Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 70 of 105 Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 70 of 105 Macro

    Ik twijfel enige tijd over
    * de Sigma 70mm F/2.8 EX DG Macro 1:1
    * of de Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro 1:1.

    Nu struin ik alle onderwerpen af op dit forum over deze objectieven, en heb ik toch een vraag.
    Men geeft aan dat je beter een 105mm kan nemen als je ook beestjes wilt fotograferen. Maar in een ander bericht wordt weer gezegd dat dit maar circa 5,6 cm tot het onderwerp scheelt (instelafstand 25,7 t.o.v. 31,3). Het lijkt mij dat voor die 5,6cm de beestjes niet minder schrikken, en kies ik liever voor de 70mm lens omdat deze geschikter blijkt te zijn voor portretten binnenshuis.

    Het ik nu alles verkeerd begrepen?

    En dan heb ik nog een algemene vraag. De betere en duurdere lenzen hebben een grootste diafragma opening van 1,4 of 1,8. Dit is gunstig bij weinig licht, maar geeft ook zeer weinig scherptediepte. Voor meer scherptediepte zal dan het diafragma weer gesloten worden, maar dan krijg je toch weer hetzelfde resultaat als een goedkopere lens die al begint bij dit kleinere diafragma?????
    Kortom 50mm f1,4 en 50mm f3,5 geven toch hetzelfde resultaat wanneer de lenzen ingesteld worden op een f5,6 voor een bepaalde foto?
    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

    http://ubovdburg.zenfolio.com/

  • #2
    Re: Sigma 70 of 105 Macro

    Bij de macrolenzen heb je helemaal gelijk, alleen het hangt van de sensor/cropfactor af of een lens voor portretten meer/minder geschikt is.
    Ook is soms een vergeljiking met andere lenzen interessant.
    Je geeft niet aan met welk merk/toestel je fotografeert , dus dat zou een handige aanvulling zijn.
    In principe zal een prime lens op 5.6 ongeveer hetzelfde resultaat geven ongeacht of die 1.4 of 3.5 is. Wel kan bouwkwaliteit, AF snelheid enz. verschillen.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 70 of 105 Macro

      Beste,

      Die Sigma's zijn alle twee goed, de 70 zelfs nog iets scherper als de 105!
      Nadeel voor beide: luidruchtige en heel trage AF!
      Laat dit nu, voor sommige macroshots, juist een probleem zijn!


      Mijn advies, koop u de 150 f/2.8, met HSM (Hypersonic-Motor) dat is een winner, muisstil en echt mee kan, met de MBB's
      Je zit dan ook niet boven op je object en hebt geen last van zo'n lange toeter, die ook al veel stof meesleut!
      De statiefgondel, is ook al, lekker meegenomen, maar het is uw geld en keuze, natuurlijk!


      SF
      Last edited by StoneFree; 14 juli 2008, 00:01.
      00.00 Gone

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 70 of 105 Macro

        Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
        Beste,

        Die Sigma's zijn alle twee goed, de 70 zelfs nog iets scherper als de 105!
        Nadeel voor beide: luidruchtige en heel trage AF!
        Laat dit nu, voor sommige macroshots, juist een probleem zijn!


        Mijn advies, koop u de 150 f/2.8, met HSM (Hypersonic-Motor) dat is een winner, muisstil en echt mee kan, met de MBB's
        Je zit dan ook niet boven op je object en hebt geen last van zo'n lange toeter, die ook al veel stof meesleut!
        De statiefgondel, is ook al, lekker meegenomen, maar het is uw geld en keuze, natuurlijk!


        SF
        Niet akkoord, want in 99% van de gevallen focus je manueel.
        EDIT: zie net het woordje 'sommige' staan
        Last edited by Ticor; 14 juli 2008, 00:25.
        Mvg Tim

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 70 of 105 Macro

          Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
          Ik twijfel enige tijd over
          * de Sigma 70mm F/2.8 EX DG Macro 1:1
          * of de Sigma 105mm F/2.8 EX DG Macro 1:1.

