Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede PORTET-lens voor PENTAX

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goede PORTET-lens voor PENTAX

    Hallo BD-ers,

    Wat is zowat de beste (of betere) portretlens voor een Pentax-dslr? Ik denk niet alleen aan AF, ook oude "schoonheden" met MF komen in aanmerking.
    Takumar? Voightländer? Tamron? Laat maar komen die tips !

    Thanks !
    PENTAX K100d SUPER !!!!!
    Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
    En een dapper standaard-kitlensje

  • #2
    Re: Goede PORTET-lens voor PENTAX

    Pentax A*85 f/1.4
    Pentax FA*85 f/1.4
    SMC Tak 85 f/1.8
    Voightländer SL55 f/1.4 Nokton
    en vele andere
    PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

    Comment


    • #3
      Re: Goede PORTET-lens voor PENTAX

      Een ander alternatief (en ook nog gewoon nieuw verkrijgbaar) is de DA70mm f2.4 ltd. Echt een prachtlensje
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Goede PORTET-lens voor PENTAX

        Bedankt voor de info.
        De Pentax DA 70 leek mij persoonlijk, prijs mee in acht genomen, ook een prima optie. Misschien ook de Tamron 28-75 ? (al weegt die wat zwaar voor m'n kleine K100Super-body).

        Takumars zijn interessant, enkel dat gepruts met een M42 adapter zie ik niet helemaal zitten. Of valt dat nog wel mee?
        PENTAX K100d SUPER !!!!!
        Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
        En een dapper standaard-kitlensje

        Comment


        • #5
          Re: Goede PORTET-lens voor PENTAX

          En waarom neem je niet gewoon een oude 50 mm-standaardlens, bijvoorbeeld die met f=1.4 als grootste opening? Door de cropfactor gedraagt die zich als een 75 mm lens (naar kleinbeeld omgerekend). Kwalitatief goed en lekker goedkoop: zo'n 220 euro bij Konijn.

          Comment


          • #6
            Re: Goede PORTET-lens voor PENTAX

            Idd alles tussen de diverse 50mm objectieven en de FA77 limited in. De 85mm objectieven vind ik op APS-C te veel tele om nog als portretobjectief te kunnen gerekend worden.

            Persoonlijk zou ik eerder voor een DA70 of FA77 gaan. De DA70 is wat scherper, maar dat zoek je niet echt in een portretobjectief. De FA77 gaat mss wat naar de langere kant zijn, maar geeft wel meer scherptedieptespel door z'n iets langer brandpunt en z'n iets grotere grootste diafragma-opening.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Goede PORTET-lens voor PENTAX

              Ja, ben best tevreden met m'n lowbudget M 50/1.7, gekocht van Wim voor een prikje (als je nog eens iets "op overschot " hebt, Wim: let me know ). Het valt me trouwens op dat ik betere foto's neem met m'n oude manuele lenzen, dan met de kitlens, misschien ook logisch en typisch voor een kitlens, maar de scherpte die de A 35-105 en de M 50 1.7 geven, haal ik nooit op AF met de kitlens.

              Maar het gaat er mij gewoon om of het de moeite (lees:centen) loont om bvb een DA 70 te overwegen: zo'n pluimgewichtje en heb er al prachtige foto's van gezien. Het zou ook leuk zijn om eens een echt goede AF-prime te kunnen gebruiken ipv het manuele scherpstellen. Alles heeft z'n charme....
              PENTAX K100d SUPER !!!!!
              Pentax DA 35 F2.4 - Pentax A 35-105 F3.5
              En een dapper standaard-kitlensje

              Comment


              • #8
                Re: Goede PORTET-lens voor PENTAX

                Voor m'n mooiste portretten gebruik ik nog steeds m'n bijna 40 jaar oude Super-Multi-Coated Takumar 135mm 2.5 (de M42 variant van de K135 2.5).

                De cropfactor verplicht je wel een paar stapjes achteruit te zetten, maar een goeie portretlens, blijft ook op DSLR perfect werken
                Pentaxian in hart en nieren...

                Comment

                Working...
                X