Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensvraagje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lensvraagje

    ik wil een kleine zoom aankopen als aanvulling voornamelijk te gebruiken in studio en gewoon binnenshuis....
    nu had ik eerder de allroundzoom 18-200 vr maar die kon me niet echt bekoren , was niet echt scherp genoeg vond ik....
    nu heb ik mijn oog laten vallen op de gunstig geprijsde 16-85 dx waar ik toch goeie dingen over lees maar geen vergelijking met de 18-200 vr...
    het zoombereik is zeker voldoende voor mij maar ik zou willen weten of er mensen zijn die deze beide zooms hebben?
    is deze vergelijkbaar qua scherpte?? of is de 16-85 scherper?
    want ze moet in ieder geval scherper zijn dan de 18-200...
    http://www.jvs-photography.be/

  • #2
    Re: lensvraagje

    Review van Photozone.de stelt dat ze zeer scherp is...



    De rest laat ik aan de Nikon-kenner over.
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

    Comment


    • #3
      Re: lensvraagje

      idd dat had ik al gevonden , maar dat zeggen ze van de 18-200 ook ....
      en dat vind ik dus niet....
      als ze "even scherp" is als de 18-200 tja dan moet ik ze niet hebben ...ze moet zeker scherpere beelden kunnen maken!
      http://www.jvs-photography.be/

      Comment


      • #4
        Re: lensvraagje

        Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
        idd dat had ik al gevonden , maar dat zeggen ze van de 18-200 ook ....
        en dat vind ik dus niet....
        als ze "even scherp" is als de 18-200 tja dan moet ik ze niet hebben ...ze moet zeker scherpere beelden kunnen maken!
        Een vraagje : zijn je fotokes dan zo slecht dat ze nog scherper moeten zijn ? Misschien ligt die onscherpte wel ergens anders.

        Maar kan je deze niet op voorhand eventjes proberen voordat je ze aankoopt ?

        Comment


        • #5
          Re: lensvraagje

          op voorhand proberen ja....dat zou tof zijn maar dan moet ik wel iemand vinden waarvan ik die lens kan en mag lenen he...
          mijn foto's zijn goed als ik ze maak met mijn 85 mm en 50 mm primes maar vind dat zo'n onhandige dingen die vaste bandpunten dat ik echt liever met een zoom werk, ik gebruik ze gewoon omdat ik nog geen kleine zoom heb , vanzodra ik die heb gaan de primes zeker niet meer gebruikt worden....
          http://www.jvs-photography.be/

          Comment


          • #6
            Re: lensvraagje

            Dat betwijfel ik een beetje, want enkel de allerbeste ( en dus duurste) zoomlenzen benaderen prime-kwaliteit. Als je de scherpte van een prime zoekt in een budget-zoom, zal je nog lang moeten zoeken, vrees ik.
            Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

            Comment


            • #7
              Re: lensvraagje

              Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
              op voorhand proberen ja....dat zou tof zijn maar dan moet ik wel iemand vinden waarvan ik die lens kan en mag lenen he...
              mijn foto's zijn goed als ik ze maak met mijn 85 mm en 50 mm primes maar vind dat zo'n onhandige dingen die vaste bandpunten dat ik echt liever met een zoom werk, ik gebruik ze gewoon omdat ik nog geen kleine zoom heb , vanzodra ik die heb gaan de primes zeker niet meer gebruikt worden....
              Ik heb een 3 tal primes in mijn bezit, en dit vraagt een andere manier van fotograferen dan een zoom; maar ze zijn wel de scherpste in mijn pakket.

              die 18 - 200 heeft toch het bereik van zowel de primes, als het nieuwe objectief dat je wil. Dat lijkt me geen reden om dit objectief te kopen.

              Maar als ze lichtsterker is, en lichter in gebruik dan de 18-200 dan zou ik het er toch op wagen.

