Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterkere lens voor binnenopnames

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtsterkere lens voor binnenopnames

    Dag. Zit een beetje met een dilemma. In mijn handtekening ziet u over welke lenzen ik momenteel beschik. Het probleem zit hem nu daar, dat ik voor binnenopnames (feestjes ed) een beetje qua licht tekort schiet met mijn 17-40. Dé gedoodverfde 'wandellens- standaardlens' is de 17-55 2.8 , maar ik vrees dat , mocht ik mij deze aanschaffen, de 17-40 in de tas zal blijven zitten, of zie ik dat fout? Ik lees toch van velen die de 17-55 2.8 gebruiken, dat deze lens maar weinig van de body afkomt.
    Ik merk nl dat veel leden die over de 17-40 beschikken, daarnaast bvb ook over een 85 1.8 beschikken, of over een 50 1.4 of misschien zijn er nog alternatieven? Misschien zijn die lenzen wel inzetbaar voor het "donkerder" werk, of raden jullie mij toch maar die 17-55 2.8 aan? (en laat ik die 17-40 dan in de zak zitten hetgeen natuurlijk ook zonde zou zijn).
    Graag jullie reacties.
    Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

  • #2
    Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

    Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
    Dag. Zit een beetje met een dilemma. In mijn handtekening ziet u over welke lenzen ik momenteel beschik. Het probleem zit hem nu daar, dat ik voor binnenopnames (feestjes ed) een beetje qua licht tekort schiet met mijn 17-40. Dé gedoodverfde 'wandellens- standaardlens' is de 17-55 2.8 , maar ik vrees dat , mocht ik mij deze aanschaffen, de 17-40 in de tas zal blijven zitten, of zie ik dat fout? Ik lees toch van velen die de 17-55 2.8 gebruiken, dat deze lens maar weinig van de body afkomt.
    Ik merk nl dat veel leden die over de 17-40 beschikken, daarnaast bvb ook over een 85 1.8 beschikken, of over een 50 1.4 of misschien zijn er nog alternatieven? Misschien zijn die lenzen wel inzetbaar voor het "donkerder" werk, of raden jullie mij toch maar die 17-55 2.8 aan? (en laat ik die 17-40 dan in de zak zitten hetgeen natuurlijk ook zonde zou zijn).
    Graag jullie reacties.
    Hangt af van het soort fotografie die je indoor wil doen.
    Verschil tussen 1/4.0 en 1/2.8 is maar één stop, daar win je dus wel iets mee maar niet zoveel.
    Als je redelijk statische onderwerpen wil fotograferen kan je met de IS van die 17-55/2.8 wel nog eens 2-3 stops bijwinnen.
    Vergeet ook de optie van een degelijke flits niet.
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

    http://supermasj.zenfolio.com

    Comment


    • #3
      Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

      Hallo,
      je kunt je 17-40 lens verkopen en een 17-55 aanschaffen.
      Dan heb je 1: een goede fantastische lens én 2: er blijft niets in je tas zitten.
      De kosten van zo'n verandering vallen dan ook wel mee...

      Groet
      Ad B
      Last edited by adrie; 22 december 2009, 09:03.

      Comment


      • #4
        Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

        om foto's binnen te trekken geniet ik erg van mijn lichtsterke 50mm 1.4, zelfs als er geen licht is vindt de lens er wel! Een superlens voor een superprijs imo...
        Ik had eerst de 1.4 50mm en daarna de 18-50mm 2.8 en ik geniet nog het meest van de 50mm! Telkens ik 's avonds binnen trek schiet de 2.8 te kort!

        Zoom is overrated! Leve vast brandpunt!

