en de video is niet perfect).

                Comment


                • #9
                  Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

                  Heb ook een zak lenzen en een F90 body gekregen van mijn vader, mijn eerste keus digitale body was een D700 omdat dit allemaal full frame lenzen zijn.
                  "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                  Comment


                  • #10
                    Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

                    juist ja.
                    De F90 is een kleinbeeldfilm camera en de grootte van een negatief is gelijk aan een Full Frame sensor.
                    Dat wil zeggen dat als je gaat voor een D90 of D7000 de lenzen een andere brandpunt afstand krijgen omdat de digitale toestellen een kleinere (crop)sensor hebben. Je moet de brandpuntafstand vermenigvuldigen met 1.5. Dat wil zeggen dat de groothoeklens niet meer groothoek zal zijn bij deze toestellen (bv. 28mm wordt 42mm) en dat tele meer tele zal worden (bv 200mm wordt 300mm).
                    Als je hetzelfde wil als bij de F90 dan zal je voor een fullframe camera moeten gaan (bv. Nikon D700) en daarmee vergeleken is de D7000 dan nog een koopje.

                    Maar zoals iemand anders hier al aanhaalde, als je een camera met cropsensor aankoopt (bv een D90 als je het niet te duur wil maken) dan kan je relatief goedkoop wel wat tweedehandslenzen voor cropsensors vinden

                    Comment


                    • #11
                      Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

                      Gisteren even de fotozak opengetrokken en dat was eigenlijk een beetje teleurstellend

                      De lens betrof de "standaard" lens die bij het toestel aangekocht werd. Geen breedhoek meer, geen telelens... Na vader even aangesproken te hebben bleek dat de telelens aan een vriend overgelaten werd, en dat de breedhoeklens via een adapterring geplaatst werd en dus sowieso geen autofocus had.

                      Aan de uitleg hier te lezen zou de groothoek dan toch niets uithalen op een digitale camera ook..


                      Geen rekenschap met lenzen dus...

                      WEL leuk was het feit dat dit toestel al jaren in een kast stond en... knopje schuiven et voilla: werkt perfect! De flitser evenzeer!

                      Toch goede kwaliteit denk ik dan


                      Nu terug on topic:

                      Ik heb dan ergens de neiging om te gaan voor de D3100... Op enkele puntjes net beter dan de D90 (video, CCD, prestaties in donker (ISO gevoeligheid) etc.

                      De D7000 is helaas buiten budget Ik wil wel een deftig toestel in een pogin,g goeie foto's te schieten, maar om er meteen pro materiaal voor aan te schaffen aan de prijs 2-3x de 3100... net een brug te ver voor mij.

                      Wat denken jullie van de 3100? Het zou een beginners SLR zijn, en aangezien ik dat ook ben... Hebben jullie eventueel tips betreffende lenzen en toebehoren. Bijvoorbeeld "die lens moet je zeker hebben" of "koop niet de standaardlens, maar de body en koop je die lens" Wel liefst geen lenzen die duurder zijn dan de body

                      Comment


                      • #12
                        Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

                        zou persoonlijk toch opteren voor de D90, ok heb er ook zo een, grotere body, iets minder in't menu gaan voor instellingen.

                        d90 gaat ook vlot tot iso 1250 en met goed belichten 1600/2000 hoor.
                        + je hebt een scherpstelmotor in de body, dus een 50/85 f1.8 AF-D (vrij goedkoop en top) kunnen gebruikt worden.


                        lenzen: vergeet de kitlens, ga voor de combo tamron 17-50 f2.8 en nikon 70-300VR! dan heb je een mooie set waar je al heel ver mee komt
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

                          Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                          zou persoonlijk toch opteren voor de D90, ok heb er ook zo een, grotere body, iets minder in't menu gaan voor instellingen.

                          d90 gaat ook vlot tot iso 1250 en met goed belichten 1600/2000 hoor.
                          + je hebt een scherpstelmotor in de body, dus een 50/85 f1.8 AF-D (vrij goedkoop en top) kunnen gebruikt worden.


                          lenzen: vergeet de kitlens, ga voor de combo tamron 17-50 f2.8 en nikon 70-300VR! dan heb je een mooie set waar je al heel ver mee komt
                          Wat lenzen betreft sluit ik me hier bij aan (heb ik zelf ook en ben zeer tevreden) maar waarom kijk je niet eens naar de D5100?
                          Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                          Our English website: www.kaichitravel.com
                          Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

                            Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
                            Wat lenzen betreft sluit ik me hier bij aan (heb ik zelf ook en ben zeer tevreden) maar waarom kijk je niet eens naar de D5100?
                            D5100 zal in ieder geval al de gulden middenweg zijn
                            nikon stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Digitale opvolger voor Nikon F90...

                              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                              lenzen: vergeet de kitlens, ga voor de combo tamron 17-50 f2.8 en nikon 70-300VR! dan heb je een mooie set waar je al heel ver mee komt
                              ik heb de 18-55 kitlens gehad op mijn D50 D200 en heb nu een Tamron 17-50 f/2.8. Die is lichtsterker maar niet beter. Kitlensbashen is al een hele tijd in de mode, maar nergens voor nodig. Ik vind mijn foto's met de 17-50 f/2.8 niet beter, niet scherper, niet contrastrijker, de kleuren zijn niet mooier en de CA's zijn niet minder fel. Slechter zijn ze ook niet. Als je echt f/2.8 wil voor een betaalbare prijs lijkt het me de beste keuze, maar dat is dan ook het enige voordeel.

                              Er staan hier foto's in de HoF die met kitlenzen zijn gemaakt.

                              Als het om budget ga zou ik in ieder geval liever de D90 met kitlens hebben dan de D3100 met de Tamron.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X