              Comment


              • #8
                Re: lensvraagje

                ik zoek in een budgetzoom niet de scherpte van een prime nee dat besef ik wel dat dat niet kan maar als ze scherper is dan de 18-200 ben ik al tevreden, dat volstaat voor mij
                http://www.jvs-photography.be/

                Comment


                • #9
                  Re: lensvraagje

                  De resolutie van een 18-200 ligt zeker in het beste bereik echt niet ver uit de buurt van de diverse primes, alleen geeft een prime vaak mooiere beelden door meer DOF.
                  Misschien is het toch goed om enkele foto's te posten en uit te leggen wat daar volgens jou aan te verbeteren moet zijn, dan zouden de diverse forumleden die iets van optiek weten daar gerichter advies in kunnen geven.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: lensvraagje

                    Jij legt de nadruk op scherpte. De 18 200 is dan niet slecht. De 16 85 is marginaal beter. Alleen met de "pro zooms" bereik je een significante verbetering. (bijv de 24-70 2.8)
                    De eerste twee kosten zo'n 500 euro. De laatste 1500 euro. Als jij gaat voor de kwaliteit van de 24 70 is de 50 1.8 prime voor 100 euro een alternatief. Hij benadert de kwaliteit van de 24 70 tot op een haar. Je moet dan wel een stap voor- of achteruit maken. (veel meer is het niet) Binnenshuis of in een studio omgeving, waar jij dat objecief wilt gebruiken, lijkt mij dat geen onoverkomelijk probleem. "Bijkomend" voordeel is dat de 50 1.8 niet behept is met de toch wel flinke lensfouten van de 18-200 en de 16 85.
                    groet, Rik

                    Comment


                    • #11
                      Re: lensvraagje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                      De resolutie van een 18-200 ligt zeker in het beste bereik echt niet ver uit de buurt van de diverse primes, alleen geeft een prime vaak mooiere beelden door meer DOF.
                      .
                      Uitglijder!

                      Comment


                      • #12
                        Re: lensvraagje

                        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                        Uitglijder!

                        Voorbeeldje uit de tests op www.photozone.de
                        resolutie of f/8 op 24mm
                        prime 24mm: midden 2113 rand 1816
                        zoom 18-200: midden 2045 rand 1790

                        resolutie op f/8 100mm:
                        micro afd 105: midden 2020 rand 2004
                        zoom 18-200: midden 2010 rand 1724

                        Dit zijn primes die hun sporen verdiend hebben.
                        Natuurlijk is het heel gemakkelijk vergelijkingen te vinden die dit weerleggen
                        Wat ik bedoel is dit: zoomlenzen kunnen in bepaalde omstandigheden zeer scherpe platen maken. Ook andere lens-eigenschappen zijn natuurlijk van invloed, scherpte op zich is maar een van de eigenschappen die tot een mooie foto kunnen leiden.
                        Wat ik bedoel te zeggen is dat het een beetje kort door de bocht is om te zeggen dat primes altijd scherper zijn.
                        Maar als het even kan: geef mij maar primes.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: lensvraagje

                          Even ter verduidelijking: je koppelt grote lensopeningen aan meer DOF, toch wel een beginnersfoutje.

                          Je bedoelde minder DOF....

                          Een moderne prime kan beter zijn dan een zoom, maar helaas zijn de meeste redelijk geprijsde primes oude ontwerpen en niet beter, wel lichtsterker...

                          Comment


                          • #14
                            Re: lensvraagje

                            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Uitglijder!
                            2-0 voor België
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: lensvraagje

                              Het antwoord was ook voor een beginner. Als ik zeg minder DOF dan snapt ie het ook niet
                              DOF wordt steeds meer gebruikt in de betekenis van scherpteONdiepte i.p.v. scherptediepte. Iedereen zegt hier: "deze lens heeft een mooiere DOF" ...
                              Last edited by Spanjaart; 14 juli 2008, 11:45.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X