Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extra lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extra lens

    Hoi!

    Ik heb gisteren een Canon Eos 400D gekocht, met kitlens. Mijn vader had nog een oude lens liggen van 210mm (druk ik dat juist uit?), hij dacht dat ze zeker nog wel zou passen. Nouja, niet dus.
    't Duurde niet lang voor ik doorhand dat die kitlens toch wel beperkt is. Welja, als totale fotografieleek betekent dat voor mij dus dat ik niet dicht genoeg kan inzoomen...

    Ik ben vooral geinteresseerd in macro en landschappen (en natuurlijk moet het toestel ook dienen voor reisfoto's enzo). Ik zou graag een lens bijkopen die me iets meer mogelijkheden geeft. Kunnen jullie me advieseren over een goede lens? Wel graag de uitleg ook even vertalen in lekentaal, zodat ik kan leren hoe alles benoemd wordt en wat het precies is enzo.

    Bedankt!
    xx
    Canon Eos 400D - totale leek
    Op zoek naar een extra lens
    Alle info is welkom!

  • #2
    Re: Extra lens

    Canon EF 80-200mm f4.0-5.6 II Telephoto Zoom lens

    Zou dit iets kunnen zijn? De lens die ik nu heb is 18-55mm. Koop ik dan best een lens die begint vanaf 55mm? Of maakt het niet uit dat er een sprong tussen zit.
    Ik heb nu ook wel erg op de prijs gelet, 't moet een niet te dure lens worden. 'k Vind het nogal stom om meteen veel geld uit te geven aan iets waarvan ik nog niet zo goed weet hoe het allemaal in elkaar zit enzo.

    xx
    Canon Eos 400D - totale leek
    Op zoek naar een extra lens
    Alle info is welkom!

    Comment


    • #3
      Re: Extra lens

      Oorspronkelijk geplaatst door Starlight_ Bekijk bericht
      Hoi!

      Ik heb gisteren een Canon Eos 400D gekocht, met kitlens. Mijn vader had nog een oude lens liggen van 210mm (druk ik dat juist uit?), hij dacht dat ze zeker nog wel zou passen. Nouja, niet dus.
      't Duurde niet lang voor ik doorhand dat die kitlens toch wel beperkt is. Welja, als totale fotografieleek betekent dat voor mij dus dat ik niet dicht genoeg kan inzoomen...

      Ik ben vooral geinteresseerd in macro en landschappen (en natuurlijk moet het toestel ook dienen voor reisfoto's enzo). Ik zou graag een lens bijkopen die me iets meer mogelijkheden geeft. Kunnen jullie me advieseren over een goede lens? Wel graag de uitleg ook even vertalen in lekentaal, zodat ik kan leren hoe alles benoemd wordt en wat het precies is enzo.

      Bedankt!
      xx
      Je kan de 55-250 Is kopen, of de 55-200mm, welke iets goedkoper is. Je hebt nu waarschijnlijk de 18-55mm, dus dat zijn perfecte aanvullingen. De 55-250 heeft een image stabilizer en een groter bereik, maar is ook iets duurder.

      Als je maar één enkele lens wil die een heel groot bereik heeft (van helemaal uitzoomen naar helemaal inzoomen), kan je de tamron of Sigma 18-200mm overwegen.

      Misschien eens naar een winkel gaan waar ze veel tock hebben en de lenzen ter plekke eens vergelijken?

      greetz,
      www.fotopie.be
      Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