        Comment


        • #5
          Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

          en moest je nu eens op FF overschakelen? dan ga je makkelijk naar ISO 3200-6400... dat levert ook veel op! en elke stop is een stop gewonnen!
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

            Dank voor de reacties : ze bevatten allemaal wel iets bruikbaars. Hetgeen ik
            () er vooral uit versta, is dat een 2.8 nog geen wonderen zal doen , als ik binnen wil shooten zonder flits bij mindere lichtomstandigheden. Het is inderdaad maar 1 stop. Een 1.4-lens maakt misschien dan wel het verschil, en 50mm ,daarvan denk ik dat dit een handige afstand is, om bvb personen met wie je aan tafel zit,(of van de tafel ernaast) te gaan shooten ? (Want als je gewoon bent van altijd met zoomlenzen te werken, heb je zo geen benul van afstanden).Een 50 mm-lens bestempelt men als een portret-lens en op een crop is die 50mm dan toch al gauw 80mm?
            Tenzij ik met een 1.4 -lens dan teveel 'last' krijg van de scherptediepte natuurlijk ?
            Een FF daarentegen...ik zal meer dan waarschijnlijk volgend jaar een 2de hands 50D aanschaffen...Er zijn er velen die deze nu al van de hand beginnen te doen door de komst van de 7D. FF is niet voor Stocky's budget geschikt .
            Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

            Comment


            • #7
              Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

              die 1.4 is niet lastig hoor, zolang je mooi op de ogen scherpstelt, zoiezo is er veel onscherpte in de foto, maar dat maakt het juist mooi. groepsfoto's zijn natuurlijk niet zijn ding. Maar als je veel in slecht licht trekt ga je hem er niet meer afhalen!

              Ik heb onlangs op een trouw wat getrokken eerst met een 2.8 18-50 met SB-600 en daarna gewoon met de 50mm 1.4 en die laatste zijn echt 10x mooier!
              Met zo een lens kan je echt geen miskoop doen!

              Comment


              • #8
                Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

                24mm f/1.4 is wel leuk voor binnen, 50mm op een crop laat je enkel toe een aangezicht te fotograferen, tenzij je in héél grote kamers leeft
                Mijn foto's
                Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                Comment


                • #9
                  Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

                  Je hebt nog geen prime. Dat alleen is al een reden om eens hier ervaring mee op te doen. De 50 mm 1.8 is voor rond de 100 Euro al verkrijgbaar. De 50 mm 1.4 vind ik echt fantastisch. Minpunt van dit toppertje is dat hij nogal gauw begint te hunten bij wat minder licht. Daar waar de lichtsterkte je de mogelijkheid geeft om nog zonder flitser te fotograferen laat de autofocus je in de steek. Ik heb sindskort een Tokina 12 24 F4 en deze blijft veel langer autofocussen.
                  Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                  Comment


                  • #10
                    Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

                    Laat ons eerlijk blijven.
                    We moeten inderdaad geen wonderen verwachten van een lichtsterke lens voor binnenshuis. (living, woonkamer, keuken, enz,...)
                    Velen zijn dan ook vaak teleurgesteld als ze een 1.4 of zelfs een 1.2 aankopen.
                    DE BEPERKTE SCHERPTEDIEPTE blijft een struikelblok.

                    Een ander verhaal is natuurlijk als je ruimte hebt, sporthal, kerk, enz,...
                    ........ Je kan er natuurlijk wel enorme toffe plaatjes mee schieten, waar een zoomlens algauw tegen zijn beperkingen loopt.

                    Met een prime maak je nu éénmaal een andere soort foto's.

                    Mijn advies : Probeer gerust eens een 50mm 1.8 of 1.4.
                    Voor dat geld zal er een andere wereld voor je opengaan.
                    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                    Comment


                    • #11
                      Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

                      Oorspronkelijk geplaatst door ReinhartK Bekijk bericht

                      Ik heb onlangs op een trouw wat getrokken eerst met een 2.8 18-50 met SB-600 en daarna gewoon met de 50mm 1.4 en die laatste zijn echt 10x mooier!
                      Dat heeft misschien ook een gebrek aan ervaring met die flits?


