Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werkelijke synch-speed van uw camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Werkelijke synch-speed van uw camera

    Naar aanleiding van dit artikel op strobist.com heb ik ook even de tijd genomen om de synchronisatie snelheid van mijn camera te testen.

    In mijn handleiding (Nikon) staat een synch speed gespecificeerd van 1/250 sec
    Dat klopt voor zover je een flash on-camera gebruikt of off-camera door middel van ttl-kabel.
    Maar als je een flash off-camera gebruikt krijg ik bij 1/250 al een zwarte band.
    Met studioflitsers is dit nog erger.

    Off-camera reportageflits (SB-26) met Skyport en PW getest = max 1/200 sec
    Studioflits = max 160 sec (beter = 1/125).

    Dus doe te test om te weten welke de effectieve maximum synch speed is van jou camera.
    Het is niet enkel merk maar ook camera gebonden blijkbaar.

    Hoe testen:
    - plaats een reportageflits op een statiefje en richt deze naar een muur vanop pakweg 3 a 4 meter op volle kracht (1/1 = is langste flitsduur) en trigger met de triggers die jij normaal gebruikt.
    - Zet je camera op M en op 1/125 sec
    - maak een proeffloto en draai je diafragma dicht tot je deftige belichting hebt.
    - verkort nu de sluitertijd met 1/3 stops (1/160 -> 1/200 -> ....) tot je merkt dat de onderkant van je foto wat donkerder wordt.
    - Ga een stapje terug tot de foto terug egaal belicht is. Dit is de effectieve sync-speed van jou camera en strobistopstelling.

    Sommige studioflitsers zijn nog trager (lees langere flitsduur) dan reportageflitsers en daar zal de synch-speed 1/3 tot 1/2 stop lager liggen dan de synch-speed die je kunt halen met reportageflitsers.

    1/250 sec


    1/200 sec



    Je merkt direct de donkerdere band bij de 1/250 sec onderaan de foto.

    Ben een klein beetje teleurgesteld. Spiekem had ik gehoopt dat mijn camera een klein beetje beter zou doen dan de opgegeven snelheid of op zijn minst de opgegeven synchronisatie snelheid zou halen

    Veel testgenot
    Last edited by zunoel; 5 juli 2010, 15:29.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

  • #2
    Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

    Mijn D50 gaat tot 1/1000 , maar ik heb het nog niet systematish getest. Zal ik eens doen.
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

      Mijn 5D markI & II leveren dezelfde beelden zoals getoond. 1/200 = ok ; 1/250 = nok

      Comment


      • #4
        Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

        Yep, mijn 40D met de studio flitsers was ook maar stabiel tot 1/160e, als ik de 580EX II's gebruik dan kan ik zonder problemen tot 1/200e gaan ... maar 1/250e is altijd problematisch

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

          ja, prima test! Was daar ook al achtergekomen... volgens 't boekje gaat een D700 tot 1/320 maar feitelijk met strobist materiaal slecht 1/250, gelukkig heb ik nog een D50 die wel 1/1000 doet indien nodig...

          ik ga deze test eens doen met verschillende triggers... uiteindelijk verlies je een deel van je starttijd... door de latency van het signaal... in principe zou de afstand hier geen rol in mogen spelen, 't is eerder de kwaliteit van de onderdelen van de trigger...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

            Mijn sync snelheid 1/5000 sec
            CLS beste vrienden, werkt als een speer (zowel op Nikon D70 als D3).
            Je kan daar trouwens, als je het slim aanpakt ook je studioflitsen mee aansturen (zet ze in slave en richt de flits on camera zo dat ze enkel je flitsen triggered).

            Eén nadeel : werkt niet in volle zon en buiten bij fel licht zal je ook moeilijkheden ondervinden.
            Groeten Dirk
            Website : http://www.gakrid.be

            Comment


            • #7
              Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

              Oorspronkelijk geplaatst door gakrid Bekijk bericht
              Mijn sync snelheid 1/5000 sec
              CLS beste vrienden, werkt als een speer (zowel op Nikon D70 als D3).
              Je kan daar trouwens, als je het slim aanpakt ook je studioflitsen mee aansturen (zet ze in slave en richt de flits on camera zo dat ze enkel je flitsen triggered).

