Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

    Gisteren heb ik me eindelijk die EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM aangeschaft, waarnaar ik al maanden begerig aan het lonken was. Ik vermoed dat dit objectief me zeker diensten gaat bewijzen bij interieur fotografie, maar ook voor landschappen en gebouwen. Ik neem het zeker mee naar zee!
    De eerste resultaten zijn spectaculair, maar tonen op 10mm die typische, vervreemdende vervorming, die bij een visoog nog veel meer uitgesproken is.
    Ik ben wat beginnen graven in oude BD threads, maar niet onmiddellijk geschikt leesmateriaal gevonden.
    Kan iemand me een beetje op weg helpen om goed met dit objectief te leren werken?
    Dank bij voorbaat.
    Les
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

    Ik ben zelf ook sinds een week eigenaar van dit objectief, en ben ook benieuwd naar tips!

    Heb jij trouwens veel last van cromatische abberatie aan de randen op 10mm (paarse randjes bij scherpe overgangen van licht naar donker)?
    Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

    Comment


    • #3
      Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

      Oorspronkelijk geplaatst door Zelda Bekijk bericht
      Ik ben zelf ook sinds een week eigenaar van dit objectief, en ben ook benieuwd naar tips!

      Heb jij trouwens veel last van cromatische abberatie aan de randen op 10mm (paarse randjes bij scherpe overgangen van licht naar donker)?
      1. Goed. Dan was het starten van deze thread toch nuttig. Ik hoop dat er meer mensen hieruit kunnen leren (= voor mij het belangrijkste hier op BD)

      2. Nog niet opgemerkt, maar veel te weinig foto's mee gemaakt (ik zoek naar geschikte omgevingen waar dit objectief tot zijn recht komt) om me hierover uit te spreken.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

        Vervorming: 'ronde' lijnen aan de zijkant->PS of nog beter DxO 5(daar zit de lens waarschijnlijk in).

        Vertekening: schuin weglopende lijnen: camera evenwijdig aan onderwerp houden->PS.

        Deze kastenwand zag er redelijk bol uit, maar met PS de tonvormigevervorming eruit gehaald. 10mm met een Sigma 10-20.

        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          1. Goed. Dan was het starten van deze thread toch nuttig. Ik hoop dat er meer mensen hieruit kunnen leren (= voor mij het belangrijkste hier op BD)

          2. Nog niet opgemerkt, maar veel te weinig foto's mee gemaakt (ik zoek naar geschikte omgevingen waar dit objectief tot zijn recht komt) om me hierover uit te spreken.
          Ik ben gewoon de straat op gegaan en heb wat foto's van mijn directe omgeving gemaakt. Het viel me op dat bekeken op 100% er soms een beetje chroatische abberatie te zien was, zo'n 2-3 pixels breed. Niet iets heel serieus maar toch. Verder zijn zoals de poster boven mij al opmerkt tonvormige vervormingen makkelijk te corrigeren in Photoshop. Dat geldt ook voor de CA die ik waarnam trouwens.
          Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

          Comment


          • #6
            Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

            Zorg dat je voorwerpen op de voorgrond hebt die je zicht naar achteren begeleiden. Zoek eens naar de landschapsfoto's van Rupselkopke, die heeft dat goed onder de knie.

            Comment


            • #7
              Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

              Hello,

              CA met de EF-S 10-22 is mij nog niet opgevallen eerlijk gezegd, heb ze al redelijk veel op mijn oude 350D gebruikt, vooral tijdens autosalons en dergelijke, wanneer je best 'kort' op de wagens staat.

              DxO5 erover voor de vervorming en resultaat is perfect vind ik, heb er lang aan getwijfeld, maar deze lens is echt zijn geld waard ... als je de toepassing ervoor hebt.

              Tips om te gebruiken ... let vooral dat je je eigen voeten niet mee op de foto zet , je kan hiermee lachen, maar ik had de camera op statief in een hoekje geduwd (te weinig plaats) en een foto gemaakt met een draadontspanner terwijl ik er vlak naast stond, tegen de muur geleund ... en stond mee op de foto

              Ik zou wel de zonnekap aanraden, de lens heeft veel last van licht dat langs de kanten binnenvalt (gebruik de kap van mijn 17-55 IS trouwens, en heb geen vignetting )

              Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

                Dank voor de reacties.
                @HJanssen. Mooi voorbeeldje; moest wel even googlen eer ik wist wat DxO was ; ik ben de trotse bezitter van Photoshop CS3 for Macintosh, wat een erg dure aankoop was. Hoop daarom dat er in PS een functie zit waarmee ik die vervorming kan rechttrekken. Goede tip ivm parallel houden. Ik merk namelijk het verschil, naar gelang de hoek die de camera met de muur maakt...
                @HVR: zal eens naar Rupselkopke z'n foto's zoeken. Dank om me in de goede richting te wijzen.
                @Zelda: nog steeds geen CA opgemerkt, maar dat zal misschien aan de omstandigheden liggen. Ook nog niet veel op 10mm kunnen werken vandaag.
                @Lambocars: past de zonnekap van de 17-55mm f/2,8 dan? Het lijkt namelijk dat die veel groter is (niet qua diameter, want da's ook ne 77mm). Probleem was dat Konijn wel de lens, maar niet de zk in stock had. Heb wel her en der gelezen dat zk eigenlijk onmisbaar was. Ik zal me proberen "uit de voeten te maken" (maar heb dit zelfde al eens voorgehad met de genoemde 17-55mm; toch heb ik maar een maatje 41 )
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

                  Als de zonnekap van de 17-55past, kan je die toch niet gebruiken ivm vignetering. Als ik het verschil zie in zonnekap van de Sigma 10-20 en de Nikkor 17-55........

                  Het hoekverschil tussen 10 en 17mm is gigantisch.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

                    Daar vreesde ik eigenlijk ook voor. Nou ja, rustig afwachten tot de zk binnen is, maar intussen toch al oefenen.

                    Ondertussen de gelegenheid gehad om wat "land & seascapes" van Rupselkopke te bekijken. Ik begrijp nu wat bedoeld wordt met "Zorg dat je voorwerpen op de voorgrond hebt die je zicht naar achteren begeleiden. " RK heeft dat perfect onder controle. Da's van een kwaliteit waar ik alleen maar van kan dromen!
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

                      De 10-22 gebruikt de onvindbare zonnekap EW-83E, die past of is dezelfde van de Canon 16-35 en de 17-40.
                      Jammergenoeg nergens op voorraad momenteel, ben al verschillende weken aan het wachten.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

                        Ik herinner me dat ik bij de aanschaf van de 17-55mm ook weken heb moeten wachten op de zonnekap. We wachten dus maar af.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

                          Voor het rechttrekken van CA en vervormingen ga in PS naar filter->distort->lens correction

                          Ik heb zelf trouwens voor een paar euro op ebay een imitatie zonnekap gekocht die precies dezelfde vorm heeft als de Canon. Ik vind het belachelijk om 40 euro voor een stukje plastic te betalen.
                          Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

                          Comment


                          • #14
                            Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

                            Dank voor de tips. Als ik in PSCS3 een willekeurige (niet meteen eentje met tonvorming) open, en dan Filter>Lens Distortion kies krijg ik de foto te zien met een zeer fijne raster. En van daar?
                            (ik moet zeggen dat ik pas nu stilaan wat meer van Photoshop begin te begrijpen, na een maandlang, gratis, online cursus bij Lynda.com en de CD/DVD die bij mijn versie van PS/CS3 bij was).
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Iemand goeie tips (of links) voor het werken met een UWA?

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Dank voor de tips. Als ik in PSCS3 een willekeurige (niet meteen eentje met tonvorming) open, en dan Filter>Lens Distortion kies krijg ik de foto te zien met een zeer fijne raster. En van daar?
                              (ik moet zeggen dat ik pas nu stilaan wat meer van Photoshop begin te begrijpen, na een maandlang, gratis, online cursus bij Lynda.com en de CD/DVD die bij mijn versie van PS/CS3 bij was).
                              Dat klopt, dat rooster is een hulpmiddel om te kunnen zien of lijnen in de foto recht lopen. Je kan ook kiezen voor minder lijnen door rechtsonder het aantal aan te passen. De schuiven rechts van het beeld zijn voor het corrigeren van perspectief, vervorming CA, enzovoorts. Het beste kun je gewoon wat aan de schuiven zitten om te kijken wat voor effect het heeft. Je kunt ze altijd terug op 0 zetten of op cancel drukken als het niet bevalt.
                              Canon EOS 400D - Canon 10-22mm 3.5-4.5 USM - Sigma 18-50mm 2.8 EX DC Macro - Canon EF 50mm 1.8 - Canon EF 70-300mm 4-5.6 IS USM - Speedlight 430EX - Battery Grip

                              Comment

                              Working...
                              X