Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleurvergelijking Poll

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleurvergelijking Poll

    Op dpreview loopt (nog enkele uren) een poll:
    Met volgende camera's werden waskrijtjes gefotografeerd zonder vermelding van het merk: Canon, Fuji, Minolta, Nikon, Olympus, Sigma and Sony
    Je kunt de voor jou beste 4 (in volgorde) uitkiezen.
    Het resultaat zou over een uur of drie (middernacht onze tijd) verschijnen

    De link:
    Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


    Wat vinden jullie ????

  • #2
    Erg interessant !
    Ben benieuwd naar de resultaten !
    "Middernacht onze tijd" - dat is nog vroeg naar BD-normen !
    Ik ga dan beslist eens kijken !
    Bedankt Arcturus !
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

    Comment


    • #3
      Marc, wat vindt ge zelf ?

      Voor mij: B D G C

      Maar ik vond het niet gemakkelijk

      Comment


      • #4
        D B G A

        ben benieuwd naar de uitslag
        www.racefotografie.nl
        D60 50-500, 28-80

        Comment


        • #5
          ik heb er infeite geen gedacht van welke volgorde maar ik vind het wel eens interessant om te zien hoeveel verschil er wel zit op verschillende camera's, maar volgens mij kan dit verschil ook weggewerkt worden door je instellingen van de camera te veranderen.
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

          Comment


          • #6
            Wat mij opvalt is dat de camera's het zo moeilijk hebben met rood: bij A bijvoorbeeld zie ik amper of geen verschil tussen de kleuren 5,6 en 7 terwijl 6 rood en 7 oranje moet zijn (ik heb natuurlijk de chte kleurtjes hier niet)
            Ik denk persoonlijk niet dat je dat via je instellingen kunt corrigeren, net zo min als in Photoshop.

            Het is uiteraard geen wetenschappelijke test, maar toch

            Comment


            • #7
              Ik vind dat men moet kunnen vergelijken met de echte waskrijtjes. Nu haal je er gewoon de beste kleur uit, terwijl het irl mss doffere krijtjes zijn. Kvind nog altijd dat de kleuren van een foto zo waarheidsgetrouw mogenlijk moeten zijn.
              Tiggy - Nikon Coolpix 4300

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tiggy
                Ik vind dat men moet kunnen vergelijken met de echte waskrijtjes. Nu haal je er gewoon de beste kleur uit, terwijl het irl mss doffere krijtjes zijn. Kvind nog altijd dat de kleuren van een foto zo waarheidsgetrouw mogenlijk moeten zijn.
                Hmm, vind ik eigenlijk ook...Afgaande op het oranje zou ik F kiezen.
                Al de andere foto's tonen gewoon geen oranje...
                Enfin, dat is mijn bescheiden mening.
                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Ik heb de test eens goed bekeken en vind persoonlijk dat deze test op niets trekt om volgende redenen :
                  Volgens mij is de hoek waarmee de foto's getrokken zijn niet 100% identiek, je ziet dat de camera's de hoeveelheid licht anders geinterpreteerd hebben (zie je aan achtergrond en aan de lichtstreep op de wasko's zelf vooral tussen F en G bv) de wasko's zijn ook niet perfect blijven liggen, zie je aan de tekeningen op de wasko's en op de punt waarbij bv een putje op een andere foto ergens anders ligt dus zijn de foto's niet perfect op dezelfde manier getrokken waardoor er meer kleurverschil optreedt tussen de verschillende foto's en dan zeker nog eens getrokken door verschillende camera's.
                  Wat je ook ziet is dat de wasko's niet gelijk liggen op bv foto c liggen de wasko's lager dan op foto d waardoor de camera zijn belichting wat meer op de lichtere kleuren heeft ingesteld op d waardoor deze dan ook donkerder is en kleuren iets anders zijn.
                  dus conclusie voor mij is moest deze persoon deze test eens opnieuw doen komt hij misschien andere resultaten uit dan nu het geval is.
                  visit my website : http://www.freewallpapersite.com

                  Comment


                  • #10
                    Goeiemorgen !
                    F was dus de winnaar !
                    ..had ik het toch bij het goede eind...

