Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoekprime Sigma 14mm of zoom 10-20mm ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Groothoekprime Sigma 14mm of zoom 10-20mm ?

    Hallo,

    Heb een groothoek zoomlens op m'n 40D, nl de Sigma 10-22 (vanaf 16mm dus door cropfactor), weet dat ook de Canon versie bestaat.
    Maar zouden meesten toch de breedste stand niet meestal nemen bij een landschap of achteraf een uitsnede maken? En een prime is sowieso scherper.

    De Canon heeft de 14mm L (I & II versie) maar €2000 is wat duur.
    De EF15mm is wel betaalbaar, maar weer een fisheye die je zelden gebruikt
    Canon heeft precies dit marktsegment vergeten (non-L mid price).

    De Sigma 14mm f2.8 EX Aspherical ziet er goed uit zie :


    Tamron heeft de SP AF14MM F/2.8 Aspherical (IF)


    Beiden kosten ongeveer evenveel.

    Geen enkel merk verkoopt dus een 10mm zoals de zoom vanaf 10-22 bij Sigma & Canon, dacht dat een prime makkelijker te maken was en betere kwaliteit gaf, raar dat ze dan ook niet bij 10mm beginnen...

    M'n vraag is dus, wie heeft een groothoekprime of heeft reeds vergeleken met een groothoekzoom ?
    Prime aan te raden wegens scherper en zoom toch niet nodig, of toch een groothoekzoom ?

    Thanks,
    Innovator
    Last edited by Innovator; 15 juni 2008, 07:32.

  • #2
    Re: Groothoekprime of zoom ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
    Geen enkel merk verkoopt dus een 10mm
    Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
    M'n vraag is dus, wie heeft een groothoekprime of heeft reeds vergeleken met een groothoekzoom ?
    Je komt zelf al tot een conclusie, waarom dan deze vraag?

    Appels met peren vergelijken lukt mij vrij aardig, maar appels met niks.....
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Groothoekprime of zoom ?

      Ik heb onlangs mijn groothoekzoom 17-40L verkocht
      en de 14LII is in de plaats gekomen.

      14LII is een aanrader!

      CANON Inc. Made In Japan

      Comment


      • #4
        Re: Groothoekprime of zoom ?

        pak maar die zoom (maar dan wel de canon 10-22!)
        en het is de beste lens voor jou 40D
        onnodig om zoveel geld te geven aan een prime terwijl de canon 10-22 het ongelooflijk goed doet!
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Groothoekprime Sigma 14mm of zoom 10-22mm ?

          Heb dus reeds een Sigma 10-22 groothoek-zoom, maar wou gewoon eens weten als jullie het zoomen ook niet minder belangrijk vinden <> keischerpe prime met minder vertekening (zie goed reviews primes) ?

          Dit omdat ik de laatste tijd meer en meer prime's begin te appreciëren.
          Denk dat ik misschien de Sigma 14mm f2.8 EX Aspherical zal kopen.

          De Canon 10-22 (op 22.4mm, de 14mm Sigma op crop) zal toch minder scherp zijn en meer vertekening geven dan een echte prime (zoals in het algemeen het geval is) ?

          De 16mm (10-22 crop) die ik nu heb, zal waarschijnlijk ook een groot verschil maken zeker met de 22.4mm (14mm crop)

          Thanks,
          Innovator

          Comment


          • #6
            Re: Groothoekprime Sigma 14mm of zoom 10-22mm ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
            Heb dus reeds een Sigma 10-22 groothoek-zoom, maar wou gewoon eens weten als jullie het zoomen ook niet minder belangrijk vinden <> keischerpe prime met minder vertekening (zie goed reviews primes) ?

            Dit omdat ik de laatste tijd meer en meer prime's begin te appreciëren.
            Denk dat ik misschien de Sigma 14mm f2.8 EX Aspherical zal kopen.

            De Canon 10-22 (op 22.4mm, de 14mm Sigma op crop) zal toch minder scherp zijn en meer vertekening geven dan een echte prime (zoals in het algemeen het geval is) ?

            De 16mm (10-22 crop) die ik nu heb, zal waarschijnlijk ook een groot verschil maken zeker met de 22.4mm (14mm crop)

            Thanks,
            Innovator
            je schrijft nu al ettelijke keren dat je een sigma 10-22 hebt, nou die bestaat niet. het is de sigma 10-20 en de canon 10-22 dus.

            heb je dan zo'n ongelooflijke kwaliteit nodig van die prime? met een gewone UWA zoom kom je er zeker en vast. tenzij je de lichtsterkte broodnodig hebt,maar daar hoor ik je niets over zeggen...

            als je een 14mm 2.8 prime koopt, laat ze dan aub tot hun recht komen op een FF toestel, en gebruik op een crop toestel een UWA zoom als de canon, eentje die daar 100% tot zijn recht komt

            en je bewering dat een prime sowieso scherper is, gaat niet altijd op hoor, ik heb uit mijn zoomlenzen minstens even scherpe beelden gehaald dan uit al mijn primes...
            5DmkIII en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Groothoekprime Sigma 14mm of zoom 10-22mm ?

              Een 10-22 zal qua resolutie zeker niet in de schaduw staan van een Sigma 14mm. Als je zo gek bent op aanvaardbare groothoek kun je beter opleggen voor een (tegenwoordig vrij betaalbare) 5D.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Groothoekprime Sigma 14mm of zoom 10-22mm ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Een 10-22 zal qua resolutie zeker niet in de schaduw staan van een Sigma 14mm. Als je zo gek bent op aanvaardbare groothoek kun je beter opleggen voor een (tegenwoordig vrij betaalbare) 5D.
                zat ik ook aan te denken... haal je daarbij nog een (dure) 16-35 f2.8 en je hebt je UWA + lichtsterkte + ongetwijfeld magnifieke kwaliteit
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Groothoekprime Sigma 14mm of zoom 10-20mm ?

                  Hier geef ik Matthias en Spanjaart gelijk.

                  Op een full-frame zijn je lenzen ineens 1.6X breder!!!

                  ...dat was altijd schrikken als ik vroeger mijn 17-40 af en toe op de analoge body van mijn schoonvader draaide om te gijlen hoe breed dat die 17mm wel echt is!

                  Die grote 5D sensor is dé oplossing als je echt breedhoek wil.
                  CANON Inc. Made In Japan

                  Comment

                  Working...
                  X