Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

minimum sluitertijd macro's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • minimum sluitertijd macro's

    Hallo,

    Ben de trotse bezitter geworden van een Sigma 105mm macro 2.8
    Nu ben ik natuurlijk gisteren al eens gaan foto's trekken ermee. Wat was mijn vaststelling erna? Bijna alle maar dan ook alle foto's zijn niet scherp. Ik heb ook wel gelezen hier in het forum dat het % geslaagde foto's bij zo een soort opnamen heel laag ligt, dus is dit misschien normaal.
    Er was wel veel wind maar ook wel een redelijk mooi zonnnetje.
    Ik probeerde steeds een zo hoog mogelijke f waarde uit mijn foto's te halen, manueel scherpstellen (AF ging te traag), uit de hand trekken, wachten op de "piep" van mijn D50 en dan trekken.
    Mijn vraag nu: bewegende dingen trekken heel dichtbij vergt volgens mij wel een hoge sluitersnelheid. Dus welke zou voor de 105mm de minimum sluitersnelheid zijn om een goede scherpte te hebben? Volgens de regels zou bij niet bewegende voorwerpen mijn sluitersnelheid +- 1/100s moeten zijn dacht ik.

  • #2
    Re: minimum sluitertijd macro's

    Hoy
    Je kan voor macro fotografie best een statief gebruiken,uit de hand gaat ook maar dan zal het aantal scherpe foto's flink dalen.
    De sluitersnelheid heeft niks met onscherpe foto's te maken het is het kleine bereik in mm in scherptediepte.Bewegende voorwerpen ,zoals vliegende insecten is natuurlijk iets anders.Probeer maar eens om scherp te stellen op een muur bv en beweeg je toestel dan eens 2 mm naar voor of achter,je zult het verschil snel merken.
    Wind en macro is zoiets als water en vuur,voor mij toch
    Veel oefenen en het lukt wel
    Nikon D7100,een hoopje glas en een flitserke

    Comment


    • #3
      Re: minimum sluitertijd macro's

      Als er teveel wind is, dan ga ik niet op stap om "beestjes" te fotograferen.
      De sluitertijd krijg je toch niet kort genoeg om scherpe foto's te maken, een statief zal daarbij ook niet helpen, want het zijn de insecten die mee bewegen met het takje waar ze op zitten.

      Maar het diafragma zo ver mogelijk dicht zetten om de maximale scherptediepte te krijgen, daardoor krijg je zeker niet de mooiste foto's.
      De scherptediepte juist inschatten waardoor het beestje net binnen de scherptediepte valt is een veel betere oplossing.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: minimum sluitertijd macro's

        Bij foto's uit de hand mag de sluitertijd niet lager zijn dan de lengte van het objectief, in dit geval zou het minimum bij eender welk diafragma niet lager zijn dan 1/100 seconde, lager kan je wel gaan, maar de foto's gaan snel bewogen zijn door jezelf of door de beweging van het voorwerp (insect). Bij statische voorwerpen zoals bloemen, paddestoelen, ... kan je wel lager gaan in sluitertijd.
        Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
        Website : http://runaque.deviantart.com/

        Comment


        • #5
          Re: minimum sluitertijd macro's

          Voor je naar buiten gaat om macro's te maken zou ik eerst goed oefenen met vaste (niet bewegende)objecten.
          Zo kan je best ondervinden wat de invloed/onderling verband is van diafragma, sluitersnelheid, werkafstand, scherptediepte, iso-waarden aanpassen ifv sluitersnelheid, enz... en welke de mogelijkheden zijn van toestel en objectief.
          Macro-fotografie is moeilijk; blijven oefenen en uiteindelijk lukt het wel.
          www.petervdg.net/Portfolio

          Comment


          • #6
            Re: minimum sluitertijd macro's

            Ik heb de Canon 100mm macro en ik probeer mijn sluitertijd altijd minimaal op 1/160 te houden (ik gebruik het statief eigenlijk vrijwel nooit bij macrofotografie) want ik heb ondervonden dat ik met langere sluitertijden niet de scherpte haal die ik wil.

            Wat dat betreft vind ik het spijtig dat er voor de Canon geen macrolenzen met IS verkrijgbaar zijn. Bij mijn vorige camera (Pentax K10D) had ik stabilisatie in de body en kon met macrofotografie toch wel iets langere sluitertijden aanhouden... Mocht Canon een 100mm macro met IS uitbrengen dan zal die van mij direct worden verruild....

