Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

advies aankoop can on 40D met welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • advies aankoop can on 40D met welke lens?

    Het is hier al uirtvoerig aan bod gekomen.
    De keuze van de camera en lenzen.
    Maar gezien de grote investering twijfel ik nog over enkele zaken.

    Momenteel heb ik reeds enkele jaren een G3.
    Dit is een zeer goed toestel maar ik wens over te stappen naar een 40D om volgende redenen.
    + herbruikbaarheid van mijn 420EX flash
    + herbruikbaarheid van mijn batterijen.

    - algemeen is het scherpstellen momenteel wat traag (naar mijn zin)
    - het zoombereik is eerder beperkt.

    Ik trek vooral landschappen en veel foto's van mijn kinderen.

    De keuze van een lens valt mij moeilijk.
    Ik druk de foto's niet af in zeer grote formaten (max A4) daarom dacht ik een goede lichtsterke lens te nemen en geen zoomlens (foto's te croppen als ik toch een onderwerp vanop afstand wens te fotograferen). Keuze lens Canon EF-S 17-55 IS USM.
    Gezien de goede reviews lijkt mij dit een goede keuze maar het is voor mij reeds een grote investering.

    Alternatief: Canon IS 18/55mm + IS 55/250mm de combinatie van deze lenzen is veel goedkoper dan de voorgaande en de meningen op het forum over deze lenzen zijn gevarieerd. (eventueel nog aangevuld met een Canon 50mm/1.8).

    Ik sleur mijn camlera overal heen en is stevigheid ook belangrijk.

  • #2
    Re: advies aankoop can on 40D met welke lens?

    Hallo daar,

    Met die eerst genoemde lens de EF-S 17-55 IS van 2.8F heb je natuurlijk een dijk van een lens...
    Die je in alle omstandigheden scherpe foto's zal geven..nadeel is natuurlijk het prijkaartje ik dacht dat deze al 800 euro koste+ je hebt natuurlijk ook niet al teveel zoom. Dus ben je eigenlijk verplicht van er nog een tele bij te kopen.

    De twee starterlenzen 18-55 IS en 55-250 IS zijn ook zeer goed en krijgen toch heel wat positieve feedbacks hier op het forum...ge kunt bij objectieven in dit forum eens kijken en daar ze na wat zoekwerk uitgebreid uitgelegd met vb van fotoscherpte...voordeel is ze kosten allebei samen nog een pak minder..en ge trekt ook mooie foto's...ik ga ook beginnen met deze twee lenzen en later ga ik me er waarschijnlijk ook een duurdere bij halen..

    Succes

    grtz Dirk
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: advies aankoop can on 40D met welke lens?

      Oorspronkelijk geplaatst door Kris Wauters Bekijk bericht
      Ik druk de foto's niet af in zeer grote formaten (max A4) daarom dacht ik een goede lichtsterke lens te nemen en geen zoomlens (foto's te croppen als ik toch een onderwerp vanop afstand wens te fotograferen). Keuze lens Canon EF-S 17-55 IS USM.
      Gezien de goede reviews lijkt mij dit een goede keuze maar het is voor mij reeds een grote investering.

      Alternatief: Canon IS 18/55mm + IS 55/250mm de combinatie van deze lenzen is veel goedkoper dan de voorgaande en de meningen op het forum over deze lenzen zijn gevarieerd. (eventueel nog aangevuld met een Canon 50mm/1.8).
      Foto's croppen of groot afdrukken komt uiteindelijk neer op hetzelfde: minder pixels per opp. eenheid

      Je wilt geen zoomlens en je noemt 3 zoomlenzen als je keuze
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: advies aankoop can on 40D met welke lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Je wilt geen zoomlens en je noemt 3 zoomlenzen als je keuze
        De TS bedoelt ongetwijfeld een tele-lens, een veel voorkomende verwarring.
        Maar wat je punt van croppen betreft heb je volledig gelijk, met een 17-55 en croppen meer dan 100% gaat er toch veel verloren gaan.

        Comment


        • #5
          Re: advies aankoop can on 40D met welke lens?

          Ik bedoeld inderdaad een telelens.

          Compumax ik begrijp je reactie niet goed voor het croppen. Als je afdrukt op 10x15 en soms op A4 hoeveel kan je dan croppen?
          Of dit dit sowieso gewoon af te raden.

          Maar wat je punt van croppen betreft heb je volledig gelijk, met een 17-55 en croppen meer dan 100% gaat er toch veel verloren gaan.

          Comment


          • #6
            Re: advies aankoop can on 40D met welke lens?

            sorry voor de vele taalfouten. Mijn vermogen om correct te typen is precies omgekeerd evenredig aan de temperatuur.

            Comment


            • #7
              Re: advies aankoop can on 40D met welke lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door Kris Wauters Bekijk bericht
              Ik bedoeld inderdaad een telelens.

              Compumax ik begrijp je reactie niet goed voor het croppen. Als je afdrukt op 10x15 en soms op A4 hoeveel kan je dan croppen?
              Of dit dit sowieso gewoon af te raden.

              Maar wat je punt van croppen betreft heb je volledig gelijk, met een 17-55 en croppen meer dan 100% gaat er toch veel verloren gaan.
              Een goeie scherpe foto groter afdrukken zal geen problemen opleveren, omdat dit deels door je printer opgevangen zal worden. 10x15 of A4 zal dezelfde kwaliteit wel opleveren. Maar als je gaat inzoomen in je foto(of croppen) dan ga je de kleine foutjes uitvergroten natuurlijk.
              Wat de keuze van je lens betreft, als wandellens is de 17-55 IS een rolls-royce, je zal nadien wel merken wanneer je mm of cm's tekort komt, of je met andere woorden naar een tele er bij of een macro lens er bij zal gaan, of misschien wel een breedhoek 10-22 (hoog op mijn verlanglijstje).
              Ben zelf begonnen met een 17-85, dan is er een 70-300 IS USM bij gekomen, en een 100 mm macro...'t is de natuur van deze hobby dat je steeds wat verder gaat met de mogelijkheden.
              succes

              Comment


              • #8
                Re: advies aankoop can on 40D met welke lens?

                Al bedankt voor het goede advies.

                Ik denk dat ik voorlopig de Rolls-Royce opzij ga leggen tot ik weer wat gespaard heb.

                Ik heb bij mijn keuze mij gehouden aan de lezen van Canon omdat ik goede ervaringen heb met het merk. Zijn er echter alternatieven die economisch verantwoord zijn (Tamron, ...)? Of moet je dan bepaalde functionaliteiten missen. (trager scherpstellen, geen IS?)

                Ik heb nog een vraagje voor de batterij van de canon 40D.
                Ik heb momenteel een G3 en die slikt BP-511 en BP-512.
                De 40D slikt BP-511 en BP-514.
                Kunnen al deze batterijen op beide toestellen gebruikt worden of is het veiliger mij bij de BP-511 te houden?

                Comment

                Working...
                X