Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Copyright - wel of niet reageren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Copyright - wel of niet reageren?

    Hallo,

    regelmatig kijk ik mijn webstatistieken na, zo zie ik van waar mijn bezoekers allemaal komen, en ik vond dit terug. Weer een foto gebruikt dus zonder toestemming rechtsonder zie je mijn foto.



    Vroeger was hier op de site een briefje te vinden ivm copyright toestanden (sofam) enzo, maar dit was meer voor beroepsfotografen, wat kan een gewone mens doen?

    Reageren of niet reageren op dit?

    mvg
    http://www.deinzeonline.be/ - http://www.poeke.net/ - https://www.instagram.com/dverleysen/

  • #2
    Re: Copyright - wel of niet reageren?

    Ik zou reageren hoor Creator, zorgen dat je screenshots hebt van hun "misdaad".

    Een beleefde mail sturen waarin je de "dief" wijst op jou rechten als eigenaar van deze foto. Hun/zijn/haar reaktie afwachten, en als ze echt denigrerend gaan doen, of doen alsof hun neus bloed, uw rechten gaan opeisen

    En of je beroeps bent of niet, je kan je ook lid maken van sofam hoor.

    Link naar uitleg sofam

    Als dit een amateursite is kan je vragen dat ze ofwel verwijderen ofwel duidelijk uw copyright vermelden.

    Is het een commerciele site, zou'k niet twijfelen.

    My 2 cents
    Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

    Comment


    • #3
      Re: Copyright - wel of niet reageren?

      ook dat probleem ? Wel ik ook maar ondertussen van mij opgelost in der minne in één geval, men had nml van de site van Gent winnende foto's van mij gepikt na herhaaldelijk aandringen en door tussenkomst van de Stad Gent zijn uiteindelijk mijn en andere foto's verwijderd.
      Nu hebben wij hetzelfde probleem met een foto van dolly, na reeds 2 aanmaningen is de foto nog steeds niet verwijderd en hebben we zelfs geen antwoord op ons mail gekregen niettegenstaande dat wij zien dat het gelezen werd. Uiteindelijk ga ik er Sofam op zetten, het moet nu maar eens gedaan zijn met deze praktijken. Sofam is per slot van rekening ook niet zo duur, te meer daar het slechts een eenmalige betaling is.
      Mijn principe is ofwel vraagt men de toelating die ik steeds geef, ofwel zet men er de naam bij of ik reageer
      P.S. men zou misschien hier eens een topic kunnen openen met een link naar al de sites ( en users ) die het copyright misbruiken
      Hier reeds deze : http://www.circusplaneet.be
      met volgende foto gepikt van dolly en van de Stad Gent
      klik hier

      Bij dit geval zal het wel wat gemakkelijker gaan daar wij het bewijs van copyright hebben die wij enkel afgestaan hebben in exclusiviteit aan de Stad Gent
      Last edited by Guest9; 31 augustus 2005, 17:12.

      Comment


      • #4
        Re: Copyright - wel of niet reageren?

        Je moet tegenwoordig van niets of niemand meer verschieten. Van mij staat er ene op de VRTnieuws website . Ze hebben er wel mijn credits bijgezet, maar een vraag of wat dan ook.... nope.

        peter

        Comment


        • #5
          Re: Copyright - wel of niet reageren?

          Oorspronkelijk geplaatst door peter
          Je moet tegenwoordig van niets of niemand meer verschieten. Van mij staat er ene op de VRTnieuws website . Ze hebben er wel mijn credits bijgezet, maar een vraag of wat dan ook.... nope.
          Heel straf, ga je er iets aandoen? Ik begrijp sommige mensen toch niet hoor. Ik ben 100% zeker dat je het zonder problemen toelaat als ze het vragen en met naamsvermelding, maar ze plukken de foto's gewoon die ze kunnen gebruiken zonder boe of ba.
          Gallery: http://www.fotogallerij.be

          Comment


          • #6
            Re: Copyright - wel of niet reageren?

            Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
            Hier reeds deze : http://www.circusplaneet.be
            met volgende foto gepikt van dolly en van de Stad Gent
            klik hier
            Ze doen zelfs de moeite niet om de file een andere naam te geven!!
            Ongelofelijk vind ik dat

            Comment


            • #7
              Re: Copyright - wel of niet reageren?

              SOFAM en wel direct er wd te veel gestolen tgwoordig, ik ken dat

              Comment


              • #8
                Re: Copyright - wel of niet reageren?

                het probleem is dat teveel mensen ineens een mooie site beginnen en hun materiaal zomaar van het net plukken.

                zelfs op school leert men het 'google-afbeeldingen' aan!
                foto als spiegel of als venster?

                Comment


                • #9
                  Re: Copyright - wel of niet reageren?

                  @ Creator: vind ik een interessante topic! Mijn vraag nu: heb je speciale software nodig om die statistieken op te vragen?