                    Het is inderdaad ontzettend moeilijk om dergelijke test in volle objectiviteit uit te voeren. Misschie weer eens wat voer voor de BD-crew ?

                    Zouden ze al wakker zijn ?
                    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                    Si non, on devient bonbon
                    Et les gens nous mangent !"

                    Comment


                    • #11
                      Wat viel er mij direct op ?
                      De sony is de eerste " semi prof camera" of als ge het anders wilt " de eerst betaalbare.
                      Mijn keuze wordt steeds gemakkelijker

                      Erwin
                      Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                      http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                      Comment


                      • #12
                        Wat viel er mij direct op ?
                        De sony is de eerste " semi prof camera" of als ge het anders wilt " de eerst betaalbare.
                        Mijn keuze wordt steeds gemakkelijker
                        euh, erwin, niet dat ik je keuze moeilijker wil maken, maar er waren maar 3 semi-prof camera's bij.

                        Vandaar de oproep van één poster, "doe eens een vgl. test met de canon G2, G3, s45, fuji f602, nikon 5700 etc.."

                        maar, toegegeven, de sony doet het niet slecht.
                        de representativiteit van deze test vraag ik me enigszins af, omdat ze uitgaat van "leuke" kleuren, en niet van waarheidsgetrouwe. Maar goed, het is een indicatie.
                        ToM.___ //Fuji s602.
                        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                        It goes to 11 you know? 1 louder.

                        Comment


                        • #13
                          ik heb ook zo mijn vragen bij deze test. Bij sommie toestellen zijn de kleuren van de kleurtjes wel ok, maar je moet eens letten op het "wit" tussen de kleurtjes, dat is bijna nergens mooi egaal wit, en dat is toch ook belangrijk.
                          Trotse bezitter van een Canon Powershot S30 !!!

                          Comment


                          • #14
                            Wel persoonlijk denk ik dat die test waardeloos is want die Dslr's in welke color matrix zijn die foto's genomen? Dat gaat toch wel zeker de kleuren beinvloeden he. Neem bijv die 1Ds verschrikklijk vond ik die kleuren maar zo een oversaturatie heb ik nog nooit gezien op uiteindelijke foto's van een 1Ds dus waar komt dit vandaan. Waarschijnlijk een colormatrix die nogal op saturatie gesteld is.

                            Maar nog veel belangrijker is dat de foto's niet gemaakt geweest zijn op hetzelfde moment en in dezelfde omstandigheden. Het was bijna hetzelfde maar niet helemaal. Kijk maar eens naar de foto's gemaakt met de G2 in vgl met verschillende andere toestellen. Elke keer is het resultaat toch wel iets anders alhoewel het dezelfde camera is.

                            Nu ja ik heb zelf ook al vaak deze foto's gebruikt om vergelijkingen te maken dus ik maak vaak dezelfde fout maar je moet er toch even bij stilstaan denk ik dat je niet helemaal juist bezig bent ook.

                            Mijn voorkeur kwam goed overeen met wat ik meestal verkies. Behalve de Canon 1Ds die vind ik geniaal behalve hier( nu ja das wel meestal door de resolutie ). Dat komt nu wel niet overeen met wat de meeste mensen verkiezen zo te zien maar dat is niet belangrijk want mijn smaak is toch veruit de belangrijkste. Die sigma had bij mij zelfs maar een 5de plaats.

                            Dus Erwin weet je nog wat jouw keuze was want die is toch belangrijker dan wat de meeste mensen vinden of niet.

                            Comment


                            • #15
                              Nie panikeren Tom en slipstream mijn eerste keuze is nog steeds de 602, maar ik zit eigenlijk stiekem op die zijn opvolger te wachten
                              Erwin
                              Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                              http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                              Comment

                              Working...
                              X