Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

externe HD

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • externe HD

    Hallo

    Mijn laptop heeft een accuut geheugen probleem. (al een half jaar lang eigenlijk). Nu zou ik dat willen oplossen door programma's die ik minder gebruik of waar snelheid minder speelt op een externe schijf te zetten.
    hierbij denk ik aan:
    - i-Tunes
    - illustrator
    - ...

    Is dit haalbaar?
    de laatste keer dat ik gekeken had, was mijn map 'program files' een 50GB groot, muziek 30GB, dus als ik de muziek volledig op de externe schijf zou kunnen zetten en een aantal programma's zou kunnen overzetten, vermoed ik dat ik een hoop vrije ruimte (en hopelijk ook snelheid) krijg.

    Iemand hier ervaring mee? Ik heb zowel USB 2.0, fire wire als LAN poort. Ik heb ook nog 1 vrij slot, maar wat daar juist allemaal in pas weet ik niet. ik vermoed dat dat voor internet via gsm od is. als ik hier een super snelle connectie met externe HD zou kunnen insteken is dat natuurlijk leuk

    Tyrr
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

    **=ol

  • #2
    Re: externe HD

    Meen begrepen te hebben dat je maar 1 HDD hebt?
    Hoeveel vrije ruimte heb je nog op die HDD?

    Het probleem met het geheugen kan echter ook komen van een "vervuild" register, best het register eens opkuisen.
    Om meer schijfruimte te bekomen kunt u ook eens "schijfopruiming" doen.

    Uw muziek en data kunt ge overzetten op een externe HDD maar niet uw programma's.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: externe HD

      schijfopruiming, gaan er dan eigenlijk gegevens verloren? defragmentatie probeer ik maandelijks te doen, maar schijfopruiming heb ik wat schrik voor.

      Maar programma's zijn dus niet van op extrene te draaien
      had anders wel handig geweest (E-HDD is nog makkelijker te transporteren dan laptop)
      net eens gekeken. Nu ongeveer 11GB vrije ruimte. Ergens in februari gaan de jpg's van 2009 weer op back up schijven, dus dan vermoed ik dat er nog wel wat gaat vrijkomen. officieel heb ik 160GB intern geheugen.
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

      **=ol

      Comment


      • #4
        Re: externe HD

        snap uw bedoeling niet ...

        als uw laptop een acuut geheugenprobleem heeft kan dat enkel opgelost worden door er meer geheugen in te stoppen niet door met harde schijven zitten te fiedelen ...
        als je bedoelt dat je harde schijven vol lopen dan is dat iets anders
        50 Gig Program files dat lijkt mij bijzonder stug ! Hebt ge zoveel programmas nodig?
        Men kan trouwens geinstalleerde programmas niet lopen vanuit een andere map/locatie dan waar ze geinstalleerd zijn gewoon omdat die locaties opgenomen zijn in het systeemregister waar de nodige links gelegd worden om het programma met zijn onderdelen en modules en bibliotheken correct uit te voeren, wat dan ook verplaatsen leidt onvermijdelijk tot problemen.
        Register opschonen moet men eigenlijk regelmatig doen maar is niet zonder risico. Computer opschonen (oa met verwijderingvan alle tijdelijke bestanden) is een wekelijkse job ...
        FWIW

        Comment


        • #5
          Re: externe HD

          Je pc regelmatig opkuisen is idd nodig. Gelukkig zijn daar een paar gratis programmatjes voor zoals: CCleaner en Advanced SystemCare (er zullen er ongetwijfeld nog zijn).
          Je moet maar eens lezen welke voor u het meest geschikt is, ik gebruik ze alle twee.

          URL CCleaner: http://www.ccleaner.com/
          URL Advanced SystemCare: http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html#

          Na het opkuisen is het wel eens goed om te defragmenteren met Smart Defrag. Die doet zijn werk beter dan windows!

          URL Smart Defrag: http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html?Str=download

          Grts,
          Ozric
          The first blow fells not the tree!

          Comment


          • #6
            Re: externe HD

            Programma's uninstallen (via hun eigen weg) en opnieuw installeren op de externe schijf. Bij installatie kan je meestal kiezen waar je ze installeert, zodus ook op externe schijf.

            Externe schijf moet dan wel altijd aangesloten zijn als de pc draait. Anders krijg je zeker problemen.

            Comment


            • #7
              Re: externe HD

              Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
              schijfopruiming, gaan er dan eigenlijk gegevens verloren? defragmentatie probeer ik maandelijks te doen, maar schijfopruiming heb ik wat schrik voor.

              Maar programma's zijn dus niet van op extrene te draaien
              had anders wel handig geweest (E-HDD is nog makkelijker te transporteren dan laptop)
              net eens gekeken. Nu ongeveer 11GB vrije ruimte. Ergens in februari gaan de jpg's van 2009 weer op back up schijven, dus dan vermoed ik dat er nog wel wat gaat vrijkomen. officieel heb ik 160GB intern geheugen?????.
              Met schijfopruiming gaan geen gegevens verloren, tenzij ouwe rommel (browser, tijdelijke bestanden enz).
              Programma's kunnen WEL op een andere schijf geïnstalleerd worden, maar ge kunt ze dus niet verplaatsen naar een andere schijf want dan gaan ze vanaf die andere schijf niet meer werken (register en paden gaan niet meer kloppen).

