Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke superzoom camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke superzoom camera

    Hoi allemaal,

    Ik weet dat je met de zoekfunctie ook veel dingen vind, heb dit dan ondertussen ook gedaan, een paar uurtjes rondgelezen en toch vind ik de antwoorden niet.

    Ik ben dus van plan een bridge camera te kopen. Waarom vooral, omdat ik niet met zo een groot geweld wil rondlopen

    De camera zal dienen voor sportevenementen (motorcrosswedstrijden) en voor mijn erasmus in canada.

    Ik heb al verschillende modellen vergeleken en rondgekeken maar ik blijf twijfelen tussen deze:
    • Panasonic Lumix dmc-FZ8 => geniet voorkeur door zachte prijs ivm kwaliteit
    • Panasonic Lumic dmc-FZ50 => 150 euro duurder dan bovenstaande, maar ik begrijp feitelijk niet waarom?
    • Canon Powershot S3 IS => gelijkaardig aan de FZ8 enkel duurder.
    • Fuji FinePix S6500fd => Beste prijs en lijkt ook zeer goed uit de reviews te komen.
    • Fuji FinePix S9600 => Blijkt eveneens goed uit de reviews te komen, maar is dan mss weer iets te veel de neiging naar de SLR camera en ook wat duurder
    • Sony's weet ook op gelijkaardig niveau maar mijd ik liever door hun memorystick kaartjes!

    Wat zouden jullie me uit dit lijstje aanraden?
    Wat zijn de voordelen van de FZ50 tov de FZ8?
    Is de canon nu eenmaal beter dan de panasonic of betaal je meer voor de merknaam?

    Groeten!

  • #2
    Re: Welke superzoom camera

    Ik denk niet dat een bridge camera de ideale keuze is, zeker als je sportfotografie wil doen. Waarom niet, omdat je shutterlag hebt. Ik heb zelf een sony dsc-h1, prima toestel met 12x optische zoom, maar er zit vertraging tussen het moment dat je afduwt en het moment dat de camera de foto neemt.

    Comment


    • #3
      Re: Welke superzoom camera

      Oorspronkelijk geplaatst door daruda Bekijk bericht
      Hoi allemaal,

      Ik weet dat je met de zoekfunctie ook veel dingen vind, heb dit dan ondertussen ook gedaan, een paar uurtjes rondgelezen en toch vind ik de antwoorden niet.

      Ik ben dus van plan een bridge camera te kopen. Waarom vooral, omdat ik niet met zo een groot geweld wil rondlopen

      De camera zal dienen voor sportevenementen (motorcrosswedstrijden) en voor mijn erasmus in canada.

      Ik heb al verschillende modellen vergeleken en rondgekeken maar ik blijf twijfelen tussen deze:
      • Panasonic Lumix dmc-FZ8 => geniet voorkeur door zachte prijs ivm kwaliteit
      • Panasonic Lumic dmc-FZ50 => 150 euro duurder dan bovenstaande, maar ik begrijp feitelijk niet waarom?
      • Canon Powershot S3 IS => gelijkaardig aan de FZ8 enkel duurder.
      • Fuji FinePix S6500fd => Beste prijs en lijkt ook zeer goed uit de reviews te komen.
      • Fuji FinePix S9600 => Blijkt eveneens goed uit de reviews te komen, maar is dan mss weer iets te veel de neiging naar de SLR camera en ook wat duurder
      • Sony's weet ook op gelijkaardig niveau maar mijd ik liever door hun memorystick kaartjes!

      Wat zouden jullie me uit dit lijstje aanraden?
      Wat zijn de voordelen van de FZ50 tov de FZ8?
      Is de canon nu eenmaal beter dan de panasonic of betaal je meer voor de merknaam?

      Groeten!
      Blijkbaar heb je de zoekfunctie onvoldoende gebruikt, slecht gelezen, het verkeerde gelezen of gewoon verkeerd gelezen, want dat je niet begrijpt waarom de FZ50 (maar) 150 euro duurder is dan zijn kleiner broertje ontgaat me toch.
      Een betere lens, een zoomring, 10 Mpix, meer instellingen, om maar enkele verschillen te noemen. Kortom, een DSLR in bridge vorm, tov van de FZ8, dat meer een compacte camera in bridge vorm is.

      Bij de Fujis heb je dat verschil precies beter begrepen.

      Wat je vraag over de Canon S3 betreft. Deze is m.i. niet zo goed als de Panasonic. Maar dat gaan op dit forum wel velen tegenspreken.
      Weet je wat? Gebruik de zoekfunctie even.
      Zoek ook eens verder op 'bridge' 'prosumer' 'FZ50' 's9500' 's9600' enzovoort. Veel leesgenot.