                  Ik zou dus zeker reageren hé! Ongevraagd doe je dit niet en dus ofwel verwijderen ofwel vergoeding.

                  Greetz, RonnyE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Copyright - wel of niet reageren?

                    de meeste hostingdiensten waarvoor je betaald bieden standaard een service aan waar je de stats van je site kan zien.
                    Wanneer je echter gebruik maakt van "gratis" hosting zoals bij telenet, skynet, scarlet en zo bieden deze dit niet aan.
                    Misschien bestaan er wel scripten (cgi, javascript) die zoiets kunnen doen.
                    Je kan natuurlijk ook gebruik maken van diensten zoals www.belstat.be of www.netstat.com, deze kan je op een redelijk eenvoudige manier in je site toevoegen. het nadeel van deze methoden is dat deze een schatting geven van gebruikersaantalen enz maar ze zijn toch redelijk goed.

                    Gr Henk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Copyright - wel of niet reageren?

                      Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                      ook dat probleem ? P.S. men zou misschien hier eens een topic kunnen openen met een link naar al de sites ( en users ) die het copyright misbruiken
                      Hier reeds deze : http://www.circusplaneet.be
                      met volgende foto gepikt van dolly en van de Stad Gent
                      klik hier

                      Bij dit geval zal het wel wat gemakkelijker gaan daar wij het bewijs van copyright hebben die wij enkel afgestaan hebben in exclusiviteit aan de Stad Gent
                      Heden is de foto van de site verwijderd na herhaalde klacht en dreiging uiteindelijk Sofam in te schakelen hopelijks leren ze er iets van in de toekomst ( de foto is niet meer zichtbaar op de site doch niet verwijderd )
                      Last edited by Guest9; 1 september 2005, 13:25.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Copyright - wel of niet reageren?

                        Oorspronkelijk geplaatst door v.d.bulcke
                        Heden is de foto van de site verwijderd na herhaalde klacht en dreiging uiteindelijk Sofam in te schakelen hopelijks leren ze er iets van in de toekomst ( de foto is niet meer zichtbaar op de site doch niet verwijderd )
                        Eigenlijk snap ik het niet zo goed
                        Ik veronderstel dat het om foto's gaat ivm die Cirkusplaneet; dan hebben de 'gefotografeerden' toch ook een beetje 'hun' recht om die foto's te publiceren. Waarschijnlijk vraag je bij het maken van de foto ook niet 'hun' toestemming ?
                        Maar misschien zit ik er mijn veronderstelling helemaal naast
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Copyright - wel of niet reageren?

                          Waarom eigenlijk lid maken van Sofam? Volgens de wetten op intellectuele rechten geldt er automatisch zonder enige formaliteiten copyright op alle werken die ontspringen uit de intellectuele inspanningen van de maker. Met andere woorden, vanaf je een foto, tekening, schilderij, tekst etc maakt, is die automatisch beschermd tegen onwettig kopieren!! Allee, dat vennootschapsrecht in 2e kan TEW was dus toch voor iets goed
                          Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
                          Focaldesign

                          Comment


                          • #14
                            Re: Copyright - wel of niet reageren?

                            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano
                            Eigenlijk snap ik het niet zo goed
                            Ik veronderstel dat het om foto's gaat ivm die Cirkusplaneet; dan hebben de 'gefotografeerden' toch ook een beetje 'hun' recht om die foto's te publiceren. Waarschijnlijk vraag je bij het maken van de foto ook niet 'hun' toestemming ?
                            Maar misschien zit ik er mijn veronderstelling helemaal naast
                            Als je deel neemt aan een stoet , begeef je zich in het openbaar met de bedoeling gezien te worden en dusdanig ook stilzwijgend de toestemming geeft om eventueel gefotografeerd te worden. Indien de gefotografeerde persoon geen bezwaar maakte zoals in dit geval en de foto met exclusief copyright op de site van de Stad Gent stond, had de webmaster van deze site niet het recht zomaar foto's van een andere site te pikken als ook niet van de maker zonder zijn toelating, dus is uw visie waar ik begrip kan voor opbrengen naast de kwestie.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Copyright - wel of niet reageren?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Faan
                              Waarom eigenlijk lid maken van Sofam? Volgens de wetten op intellectuele rechten geldt er automatisch zonder enige formaliteiten copyright op alle werken die ontspringen uit de intellectuele inspanningen van de maker. Met andere woorden, vanaf je een foto, tekening, schilderij, tekst etc maakt, is die automatisch beschermd tegen onwettig kopieren!! Allee, dat vennootschapsrecht in 2e kan TEW was dus toch voor iets goed
                              Je hebt zeker gelijk maar .... wie zal je wettelijk vertegenwoordigen ? in dit geval kan je zelf naar een gerechtelijke instantie stappen of naar Sofam die het voor jou doet. het moet maar eens gedaan zijn met deze praktijken.

                              En voor deze die met andere argumenten willen afkomen ja al onze software is officieel en betaald ook onze CS2

                              Comment

                              Working...
                              X