Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

* Help; welke obj. voor D90 en latere FX?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • * Help; welke obj. voor D90 en latere FX?

    Ik wil dit jaar nog D90 aanschaffen. Heb getwijfeld over D300 (en zelfs D700).

    Argumenten / Uitgangspunten:
    - ben overtuigd dat ik over x jaar Full Frame ga kopen (D800?)
    - body is tijdelijk; goede lenzen zijn voor het leven (dus besparing tov D300 bij lensbudget)

    Nu wil ik (niet allemaal tegelijk) een complete set lenzen kopen.

    Ik hoor bij de betere fotozaak alle mogelijke tegenstrijdige berichten:
    - nu direct FX lenzen ( 14-24f/2.8 + 24-70f/2.8 ) kopen ipv eerst investeren in standaardglas
    - onzin om nu al prof. lenzen te kopen; nu kopen wat je nu nodig hebt
    - nu goede DX lenzen (17-55f2.8 etc) kopen
    - onzin om goede DX lenzen te kopen als je ze later toch niet gebruikt op je FX camera
    - nu goedkope standaardlenzen (16-85f/3.5-5.6 etc.) kopen zodat je kapitaalverlies gering
    - nu goedkope Sigma/Tamron etc kopen; sommige zijn beter dan de duurdere Nikons
    - koop nooit Sigma/Tamron want je irriteert je aan de bouwkwaliteit/snelheid etc.

    En als uitsmijter: koop geen FX lenzen want als ik daar aan toe ben is er al een middenformaat van Nikon!

    Kortom: ik weet het niet meer.

    Wie geeft deze radeloze consument een goed advies (even los van de kosten; daar kom ik zelf wel uit).

  • #2
    Re: * Help; welke obj. voor D90 en latere FX?

    voor wat het waard is : ikzelf heb een EOS 400D (dus ook een crop-cam) en ik heb een 28-75 2.8 lens omdat ik volgend jaar hopelijk upgrade naar full-frame en ik heb er geen problemen/nadelen ondervonden.

    Voor mijn type fotografie (momenteel voornamelijk mensen en dieren en zo) heb ik geen hele brede lens nodig dus voldoet deze en ze is meer dan scherp genoeg ook voor later op een full-frame (EOS 5D mkII hoogst waarschijnlijk).

    Ik koop dus geen lenzen meer die NIET werken op full-frame.

    Als ik u was, kocht ik dus ook zo'n 24-70 2.8 achtig formaat
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: * Help; welke obj. voor D90 en latere FX?

      Neem een Tamron 17-50 2.8, dat is DX, maar een hele goede(maar voelt aan als een prul). Dan heb je een goede standaard lens, kun je als je FX gaat de D90 als set verkopen.

      Koop daar dan eventueel een 70(80)-200 2.8(Nikkor, Sigma), die werkt op DX en FX en eventueel een Sigma 12-24 DG, dus ook FX.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: * Help; welke obj. voor D90 en latere FX?

        De aanschaf van een D90 lijkt me een zeer goede beslissing.

        Welke objectieven koop je daar nu voor...

        Standaardzoom
        Een 24-70 op een APS camera is helemaal niet zo'n handig zoombereik. Op dit ogenblik kan je de 17-55 aan een zeer interessante prijs tweedehands kopen (alle mensen die naar een D700 zijn overgegaan). Ik zou dus hanteren voor het betere bereik en de betere prijs, je kan die lens over een jaar of twee zonder verlies verkopen

        Breedhoekzoom
        Hier kan je wel de 14-24 kiezen boven de 12-24, omdat het verschil in bereik niet zo enorm groot is.
        Wacht even af of je écht een breedhoekzoom nodig hebt.

        Telezoom
        Ga hier voor een 70-200 of een 80-200. Het gat tussen 55 en 70 ga je echt niet missen
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

        http://supermasj.zenfolio.com

        Comment


        • #5
          Re: * Help; welke obj. voor D90 en latere FX?

          Zie:
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

          Comment

          Working...
          X