              Eén nadeel : werkt niet in volle zon en buiten bij fel licht zal je ook moeilijkheden ondervinden.
              in principe is dat wel waar... maar de flash power gaat wel om laag hoe korter je sluiter tijd... want hier wordt auto FP (high speed sync) gebruikt... werkt dus niet voor studioflitsen... die hebben geen auto FP

              een D50, D70, D40 met electronische shutter werkt hier veel beter...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

                Waarom zo moeilijk doen over te weinig sluitersnelheid???
                De korte flitsduur zal je onderwerp in beweging bevriezen, terwijl de duur van de opening van je sluiter de achtergrond zal opnemen. Is deze achtergrond bij bv 1/200 nog te sterk aanwezig, kan je de lens verder dichtknijpen en de power op je flits verhogen.

                Groeten,
                Piet
                Piet Cosaert
                http://kepsfotografie.wordpress.com

                Comment


                • #9
                  Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
                  Waarom zo moeilijk doen over te weinig sluitersnelheid???
                  De korte flitsduur zal je onderwerp in beweging bevriezen, terwijl de duur van de opening van je sluiter de achtergrond zal opnemen. Is deze achtergrond bij bv 1/200 nog te sterk aanwezig, kan je de lens verder dichtknijpen en de power op je flits verhogen.
                  neen... de sluitertijd bepaalt hoeveel omgevings licht je binnenhaalt... dat kan je met de andere parameters niet oplossen... als je op ISO 100 zit... en minder omgeving licht wil binnenhalen, dan moet je een hogere sluitertijd gebruiken of een ND filter opzetten...
                  maar ND filter zal dan ook je flits licht beinvloeden, waar door je harder zal moeten flitsen... beetje zoals de high speed sync...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    in principe is dat wel waar... maar de flash power gaat wel om laag hoe korter je sluiter tijd... want hier wordt auto FP (high speed sync) gebruikt... werkt dus niet voor studioflitsen... die hebben geen auto FP
                    Koen,

                    en dit dan ? Studioflitsen, D3 en 1/3200 sec ?


                    @Keps : Ultra korte sluitertijd overigens vooral belangrijk voor bevriezen van de beweging...
                    Groeten Dirk
                    Website : http://www.gakrid.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door gakrid Bekijk bericht
                      Koen,

                      en dit dan ? Studioflitsen, D3 en 1/3200 sec ?


                      @Keps : Ultra korte sluitertijd overigens vooral belangrijk voor bevriezen van de beweging...
                      haha, mooi voorbeeld... ik vermoed dat de studioflash gewoon langer licht geeft... waardoor hij gedurende de hele sluitsequentie het beeld belicht... En camera flash is normaal korter... juist?
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

                        Ik denk dat je gelijk hebt..
                        Maar het kan dus wel op die manier
                        Groeten Dirk
                        Website : http://www.gakrid.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          neen... de sluitertijd bepaalt hoeveel omgevings licht je binnenhaalt... dat kan je met de andere parameters niet oplossen... als je op ISO 100 zit... en minder omgeving licht wil binnenhalen, dan moet je een hogere sluitertijd gebruiken of een ND filter opzetten...
                          maar ND filter zal dan ook je flits licht beinvloeden, waar door je harder zal moeten flitsen... beetje zoals de high speed sync...
                          Ben ik dan niet juist met onderstaand voorbeeld?
                          Iso 100, sluitertijd 1/200 (max triggersnelheid) en f8. De flitser staat op 1/16.
                          Mijn onderwerp is perfect uitgelicht, maar ik heb teveel storend omgevingslicht. Ik wil die 2 stops donkerder maken en normaal gezien zou ik dan naar 1/800 gaan, maar dat lukt natuurlijk niet.
                          Dus draai ik mijn diafragma naar f16 (2 stops onder) en verhoog ik de flits naar 1/4.

                          Laat maar iets weten of ik hier totaal verkeerd bezig ben of niet

                          groeten,
                          Piet
                          Piet Cosaert
                          http://kepsfotografie.wordpress.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

                            Je redenering klopt Piet,
                            Maar ook je scherptediepte wordt groter en vaak haal je met 1 flitsje F16 niet, zeker niet als het licht nog door een plutje of softbox moet gaan.
                            Je zal dan dichter bij fullpower zitten dan bij 1/4.

                            Een snellere sluitertijd is minder belastend voor de flits.
                            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                            Comment


                            • #15
                              Re: Werkelijke synch-speed van uw camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Keps Bekijk bericht
                              Ik wil die 2 stops donkerder maken en normaal gezien zou ik dan naar 1/800 gaan, maar dat lukt natuurlijk niet.
                              Dus draai ik mijn diafragma naar f16 (2 stops onder) en verhoog ik de flits naar 1/4.
                              groeten,
                              Piet
                              Hier gaat het juist over, met een bv Nikon D50 kan je dat wel. Dat kan soms een voordeel hebben.

                              Comment

                              Working...
                              X