Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Top 10 Canon lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Top 10 Canon lenzen

    Bob Atkins heeft op lensplay.com een enquete gehouden onder fotografen omtrent de beschikbare lenzen voor de EOS bodies. Lezers van de website hadden de mogelijkheid om hun mening te geven over de lenzen (schaal 5 tot 10). Volgens het artikel op Bob Atkins zijn website, zijn de resultaten éénduidig en betrouwbaar (vooral maakt hij hier de vergelijking met zijn eigen ervaring met de lenzen).

    Top 10
    1. Canon EF 200/1.8L USM
    2. Canon EF 85mm f1.2L USM Mark II
    3. Canon EF 300mm f/2.8L IS USM
    4. Canon EF 500mm f/4.0L IS USM
    5. Canon EF 135mm f/2.0L USM
    6. Canon EF 85mm f/1.2L USM
    7. Canon TS-E 90mm f/2.8
    8. Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x
    9. Canon EF 400mm f/2.8L IS USM
    10. Canon EF 70-200mm f4.0L IS USM


    Heb het artikel ook op de blog gezet met daarbij een "persoonlijke" visie op een aantal lenzen (must-haves; al heb ik enkel ervaring met de 70-200 f4 L. Aanvullingen, opmerkingen, etc. zijn uiteraard meer dan welkom!
    Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

  • #2
    Re: Top 10 Canon lenzen

    een elitair gezelschap, maar spijtig genoeg is er een (niet lineaire, eerder parabolische) verhouding tussen kwaliteit en prijs

    doe mij maar de

    Canon EF 500mm f/4.0L IS USM
    of evt de Canon EF 400mm f/2.8L IS USM

    + extenders om dichter bij de vogeltjes te komen

    Comment


    • #3
      Re: Top 10 Canon lenzen

      Ik volg je gedachten palombian. Er werd ook bij vermeld dat er met de kostprijs geen rekening werd gehouden. Ik was (en ben) nog steeds tevreden van de kitlens. Ok ze is niet snel (in vergelijking met USM) en het beeld van mijn f4 L is scherper maar de kitlens doet perfect zijn werk, zeker voor mensen die gewoon een dSLR willen voor de extra controle.

      Je moet het originele artikel maar eens bekijken. Daar staan nog extra tabellen op. Er is zelfs een overzicht voor lenzen onder de 600 USD en zelfs eentje voor onder de 300 USD.

      Het is natuurlijk altijd een evenwicht tussen wat voor soort foto je wil en tot hoever je budget je toelaat om hierin door te gaan. Als ik morgen euromillions win, zal ik mij misschien ook wat extra L glas kopen maar momenteel ben ik enkel van zin om toch de kitlens te vervangen door een L versie zoom (+/- zelfde bereik).
      Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

      Comment


      • #4
        Re: Top 10 Canon lenzen

        Een keuze die mij logisch lijkt en waarvan de EF 85mm f1.2L USM Mark II bovenaan mijn verlanglijstje staat.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

        Comment


        • #5
          Re: Top 10 Canon lenzen

          70mm het breedst raar dat er geen bredere in zitten... (normaal dat die minder presteren, maar toch worden die ook veel gebruikt hé...)
          -=- Light is the key...

          Comment


          • #6
            Re: Top 10 Canon lenzen

            ik stel het volgende voor, om in de handtekening, wat bij de meeste misschien al is, om hun lensverzameling in de top10 volgorde weer te geven.
            Allee als het er twee zijn, dan heb je een TOP 2. Accesoires doen niet mee.

            Comment


            • #7
              Re: Top 10 Canon lenzen

              Hoe ironisch om op de eerste plaats van een top 10 van beschikbare lenzen een lens te zetten die al jaren niet meer beschikbaar is...
              Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
              http://www.koenvangorp.be

              Comment


              • #8
                Re: Top 10 Canon lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                ik stel het volgende voor, om in de handtekening, wat bij de meeste misschien al is, om hun lensverzameling in de top10 volgorde weer te geven.
                Allee als het er twee zijn, dan heb je een TOP 2. Accesoires doen niet mee.
                @kentari dus de 10-22 EF-S is je beste lens ?

                Comment


                • #9
                  Re: Top 10 Canon lenzen

                  Ik heb dus zeker allemaal verkeerde lenzen gekocht, want geen enkele lens uit mijn "verzameling" komt voor in de Top 10...

                  Een top 10 van zoomlenzen zou misschien geen slecht idee zijn, dan was de kans groter dat er toch minstens 1 van mijn lenzen in de top voorkomt.

                  De enige prime die ik gebruik is zelfs geen Canon, maar de Canon-versie daarvan is eigenlijk niet zo heel erg veel beter (en wel véél duurder).
                  (Ik vergelijk hier de Sigma 150mm f2,8 macro met de Canon 180mm f3,5 L Macro, eigenlijk moet je die Canon met de Sigma 180mm f3,5 Macro vergelijken.)

