Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is dit mogelijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is dit mogelijk?

    Beste iedereen,
    Net nog een toffe topic gelezen (hier ongeveer juist onder) over DOF met APS-C camera. Hetzelfde probleem houdt mij ook bezig (uitbreiding van compactzoom met DSLR materiaal).
    DOF kunnen berekenen en inschatten is belangrijk maar geeft mij nog geen idee in welke mate de onscherpte toeneemt verder weg van het onderwerp.
    Om hierover raad te vragen, post ik twee foto's van Maigret op zijn bankje in Luik. De eerste foto komt uit mijn Fujifilm S100fs. Met een f/3,2 opening en 50 mm is er nauwelijks onscherpte.
    De tweede is een zelfgemaakte simulatie met Photoshop. De sfeer die uitgaat van deze onscherpte bij dit soort foto's, is de voornaamste reden van mijn interesse in dslr.
    De vraag is nu concreet of ik mag verwachten dat als ik bijvoorbeeld een Tokina 50-135 of een Sigma 50-150 koop -toch typische DX lenzen- ik een dergelijke onscherpte kan realiseren?





    Vooraf bedankt!
    Fuuu…tsjie
    www.wouldbephotography.be

  • #2
    Re: Is dit mogelijk?

    Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
    50-135 of een Sigma 50-150 koop -toch typische DX lenzen- ik een dergelijke onscherpte kan realiseren?

    Vooraf bedankt!
    Ja, dat kan.

    Geen dank.

    Comment


    • #3
      Re: Is dit mogelijk?

      Ook met jouw camera kan het eea, gewoon iets meer afstand nemen, kiezen voor handmatige instelling en kies dan voor maximale lensopening. Voorts scherpstellen op een voorwerp wat halverwege zit en ziedaar de achtergrond is vervaagd.

      Bedenk ook, dat als hetzelfde met een DSLR wil doen zoals jij hebt aangeven in je voorbeeld je toch ook wel een flinke lichtgevoelige lens moet hebben
      Jacques Bakker
      www.fotohandig.be

      Comment


      • #4
        Re: Is dit mogelijk?

        Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
        Beste iedereen,
        DOF kunnen berekenen en inschatten is belangrijk maar geeft mij nog geen idee in welke mate de onscherpte toeneemt verder weg van het onderwerp.


        Vooraf bedankt!
        << DOF zegt enkel iets over het scherptegebied en niets over de onscherpte en hoe die onscherpte toeneemt (om in dezelfde uitdrukking te blijven). >>

        Ik heb het ook lang verkeerd voorgehad. Goede uitleg vond ik hier :



        daar vind je: 1. Long-focus lenses come with a narrow depth of field. => (more) aan klikken => Backgroundblur
        Okay, wel wat technisch en je moet al wat basis termen kennen, maar het was een oogopener voor mij.

        Een prachtig voorbeeld van het feit dat de grens tussen scherp/onscherp soms zeer abrupt is (geen overgang te zien) vind je hier :

        Forum voor het plaatsen van foto's waar actie centraal staat: sport, beweging, .... Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.



        Fotografie, you gotta love it

        ike.
        It's all a matter of perspective.

        Comment


        • #5
          Re: Is dit mogelijk?

          Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
          Ook met jouw camera kan het eea, gewoon iets meer afstand nemen, kiezen voor handmatige instelling en kies dan voor maximale lensopening. Voorts scherpstellen op een voorwerp wat halverwege zit en ziedaar de achtergrond is vervaagd.
          Wanneer er veel plaats is voor het onderwerp en ook de achtergrond ver weg is (grootteorde 5à 10 m ) lukt dit inderdaad.
          Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
          Bedenk ook, dat als hetzelfde met een DSLR wil doen zoals jij hebt aangeven in je voorbeeld je toch ook wel een flinke lichtgevoelige lens moet hebben
          Omdat ik dit zoal vermoedde zijn de lenzen die ik in gedachte heb 2,8 over het gehele bereik. Bij daglicht is het dan misschien nodig om licht weg te nemen met een grijsfilter?
          Fuuu…tsjie
          www.wouldbephotography.be

          Comment


          • #6
            Re: Is dit mogelijk?

            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
            Ja, dat kan.

            Geen dank.
            Op zich reeds zeer geruststellend!
            Fuuu…tsjie
            www.wouldbephotography.be

            Comment


            • #7
              Re: Is dit mogelijk?

              Oorspronkelijk geplaatst door Peke Stoemp Bekijk bericht
              << DOF zegt enkel iets over het scherptegebied en niets over de onscherpte en hoe die onscherpte toeneemt (om in dezelfde uitdrukking te blijven). >>
              Inderdaad zeer interessante website en wat een foto.
              Bedankt.
              Fuuu…tsjie
              www.wouldbephotography.be

              Comment


              • #8
                Re: Is dit mogelijk?

                Een langere lens heeft in de regel een kleinere DOF, hoe dichter je bij het onderwerp komt hoe kleiner de DOF en natuurlijk het diafragma bv. 2.8 zo groot mogelijk houden, dus een lichtsterke lens. Met een 85/1.4 bv. gaat dat heel goed lukken. Met mijn 500mm heb ik op 6m afstand en F8 een DOF van 4cm
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Is dit mogelijk?