            Ik gebruik tegenwoordig ook vaker een externe flitser bij m'n macro's, vooral wanneer er "veel" wind staat (dat veel is in dit geval nogal relatief) om het onderwerp toch een beetje te bevriezen. 'k Gebruik indien mogelijk dan wel -1 of -2 EV correctie en een Lumiquest Ultrasoft.
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: minimum sluitertijd macro's

              Volgens mij is de minimum sluitertijd die je bij macro kan gebruiken, die van je toestel, dus 1/4000ste of 1/8000ste.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: minimum sluitertijd macro's

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Volgens mij is de minimum sluitertijd die je bij macro kan gebruiken, die van je toestel, dus 1/4000ste of 1/8000ste.
                Grapje zeker Of neem jij met macrofotografie standaard een 500W bouwlamp mee
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: minimum sluitertijd macro's

                  Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                  Grapje zeker Of neem jij met macrofotografie standaard een 500W bouwlamp mee
                  Dacht ik ook zo, sluitertijd van 1/100 is het laagste dat je best kan gaan, heb je een sluitertijd van 1/500sec, dan kan je je diafragma nog verder knijpen voor een groter scherptegebied. Ik heb gisteren de proef op de som genomen met de Tokina macro om het verschil te zien tussen f/2.8 en f/32 en waar f/32 nog veel detail vertoont is bij f/2.8 alles wazig. Dus hoe hoger je F-getal (kleiner het diafragma), des te groter de scherpte wordt en er meer insect scherp zal zijn dan bij het laagste F-getal (waar je al heel goed moet mikken voor de juiste scherpte).
                  Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
                  Website : http://runaque.deviantart.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: minimum sluitertijd macro's

                    Berton, zoals al eerder gezegd, ga oefenen met een statisch onderwerp. Neem een bloempje bij moeders uit de vaas en ga oefenen en ervaren. Speel maar eens met diafragma en sluitertijd en kijk wat het doet met de foto.
                    Dan eens naar buiten maar dan wel op windstille dag.... met veel wind macrofotografie gaat niet lukken hoor
                    Succes
                    Last edited by edjeB; 20 juli 2008, 11:00.
                    ---------------- Ik doe niet meer mee

                    Comment


                    • #11
                      Re: minimum sluitertijd macro's

                      Lees eens even de tips van Beertje2, beter kan ik het niet verwoorden.


                      mvg
                      Antoine

                      Comment


                      • #12
                        Re: minimum sluitertijd macro's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Runaque Bekijk bericht
                        Dacht ik ook zo, sluitertijd van 1/100 is het laagste dat je best kan gaan, heb je een sluitertijd van 1/500sec, dan kan je je diafragma nog verder knijpen voor een groter scherptegebied.
                        Was geen grapje. Alleen verwarren jullie minimale en maximale sluitertijd. Die 1/100ste is niet de minimale- maar de maximale sluitertijd.
                        BTW: Voor een 100mm lens is 1/100ste de maximale sluitertijd op een FF sensor. Voor APS is dit 1/150-1/160(Nkon of Canon) en dus best 1/200ste
                        Hubert

                        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: minimum sluitertijd macro's

                          Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                          Was geen grapje. Alleen verwarren jullie minimale en maximale sluitertijd. Die 1/100ste is niet de minimale- maar de maximale sluitertijd.
                          BTW: Voor een 100mm lens is 1/100ste de maximale sluitertijd op een FF sensor. Voor APS is dit 1/150-1/160(Nkon of Canon) en dus best 1/200ste
                          Alleen is die vuistregel vrij waardeloos bij macro.
                          Ervaring, oefenen, veel slechte foto's maken... Alleen zo kom je te weten wat voor jou best werkt.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: minimum sluitertijd macro's

                            Zeer veel wind? bij mij is zeer weinig wind al genoeg om een macro, waar je op enkele centimeters van het onderwerp zit al genoeg om de opname om zeep te helpen.
                            Klein kodakske

                            Comment


                            • #15
                              Re: minimum sluitertijd macro's

                              Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                              Was geen grapje. Alleen verwarren jullie minimale en maximale sluitertijd. Die 1/100ste is niet de minimale- maar de maximale sluitertijd.
                              BTW: Voor een 100mm lens is 1/100ste de maximale sluitertijd op een FF sensor. Voor APS is dit 1/150-1/160(Nkon of Canon) en dus best 1/200ste
                              Volgens mij ben ik in ieder geval niet degene die de minimum en maximum sluitertijd met elkaar verwart....
                              Wanneer ik zeg dat ik minimaal 1/160 aanhoud, dan houdt dat dus in dat ik bij voorkeur nog een kortere sluitertijd aanhoud, dus 1/200 of 1/500 bijvoorbeeld.

                              De kortste sluitertijd die je kunt aanhouden is inderdaad wat je toestel aankan, dus 1/4000 of 1/8000. Da's taaltechnisch dus niet de minimum sluitertijd maar de maximum sluitertijd. En ik ben niet de enige die dit zo beredeneert. Kijk bijv. maar eens wat er bij 'min shutter' en 'max shutter' staat aangegeven in de lijsten op dpreview.com.

                              En dan nog.... spreken over een sluitertijd van 1/4000 of 1/8000 is natuurlijk flauwe kul want dat soort sluitertijden zijn met macrofotografie absoluut niet haalbaar, al schijnt de zon om 12:00 's middags nog vol op je onderwerp
                              www.indetailfotografie.nl

                              Comment

                              Working...
                              X