Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

450D reinigings nachtmerie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 450D reinigings nachtmerie

    Hallo,

    Ik had graag eens jullie mening gehoord over het reinigen van een canon 450D "sensor".

    Als ik het internet op doorzoek blijkt de 450D een uitzondering te zijn tov andere toestellen met betrekking tot het reinigen van de filter die voor de sensor zit.
    De sensor zelf kan je eigenlijk niet reinigen zonder het toestel helemaal te slopen.

    Kenners spreken van een "tinoxyde coating" dat op dat raampje zit en die mag je blijkbaar niet reinigen met eender welke vloeistof oplossing.
    Zelfs Eclipse zou uitdrukkelijk AF te raden zijn, en in plaats bevelen ze E2 (eclipse 2) aan.

    Maar we zitten hier in belgie natuurlijk e
    Eclipse is nergens te verkrijgen laat staan het nog minder gekende E2.

    Eclipse zou blijkbaar 99,99% zuiver methanol zijn maar wat E2 mogen zijn weet ik niet.

    Mijn vragen tot jullie:

    - waar in belgie vind je eclipse vloeistof? (bij voorkeur regio brugge)
    [ik wil die eclipse wel gebruiken om men lenzen te reinigen]

    - heeft er iemand al die E2 gezien?
    of zijn er mensen die ander alternatieven met succes gebruikt hebben op de 450D?
    Ik wil echt geen schade oplopen door een verkeerde vloeistof op dat raamje te doen.

    Hopelijk kunnen jullie me helpen met deze reinigings nachtmerie.

  • #2
    Re: 450D reinigings nachtmerie

    heb hier gewoon E2 gekocht en ligt thuis.


    en de E2 had ik in de tijd van topfoto.be

    Je moet wel even zoeken he, ben zeker dat veel zaken er ook gewoon aanraken als je effe mailt.



    grtz
    G
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

    Comment


    • #3
      Re: 450D reinigings nachtmerie

      a) Eclipse vind je zowat overal
      b) Ik dacht dat het verschil tusen E en E2 opgeheven was.
      c)Ik zou beginnen met de technical specs van Eclipse vloeistof te lezen op de website van Photosol en dan zeggen ze zelf wat je moet gebruiken waarvoor.
      d)Ik zou een borsteltje van visible dust gebruiken

      Paul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: 450D reinigings nachtmerie

        Ik zou van mijn lenzen afblijven met vloeistoffen,een blaaspeertje en
        een lenspen doen wonderen.

        In het verleden was er sprake van 2 soorten Eclipse.
        na onderzoek door eclipse is de E2 uit de handel gehaald niet
        omdat deze slecht zou zijn,maar omdat ze beide geen kwaad kunnen.
        De E2 is een meer verdunde eclipse.

        Hier kan je er meer over lezen.
        http://www.photosol.com/

        Dat de 450D een andere bescherming zou hebben is mij niet bekend
        maar dit lijkt mij stug.

        gr.ron.

        DPaul was mij voor
        Last edited by exhi; 16 oktober 2010, 08:54.
        http://exhi-fotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: 450D reinigings nachtmerie

          oooooo
          dank jullie voor de goede links en info!

          we zijn weer een stukje slimmer geworden en ik voel me al een stuk meer gerust nu.

          las ik ook (via de links hier gegeven) dat UITDRUKKELIJK er geen probleem zou zijn voor tinoxyde coatings bij gebruik van "standaard" Eclipse op de website van photosol.

          hier is de link indien ander mensen het ook even willen nalezen http://www.photosol.com/documents/ec...nouncement.pdf

          dus ik denk dat ik me ga riskeren dan toch maar, ik laat het zeker weten hier maar eerst ff bestellen

          alvast super bedankt!

          Comment


          • #6
            Re: 450D reinigings nachtmerie

            Als je dan toch vloeistof bestelt, doe er dan ineens zo een sensorloupe bij, dan kan je het resultaat op de sensor zien.

            Ik garandeer je dat je nooit meer vloeistof gebruikt daarna.

            Paul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: 450D reinigings nachtmerie

              Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Als je dan toch vloeistof bestelt, doe er dan ineens zo een sensorloupe bij, dan kan je het resultaat op de sensor zien.

              Ik garandeer je dat je nooit meer vloeistof gebruikt daarna.

              Paul
              Plekken???
              Hoe krijg jij de sensor dan proper? met enkel een borsteltje? en het 'aangekoekt' korreltje dan ook?


              mvg
              glenn
              Mijn site...
              vandaelefotografie.be
              * BD0916BE *

              Comment


              • #8
                Re: 450D reinigings nachtmerie

                Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                Plekken???
                Hoe krijg jij de sensor dan proper? met enkel een borsteltje? en het 'aangekoekt' korreltje dan ook?


                mvg
                glenn
                Scotch, doe ik al sinds de eerste dslr (1995 of zo, moets toen de camera nog slopen om aan de sensor(en) te kunnen), en nooit 1 probleem mee gehad. superefficient.

                Comment


                • #9
                  Re: 450D reinigings nachtmerie

                  http://www.copperhillimages.com/index.php?pr=Tutorials

                  Wreed tevreden van

                  Comment


                  • #10
                    Re: 450D reinigings nachtmerie

                    Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                    Als je dan toch vloeistof bestelt, doe er dan ineens zo een sensorloupe bij, dan kan je het resultaat op de sensor zien.

