Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ontevreden over AF canon 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ontevreden over AF canon 5D

    Ik heb mij een tijd geleden een 2dehands 5D gekocht maar Ik ben niet echt te spreken over de AF prestaties van de 5D. Deze zijn echt slechter dan mijn 'ex' 40D. In low light is enkel het centrale AF punt te gebruiken :s

    Nu ben ik van plan volgende maand een ander toestel te kopen. Echter bij canon is de keuze vij beperkt, denk ik.


    De enige betaalbare optie lijkt mij een tweedehands 1D mk3. Ik zou liever bij FF blijven maar een 1Ds is mij niet betaalbaar.

    Een andere optie zou een 1Ds mk2 zijn, maar die dateert al weer van 2004 en de ISO prestaties zullen zeker niet geweldig zijn.


    Nog een andere optie zou Nikon zijn. de D700. Ik weet alleen uit ervaring dat ik Canon gekozen had omdat die toestellen veel beter in mijn hand liggen dan Nikon.

    Toch lijkt de D700 mss nog wel de beste keuze?


    Ik vind het maar bizar dat in de 5Dmk2 ongeveer hetzelfde AF systeem zit als de 5D. Terwijl Nikon voor ongeveer dezelfde prijs hetzelfde AF systeem als de D3 in zijn D700 steekt.


    Je kan dan meer megapixels hebben maar met OOF shots heb je er niets aan natuurlijk.

    Wat zou de beste optie zijn?

  • #2
    Re: ontevreden over AF canon 5D

    Ik zou niet weten wat aan te raden maar wil toch even melden dat je misschien een minder exemplaar hebt van de 5D want de mijne presteert goed (ook mijn nieuwe MkII trouwens)
    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

    Comment


    • #3
      Re: ontevreden over AF canon 5D

      Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
      Ik zou niet weten wat aan te raden maar wil toch even melden dat je misschien een minder exemplaar hebt van de 5D want de mijne presteert goed (ook mijn nieuwe MkII trouwens)
      Is het niet afhankelijk van wat je fotografeert? Welke f je gebruikt.. Het kan inderdaad zijn dat mijn examplaar misschien wat minder is. Maar op verschillende fora hoor je toch steeds hetzelfde verhaal. Dus het zal niet enkel mijn examplaar zijn vrees ik.

      Ik zie er in elk geval naar uit meer AF punten te hebben. Nu kan ik soms bepaalde shots niet maken omdat er zelf geen AF punt aanwezig is

      Comment


      • #4
        Re: ontevreden over AF canon 5D

        Ik heb duizenden foto's genomen met mijn vroegere 5D en nooit last gehad van onscherpe foto's of slechte AF.

        Comment


        • #5
          Re: ontevreden over AF canon 5D

          Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
          Is het niet afhankelijk van wat je fotografeert? Welke f je gebruikt.. Het kan inderdaad zijn dat mijn examplaar misschien wat minder is. Maar op verschillende fora hoor je toch steeds hetzelfde verhaal. Dus het zal niet enkel mijn examplaar zijn vrees ik.

          Ik zie er in elk geval naar uit meer AF punten te hebben. Nu kan ik soms bepaalde shots niet maken omdat er zelf geen AF punt aanwezig is
          We hebben er pas nog een boompje over opgezet HIER

          Comment


          • #6
            Re: ontevreden over AF canon 5D

            heb zelf ook ZEER de indruk dat mijn 40d veel sneller scherpstelt in sommige situaties dan mijn 2dehands 5D. Soms druk ik af maar er gebeurt niets, simpelweg omdat hij nog altijd niet heeft scherpgesteld. Maar ja, elk ding heeft zijn voor-en nadeel he.
            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

            Comment


            • #7
              Re: ontevreden over AF canon 5D

              Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
              Ik zie er in elk geval naar uit meer AF punten te hebben. Nu kan ik soms bepaalde shots niet maken omdat er zelf geen AF punt aanwezig is
              Je zou je eens moeten afvragen hoe ze dat vroeger deden met maar één AF-punt of nog vroeger zonder.....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: ontevreden over AF canon 5D

                Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                Is het niet afhankelijk van wat je fotografeert? Welke f je gebruikt.. Het kan inderdaad zijn dat mijn examplaar misschien wat minder is. Maar op verschillende fora hoor je toch steeds hetzelfde verhaal. Dus het zal niet enkel mijn examplaar zijn vrees ik.