          Nu struin ik alle onderwerpen af op dit forum over deze objectieven, en heb ik toch een vraag.
          Men geeft aan dat je beter een 105mm kan nemen als je ook beestjes wilt fotograferen. Maar in een ander bericht wordt weer gezegd dat dit maar circa 5,6 cm tot het onderwerp scheelt (instelafstand 25,7 t.o.v. 31,3). Het lijkt mij dat voor die 5,6cm de beestjes niet minder schrikken, en kies ik liever voor de 70mm lens omdat deze geschikter blijkt te zijn voor portretten binnenshuis.

          Het ik nu alles verkeerd begrepen?

          En dan heb ik nog een algemene vraag. De betere en duurdere lenzen hebben een grootste diafragma opening van 1,4 of 1,8. Dit is gunstig bij weinig licht, maar geeft ook zeer weinig scherptediepte. Voor meer scherptediepte zal dan het diafragma weer gesloten worden, maar dan krijg je toch weer hetzelfde resultaat als een goedkopere lens die al begint bij dit kleinere diafragma?????
          Kortom 50mm f1,4 en 50mm f3,5 geven toch hetzelfde resultaat wanneer de lenzen ingesteld worden op een f5,6 voor een bepaalde foto?
          Neen, je hebt de basis niet verkeerd begrepen. Echter de beestjes schrikken wel eerder bij zo'n korte brandpuntafstand.
          Voor beestjes is de hier genoemde Sigma 150 beter dan bijvoorbeeld de 60mm micro van nikon. De nikkor is echter beter geschikt voor portretten.

          In alinea twee maak je een denkfout. Objectieven en met name de lenzen die erin worden gebruikt zijn niet gelijk, Bijvoorbeeld; als ik de 70 200 2.8 vr nikkor gebruik op 100 mm op 5.6 geeft dat een ander resultaat dan als ik de nikkor 70 300 op 100mm op 5.6 gebruik. Dat heeft te maken met "lensfouten" die, in het algemeen, bij goedkopere objectieven groter zijn dan bij duurdere objectieven.
          groet, Rik

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 70 of 105 Macro

            De 150 is wel weer een stuk zwaarder en voor mij althans, lastig om 1:1 uit de hand te fotograferen. De kleinere 70mm fotografeert heel wat makkelijker uit de hand! M.b.t. tot focussnelheid zou ik me niet zo'n zorgen maken. Macro is altijd handmatiug scherpstellen, voor portretten heb je niet direct een hele snelle AF nodig.
            ---------------- Ik doe niet meer mee

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 70 of 105 Macro

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Bij de macrolenzen heb je helemaal gelijk, alleen het hangt van de sensor/cropfactor af of een lens voor portretten meer/minder geschikt is.
              Ook is soms een vergeljiking met andere lenzen interessant.
              Je geeft niet aan met welk merk/toestel je fotografeert , dus dat zou een handige aanvulling zijn.
              Ik fotografeer met de sony alpha 100 (cropfactor 1,5).

              Als ik zo de reacties lees zal waarschijnlijk de 70mm voor mij het meest geschikt zijn, als de afstand tot het onderwerp maar ca.5,6 cm scheelt. Ik wil dat de lens universeel inzetbaar is. Het enigste nadeel van de 70mm is dus het fotograferen van insecten.
              De 150mm is voor mij echt te duur en is voor portretten binnenhuis geheel niet bruikbaar.

              Het blijft een moeilijke keus. Ik ben nu voor de derde keer gewisseld in mijn keuze tussen 70 en 105mm. Even heb ik de Tamron 90 als middenweg overwogen, maar de kwaliteit van de lens schijnt hier minder van te zijn dan van de Sigma. Kwaliteit foto's schijnt wel ongeveer gelijk te zijn.
              Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

              http://ubovdburg.zenfolio.com/

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 70 of 105 Macro

                Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
                Ik fotografeer met de sony alpha 100 (cropfactor 1,5).

                Als ik zo de reacties lees zal waarschijnlijk de 70mm voor mij het meest geschikt zijn, als de afstand tot het onderwerp maar ca.5,6 cm scheelt. Ik wil dat de lens universeel inzetbaar is. Het enigste nadeel van de 70mm is dus het fotograferen van insecten.
                De 150mm is voor mij echt te duur en is voor portretten binnenhuis geheel niet bruikbaar.