              Grtz, RF
              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

              Comment


              • #8
                Re: externe HD

                blijkbaar op het moment dat ik de laatste keer naar prog files gekeken had ergens iets groots aan de hand, ofwel per ongeluk 2 mappen of iets. Nu heb ik nog een 12GB over. Schijfopruiming is gebeurd.
                Het was de bedoeling om programma's die ik zelden gebruik op de externe schijf te installeren. Maar die moet dus altijd aangesloten zijn
                voorlopig dus maar eens kijken of dat opruimwerk van daarnet en wat nog gepland staat een groot verschil gaat maken. Aangezien de opruiming meer dan 6GB heeft vrijgemaakt en ik 2 vanzelf opstartende programma's heb afgezet die ik niet nodig heb, vermoed ik van wel
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

                **=ol

                Comment


                • #9
                  Re: externe HD

                  Oorspronkelijk geplaatst door Ozric Bekijk bericht
                  Je pc regelmatig opkuisen is idd nodig. Gelukkig zijn daar een paar gratis programmatjes voor zoals: CCleaner en Advanced SystemCare (er zullen er ongetwijfeld nog zijn).
                  Je moet maar eens lezen welke voor u het meest geschikt is, ik gebruik ze alle twee.

                  URL CCleaner: http://www.ccleaner.com/
                  URL Advanced SystemCare: http://www.iobit.com/advancedwindowscareper.html#

                  Na het opkuisen is het wel eens goed om te defragmenteren met Smart Defrag. Die doet zijn werk beter dan windows!

                  URL Smart Defrag: http://www.iobit.com/iobitsmartdefrag.html?Str=download

                  Grts,
                  Ozric
                  Ik ben absoluut niet weg van Advanced Systemcare ... het ding is compleet ondoorzichtig ... Ik kan bvb geen specifieke registeropkuis vinden laat staan dat ik al kan zien wat het ding er wil uitgooien ... ik hou absoluut niet van hocus-pocus programmas ..

                  Comment


                  • #10
                    Re: externe HD

                    Eigenlijk even terug naar je oorspronkelijke vraag.
                    Je hebt GEEN 160GB intern geheugen maar een Interne harde schijf van 160GB .
                    Hoeveel geheugen heb je eigenlijk écht? Want misschien ligt daar het probleem (zie "regulus" hierboven).
                    Opkuisen van je harde schijf zoals hierboven al vermeld is zeker aan te raden.

                    Ik gebruik mijn externe harde schijven om muziek, foto's, films, backups en andere gegevens op te slaan.
                    Niets weerhoudt je om dat ook te doen:
                    In i-Tunes is er een functie om je muziekbibliotheek in één keer te verhuizen naar een andere locatie (dus een externe harde schijf bvb). Als je dan muziek wil beluisteren moet je natuurlijk die schijf aansluiten. (De kans is trouwens groot dat je muziek NIET in je "program files" map staat want standaard wordt die voor i-Tunes in je eigen gebruikersmap gezet.)
                    Mijn fotobibliotheek heb ik al een paar keer verhuisd. Ook dat lukt steeds probleemloos.
                    Zet NOOIT programma's op je externe harde schijf. Niet alleen moet je die dan aansluiten om het programma te lopen maar de kans is zeer groot dat er bij het opstarten van Windows (veronderstel ik toch op jou toestel ? want dat zeg je niet expliciet) al vanalles mis loopt omdat het register op zoek gaat naar instellingen op die externe schijf.
                    Zonder te spreken van het probleem dat optreedt als die schijf crasht: de kans is dan reëel dat Windows niet meer kan opstarten zonder die harde schijf, voor dezelfde reden als hiervoor.

                    Als je wat meer opslagruimte zoekt via een externe harde schijf:
                    USB 2 of FireWire (of eventueel LAN)?
                    Ik heb soms tot 6 externe harde schijven aan mijn toestel hangen (bvb die met muziek + die met foto's + die met films + die met backups interne harde schijf + die met backups foto's en muziek) - ja lach maar ).
                    Allemaal op USB 2.0. Snelheid ruim voldoende daarvoor vind ik (jaja, ook met film: geen "frames dropped").
                    Met FireWire kan het wellicht nog een prutsje sneller.
                    LAN is duur en vind ik (maar wie ben ik!) pas nuttig als je in een netwerkje zit te werken.
                    ...en neem regelmatig backups... op bvb een andere externe harde schijf .
                    Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
                    Oók wandelen met GPS?

                    Comment


                    • #11
                      Re: externe HD

                      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                      Eigenlijk even terug naar je oorspronkelijke vraag.
                      Je hebt GEEN 160GB intern geheugen maar een Interne harde schijf van 160GB .
                      RAM en harde schijven zijn allebei geheugen. De ene houdt de bytes niet meer vast als de stroom wegvalt, de andere wel.