      Overigens kan ik de bijdrage van Molmol bijtreden.

      Comment


      • #4
        Re: Welke superzoom camera

        Merci, heeft me al veel geholpen.

        Voor die vergelijking had ik vooral hier gekeken:



        Maar daar zag ik niet goed de verschillen voor 150 euro.

        Maar de FZ50 zou dus nog niet voldoende zijn om sportbeelden te nemen?

        Comment


        • #5
          Re: Welke superzoom camera

          Oorspronkelijk geplaatst door daruda Bekijk bericht
          Maar de FZ50 zou dus nog niet voldoende zijn om sportbeelden te nemen?
          Je zal er wel sportfoto's mee kunnen maken, maar dan mag er niet teveel "actie" inzitten.
          Ik maak hier al een paar jaar foto's van de cyclo-cross, en dan hoor ik langs alle kanten de mensen met hun compactjes sakkeren omdat ze die bepaalde renner weer gemist hebben omdat de camera te traag scherpstelt, en ook omdat de camera te lang moet "nadenken" (shutter lag) vooralleer de foto gemaakt wordt.


          Als je echt sportfoto's wil maken, dan is er eigenlijk nog steeds geen goed alternatief tegenover de DSLR (en dan liefst nog met degelijk glas...).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Welke superzoom camera

            Ik ben dus van plan een bridge camera te kopen. Waarom vooral, omdat ik niet met zo een groot geweld wil rondlopen


            Dan zou actiefotografie wel eens een probleem kunnen worden.
            Zelfs een DSLR met een kitlensje gaat geen goede resultaten geven.
            Ik volg Black Bandit hier : een snelle sport als motorcross vraagt een DSLR en goed en snel glas. En nu zullen als bridge camera verdedigers hier wel een weerwoord op vinden, maar de realiteit is dat de bridge toestellen te traag zijn voor echte actie.
            Je kan natuurlijk altijd vragen dat ze trager gaan rijden
            fotosite

            Comment


            • #7
              Re: Welke superzoom camera

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Je zal er wel sportfoto's mee kunnen maken, maar dan mag er niet teveel "actie" inzitten.
              Ik maak hier al een paar jaar foto's van de cyclo-cross, en dan hoor ik langs alle kanten de mensen met hun compactjes sakkeren omdat ze die bepaalde renner weer gemist hebben omdat de camera te traag scherpstelt, en ook omdat de camera te lang moet "nadenken" (shutter lag) vooralleer de foto gemaakt wordt.


              Als je echt sportfoto's wil maken, dan is er eigenlijk nog steeds geen goed alternatief tegenover de DSLR (en dan liefst nog met degelijk glas...).
              Ik kan dit alleen maar ontkennen
              ik ben vorig jaar naar de motorcross der naties in Engeland geweest met mn panasonic dmc tz-1 en teruggekomen met prachtige foto's (ja actiepics)
              en dit weekend zat ik in oostende voor de snelheidswedstrijd (met mn sony cybershot H9)
              en na alle foto's bekeken te hebben moet ik zeggen er zitten er een paar mooie tussen . (de meeste zijn wel onscherp , maar er zitten ook werkelijke prachtshots tussen)
              het is natuurlijk niet makkelijk om racemachinen te fotograferen maar
              als je genoeg foto's neemt zitten er altijd wel serieus mooie tussen (tip)

              (Natuurlijk is een SLR beter voor sportfotografie,maar ik wil alleen maar duidelijk maken dat het ook kan met een compact)

              Comment


              • #8
                Re: Welke superzoom camera

                Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                ...
                En nu zullen als bridge camera verdedigers hier wel een weerwoord op vinden, maar de realiteit is dat de bridge toestellen te traag zijn voor echte actie.
                ...
                Hoezo? Kijk eens een paar reacties hoger en je ziet dat de traagheid al is bevestigd? Geen weerwoord hier dus.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke superzoom camera

                  en na alle foto's bekeken te hebben moet ik zeggen er zitten er een paar mooie tussen . (de meeste zijn wel onscherp , maar er zitten ook werkelijke prachtshots tussen)
                  het is natuurlijk niet makkelijk om racemachinen te fotograferen maar
                  als je genoeg foto's neemt zitten er altijd wel serieus mooie tussen (tip)


                  Duidelijker kan je niet zijn
                  fotosite

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke superzoom camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                    Ik ben dus van plan een bridge camera te kopen. Waarom vooral, omdat ik niet met zo een groot geweld wil rondlopen