                  Met een goedkope 50mm lens gaat zoiets ook.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is dit mogelijk?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    Met een goedkope 50mm lens gaat zoiets ook.
                    Ben ik vandaag eens gaan uitproberen. Weliswaar niet in Luik maar om een beetje te kunnen vergelijken, met een beeld in Aarschot (zijn brave, rustige modellen).
                    Dit viel eerlijk gezegd, nogal tegen. De eerste foto toont het beeld op zich. Alles scherp, uiteraard omwille van de afstand tot het onderwerp.



                    De tweede foto is eigenlijk al een detailopname (ongeveer 1 m afstand) en vertoont ook niet veel onscherpte. Msschien is er te weinig ruimte tussen het beeld en de achtergrond?



                    Pas op een afstand van 0,5 m is het beoogde effect er wel, maar stelt de foto niet veel meer voor??


                    Om een foto te krijgen van het volledige beeld met de onscherpte van de laatste foto is allicht toch meer tele nodig? De vraag is dan hoeveel?
                    Fuuu…tsjie
                    www.wouldbephotography.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is dit mogelijk?

                      Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
                      Msschien is er te weinig ruimte tussen het beeld en de achtergrond?
                      Dit klopt.

                      Als de afstand tussen het onderwerp en de achtergrond klein is (relatief gezien tov jij en het onderwerp), dan heb je meer DOF.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is dit mogelijk?

                        Voorbeeldje gemaakt met een oude D200 en een 105 mm macro, hier is de achtergrond maar één meter achter het model.

                        Exif Nikon D200 (DX) 105mm AF-S gebruikt op f4.0 sluitersnelheid 1/500 sec.



                        Uploaded with ImageShack.us

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is dit mogelijk?

                          Oorspronkelijk geplaatst door wouldbe Bekijk bericht
                          Bij daglicht is het dan misschien nodig om licht weg te nemen met een grijsfilter?
                          Als je tegelijkertijd ook een heel langzame sluiter wilt.
                          Belgisch licht moet je vaak echter eerder aanvullen dan wegnemen:
                          Met mijn 35/1.4 heb ik op 1 meter slechts 7cm dof, maar op 2 meter reeds 40 cm bij f/2. Je verliest dan al een volledige stop.
                          Mijn 135/f2 heeft 10 cm op 4 meter, terwijl mijn 400/5.6 daar nog altijd met maar net genoeg dof (3 cm) zit voor een klein vogelke.
                          Voor 5.6 en een bewegend onderwerp moet er niet alleen licht maar ook zon (wat is dat?) zijn,... of een flash.
                          Eens je een lichtgevoelige lens hebt ga je dus bijna alle foto's volledig open trekken, ook omdat er sowieso niet genoeg licht is, tenzij je zo'n rare landschapskwiet bent die het zelfs zonder pezig sherpateam probeert.
                          Last edited by Poza; 16 februari 2011, 11:06.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is dit mogelijk?

                            Wat je niet mag vergeten, dat is dat je eerste foto, niet gemaakt is met ne 50mm, maar met een brandpunt equivalent van 50mm op een kleinbeeld, dat wil zeggen dat je wel ongeveer dezelfde openingshoek hebt als een 50mm op kleinbeeld (46°) maar optisch werk je wel met ne 7 of 8 mm brandpunt, de grote dieptescherpte is eigen aan compactcamera's door het gebruik van de kleine sensor. De lens blijft zich gedragen als een groothoek qua dieptescherpte.

                            Dieptescherpte van foto 1 maar genomen met een 50mm werkelijk brandpunt en op 3,2 maar dan geplaatst op een full frame camera, zal er anders uitzien dan uw foto.

                            Als je met je reflex aan de slag gaat, dan ga je der een knopje op vinden die je, door de zoeker je dieptescherpte gaat laten zien, en dat is dan de werkelijke dieptescherpte behaald op de opname. Dan kun je deze aanpassen naar je wens, door ofwel te diafragmeren, of wel door een andere lens te gebruiken met een langere of een kortere brandpunt.

                            MVG, Jeff c.
                            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is dit mogelijk?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                              Wat je niet mag vergeten, dat is dat je eerste foto, niet gemaakt is met ne 50mm, maar met een brandpunt equivalent van 50mm op een kleinbeeld, dat wil zeggen dat je wel ongeveer dezelfde openingshoek hebt als een 50mm op kleinbeeld (46°) maar optisch werk je wel met ne 7 of 8 mm brandpunt, de grote dieptescherpte is eigen aan compactcamera's door het gebruik van de kleine sensor. De lens blijft zich gedragen als een groothoek qua dieptescherpte.
                              MVG, Jeff c.
                              Excuses voor de onduidelijkheid, maar deze foto's komen uit een DSLR met 1,5 cropfactor. Een tijdje geleden heb ik via het forum een fujifilm S3 op de kop getikt en hierbij een 50 mm lensje gezocht. Op aanraden van 'Spanjaart' ( zie post een beetje hoger) ben ik dat eens gaan uitproberen.

                              De post hierboven met de foto van de mooie dame (waarvoor dank 'demeyereg' ) bevestigt mijn vermoeden dat de afstand tot het onderwerp vrij kort moet zijn. Op mijn voorbeeldfoto bovenaan, staat de hele bank erop met het beeld erbij. Dat is waarschijnlijk een beetje veel gevraagd.
                              Fuuu…tsjie
                              www.wouldbephotography.be

                              Comment

                              Working...
                              X