                      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                      Zet NOOIT programma's op je externe harde schijf. Niet alleen moet je die dan aansluiten om het programma te lopen maar de kans is zeer groot dat er bij het opstarten van Windows (veronderstel ik toch op jou toestel ? want dat zeg je niet expliciet) al vanalles mis loopt omdat het register op zoek gaat naar instellingen op die externe schijf.
                      Een harde schijf is een harde schijf. Een map is een map. Een locatie is een locatie. Als je Office installeert op een externe schijf die altijd aangesloten is - als de pc aan staat - is er geen reden tot problemen. Instellingen staat bij het programma en sleutels voor het register, staan in het register. Het is gewoon een fysieke locatie, net zoals 2 of meerder partities of harde schijven IN je pc met software.

                      Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                      Zonder te spreken van het probleem dat optreedt als die schijf crasht: de kans is dan reëel dat Windows niet meer kan opstarten zonder die harde schijf, voor dezelfde reden als hiervoor.
                      Elke harde schijf kan crashen. Ook de schijf binnen je pc met Windows of gelijk wat erop. Een externe schijf gaat niet meer kans hebben om te crashen. Integendeel, omdat je alleen af & toe data toevoegd of leest, gaat die schijf normalerwijs langer mee. Staan er programma's op, dan worden die alleen uitgelezen, zorgt ook voor weinig "slijtage".

                      Dat Office of Photoshop niet meer werkt doordat ze staan op een kapote externe schijf, gaat er niet plots voor zorgen dat Windows niet kan opstarten. De externe schijf is niet je opstartschijf of "master" schijf.

                      Je moet er natuurlijk niet de drivers en software voor je hardware op gaan installeren.
                      Last edited by caleido; 22 december 2009, 14:40.

                      Comment


                      • #12
                        Re: externe HD

                        Enige redelijk veilige en comfortabele oplossing:

                        Je plaatst in de notebook een nieuwe schijf van laat ons zeggen 500 GB.
                        Je plaatst je huidige 160GB schijf in een 2,5" ICY box (zo'n 20 euro) NADAT je de inhoud van je kleine schijf hebt overgezet (of je laat het doen) met een "kloon" programma.
                        Vanalles gaan installeren en opstarten van zo'n externe schijf gaat je notebook hemels traag maken (USB is vele malen trager dan een harde schijf).
                        Met de oplossing die ik hier voorstel heb je ineens een backup schijf van 160GB ter beschikking.
                        Want nog eens: gegevens die je maar op één plaats bewaart ben je vroeg of laat GEGARANDEERD kwijt.

                        Trouwens, kijk eerst eens of er op je harde schijf geen tweede partitie zit die dan meestal kompleet leeg is. De notebook fabrikanten willen die notebook schijven halsstarrig indelen in twee (meestal) ongeveer even grote partities. Als ik naar 100 notebooks kijk denk ik dat er toch zeker bij 85 exemplaren die tweede partitie na jaren nog altijd maagdelijk leeg is.
                        Soms wordt die partitie enkel gebruikt om er recovery bestanden op te zetten. Die verwijder je best niet natuurlijk.
                        Last edited by nete; 22 december 2009, 14:57.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: externe HD

                          Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                          (...)
                          Met de oplossing die ik hier voorstel heb je ineens een backup schijf van 160GB ter beschikking.
                          Ik zou toch niet aanraden om een oude gebruikte harde schijf als back-up te gebruiken. Beetje omgekeerde wereld.

                          Comment


                          • #14
                            Re: externe HD

                            Oorspronkelijk geplaatst door caleido Bekijk bericht
                            Ik zou toch niet aanraden om een oude gebruikte harde schijf als back-up te gebruiken. Beetje omgekeerde wereld.
                            Maakt niet uit hoor, zo lang je je data maar op 2 schijven hebt staan is het een perfecte backup. of je nu een oude of een nieuwe disk gebruikt, de ze gaan beiden op een onvoorspelbaar moment kapot ...
                            Mijn foto's
                            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                            Comment


                            • #15
                              Re: externe HD

                              Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                              Maakt niet uit hoor, zo lang je je data maar op 2 schijven hebt staan is het een perfecte backup. of je nu een oude of een nieuwe disk gebruikt, de ze gaan beiden op een onvoorspelbaar moment kapot ...
                              Belangrijke data zet ik persoonlijk toch liever op een nieuwe schijf, ipv een occassie, hetzij als backup of als stockage.

                              Als er nu iets misloopt met de nieuwe in de laptop, je wilt je gegevens terughalen uit je backup schijf (schijf die voorheen in je laptop zat met een bepaalde levensduur en gebruik op zijn teller)... je speelt dan toch weer met het lot? Want als die schijf nu net (ja je moet wel dikke pecht hebben) ook bijna op het einde van zijn latijn is..

                              Backup'en is een berekend risico, en de berekening met een oude schijf als backup schijf is in mijn boekje negatief.

                              Comment

                              Working...
                              X