                    Dan zou actiefotografie wel eens een probleem kunnen worden.
                    Zelfs een DSLR met een kitlensje gaat geen goede resultaten geven.
                    Ik volg Black Bandit hier : een snelle sport als motorcross vraagt een DSLR en goed en snel glas. En nu zullen als bridge camera verdedigers hier wel een weerwoord op vinden, maar de realiteit is dat de bridge toestellen te traag zijn voor echte actie.
                    Je kan natuurlijk altijd vragen dat ze trager gaan rijden



                    door de foto te verkleinen is hij wel minder scherp geworden ,
                    op ware groote is hij loepzuiver
                    genomen met mn bridge toestelletje (maar een SLR is natuurlijk beter , en nee ik bedoel dit niet sarcastisch )

                    is trouwens genomen met +- 10x digitale zoom

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke superzoom camera

                      Je zal er waarschijnlijk wel enkele goede tussen hebben maar dat is dan veelal een kwestie van geluk. Het probleem is niet enkele om de actie scherp te hebben maar vooral om de juiste moment vast te leggen. Door de traagheid van de lichtmeting en de autofocus moet ge proberen op voorhand af te drukken om de shutterlag te compenseren. Je moet dan op iets scherp stellen dat er maar 2, 3 of 4 tienden van een second later zal zijn???
                      Je begrijpt dat een goede, scherpe foto dan ook meer een kwestie van geluk ipv. gezond verstand

                      Hubert
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke superzoom camera

                        Ok, ik heb het begrepen

                        Maar het budget heb ik niet voor een DSLR, dus het zullen vooral stilstaande pics worden dan

                        Nu nog enkel aan het twijfelen of die 150 euro meer voor de FZ-50 daadwerkelijk de moeite gaat zijn in mijn geval

                        Bedankt allemaal al voor de hulp!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke superzoom camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door daruda Bekijk bericht
                          Ok, ik heb het begrepen

                          Maar het budget heb ik niet voor een DSLR, dus het zullen vooral stilstaande pics worden dan

                          Nu nog enkel aan het twijfelen of die 150 euro meer voor de FZ-50 daadwerkelijk de moeite gaat zijn in mijn geval
                          Bedankt allemaal al voor de hulp!
                          Als ik de keuze heb tussen een mechanische zoomring, en een motortje, dan weet ik het wel. Mijn compactje heeft ook zo'n motorzoom (zoals elke compact), en het is bijzonder moeilijk om daarmee snel en juist in te zoomen, zoals ik dat zelf wil. Dat ding gaat altijd te ver, of net niet ver genoeg .

                          Die 150 euro zou ik alleen daarvoor al willen bijbetalen, maar er zijn dus nog meer verschillen waardoor het toch een betere camera is.

                          Waarom ze niet meer van die toestellen maken met een zoomring in plaats van een motor, dat begrijp ik niet...
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke superzoom camera

                            ik heb van vandaag mijn fz50 en moet zeggen had eerst al de h9 van sony in mijn gedachten, Maar ben blij dat ik dan toch maar de fz50 heb genomen. Prachtige foto's kan je ermee nemen.

                            groeten davy
                            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke superzoom camera

                              Ik wil zeker geen tegenwoord geven aan Black B@ndit, in tegendeel. Zolang men ook zo eerlijk is (en dat was Black B@ndit hier zeker) dat je een goede DSLR nodig hebt, en ook goed glas. Met een instap DSLR met kitlens zal je ook maar marginaal betere resultaten halen dan een 'deftige' prosumer.

                              Ik weet dat ik met een prosumer geen actiefoto's kan trekken zoals met een deftige DSLR maar toch ook al pogingen ondernomen. Mits wat pro-actief werken en de nodige maatregels kan je inderdaad actiefotos maken, maar daarvan zullen er veel mislukken en maar sommige goed eruit komen. Mits voldoende oefening kan je je luk-ratio wel wat hoger krijgen maar een echte liefhebber van actiefoto's zal toch beter deftig sparen voor een DSLR met kwaliteitsglas.
                              Alsnog zal men eerst moeten oefenen om geslaagde actie-foto's te kunnnen 'trekken' maar eens dat onder de knie moeten je meeste foto's toch 'lukken'

                              Om terug on topic te komen
                              Alleen die zoomring is (was) voor mij ook al het verschil van 150 € waard, en daarnaast heb je bvb ook nog een uitklapbaar scherm om nog maar iets te noemen.
                              Groetjes,
                              FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                              * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

                              Comment

                              Working...
                              X