                Het blijft een moeilijke keus. Ik ben nu voor de derde keer gewisseld in mijn keuze tussen 70 en 105mm. Even heb ik de Tamron 90 als middenweg overwogen, maar de kwaliteit van de lens schijnt hier minder van te zijn dan van de Sigma. Kwaliteit foto's schijnt wel ongeveer gelijk te zijn.
                Ik zou niet twijfelen en wou net de Tamron voorstellen, deze lens wordt zonder twijfel als een echte winner beschouwd.



                Je vindt in de canon sectie ook resultaten van sigma 70mm en 105 en ook van de tamron (heb hier de nikon versie genomen...)


                Op kleine karakteristieke individuele variaties tussen de lenzen na, mag je inderdaad stellen dat een 50mm f1.4 quasi dezelfde foto zal geven als een 50mm f2.8 macro op een setting als 50mm f5.6.

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 70 of 105 Macro

                  Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
                  Ik fotografeer met de sony alpha 100 (cropfactor 1,5).

                  De 150mm is voor mij echt te duur en is voor portretten binnenhuis geheel niet bruikbaar.

                  .
                  How, oei, ai, Sony, dan kun je hem gewoon niet kopen! (bestaat niet)

                  SF
                  00.00 Gone

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 70 of 105 Macro

                    Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                    How, oei, ai, Sony, dan kun je hem gewoon niet kopen! (bestaat niet)

                    SF

                    Deze reactie is mij volkomen onduidelijk. Wat bedoelt u?
                    Vind u de Sony DSLR camera van slechte kwaliteit? Voor mij was dit na mijn analoge minolta camera de meest logische keus.

                    Sigma en Tamron maken ook voor Sony objectieven. Dus ik ga ervan uit dat deze objectieven gewoon goed gaan functioneren.
                    Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

                    http://ubovdburg.zenfolio.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 70 of 105 Macro

                      Ik denk dat hij gewoon wil zeggen dat de Sigma 150 f2.8 hsm Macro nog niet uitgebracht is voor Sony....



                      Volgens het lijstje van Foto Rubens bestaat deze lens nog niet voor de Sony Alfa. Heeft niets met de kwaliteit van de camera te maken, maar het is nog niet zo lang dat Sigma en Tamron zich ook op de steeds groeiende markt van Sony, Pentax en Olympus gestort hebben. Nog even geduld dus.
                      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 70 of 105 Macro

                        Oorspronkelijk geplaatst door UBO Bekijk bericht
                        Deze reactie is mij volkomen onduidelijk. Wat bedoelt u?
                        Vind u de Sony DSLR camera van slechte kwaliteit? Voor mij was dit na mijn analoge minolta camera de meest logische keus.

                        Sigma en Tamron maken ook voor Sony objectieven. Dus ik ga ervan uit dat deze objectieven gewoon goed gaan functioneren.
                        Misverstandje hoor!

                        Lensvatting(en) 150 mm (macro)
                        SIGMA,
                        CANON,
                        NIKON (D)*,
                        FOUR THIRDS






                        De 150 mm Macro wordt gewoonweg niet gemaakt voor Sony, dat bedoel ik!
                        Dus geen (macro) model met HSM voor Sony camera's (momenteel)

                        Qua keuzemogelijkheden, zit je steeds beter bij: Nilon of Canon!

                        SF

                        *Edit*
                        @Omag juist, ja....
                        Last edited by StoneFree; 14 juli 2008, 18:23.
                        00.00 Gone

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 70 of 105 Macro

                          Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                          De 150 mm Macro wordt gewoonweg niet gemaakt voor Sony, dat bedoel ik!
                          Dus geen (macro) model met HSM voor Sony camera's (momenteel)
                          Duidelijk, maar de keuzes zullen bij toch echt beperkt blijven tot de 3 genoemde types (Sigma 70, Tamron 90, Sigma 105). Tussen deze 3 kiezen is al moeilijk genoeg.

                          Ik zou niet twijfelen en wou net de Tamron voorstellen, deze lens wordt zonder twijfel als een echte winner beschouwd.
                          Maar ik had begrepen dat de mechaniek van Tamron matig was, en dat ik daarom beter voor Sigma kon kiezen.
                          Sony A77+A700; Tamron90F/2.8 Macro; Sony16-50F2.8; Sigma100-300F4

                          http://ubovdburg.zenfolio.com/

                          Comment

                          Working...
                          X