                  De lenzen die in de top 10 staan, zijn wel allemaal veel te duur voor de meeste "hobby-fotografen", alleen nummer 10 (70-200 f4 L IS) komt voor heel wat "amateurs" in aanmerking.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Top 10 Canon lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                    @kentari dus de 10-22 EF-S is je beste lens ?
                    Persoonlijk vind ik mijn 70-200mm mijn beste lens. Razend scherp, vanaf f/2.8, snel, gemakkelijk in gebruik en niet te zwaar. Alleen het "Somebody is poining a white bazooka in my direction so I have to 1) run 2) hide 3) act crazy"-fenomeen is soms wat lastig. Maar daar hebben bijna alle lenzen uit dat lijstje last van .

                    De 10-22 gebruik ik eigenlijk te weinig om hem eerlijk te beoordelen. Ik zal hem niet snel verkopen, die 10-17mm extra bereik zijn echt wel handig soms. Groothoek ligt me sowieso iets minder dan tele. Het lukt me gewoon minder vaak omstandigheden te vinden waar dat werkt. (Ligt aan het manneke, niet de lens)

                    Ik heb net een 300mm f/2.8 op de kop getikt, maar nog niet grondig kunnen testen. Zou razend scherp moeten zijn, maar zal ook wel een leercurve hebben: gewicht, instellingen, ... En dan moet ik hem nog mee willen sleuren. (Ik heb hem vooral voor astrofotografie gekocht)

                    Koen
                    Canon 40D - EF-S 10-22mm f/3.5-f/4.5 USM - EF 17-40mm f/4 L USM - EF 50mm f/1.4 USM - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 300mm f/2.8 L USM - Extender EF 1.4x
                    http://www.koenvangorp.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Top 10 Canon lenzen

                      Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                      ik stel het volgende voor, om in de handtekening, wat bij de meeste misschien al is, om hun lensverzameling in de top10 volgorde weer te geven.
                      Allee als het er twee zijn, dan heb je een TOP 2. Accesoires doen niet mee.
                      there we go

                      EF100-400L IS
                      EF-S 10-22
                      EF100 macro USM
                      EF24-85

                      en nog wat rommel

                      EF 50 1.8 (sorry)
                      EF 28-80
                      EF 75-300 (best bruikbaar tot 200mm)

                      niet vergeten de "palombian retirement ranch"

                      EF 35-105 schuifzoom (gekregen van hvr-oosterzele) : best bruikbaar, wel trage AF

                      in "pool"

                      EF 17-40L
                      EF 50 1.4
                      EF-S 18-55
                      EF 70-300 IS
                      EF 200L f:2.8
                      Last edited by palombian; 28 december 2007, 19:25. Reden: lijst rommel enzovoort

                      Comment


                      • #12
                        Re: Top 10 Canon lenzen

                        mocht het iemand intereseren..

                        EF 24-70 f/2.8 L USM
                        EF 70-200 f/4 L IS USM
                        EF-S 10-22
                        EF 100 F/2.8 macro
                        EF 50 F/1.8 II
                        EF-S 17-85 IS

                        Elk voor hun specifiek doel, maar toch is dit mijn TOP 6

                        Comment


                        • #13
                          Re: Top 10 Canon lenzen

                          Voor mij
                          1. 35L f1.4
                          2. 85L f1.2
                          3. 135L f2
                          4. 24TS - op mijn verlanglijstje
                          5. sigma 12-24 voor als het wat breder mag zijn
                          6. 24-105L als vakantielens
                          7. 70-300DO als compacte telezoom (gebruik ik heel weinig en een beetje te koop)
                          8. ook goed was de 180L macro, maar te weinig gebruikt en dus weg
                          9. wellicht fantastisch voor de teleliefhebbers: de aankomende 200f2
                          10. 15mm fish eye, haarscherp, maar vervangen door de sigma (en dus ook een beetje te koop)

                          uit de boot gevallen: 16-35L, teveel tonvorming, overlap en al lang weg
                          Last edited by Koen Bé; 21 december 2007, 22:51.
                          Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Top 10 Canon lenzen

                            ik heb gelukkig maar 2 lenzen en dat zijn ineens de 2 toppers in hun bereik
                            de onderste 3zijn van collega's die ik wel ns mag gebruiken

                            70-200L F/2.8 IS USM
                            24-70L F/2.8 USM
                            16-35L F/2.8 USM
                            28-300L F/3.5-5.6 IS USM
                            50-500EX HSM

                            dat is zo'n beetje mijn volgorde
                            Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Top 10 Canon lenzen

                              ik heb er maar twee dus:

                              70-200L F/2.8 USM
                              24-70L F/2.8 USM
                              1DX

                              Comment

                              Working...
                              X