Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

8mm fisheye

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 8mm fisheye

    beste,

    ik heb mijn oog laten vallen op de 8mm fisheye van walimex.
    is er hier iemand die ervaring heeft met deze lens ?
    ik heb de zoekfunctie reeds gebruikt maar niets gevonden over de walimex.

  • #2
    Re: 8mm fisheye

    zoek eens op 'colafles'

    Comment


    • #3
      Re: 8mm fisheye

      ben daar begonnen met lezen maar heb het al snel opgegeven.
      wat me wel bijgebleven is, is het volgende citaat:

      Op dat glas (plastiek volgens sommigen hier) had Samyang, Polar, Bower, Vivitar, Walimex-Pro, of nog wat anders kunnen staan.
      Deze keer stond er Polar 8 mm for Pentax op de doos.

      wilt dit dan zeggen dat al deze merknamen dezelfde lens produceren ?

      Comment


      • #4
        Re: 8mm fisheye

        Ben niet zeker maar volgens mij niet zo letterlijk te nemen... de kwaliteit is vergelijkbaar en de merknaam door sommige fotografen per definitie als minderwaardig beschouwd.

        Op kapaza staat trouwens een 8mm Peleng (voor Canon), waarvan ook veel tevreden gebruikers zijn, misschien dat het jou interesseert ...
        People don't quit playing games when they grow old; they grow old when they quit playing games.
        http://www.flickr.com/photos/canon_elvis/

        Comment


        • #5
          Re: 8mm fisheye

          Al deze lenzen worden door Samyang geproduceerd en als OEM verkocht door andere merken.

          Ik heb zelf de Samyang 8mm fisheye en de kwaliteit van de fotos is echt .
          De bouwkwaliteit is een beetje te vergelijken met de lenzen van een 20-30 jaar geleden. Maar is zeker niet slecht en zelfs goed te noemen. Verder zit je met Manual AF, maar gewoon op 3m zetten en nooit meer aankomen .

          Als je wilt kan ik wat voorbeeld fotos posten.

          Comment


          • #6
            Re: 8mm fisheye

            @Christophe_db: bedankt voor de tip maar aangezien ik bij konijn voor 280 euro een nieuwe heb wil ik het risico niet lopen om via een 2dehands site iets gelijkaardigs te kopen voor maar 30 euro minder.

            @Tijntje: ik fotografeer voornamelijk kiters op land en op water. met deze lens zou ik dan vooral kiters op land van dichtbij willen vastleggen. als ik deze lens dan instel op 3 meter en ik wil iemand fotograferen die op 1,5 meter voorbij komt zal deze dan ook scherp zijn ?

            ps: voorbeeld fotos zijn steeds welkom

            Comment


            • #7
              Re: 8mm fisheye

              Oorspronkelijk geplaatst door Niels Pierlet Bekijk bericht
              @Christophe_db: bedankt voor de tip maar aangezien ik bij konijn voor 280 euro een nieuwe heb wil ik het risico niet lopen om via een 2dehands site iets gelijkaardigs te kopen voor maar 30 euro minder.

              @Tijntje: ik fotografeer voornamelijk kiters op land en op water. met deze lens zou ik dan vooral kiters op land van dichtbij willen vastleggen. als ik deze lens dan instel op 3 meter en ik wil iemand fotograferen die op 1,5 meter voorbij komt zal deze dan ook scherp zijn ?

              ps: voorbeeld fotos zijn steeds welkom
              Als je met f3,5 scherp stelt op 3m dan is alles al scherp van 0,7m tot oneindig. En als je het diafragma dicht knijpt wordt dit alleen maar meer.

              Ik zal een paar fotos zoeken...

              Comment


              • #8
                Re: 8mm fisheye

                voorbeeldjes op flickr..









                groetjes, Alex!

                Comment


                • #9
                  Re: 8mm fisheye

                  @ Tijntje: dat zou wel handig zijn. dan is AF idd overbodig zelfs bij bewegende onderwerpen. aangezien ik meestal buiten fotografeer. kan ik zelfs bij mindere lichtomstandigheden al tot F5.6 gaan.

                  @ Sjinouck: bedankt voor de link deze foto's zien er veelbelovend uit.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 8mm fisheye

                    AF is idd echt niet nodig op een fisheye.

                    Je vindt die samyang's voor onder de 200€ op ebay (komt mijn van).

                    Het verschil tussen de Peleng en de Samyang is voornamelijk de projectie.
                    Peleng = 180graden circular, dus je hebt een cirkel in het midden van je foto met beeld en de hoeken zijn zwart. Gevolg is ook dat je een meer uitgesproken fisheye effect hebt, maar je moet altijd nabewerking doen om een 1:1 / 2:3 uitsnede te krijgen met verlies van resolutie.
                    Samyang = 180graden diagonal, iets minder groothoek en minder zware vertekening maar veel aangenamer in post bewerking, want je hebt onmiddellijk een frame vullend beeld met volledige resolutie.

                    Comment


                    • #11
                      Re: 8mm fisheye

                      in dat geval sluit ik de peleng al zeker uit. ik heb liever een foto zonder zwarte rand. Ik heb ook al op ebay gekeken en de prijzen liggen daar inderdaad een stuk lager. ik heb alleen bang als ik via ebay koop en er gaat later iets stuk aan de lens dat ik in de problemen kom met garantie. zulke toestanden wil ik liever vermijden. Al is 80 euro verschil wel een bedrag om over na te denken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 8mm fisheye

                        op volgende ebay site staat het volgende: Falcon 8mm Fisheye Lens for Canon EOS 400D 350D 1000D. stel dat ik later een 7D koop gaat deze lans daar dan ook nog op passen ? ik zie namelijk geen reden waarom ze de andere niet full frame camera's van canon niet bij in het lijstje zetten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 8mm fisheye

                          het is een efs lens, dus hij past op alle 1,6x crops, dus ook de 7D.

                          Hij past zelfs fysisch op de 5d, alleen krijg je dan ook een cirkel ipv gevuld frame.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 8mm fisheye

                            ok bedankt dat bevestigt mijn gedacht.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 8mm fisheye

                              Oorspronkelijk geplaatst door jer0en Bekijk bericht
                              zoek eens op 'colafles' :d
                              lol

                              Comment

                              Working...
                              X