Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 70 - 300 IS / IS stand I of II ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 70 - 300 IS / IS stand I of II ?

    Vraagje aan de bezitters van bovenstaande lens
    Heb me deze aangeschaft om een beetje tele te hebben,
    IS werkt goed, stand II zou bedoeld zijn om stabilisatie te krijgen bij bewegende objecten ( spelende kinderen, sport etc...) nog niet echt kunnen testen (stand I wel) werkt dit echt degelijk ? ik dacht dat VR en IS geen nut hebben bij bewegende objecten ? Laten jullie de IS steeds in stand I of II staan?

    bedankt voor jullie antwoorden

    Marc
    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

  • #2
    Re: canon 70 - 300 IS / IS stand I of II ?

    IS II is goed inzetbaar als je gaat pannen bijvoorbeeld, dus bij een verticale beweging. Bij spelende kinderen heb je er idd niets aan.

    Comment


    • #3
      Re: canon 70 - 300 IS / IS stand I of II ?

      niemand meer ?
      Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

      https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

      Comment


      • #4
        Re: canon 70 - 300 IS / IS stand I of II ?

        niemand meer ?
        Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

        https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

        Comment


        • #5
          Re: canon 70 - 300 IS / IS stand I of II ?

          IS stand II is inderdaad bedoelt voor panningshots. Het stabiliseert dan alleen de beweging vanuit de tegenovergestelde richting (ik bedoel hiermee, als je horizontaal pant, wordt verticaal gestabiliseerd, pan je verticaal, dan wordt horizontaal gestabiliseerd)

          Voor bewegende kinderen heb je weinig aan IS. Het IS stopt immers niet de beweging van jouw onderwerp...

          Ik laat normaal gesproken altijd mijn IS op stand I, tenzij ik panningshots maak. Dan zet ik hem op stand II of zelfs helemaal uit (mits de sluitertijd kort genoeg is)
          www.indetailfotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: canon 70 - 300 IS / IS stand I of II ?

            Zet "IS" altijd uit wanneer je de camera/lens op statief zet.
            Ander werkt de "IS" tegen en krijg je hierdoor slechte resultaten.
            Sony A7 mkIII
            Is all I need :-)

            Comment


            • #7
              Re: canon 70 - 300 IS / IS stand I of II ?

              wat bedoelen jullie met "panningshots" ?
              Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

              https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

              Comment


              • #8
                Re: canon 70 - 300 IS / IS stand I of II ?

                Een panningshot is wanneer je onderwerp volgt tijdens het afdrukken, waardoor je onderwerp scherp wordt en de achtergrond vervaagd, om gevoel van snelheid vast te leggen in je foto. Zoals deze en deze foto op mijn website bijvoorbeeld.
                www.indetailfotografie.nl

                Comment


                • #9
                  Re: canon 70 - 300 IS / IS stand I of II ?

                  Ik denk dat iedereen het moe is om op IS/VR-vragen te beantwoorden, maar kort samengevat:

                  - IS/VR/OS/... whatever helpen alleen als oplossing voor de bevende mens die de camera vast heeft ;-)

                  Modus 1 = horizontaal & vertikale stabilisatie ON
                  typisch toepasbaar om vb gebouwen, groep van mensen, ... whatever te fotograferen terwijl jij de camera stil blijft houden
                  Modus 2 = enkel vertikale stabilisatie ON
                  typisch toepasbaar om vb een voorbijrijdende fietser, auto,... te volgen.

                  Dus: voor sportfotografie zal je wel uw beweging met de camera reduceren, maar niet echt uw bewegende mensen "stabiliseren". Voor sportfotografie ben je daarom vb beter af met een 70-200 f2.8 zonder IS ipv een 70-200 f4 IS
                  (als voorbeeldje)

                  Mocht iemand daar nog comments aan toe te voegen hebben, graag ;-)

                  Bottem line, met de alsmaar beter wordende camera-ISO's "beginnen" lichtsterkere lenzen en het hebben van IS minder in belang te zijn, maar voorlopig nog zeer behulpzaam. Zeker voor mensen met onvaste handen zoals ik ;-)
                  (tegen dat ik 60 ben heb ik een IS met 10 stops correctie nodig vrees ik...)
                  Imagination is more important than knowledge...
                  http://www.kiekje.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 70 - 300 IS / IS stand I of II ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                    Ik denk dat iedereen het moe is om op IS/VR-vragen te beantwoorden, maar kort samengevat:

                    - IS/VR/OS/... whatever helpen alleen als oplossing voor de bevende mens die de camera vast heeft ;-)

                    Modus 1 = horizontaal & vertikale stabilisatie ON
                    typisch toepasbaar om vb gebouwen, groep van mensen, ... whatever te fotograferen terwijl jij de camera stil blijft houden
                    Modus 2 = enkel vertikale stabilisatie ON
                    typisch toepasbaar om vb een voorbijrijdende fietser, auto,... te volgen.

                    Dus: voor sportfotografie zal je wel uw beweging met de camera reduceren, maar niet echt uw bewegende mensen "stabiliseren". Voor sportfotografie ben je daarom vb beter af met een 70-200 f2.8 zonder IS ipv een 70-200 f4 IS
                    (als voorbeeldje)

                    Mocht iemand daar nog comments aan toe te voegen hebben, graag ;-)

                    Bottem line, met de alsmaar beter wordende camera-ISO's "beginnen" lichtsterkere lenzen en het hebben van IS minder in belang te zijn, maar voorlopig nog zeer behulpzaam. Zeker voor mensen met onvaste handen zoals ik ;-)
                    (tegen dat ik 60 ben heb ik een IS met 10 stops correctie nodig vrees ik...)


                    ok, het is me nu heel duidelijk.
                    Bedankt
                    Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                    https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                    Comment

                    Working...
                    X