Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR

    Hoi Collega's,

    Ik overweeg een overstap te doen van de Sigma Bigma RF naar een Nikkor 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR. We praten natuurlijk over een hele andere prijsklasse dan de SIGMA. Ik gebruik ze voornamelijk voor allerhande airshows in binnen en buitenland en voor wildlife. Ik zou ze willen gebruiken met de 1.4 en 1.7 teleconverter. Tijdens airshows wanneer ik de Bigma gebruik, maak ik eigenlijk weinig gebruik van de 500mm, en blijf ik rond de 400mm werken.
    En de scherpte laat het soms toch afweten bij de Bigma, op die lengte.
    Nu zou ik willen vragen of er onder jullie mensen zijn die deze lens in hun bezit hebben, en als ze een aanrader is voor deze doeleinden. Graag jullie reacties......

  • #2
    Re: Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR

    Er is hier al zeer veel geschreven over dit objectief. De zoekfunctie zal je veel info opleveren. Nog eens kort gezegd: 300mm f2.8 zonder TC superfantastisch, met 1.4 fantastisch en met 1.7 nog zeer goed. Zelf ga ik nog eens een vergelijkende test doen met de Sigma 50-500 vs. 300f2.8+TC-17EII en daar zal ik resultaten zeker van tonen.

    MVG,

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR

      Goeiedag,

      Mijn dochter gebruikt die lens ook in combinaie met een TC 1.7;
      met zeer knap resultaat.

      mvg,

      Roland

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR

        Geachte,

        Ik gebruik deze lens vooral voor voetbalwedstrijden waar de 2.8 een must is tijdens de avondwedstrijden met (te) weinig kunstlicht. Deze lens gebruik ik meestal met de D200 + monopod. Naar mijn mening een fantastische lens

        mvg,

        Karl

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR

          Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
          Goeiedag,

          Mijn dochter gebruikt die lens ook in combinaie met een TC 1.7;
          met zeer knap resultaat.

          mvg,

          Roland
          Heeft ze "dank u papa" gezegd?
          Zo'n lens kost toch al gauw 5000 € niet ?

          nee, grapje, ze zal die zelf wel gekocht hebben.
          Zijn die TC's echt zo goed? Ik heb daar nooit willen aan beginnen omdat je toch behoorlijk wat kwaliteit, en licht, verliest?
          Last edited by Adri H; 10 februari 2007, 21:52.
          Nikon EM - F801S - D2X en wat snelle Nikkors.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR

            Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
            Zijn die TC's echt zo goed? Ik heb daar nooit willen aan beginnen omdat je toch behoorlijk wat kwaliteit, en licht, verliest?

            Hallo Adri,


            Met de teleconverters heb ik alleen ervaring met de TC1.7.
            Het verlies aan kwaliteit in combinatie met een VR70-200 lijkt me enigzins toelaatbaar.
            Ben er toch supertevreden over.

            mvg,

            Roland

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR

              Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
              Zijn die TC's echt zo goed? Ik heb daar nooit willen aan beginnen omdat je toch behoorlijk wat kwaliteit, en licht, verliest?

              Die Nikon 1.4 en 1.7 TC E II zijn wel degelijk kwaliteit maar je verleist inderdaad licht, met de 1.4 1 stop en met de 1.7 1.5 stop.
              Het verlies aan scherpte is te verwaarlozen. De TC 2.0 E II is het zwakkere broertje.

              Al deze TC presteren goed op alle Nikkor AF-S primes
              BD0497BE : Nikon body + glas
              www.RudyVerrijt.info

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR

                Oorspronkelijk geplaatst door Adri H Bekijk bericht
                Heeft ze "dank u papa" gezegd?
                Zo'n lens kost toch al gauw 5000 € niet ?

                nee, grapje, ze zal die zelf wel gekocht hebben.
                Zijn die TC's echt zo goed? Ik heb daar nooit willen aan beginnen omdat je toch behoorlijk wat kwaliteit, en licht, verliest?
                Probleem bij de beoordeling van van de versch. tc (1.4/1.7/2.0) is dat het altijd om een subjectief oordeel gaat en dat wat voor de 1 aanvaardbaar is voor een ander dat veel minder is: objectief (sic) gezien was ik eerder teleurgesteld om te ontdekken dat de comb. 300VR + tc1.7 pas vanaf f8 of f11 terug +/- even scherp is als de lens zonder tc.

                Ik ben wel de eerste om toe te geven dat mijn verwachtingen mss te hoog gespannen waren door de fenomenale prestaties van de lens zonder TC

                Best dus toch eerst even uitproberen welk scherpteverlies voor jou aanvaarbaar is.

                Groeten

                Silent M.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR

                  Ik weet nu niet of je bij airshows altijd f2.8 nodig hebt, maar indien dit niet zo is dan zou ik je eventueel een alternatief voorstellen: de 300/4 AFS. Deze superieure lens presteert met TC14E nagenoeg even goed als zonder. Het gewicht is beter om dragen en zijn prijs is op zijn minst gezegd 'democratisch' in vergelijk met een 300/2.8. Ik weet dat de f2.8 een absolute toplens is, doch ik denk evenwel dat de verschillen met de 300/4 AFs niet of nauwelijks merkbaar zullen zijn. Het is maar een idee...
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR

                    Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                    Ik weet nu niet of je bij airshows altijd f2.8 nodig hebt, maar indien dit niet zo is dan zou ik je eventueel een alternatief voorstellen: de 300/4 AFS. Deze superieure lens presteert met TC14E nagenoeg even goed als zonder. Het gewicht is beter om dragen en zijn prijs is op zijn minst gezegd 'democratisch' in vergelijk met een 300/2.8. Ik weet dat de f2.8 een absolute toplens is, doch ik denk evenwel dat de verschillen met de 300/4 AFs niet of nauwelijks merkbaar zullen zijn. Het is maar een idee...
                    Misschien zal de beelkwaliteit op f4 weinig verschil opleveren, maar als ik Thom Hogan mag geloven, focust de AFS 300mmf4 niet snel genoeg voor actiefotografie, terwijl de AFS 300mm f2.8 wel bliksemsnel is Dat kan in moeilijke omstandigheden het verschil maken tussen een gelukte en een mislukte foto. Plus, die dubbele sluitertijd aan f2.8 kan soms broodnodig zijn

                    Quote uit Thom's review: Autofocus speed hasn't improved enough to get excited about. Moreover, the lens is still prone to start hunting if your subject moves a bit. Unlike the previous incarnation, you can't limit the focus search to a narrow range (10 feet to infinity is not narrow, Nikon!). With a teleconverter on, this problem is exacerbated--focusing gets slightly slower and more "nervous."

                    MVG,

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 300mm f/2.8 ED-IF AF-S VR

                      Alvaste allen bedankt voor jullie reactie. Natuurlijk wil ik zo een dure lens natuurlijk niet alleen gebruiken voor airshows. Maar als je op sommige site's kijkt welke mooie foto's ze ermee maken op airshows ben je snel verkocht. Ikzelf had de review van "Hogan" over de 300 F4 ook al gelezen.
                      Maar als je een samenvatting maakt van alle gegeven reviews, dan moet het toch een prachtige lens zijn die F2.8.

                      groeten,

                      Stef

                      Comment

                      Working...
                      X