                    Ik garandeer je dat je nooit meer vloeistof gebruikt daarna.

                    Paul

                    hmm waarom vind je voeistof gebruiken niet goed als ik vragen mag.

                    als je de vloer proper wil houden moet je toch ook eerst vegen of stofzuigen (stof en zand wegnemen)
                    om daarna ff een natte dwijl er over te halen (olieachtige vlekken, spatten van voeding of drank, bacterieen, schimmels,...)

                    In mss een beetje eenvoudig vergelijk maar ik denk dat "vuil" toch uit uit enerzijds "los liggend vuil" en anderzijds "kleverige vlekken" zijn, nee?

                    Het electrostatish stof krijg ik weg door te blazen met een peertje, maar ik denk dat er toch ook hardnekkiger vuil op komt zitten (zoals teer van rokers bv) en die krijg je er toch niet af zonder vloeistof ! Of ben ik nu helemaal gek?

                    Comment


                    • #11
                      Re: 450D reinigings nachtmerie

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      hmm waarom vind je voeistof gebruiken niet goed als ik vragen mag.

                      als je de vloer proper wil houden moet je toch ook eerst vegen of stofzuigen (stof en zand wegnemen)
                      om daarna ff een natte dwijl er over te halen (olieachtige vlekken, spatten van voeding of drank, bacterieen, schimmels,...)

                      In mss een beetje eenvoudig vergelijk maar ik denk dat "vuil" toch uit uit enerzijds "los liggend vuil" en anderzijds "kleverige vlekken" zijn, nee?

                      Het electrostatish stof krijg ik weg door te blazen met een peertje, maar ik denk dat er toch ook hardnekkiger vuil op komt zitten (zoals teer van rokers bv) en die krijg je er toch niet af zonder vloeistof ! Of ben ik nu helemaal gek?
                      Eén miniscuul zandkorreltje (of een ander "hard" stofdeeltje") op je sensor en je trekt een mooie kras op je lowpass filter voor je sensor met je "vochtig" spateltje.
                      Meestal is electrostatisch borstelje voldoende om vuil te verwijderen.
                      Blazen is weer minder interessant omdat je dan het "vuil" in het rond zit te blazen in het camerhuis.
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

                      Comment


                      • #12
                        Re: 450D reinigings nachtmerie

                        Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
                        Eén miniscuul zandkorreltje (of een ander "hard" stofdeeltje") op je sensor en je trekt een mooie kras op je lowpass filter voor je sensor met je "vochtig" spateltje.
                        Meestal is electrostatisch borstelje voldoende om vuil te verwijderen.
                        Blazen is weer minder interessant omdat je dan het "vuil" in het rond zit te blazen in het camerhuis.
                        Met blazen verdrijf je in ieder geval een hoop losse deeltjes van de sensor; de concentratie stof in de lucht van het camerahuis zal gelijk blijven in vergelijk met de buitenlucht. Sterieler zal het in ieder geval nooit kunnen worden, tenzij je in een cleanroom aan de gang gaat.
                        Een electrostatisch borsteltje helpt in ieder geval ook om een hoop deeltjes vast te plakken aan de borstel, maar als er wat vettigheid op de sensor zit, trek je wel met het grootste gemak vieze strepen zodat je uiteindelijk toch met een natte swab aan de gang moet om het geheel helemaal schoon te krijgen.
                        En hoe denk je dat de sensor schoongemaakt wordt bij camera service centrum of bijv. een sensor cleaning bedrijfje? Alleen met een borsteltje of blazen? Nope...zij gebruiken ook natte swabs.
                        Het is in ieder geval belangrijk om van tevoren zoveel mogelijk deeltjes weg te blazen/borstelen voordat je met een swab aan de gang gaat; dan zal er daarna meer weinig fout kunnen gaan.
                        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 450D reinigings nachtmerie

                          owkays we snappen het
                          de kern van het verhaal is om toch ZEER voorzichtig te zijn.

                          eerst het "grof vuil" met peertje er uit te jagen.
                          stap 2 electoborsteltje er over
                          stap 3 indien nog vet aanwezig is, opdweilen en nog eens nablazen

                          nu rest mij nog de vraag, van, ... als ik met dat borsteltje door het vet zit te rommelen die eventueel op de sensor zit, dan word het borsteltje toch ook vettig.

                          hoe krijg ik het (toch zeer duur borsteltje) weer zuiver?

                          Comment


                          • #14
                            Re: 450D reinigings nachtmerie

                            anwoord op mijn eigen vraag:

                            borsteltje kan uitgewassen worden met isopropanol (soort alcohol dat je bij de apotheek kan kopen blijkbaar)

                            PS: ik hoop met al deze ervaringen en goed tips een soort samenvatting te kunnen maken die ik dan zal sharen met de groep
                            ik stel vast dat veel mensen met dit probleem sukkelen en dat er nog veel tricks te ontdekken zijn maar dat er ook veel onwaarheden en slechte methoden op internet circuleren
                            Last edited by xafke; 20 oktober 2010, 02:37.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 450D reinigings nachtmerie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Scotch, doe ik al sinds de eerste dslr (1995 of zo, moets toen de camera nog slopen om aan de sensor(en) te kunnen), en nooit 1 probleem mee gehad. superefficient.
                              scotch plakband? Daar heb ik ook al iets over gelezen, de groene ervan geloof ik.

                              Comment

                              Working...
                              X