      Comment


      • #4
        Re: Extra lens

        Hey,

        proficiat met je aankoop!
        Wat je vraag betreft, je moet niet noodzakelijk een lens kopen die vanaf 50mm begint. Het "gat" kan je makkelijk overbruggen met de voetenzoom (voor of achteruit stappen )
        Voor het soort fotografie waarnaar jou belangstelling gaat(landschappen en reisfotografie) , moet je volgens mij toch al een heel eindje komen met de kitlens.
        Met een beperkt budget is volgens wat ik lees de 55-200is een aanrader. Kijk is naar dit draadje http://forum.belgiumdigital.com/f35/...-a-196610.html
        Een goede raad: Koop niet te snel een nieuwe lens, maar probeer eerst met je kitlens wat je het meest nodig hebt. Meer tele of eerder meer breedhoek (een heel wijde lens waarmee je een grote beeldhoek) hebt.
        Of wil je op reis niet te veel van lens wisselen en opteer je eerder voor een superzoom zoals de 18-200 is (zou binnenkort op de markt komen). Of houd je daarentegen van heel scherpe foto's en kies je voor een prime (vaste brandpuntafstand).
        Bekijk anders deze link is: http://www.nandoonline.com/www/tutor...o_focal01.html een heel leerrijke uitleg over objectieven en hun gebruik.

        Nog veel succes met het fotograferen.
        Chris
        Geniet van foto's maken

        Comment


        • #5
          Re: Extra lens

          Je wilt macro en landschappen gaan fotograferen en op reis wat kunnen doen. Feitelijk heb je dus 3 verschillende type lensen nodig.....
          1 macro objectief, 1 objectief met zogezegd weinig mm, iets a la 12-24 zoom en een telezoom. Wanneer ervaar je te weinig zoom? wat wil je dan fotograferen? Vogeltjes of juist iets heel anders? Afhankelijk van wat je wilt fotograferen kunnen we gericht advies geven.
          Vraag is nu welke je het eerst wil kopen want ik ga er even vanuit dat je ze niet allemaal tegelijk wilt kopen
          Feitelijk moet je eerst zelf even bedenken wat je het liefst wilt gaan doen en dan nog een keer de vraag stellen maar dan wat gerichter: ik wil ...... fotograferen welke lens past het best? En geef dan gelijk een budget aan....
          Nu raadt men een 55 - 200 mm aan maar wil je de vogeltjes gaan vastleggen dan gaat die 200 mm vreselijk tegenvallen namelijk, dan ga je echt naar minstens 400 of 500 mm toe en dat doet wel wat pijn in de portemonnee....

          Dus laat horen wat je precies wilt en dan krijg je echt gericht antwoord!
          ---------------- Ik doe niet meer mee

          Comment


          • #6
            Re: Extra lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Starlight_ Bekijk bericht
            Hoi!

            Ik heb gisteren een Canon Eos 400D gekocht, met kitlens. Mijn vader had nog een oude lens liggen van 210mm (druk ik dat juist uit?), hij dacht dat ze zeker nog wel zou passen. Nouja, niet dus.
            't Duurde niet lang voor ik doorhand dat die kitlens toch wel beperkt is. Welja, als totale fotografieleek betekent dat voor mij dus dat ik niet dicht genoeg kan inzoomen...

            Ik ben vooral geinteresseerd in macro en landschappen (en natuurlijk moet het toestel ook dienen voor reisfoto's enzo). Ik zou graag een lens bijkopen die me iets meer mogelijkheden geeft. Kunnen jullie me advieseren over een goede lens? Wel graag de uitleg ook even vertalen in lekentaal, zodat ik kan leren hoe alles benoemd wordt en wat het precies is enzo.

            Bedankt!
            xx
            Ik leg niks uit.
            Koop of bestel meteen de Canon EF s 55-250 . punt.

            Comment


            • #7
              Re: Extra lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Ik leg niks uit.
              Koop of bestel meteen de Canon EF s 55-250 . punt.
              voor het macro werk of de landschappen?
              ---------------- Ik doe niet meer mee

              Comment


              • #8
                Re: Extra lens

                Oorspronkelijk geplaatst door edjeB Bekijk bericht
                voor het macro werk of de landschappen?
                Voor het ver inzoomen.....

                Comment


                • #9
                  Re: Extra lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  Voor het ver inzoomen.....
                  toch nog uitleg.....
                  ---------------- Ik doe niet meer mee

                  Comment


                  • #10
                    Re: Extra lens

                    Bezige bijtjes hier. Tof dat ook de leken die domme vragen stellen meteen op hulp kunnen rekenen! Bedankt allesinds al.

