Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zin of onzin van een strobist – SD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zin of onzin van een strobist – SD

    Ondertussen heeft het strobist-subforum op BD al z’n eerste verjaardag mogen vieren. Vele (eerder technische) discussies werden gevoerd en de verscheidene Fotobeoordeling- en Showcasesubforums werden gevuld met strobist-beeldjes. Ook bij Kopen en Verkopen is de opgang van ‘strobisme’ al een tijdje zichtbaar. Het is duidelijk dat ‘strobisme’ vandaag geen bezigheid van enkelingen is.

    Van een strobist-sd is er imho tot op heden echter nog geen spoor te bekennen. Er was wel die ene oproep van JGeys naar extra fotografen voor een ‘cityshoot’ in Antwerpen, maar voor de rest zijn het enkel de workshops die enige tekenen vertonen van ‘strobisme in groep’.
    Is deze ‘tak’ binnen de fotografie gedoemd om individueel uitgeoefend te worden, in hobbykamers en studio’s? Of door die enkeling, die op locatie, als hij/zij de paraplu’s en statieven bovenhaalt, nieuwsgierige blikken oogst.

    In een vergelijking met een ‘klassieke’ SD blijken de verschillen ook de ‘hindernissen’ te zijn dewelke het organiseren van een strobist-sd bemoeilijkt:

    Een eerste verschil lijkt me de mobiliteit. In een normale SD lopen we van punt A naar B, gewapend met ons fototoestel en fototas (en misschien een statief). Geen probleem om snel even te stoppen om even later de tocht weer verder te zetten. Je hebt ook letterlijk alles in de hand. Een heel ander verhaal, als je gebruik wil maken van paraplu’s, softboxen, reflectoren, … In een wat drukkere omgeving heb je liever ook wat omstanders in de buurt om je materiaal te beschermen.

    Een tweede verschil is het onderwerp zelf. Afgaande op de strobist-Flickr-pool is het onderwerp hoofdzakelijk ‘mensen en modellen’ en in veel mindere mate productfotografie e.a. Tijdens een doordeweekse wandeling doorheen een Vlaamse (Nederlandse) stad wordt je niet om de haverklap geconfronteerd met mensen die zo fotogeniek mogelijk de straten kleur geven (én dat blijven doen, minutenlang omgeven door een bos lampstatieven). ‘k zie zelf geen probleem om fotografen te fotograferen. Echter lijkt het me niet waarschijnlijk dat er iemand (uitgezonderd m’n lief en m’n moeder) een reeks foto’s van mijzelf op zijn/haar pc/mac ambieert.

    Een derde aspect lijkt me de technische moeilijkheid. De basis lijkt me niet zo ingewikkeld, maar je moet er tijdens het fotograferen wel actief mee bezig zijn. Geen snapshots hier.
    Het is de bedoeling dat er vooral gefotografeerd wordt (al dan niet geassisteerd door VAL’s en andere tijdelijke helpers). Lesgeven valt eerder onder het ‘werkgebied’ van workshops. Een combinatie van beiden hoeft niet uitgesloten zijn: in de zelfde omgeving/locatie het houden van een SD én een betalende workshop voor zij die dit wensen (voldoende lesgevers voorhanden op bd lijkt me).

    Het lijkt me ook vanzelfsprekend dat kleinschalige ‘mini-SD’s’ eerder een kans tot slagen hebben, dan grote alomvattende projecten met 20,30,… deelnemers.

    Is er overigens interesse in een dergelijke SD?

    Ideeën, opmerkingen, suggesties,…?
    Last edited by Sam Jae; 12 januari 2010, 06:40.

  • #2
    Re: Zin of onzin van een strobist – SD

    Ik denk dat er aan geïnteresseerden geen gebrek gaat zijn.

    En tijdens een kleinschalige Strobist SD er er altijd ruimte om een onervaren fotograaf mee op sleeptouw te nemen en tips uit te wisselen.

    Wat nodig is om een geslaagde SD in te richten zijn:
    - geschikte lokatie
    - voldoende onderwerpen (modellen bij modellenshoot, auto's bij autoshoot,.....)
    - enkele anciens in de materie om alles in goede banen te leiden (geen gebrek in dit forumonderdeel denk ik).

    Als locatie kan bvb al een sporthal (thema kan bvb Cheerleader zijn)


    Maar zoals gezegd kan alles een onderwerp vormen voor een strobist meeting (auto's, interieur, product,...)
    Last edited by zunoel; 11 januari 2010, 16:34.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Zin of onzin van een strobist – SD

      De juiste redenen worden hierboven aangehaald. Als je een beetje aanvaardbare foto's wil maken, is het zo een geconcentreerde bezigheid, dat "happy snapshooting" onmogelijk is.
      Sds zijn hier eigenlijk workshops, en die worden al wel in voldoende mate ingericht, zij het in het commerciële circuit.

      Dpaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Zin of onzin van een strobist – SD

        ga dees effe volgen, lijkt me inderdaad een leerzaamù gevalleke te kunne worden een strobist sd.
        moest het er van komen (en de datum past me) wil ik wel aan't sleeptouw hangen
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Zin of onzin van een strobist – SD

          we hebben al een heel jaar maandelijkse "modellen strobist meetings" erop zitten... dit is hier ook regelmatig gemeld, alleen, het forum waar dit gestart is, en waar dit georganiseerd wordt is flickr...

          een strobist meeting heeft een grotere participatie nodig als een "photowalk",
          je moet een interessante locatie vinden waar veel deelnemers toegang tot hebben (soms waren we met over de 50 man en vrouw), je komt liefst met een model (of toch minstens 1 model per 3 fotografen)... 50 fotografen en 1 model is absoluut niet leuk... noch voor de fotografen, noch voor het model.
          Voldoende deelnemers brengen voldoende strobist materiaal mee. Het is geen workshop, iedereen komt voor z'n plezier... en iedereen wil graag leuke foto's nemen, dus verwacht niet dat je les zal krijgen (natuurlijk kan dat wel, dat er een ervaren strobist je op sleeptouw neemt, maar dat is absoluut niet zeker), er zijn immers voldoende plaatsen waar je een strobist workshops kan volgen. Zorg dus dat je de basis theorie op z'n minst begrijpt en kent...

          Maar alles begint met een interessante locatie...

          tijdens de winter is het absoluut te koud om 3 à 4 uur buiten foto's te maken, dus wacht met een strobist meeting tot ten vroegste maart, april... zeker voor de modellen die schaars gekleed in de kou staan...
          Last edited by d_oracle; 11 januari 2010, 23:23.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Zin of onzin van een strobist – SD

            Met school zijn we naar scheratte geweest zeer interessante locatie, 10 euro inkom, plaats genoeg, maar inderdaad beter wachten op beter weer, en het is interessanter dat je een paar modellen hebt.
            Maar normaal kent wel iedereen iemand in de familie of kennissenkring iemand die dit wil doen.
            Ik begrijp wel dat het gemakkelijker is als je mensen hebt die dit al eerder gedaan hebben zodat je, je kan concentreren op het fotograferen zelf,maar het voordeel is wel dat deze mensen gratis zijn.
            Ik wil best meewerken aan zo’n bijeenkomt, pasop ik ben ook nog maar leek maar ik wil best proberen. De foto’s van onze schoot mag ik helaas niet publiceren om privéredenen van de modellen (ik heb het gevraagd maar deze mensen hadden het liever niet) Als het beter weer wordt ga ik nog eens terug met mijn nicht er kan altijd een man of 3, 4 meegaan, Anders wordt het inderdaad teveel fotografen voor een model. Ik zie wel ik ben altijd geïnteresseerd en ik heb ook wel wat materiaal.

            Comment


            • #7
              Re: Zin of onzin van een strobist – SD

              Hey Sam,

              Zouden we eigenlijk eens moeten doen in Antwerpen of zo... Net zoals toen met JGeys (waar ik heb afgezegd door het gemelde aantal fotografen, wat achteraf foutief bleek).

              Genoeg locaties waar je zowel met een model als zonder een model iets kan doen. Een uitdaging kan zijn van eens een standbeeld op speciale manieren te fotograferen met eens een totaal verschillende belichting.

              Alleen niet proberen het station aan te doen

              You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
              [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
              Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


              Comment


              • #8
                Re: Zin of onzin van een strobist – SD

                Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
                Hey Sam,

                Zouden we eigenlijk eens moeten doen in Antwerpen of zo... Net zoals toen met JGeys (waar ik heb afgezegd door het gemelde aantal fotografen, wat achteraf foutief bleek).

                Genoeg locaties waar je zowel met een model als zonder een model iets kan doen. Een uitdaging kan zijn van eens een standbeeld op speciale manieren te fotograferen met eens een totaal verschillende belichting.

                Alleen niet proberen het station aan te doen
                Inderdaad. 't was eens iets anders, hartje Antwerpen een studio op straat opstellen .Gezien de weersomstandigheden lijkt me een openluchtshoot net iets minder handig nu, zowel voor model als fotograaf.

                De weekends in januari zijn volgeboekt, maar vanaf februari wil 'k er wel voor gaan.

                Suggesties om snel aan een groepje fotografen te geraken? Een forum structuur lijkt me niet zo handig om iets snel te organiseren. Doodle? Specifieke flickr-group? Of toch een eigen topic op BD?

                Comment


                • #9
                  Re: Zin of onzin van een strobist – SD

                  Topic op BD is ongeveer hetzelfde als een flicktopic
                  Je kan ofwel hier in het strobistforum een oproep doen, ofwel een topic openen in SD.
                  In SD heb je dan wel meer kans dat niet Strobisten zich ook inschrijven.

                  Aangezien we hier toch met een redelijke groep zitten (de meeste flickrleden zitten hier ook + een nieuwe generatie) lijkt het me best om het hier te doen.
                  Hierkan het dan ook volledig in het nederlands (Het flickr Engels schrikt sommige mischien wat af).
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zin of onzin van een strobist – SD

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
                    Inderdaad. 't was eens iets anders, hartje Antwerpen een studio op straat opstellen .Gezien de weersomstandigheden lijkt me een openluchtshoot net iets minder handig nu, zowel voor model als fotograaf.

                    De weekends in januari zijn volgeboekt, maar vanaf februari wil 'k er wel voor gaan.

                    Suggesties om snel aan een groepje fotografen te geraken? Een forum structuur lijkt me niet zo handig om iets snel te organiseren. Doodle? Specifieke flickr-group? Of toch een eigen topic op BD?
                    Het weer is momenteel inderdaad wel een rem. We zullen kijken in februari, maar maart zou haalbaar moeten zijn denk ik.


                    Via Bd is goed, ik ben niet actief op die andere zaken. Binnen de strobist-wereld zal de tamtam ook wel werken zeker, dus maakt weinig uit. Erkenning zoeken we ook niet te krijgen he

                    You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                    [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                    Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                    Comment

                    Working...
                    X