Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF fijnafstelling bij D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF fijnafstelling bij D300

    Hoe stel je dit nauwkeurig in ?
    Ik bedoel : bij mijn recent aangekochte 85mm 1.4 stel ik een lichte backfocus vast (ben niet helemaal zeker) en ik heb ondertussen een correctie aangebracht met op het eerste zicht een goed resultaat
    Maar hoe haal je er het uiterste uit ?
    Last edited by mexicano; 26 mei 2008, 14:27.
    Canikon 40D - D200, D300

  • #2
    Re: AF fijnafstelling bij D300

    Via Focuskaart, hier PDF te downloaden, ergens onderaan (blz.18) kan je de testkaart afdrukken. http://focustestchart.com/focus21.pdf

    Maar het hangt er natuurlijk ook van af hoe je het zelf het liefst hebt, de optische regel zegt, scherp van 1/3 vóór tot 2/3 achter je scherpstelpunt, maar voor de 85mm f1.4, heb ik persoonlijk liever een afstelling 1/2 vóór en 1/2 achter, lijkt mij net wat beter voor portretten met een groot diafragma gemaakt.
    Last edited by Guest42; 26 mei 2008, 12:45.

    Comment


    • #3
      Re: AF fijnafstelling bij D300

      Vanop welke afstand ? (hier lijkt me een addertje onder het gras te zitten)
      Canikon 40D - D200, D300

      Comment


      • #4
        Re: AF fijnafstelling bij D300

        Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
        Vanop welke afstand ? (hier lijkt me een addertje onder het gras te zitten)
        Aan de opstelling blz. 13 lijkt mij dat vrij dicht, vermoedelijk kortste instelafstand, je kan ook moeilijk je testkaart fotograferen van op een afstand van 10 meter hé.

        Comment


        • #5
          Re: AF fijnafstelling bij D300

          Daar zit het hem nu juist : die 85 heeft een nogal grote minimumafstand, met als gevolg lens erg hoog te plaatsen
          Maar ik kan natuurlijk altijd het blad op de grond leggen

          In elk geval bedankt voor de reply
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • #6
            Re: AF fijnafstelling bij D300

            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
            Daar zit het hem nu juist : die 85 heeft een nogal grote minimumafstand, met als gevolg lens erg hoog te plaatsen
            Maar ik kan natuurlijk altijd het blad op de grond leggen

            In elk geval bedankt voor de reply
            Gaat makkelijk vind ik, bij de 70-200 is deze afstand nog een stuk verder.

            Comment


            • #7
              Re: AF fijnafstelling bij D300

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              ..de optische regel zegt, scherp van 1/3 vóór tot 2/3 achter je scherpstelpunt,
              De mythe zegt dat, en zeker niet de optische regel. In de praktijk zal je wel vaststellen dat bij zeer korte werkafstanden de scherpte vóór je onderwerp ongeveer even ver reikt als de scherpte achter je onderwerp. Op de verdere afstanden neigt het inderdaad naar 1/3 vóór en 2/3 achter. Vandaar de mythe. Maar best is even te checken op http://www.dofmaster.com/.

              Comment


              • #8
                Re: AF fijnafstelling bij D300

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                maar voor de 85mm f1.4, heb ik persoonlijk liever een afstelling 1/2 vóór en 1/2 achter, lijkt mij net wat beter voor portretten met een groot diafragma gemaakt.
                Laat dat nu net het gevaar zijn van het zelf kunnen bijstellen door amateurs van de focus van je lens.

                Comment


                • #9
                  Re: AF fijnafstelling bij D300

                  Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                  Laat dat nu net het gevaar zijn van het zelf kunnen bijstellen door amateurs van de focus van je lens.
                  Ik zie er niet echt het gevaar van in : bij de D300/D3 kan je die fijnstelling toch herinstellen of gewoonweg afzetten
                  Canikon 40D - D200, D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: AF fijnafstelling bij D300

                    Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                    Ik zie er niet echt het gevaar van in : bij de D300/D3 kan je die fijnstelling toch herinstellen of gewoonweg afzetten
                    Komaan zeg, een afstelling van 1/2 voor en 1/2 achter? Weten jullie wel waarover het gaat? En inderdaad, dat is het addertje.

                    Comment


                    • #11
                      Re: AF fijnafstelling bij D300

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      Komaan zeg, een afstelling van 1/2 voor en 1/2 achter? Weten jullie wel waarover het gaat? En inderdaad, dat is het addertje.
                      Leg uit Pol, ik ben vol van belangstelling hoe jij dat ziet
                      Ik zeg hier alleen maar dat ik mijn 85mm heb afgeregeld op 1/2 vóór 1/2 achter, en dat is volgens mij in de praktijk beter, ik had vroeger de DC objectieven van Nikon, 105mm DC en 135mm DC, daar kon je het scherptevlak ook verleggen, en daar stelde ik deze ook in op ongeveer deze waarden, maar we luisteren vol belangstelling waarover het gaat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: AF fijnafstelling bij D300

                        Bijkomend vraagje: hoe zit dit met de backfocus in functie van de afstand? Blijft de backfocus afwijking hetzelfde over de afstand...praktisch...is de backfocus hetzelfde als ik een onderwerp fotografeer op 2 meter en op 50 meter met een telelens.
                        Als dit niet het geval is, dan zou ik wel eens meer kwaad dan goed kunnen doen door mijn backfocus afwijking te gaan compenseren,niet?

                        JanMetDePet
                        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: AF fijnafstelling bij D300

                          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Leg uit Pol, ik ben vol van belangstelling hoe jij dat ziet
                          Dat had ik al uitgelegd in #7.

                          Comment


                          • #14
                            Re: AF fijnafstelling bij D300

                            Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                            Dat had ik al uitgelegd in #7.
                            Goeie uitleg Pol, nu weten de D3/D300 gebruikers hoe ze de fijnafstelling moeten instellen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: AF fijnafstelling bij D300

                              Als het subtiel en discreet niet kan dan maar zo:
                              Jij schijnt het niet te willen begrijpen. Mijn advies was: blijf er af, zeker als je meent dat 1/3 scherpte voor en 2/3 scherpte achter een optische wet is. Dat had ik al aangegeven in #7.
                              Last edited by pol parasol; 27 mei 2008, 13:45.

                              Comment

                              Working...
                              X