Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zondag 30/10, middernacht uw tuin

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zondag 30/10, middernacht uw tuin

    Blijkbaar is er zondagnacht, als het onbewolkt is, een kans om mars te zien...

    To make your dreams come true, wake up

  • #2
    Re: zondag 30/10, middernacht uw tuin

    een oranje ster?.? ik weet nie of je met blote oog veel gaat kunnen waarnemen?? of vergis ik me??

    Comment


    • #3
      Re: zondag 30/10, middernacht uw tuin

      Tijd voor een Objetief met een groot bereik te gaan kopen dus?
      Ieder beest zijn eigen zelfgekozen feest
      Nikon D50 ; Olympus C-100 ; enkele SB Flitsers en een mini studio.

      Comment


      • #4
        Re: zondag 30/10, middernacht uw tuin

        Oorspronkelijk geplaatst door riva
        Tijd voor een Objetief met een groot bereik te gaan kopen dus?
        Heeft niet zoveel zin : dergelijke ververwijderde objecten bij volle zoom verdwijnen door het spelen van de rotatie uit je lens voor je belichtingstijd teneinde is
        fotosite

        Comment


        • #5
          Re: zondag 30/10, middernacht uw tuin

          Eerder tijd om eens een BD'er met een echte telescoop op te zoeken.
          (en digiscoping eens te proberen)

          De planeet Mars is overigens tijdens november nog elke dag zichtbaar.

          Comment


          • #6
            Re: zondag 30/10, middernacht uw tuin

            Heldere ster, in de buurt van de maan ..... 'k zie zelfs de maan niet .....
            To make your dreams come true, wake up

            Comment


            • #7
              Re: zondag 30/10, middernacht uw tuin

              Twee jaar geleden, toen Mars op het dichtste punt stond in een paar duizend jaar, heb ik mij een telescoop aangeschaft. Ik heb toen gekeken, en met een klein beetje fantasie kon je toen de zuidpool zien.

              Ik ben toen ook naar Urania geweest, en heb daar naar Mars gekeken met een beetje groter materiaal. Het resultaat was hetzelfde en alhoewel ik het interessant vond denk ik dat velen nogal een teleurgesteld zouden zijn.

              Als je met het blote oog naar Mars kijkt, dan zie je precies een ster, alleen, wat roder van kleur en niet zo'n fijn stipje maar een iets vetter stipje als een ster. Als je dan door een telescoop kijkt zie je een vetter stipje, en als je door zo'n grote telescoop kijkt zie je een klein cirkeltje. Verwacht dus geen close-ups zoals we die op foto gewend zijn. Met een beetje materiaal kan je de zuidpool onderscheiden als een wit randje van je cirkeltje, maar daar blijft het bij.

              Als geld geen probleem is, boek je beter nu al je zitje als eerste ruimtetoerist voor een tripje heen en terug. Of koop de Hubble over.

              En wat de maan betreft: die verandert voortdurend van positie. Dus "die ster dicht bij de maan" dat is iedere dag een andere ster.

              Dave
              pixelpusher

              Comment


              • #8
                Re: zondag 30/10, middernacht uw tuin

                Oorspronkelijk geplaatst door Bjokke
                een oranje ster?.? ik weet nie of je met blote oog veel gaat kunnen waarnemen?? of vergis ik me??
                Mars is al een hele tijd goed zichtbaar hoor. De planeet is herkenbaar als een oranje ster die momenteel rond 17u35 opkomt in het oosten en rond 8u32 weer ondergaat in het westen. Iets voor 1 uur staat ze pal in het zuiden. Dus de hele nacht zichtbaar.
                Zonder telescoop is er geen detail op te zien. Je kunt het wel eens proberen met een telelens op statief en , mits de kwaliteit van de lucht wat meevalt, kan je er wat donkere vlekken op zien.
                Op het forum van www.urania.be kan je wat webcamfoto's zien die recent gemaakt werden van Mars. Kijk vooral naar de berichten van Rob Geheniau.
                En bezoek ook eens zijn website. Schitterend wat deze amateurastronoom allemaal vastlegt met relatief weinig middelen.
                Wat zeker de moeite is voor bezitters van een verrekijker zijn de Pleiaden die je links van Mars kunt ontdekken. Met het blote oog zie je een groepje van 7 sterren. Met een verrekijker zie je er massa's meer.
                Meer foto's op mijn website

                Comment


                • #9
                  Re: zondag 30/10, middernacht uw tuin

                  Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird
                  Twee jaar geleden, toen Mars op het dichtste punt stond in een paar duizend jaar, heb ik mij een telescoop aangeschaft. Ik heb toen gekeken, en met een klein beetje fantasie kon je toen de zuidpool zien.

                  Ik ben toen ook naar Urania geweest, en heb daar naar Mars gekeken met een beetje groter materiaal. Het resultaat was hetzelfde en alhoewel ik het interessant vond denk ik dat velen nogal een teleurgesteld zouden zijn.

                  Als je met het blote oog naar Mars kijkt, dan zie je precies een ster, alleen, wat roder van kleur en niet zo'n fijn stipje maar een iets vetter stipje als een ster. Als je dan door een telescoop kijkt zie je een vetter stipje, en als je door zo'n grote telescoop kijkt zie je een klein cirkeltje. Verwacht dus geen close-ups zoals we die op foto gewend zijn. Met een beetje materiaal kan je de zuidpool onderscheiden als een wit randje van je cirkeltje, maar daar blijft het bij.

                  Als geld geen probleem is, boek je beter nu al je zitje als eerste ruimtetoerist voor een tripje heen en terug. Of koop de Hubble over.

                  En wat de maan betreft: die verandert voortdurend van positie. Dus "die ster dicht bij de maan" dat is iedere dag een andere ster.

                  Dave

                  'k denk dat ik ze gezien heb..... maar 't was de moeite niet, om er voor op te blijven
                  To make your dreams come true, wake up

                  Comment


                  • #10
                    Re: zondag 30/10, middernacht uw tuin

                    Mars is al een hele tijd goed zichtbaar hoor.
                    Dan denk ik dat ik ze vorige week (zaterdag geloof ik ) gezien heb toen ik s morgens om half 6 naar t werk vertrok. Vond t al een verdacht heldere en vreemd kleurige ster ...
                    Mijn DeviantArt

                    Comment

                    Working...
                    X