                      Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                      Laat ons eerlijk blijven.
                      We moeten inderdaad geen wonderen verwachten van een lichtsterke lens voor binnenshuis. (living, woonkamer, keuken, enz,...)
                      Velen zijn dan ook vaak teleurgesteld als ze een 1.4 of zelfs een 1.2 aankopen.
                      DE BEPERKTE SCHERPTEDIEPTE blijft een struikelblok.
                      En de leercurve met zo'n prime is even lastig als een flits goed onder controle krijgen... Maar het is idd leuk

                      Wat ik wel straf vind is het type advies dat hier weerom gegeven worden : full frame gaan, met een L-lens er bovenop. Je hebt dat echt niet nodig om zo'n foto's te maken
                      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                      http://supermasj.zenfolio.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

                        Gebrek aan ervaring met een flitser..daar zegt u zoiets..Zelf een groentje zijnde weet ik ook niet wat er nog meer kan gedaan worden met een flitser ,behalve dan hem op de body te vijzen... En , oh ja, ik weet dat je de "flash-sterkte" wat kan regelen (bvb +1/3 enz). Maar daar houd het ook mee op. Weet er soms iemand of er op dit forum ergens een soort handleiding , of goede tips zijn terug te vinden aangaande het gebruik van een flitser? Want ondanks het feit dat ik de flitser gebruikte, kreeg ik uiteindelijk (na "flash"-bewerking via digital professional) toch nog mooie prenten !.
                        Wel opassen dat ik niet te ver off-topic geraak...Misschien het de naam vh onderwerp wijzigen naar : lichtsterkere lens voor binnenopnames,of toch maar de flitser deskundig gebruiken?
                        Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                        Comment


                        • #13
                          Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

                          'k Denk inderdaad ook dat de aankoop van een FF een beetje "overkill" zou zijn, maar inderdaad :extra lenzen zou ik niet hoeven te kopen.Alle denkpistes zijn echt welkom.
                          Ik denk er echter wel aan om toch maar eens de stap te zetten naar een prime en om eens te zien wat dat geeft. Misschien die 50mm 1.4. Zint het mij niet, dan geraak ik die zo kwijt. En zint het mij wel, wel ja, dan ben ik misschien weerom een verslaving rijker .
                          Ondertussen nog eens een domme vraag stellen: mocht ik nu binnen een foto nemen met mijn 17-40 op 40 mm en F4 natuurlijk, en eenzelfde met de 50mm 1.4 , maar ook op F4, zou de foto genomen met de 1.4 dan zowiezo niet klaarder zijn?
                          En zou ik dan misschien ,gezien de foto werd genomen op F4, dan ook minder last hebben van de scherptediepte???
                          Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

                          Comment


                          • #14
                            Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

                            Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                            Ondertussen nog eens een domme vraag stellen: mocht ik nu binnen een foto nemen met mijn 17-40 op 40 mm en F4 natuurlijk, en eenzelfde met de 50mm 1.4 , maar ook op F4, zou de foto genomen met de 1.4 dan zowiezo niet klaarder zijn?
                            Neen, de foto's zouden allemaal even klaar zijn.

                            tevens: aangezien uw lichtmeting zijn werk doet, zouden ze zelfs even klaar zijn als ze op verschillende diafragma's genomen worden (met variabele sluitertijd als gevolg), je sluitertijd kan echter bewegingsonscherpte in de hand werken.

                            Uw zoeker zou wel klaarder zijn om het moment dat je erdoor kijkt, omdat deze dan nog volledig open staat tot op het moment dat je afdrukt.
                            Mijn foto's
                            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                            Comment


                            • #15
                              Re: lichtsterkere lens voor binnenopnames

                              Ik zie dat de 1.4 30mm van Sigma nog niet genoemd is, evenals de 50mm. Zeker objectieven om in aanmerking te nemen als het gaat om lichtsterkte en bokey.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X