                    Wat ik nu ervaar als een probleem: ik probeerde vandaag een mooie spin te fotograferen, maar ik moest er echt met m'n neus bovenop gaan zitten (bij wijze van spreken he! ) om ze mooi zichtbaar in beeld te krijgen, en dan nog vulde ze de foto niet mooi op. Ik zie hier soms prachtige foto's staan van libellen en andere insecten en soms kan je bijna de haartjes op de poten tellen. Ik snap wel dat daarvoor waarschijnlijk dure lenzen en heel veel ervaring nodig zijn, maar ik zou toch graag proberen om binnen een redelijk studentenbudget foto's te maken waarop ik tenminste het beest kan zien.

                    Om op die vogelkwestie te antwoorden: ik heb het niet zo begrepen op die beesten en laat ze dus liever over aan andere mensen...

                    Wat ik ook leuk vind is bijvoorbeeld scherp stellen op een tak van een boom, de rest van de takken en bladeren die verder liggen onscherp proberen krijgen en dan een mooie speling van het licht zoeken tussen de bladeren. Helaas zijn de meeste bomen te hoog voor de lens. En de voetenzoom werkt niet zo goed in de hoogte..

                    Misschien ook handig om te vermelden, mijn pa kan via een collega spullen laten meebrengen uit Amerika, met de wisselkoers van de dollar zou dat zeer voordelig kunnen uitkomen, maar ben ik dan zeker dat ze spullen ook op toestellen werken die voor Europa gemaakt zijn? (ik weet dat het problemen kan geven met gsm's enzo...)

                    Tot slot nog een beginnersvraagje: er wordt gepraat over lenzen in millimeters, maar over welke afmetingen gaat dat dan en wat weet je daar eigenlijk mee?? Als jullie mijn vraag snappen...

                    XX
                    Canon Eos 400D - totale leek
                    Op zoek naar een extra lens
                    Alle info is welkom!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Extra lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Starlight_ Bekijk bericht
                      Bezige bijtjes hier. Tof dat ook de leken die domme vragen stellen meteen op hulp kunnen rekenen! Bedankt allesinds al.

                      Wat ik nu ervaar als een probleem: ik probeerde vandaag een mooie spin te fotograferen, maar ik moest er echt met m'n neus bovenop gaan zitten (bij wijze van spreken he! ) om ze mooi zichtbaar in beeld te krijgen, en dan nog vulde ze de foto niet mooi op. Ik zie hier soms prachtige foto's staan van libellen en andere insecten en soms kan je bijna de haartjes op de poten tellen. Ik snap wel dat daarvoor waarschijnlijk dure lenzen en heel veel ervaring nodig zijn, maar ik zou toch graag proberen om binnen een redelijk studentenbudget foto's te maken waarop ik tenminste het beest kan zien.

                      Om op die vogelkwestie te antwoorden: ik heb het niet zo begrepen op die beesten en laat ze dus liever over aan andere mensen...

                      Wat ik ook leuk vind is bijvoorbeeld scherp stellen op een tak van een boom, de rest van de takken en bladeren die verder liggen onscherp proberen krijgen en dan een mooie speling van het licht zoeken tussen de bladeren. Helaas zijn de meeste bomen te hoog voor de lens. En de voetenzoom werkt niet zo goed in de hoogte..

                      Misschien ook handig om te vermelden, mijn pa kan via een collega spullen laten meebrengen uit Amerika, met de wisselkoers van de dollar zou dat zeer voordelig kunnen uitkomen, maar ben ik dan zeker dat ze spullen ook op toestellen werken die voor Europa gemaakt zijn? (ik weet dat het problemen kan geven met gsm's enzo...)

                      Tot slot nog een beginnersvraagje: er wordt gepraat over lenzen in millimeters, maar over welke afmetingen gaat dat dan en wat weet je daar eigenlijk mee?? Als jullie mijn vraag snappen...

                      XX
                      1 Voor heel dichtbij heb je een macrolens of tussenringen nodig
                      2 Alles uit Amerika werkt op camera die elders zijn gekocht.
                      3 Uitleg over fototechniek is overal te vinden

                      Comment

                      Working...
                      X