Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Drinkend bijtje...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Drinkend bijtje...

    Ik kwam deze tegen aan de rand van een vijvertje... Foto is overigens niet gecropt..






    groet, Rob.

  • #2
    Re: Drinkend bijtje...

    Met zoveel ruimte aan de linkerkant, is het doodzonde dat het beestje er niet helemaal op staat.
    Wél 'n prima macro-oefening.
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: Drinkend bijtje...

      Ik vind hem goed zo. Achterlijfje is toch onscherp.
      Mooi gedaan!
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Drinkend bijtje...

        Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
        Ik vind hem goed zo. Achterlijfje is toch onscherp.
        Mooi gedaan!
        Ik volg in deze
        Geert - A good photo is like a poem, tells a great story in a few lines

        Comment


        • #5
          Re: Drinkend bijtje...

          mooi, al had de scherpte nog net iets meer naar links gemogen.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Drinkend bijtje...

            Een mooie zoals ie is!

            Grtz, Fabienne
            Men is nooit te oud om iets af te leren.
            BD0675BE- Canon EOS 300D EF-S 18-55
            The name of the game is to fill the frame!
            http://Fabke.fotopic.net

            Comment


            • #7
              Re: Drinkend bijtje...

              Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Met zoveel ruimte aan de linkerkant, is het doodzonde dat het beestje er niet helemaal op staat.
              Wél 'n prima macro-oefening.
              Als ik nou bezig geweest zou zijn om een dierenencyclopedie samen te stellen dan had je een punt gehad, dan wil je het bijtje er uiteraard helemaal op hebben, 'je wilt ze dan registreren'.. Maar.. ik zie mijn fotohobby niet als slechts het registreren van beestjes/insekten, ik wil iets overbrengen wat ik mooi vind en heb deze compo dus heel bewust gekozen.. als ik (in dit geval) het bijtje er volledig op had gehad dan was alle spanning van het beeld verdwenen..
              Tuurlijk wil ik ze er in sommige situatie's wel helemaal op hebben, maar dan wil ik weer iets ander overbrengen.. het verschilt dus van foto tot foto..
              Maar goed, smaken verschillen uiteraard, maar wil alleen even een toelichting geven van mijn achterliggende gedachten m.b.t. deze foto..


              Groet, Rob..

              Comment


              • #8
                Re: Drinkend bijtje...

                prachtige macro,

                Comment


                • #9
                  Re: Drinkend bijtje...

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  mooi, al had de scherpte nog net iets meer naar links gemogen.
                  grt,bouk.
                  Heb je goed gezien, Bouk. Dan was ie top. Toch krijg je een

                  Mvg.
                  Robert
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: Drinkend bijtje...

                    ik volg, maar desondanks toch een mooi plaatje hoor
                    (de zachte kleuren doen het hem voor mij)
                    Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
                    http://gallery.atsharp.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Drinkend bijtje...

                      ik vind deze een hele mooie hoor
                      ik droomde van duizend nieuwe wegen...ik ontwaakte en nam de oude weg...
                      *BD1034BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Drinkend bijtje...

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        mooi, al had de scherpte nog net iets meer naar links gemogen.
                        grt,bouk.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                        Heb je goed gezien, Bouk. Dan was ie top. Toch krijg je een
                        Mvg.
                        Robert
                        @ beide...
                        Ik heb hier bewust een zeer kleine dof gebruikt, mijn focus was om alleen het oogje goed scherp te krijgen.. dat vind ik sowieso een belangrijk criterium, en het oogje is top-scherp, alles wat aan de rechterkant van zn oogje (of op andere plekken) buiten deze focus/dof ligt vind/vond ik (in dit geval) niet relevant anders had ik zeker een grotere dof gekozen, ik weet inmiddels wel bij welke dof ik wat en hoeveel scherp kan krijgen..

                        Groet, Rob...
                        Last edited by natuurfreak; 7 april 2009, 11:52.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Drinkend bijtje...

                          Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                          @ beide...
                          Ik heb hier bewust een zeer kleine dof gebruikt, mijn focus was om alleen het oogje goed scherp te krijgen.. dat vind ik sowieso een belangrijk criterium, en het oogje is top-scherp, alles wat aan de rechterkant van zn oogje (of op andere plekken) buiten deze focus/dof ligt vind/vond ik (in dit geval) niet relevant anders had ik zeker een grotere dof gekozen, ik weet inmiddels wel bij welke dof ik wat en hoeveel scherp kan krijgen..

                          Groet, Rob...
                          OK Rob, maar het oog is nu scherp, maar ook het deel onder de vleugel, dus het oog en iets meer links had ook gekund toch?
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: Drinkend bijtje...

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            OK Rob, maar het oog is nu scherp, maar ook het deel onder de vleugel, dus het oog en iets meer links had ook gekund toch?
                            grt,bouk.
                            Bouk,

                            Ik heb gekozen voor een F-waarde van 6.3, en da’s voor een MP-E 65mm niet echt gebruikelijk want dan weet je van tevoren dat je een zeeeeer kleine DOF over houdt en daarbij heb ik ook nog eens een vergroting gebruikt die mijn DOF nog een stuk kleiner maakt, tel deze 2 factoren bij elkaar op en je houdt een DOF over tussen de (0,3 en 0,4mm) en dat moet net genoeg zijn voor het oogje zoals je kunt zien.. Aangezien je DOF een denkbeeldig 'vlak' (met een kleine diepte gelijk aan je dof is) dat evenwijdig aan je sensor loopt kun je verwachten dat alles dat zich (binnen en/of op) dit 'vlak' bevindt ook daadwerkelijk scherp is, zo ook het gedeelte onder de vleugels dat dus in hetzelfde diepte vlak ligt, maar als je het gedeelte aan de rechterkant van z’n oogje ook scherp wilt krijgen dan weet je van tevoren dat dit door de breedte/diepte van het koppie niet gaat lukken (het gaat buiten het diepte vlak vallen van circa 0,3 a 0,4mm).... Ik schat dat het koppie van de Bij zo’n 7mm breed is, dus dan kun je wel nagaan dat ik vanuit deze invalshoek/compositie en met deze F-waarde en vergroting nooit het koppie in de diepte scherp had kunnen krijgen...Ik heb deze afweging bewust gemaakt. Als je wat meer dof wilt hebben met een MP-E dan neem ik vaak F-13 of zelfs F-16..

                            Ps mijn antwoord is absoluut niet bedoelt om mijn foto te verdedigen hoor, het enige waar ik nu even de tijd voor neem (doe ik vaak niet hoor) is om mijn gedachten achter het maken van deze foto toe te lichten... that’s it... maar ik kan oprecht zeggen dat het onscherpe gedeelte aan de rechterkant mij totaal niet stoort..


                            Groet, Rob..

                            Comment


                            • #15
                              Re: Drinkend bijtje...

                              Zo laten , prachtig plaatje

                              xiebu
                              "Photographic images have always been manipulated , there's nothing new in that . If you want purism then you should go and be a dancer , singer or poët !!!! (Morgan Silk)
                              *BD1033BE*

                              Comment

                              Working...
                              X