Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon G12 met APS-C sensor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon G12 met APS-C sensor

    Ik gebruik mijn DSLR (Canon 400D)te weinig omwille van de omvang van de fototas, objectieven en flitser. Te zwaar.
    Om kort te gaan, ik wil iets compacter dat ik steeds bij kan hebben, maar geen echte compact. Die heb ik trouwens al (Ixus 860 IS). Ik gebruik hem meer dan de 400D, net omwille van het feit dat ik de Ixus zo draagbaar is.
    Ik overweeg dus de verkoop van zowel DSLR als Ixus om met 1 vervanger over te blijven.
    Heb al wat gegrasduind en idealiter wil ik een Canon G12, maar dan met een grotere sensor. Bestaat uiteraard niet. Grrr... De G12 heeft zowat alles waarvan ik kan dromen, behalve een grotere sensor. Dat houdt mij wat tegen. Een APS-C sensor in de G12 zou elke twijfel wegnemen.

    Zijn er volgens jullie alternatieven?

    Is de (piepkleine) sensor (met HS system) goed genoeg voor alledaags gebruik?
    Groter dan af en toe een A4 wil ik niet afdrukken. We kijken naar fotos op een scherm en drukken sporadisch af op 15x10.

    Wie heeft hier iets over te vertellen?
    Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

  • #2
    Re: Canon G12 met APS-C sensor

    Ik hoop dat je zeker de volgende thread goed gelezen hebt:
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


    Mijn idee: een "compact" zoals de G12, of 11... (ik had daarstraks mijn ouwe trouwe G9 bij) kan naast een dSLR, maar nooit ter vervanging van.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Canon G12 met APS-C sensor

      Ik heb een G10 en neem die mee als ik eens de DSLR niet kan meenemen...
      de foto's die eruit komen zijn goed te noemen, maar zeker en vast geen vervanging voor een DSLR in mijn ogen.

      Comment


      • #4
        Re: Canon G12 met APS-C sensor

        m4/3 (of sony nex) is een tussenoplossing, maar echt compact is dit ook niet (tov bv. ixus) als je enig bereik wil tenminste.
        Je zal ergens toegevingen moeten doen. Compact, grote sensor, groot bereik en kwaliteit, ik heb ze nog niet allemaal samen gezien.

        Comment


        • #5
          Re: Canon G12 met APS-C sensor

          waarom probeert men altijd appels met peren te vergelijken, als je gewoon een 400D neemt, zit een flitser ingebouwd, schroef daar een leuke 18-200 lens op en je hebt je compactcamera, is niet zo heel veel groter.
          Je bent nu een volle tas, extra flitser, die je bij een compact ook niet hebt, extra lenzen, heb je bij een compact ook niet etc.. aan het vergelijken met een klein toestel.

          Ik denk als je dezelfde kwaliteit wilt hebben als een bridge of compact dat je beter af bent met een leuke lens op je 400D, als je de Tamron bv neemt die is echt niet zo zwaar en groot en levert als je dit vergelijkt met een compact een best goede kwaliteit.
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

          Comment


          • #6
            Re: Canon G12 met APS-C sensor

            Oorspronkelijk geplaatst door eddy0847 Bekijk bericht

            Zijn er volgens jullie alternatieven?
            Panasonic GF1
            Olympus E-PL1
            Sony Nex3/5
            ...

            Keuze genoeg in kleine camera's met een grote sensor.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Canon G12 met APS-C sensor

              Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
              Panasonic GF1
              Olympus E-PL1
              Sony Nex3/5
              ...

              Keuze genoeg in kleine camera's met een grote sensor.
              Probleem is natuurlijk wel dat je die camera's moeilijk klein kan noemen. Ze mogen dan wel kleiner zijn dan een DSLR. Klein zijn ze echter niet....

              Comment


              • #8
                Re: Canon G12 met APS-C sensor

                Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                waarom probeert men altijd appels met peren te vergelijken, als je gewoon een 400D neemt, zit een flitser ingebouwd, schroef daar een leuke 18-200 lens op en je hebt je compactcamera, is niet zo heel veel groter.
                Je bent nu een volle tas, extra flitser, die je bij een compact ook niet hebt, extra lenzen, heb je bij een compact ook niet etc.. aan het vergelijken met een klein toestel.

                Ik denk als je dezelfde kwaliteit wilt hebben als een bridge of compact dat je beter af bent met een leuke lens op je 400D, als je de Tamron bv neemt die is echt niet zo zwaar en groot en levert als je dit vergelijkt met een compact een best goede kwaliteit.


                Er is wel hetvolgende verschil:

                Op sommige concerten bvb staat vermeld dat je niet mag fotograferen met (professionele) toestellen.
                Ik heb het ook al problemen gehad met de securitymensen omdat ik een reflex met een 18-200 gebruikte. Naast me stonden ze met zo een G 10of 11 (maakt niet veel uit) naar hartelust te fotograferen en te filmen, om dan nog te zwijgen van al die GSM's .
                Ik moest stoppen met mijn reflex of alles zou afpepakt worden. Heb dan maar verder gedaan met mijn Ixus.
                Dus wat ik wil zeggen is dat zo een (compact) toestel a la G10 of 12 NIET beschouwd wordt als een proftoestel. Een reflex wel.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon G12 met APS-C sensor

                  Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
                  Probleem is natuurlijk wel dat je die camera's moeilijk klein kan noemen. Ze mogen dan wel kleiner zijn dan een DSLR. Klein zijn ze echter niet....
                  Klein is natuurlijk relatief hé. Ik vind een 400D al te klein.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon G12 met APS-C sensor

                    Een G11/12 bestaat met een grote sensor, ja zelfs een FF sensor, maar dan heet dit toestel Leica M9 en kost een arm en een been.


                    Grtz, RF
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment

                    Working...
                    X