                Ik zie er in elk geval naar uit meer AF punten te hebben. Nu kan ik soms bepaalde shots niet maken omdat er zelf geen AF punt aanwezig is
                Tja, dan moet je zo positioneren dat er minstens één van de AF punten op je onderwerp gericht is, focusen, AF vastzetten en dan opnieuw compo maken zoals je wil.
                Ik denk niet dat je dat met méé AF punten zal vermijden...
                Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                Comment


                • #9
                  Re: ontevreden over AF canon 5D

                  Ik ben trouwens heel tevreden met de AF op mijn 5D (ism 24-80 2.8 en 70-200 2.8 IS). 99,99% scherpe shots ook in situaties zonder al te veel licht.
                  Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

                  Comment


                  • #10
                    Re: ontevreden over AF canon 5D

                    Ik heb zelf, sinds ik met grote openingen fotografeer, mijn ontspanknop losgekoppeld van de scherpstelling (voor de CF instelling, zie tekst hieronder)). Ik kies vooraf het AF punt dat ik gebruik, stel scherp met mijn duim, herkader en druk dan af. Anders lukt het met niet met volle opening. Geen verwijt aan de constructeur. Hoe kan een camera anders weten wat ik scherp wil hebben???

                    Ik het dit ook maar met scha en schande geleerd nadat ik mijn 85/1.2 of 200/1.8 gekocht had. Met soms maar 1cm scherptediepte wordt scherpstellen opnieuw een relevante discipline.

                    Zie ook hier: Sven Nys en Niels Albert gefotografeerd met Canon 5d en de 200mm op f1.8. En geloof me, ik heb zorgvuldig mijn standplaats gekozen en 120 opnames gemaakt om dit te bereiken.


                    04 SHUTTER BUTTON/AE LOCK BUTTON. Usually set to 0:AF/AE lock. Pushing the shutter button half way locks both autofocus and exposure. If I want to separate the two, I set this to 1:AE Lock/AF so the star (asterisk) button on the back of the camera locks focus on the subject, I recompose, and the shutter button locks exposure.
                    Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                    Comment


                    • #11
                      Re: ontevreden over AF canon 5D

                      Oorspronkelijk geplaatst door parrotman Bekijk bericht
                      Tja, dan moet je zo positioneren dat er minstens één van de AF punten op je onderwerp gericht is, focusen, AF vastzetten en dan opnieuw compo maken zoals je wil.
                      Ik denk niet dat je dat met méé AF punten zal vermijden...
                      Als je onderwerp constant beweegt heeft dat natuurlijk niet veel zin. Met meer AF punten kan je dat imo wel vermijden. Toch wanneer ze een grote deel van de sensor bestrijken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: ontevreden over AF canon 5D

                        Je kan inderdaad alle AF punten gebruiken, maar met zulke geringe scherptediepte kan je camera een af punt kiezen en scherpstellen op een paar cm naar achter of naar voor tov van wat jij wil (bv schouder, oor, fietskader,....) waardoor je wel een scherpe foto hebt, maar niet juist op de plaats waar jij wil. Als je met een 50/1.4 scherpstelt met alle AF punten en je laat het scherpstelpunt zelf kiezen, dan kan je wel eens een perfecte in focus oor of neus hebben en een leuke (totaal onherkenbare) oog En soms vergeet je al eens te kijken welk scherpstel punt er gekozen is door de camera omdat je zo met andere zaken bezig bent. Dit los je op door slechts 1 punt te kiezen.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                        Als je onderwerp constant beweegt heeft dat natuurlijk niet veel zin. Met meer AF punten kan je dat imo wel vermijden. Toch wanneer ze een grote deel van de sensor bestrijken.
                        Greetz,

                        Comment


                        • #13
                          Re: ontevreden over AF canon 5D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                          ik heb zorgvuldig mijn standplaats gekozen en 120 opnames gemaakt om dit te bereiken.
                          120 opnames voor één goede foto? Of versta ik dit verkeerd

                          Comment


                          • #14
                            Re: ontevreden over AF canon 5D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                            Ik zie er in elk geval naar uit meer AF punten te hebben. Nu kan ik soms bepaalde shots niet maken omdat er zelf geen AF punt aanwezig is
                            De D700 heeft meer AF punten maar die liggen allemaal in hetzelfde vlak als de 9 punten van de 5D. Ik zie niet in dat dit dan veel beter is.

                            Mijn ervaring zet ik steeds maar 1 AF punt actief, want als de camera zelf kiest dan kiest hij vaak de verkeerde.

                            Dus gewoon de camera een beetje bewegen tot het gewenste AF punt wel kan scherpstellen. Bij de 5D kan je instellen dat het scroll wiel de AF punten selecteert. Dus even scrollen aan het wieltje om een ander punt te nemen. Voor mij werkt dat perfect.
                            Tot sluitertijd, Dirk

                            Comment


                            • #15
                              Re: ontevreden over AF canon 5D

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              120 opnames voor één goede foto? Of versta ik dit verkeerd
                              Ja, er waren er wel veel technisch gelukte, nog meer onscherpe want je moet maar eens proberen focussen met een dof van een paar cm op bewegende fietsers. Deze is de beste. Is daar iets mis mee? Ik ken niets van wielrennerij, en ze hebben me wel moeten uitleggen wie Sven of Niels waren...
                              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                              Comment

                              Working...
                              X