Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

f-waarde

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • f-waarde

    het volgende:
    ik vroeg mij af of de "f-waarde" iets te maken heeft met de witbalans op sommige toestellen.
    ik ben nog maar in een beginstadium zoals gebleken en ik laat mijn toestel op automatisch staan.
    maar op enkele foto's die ik hier plaats heb ik als commentaar (niet altijd) dat mijn f-waarde naar omhoog moet.(vb.macro-opnamen)
    ik neem foto's met een nikon coolpix 5200 en ik denk dat het iets te maken heeft met de witbalans op mijn toestel.(kan dat zijn)
    want daarin kun je kiezen tussen foto's nemen met daglicht,flits,tl-lampen,schaduw,bewolkt..(want met die keuzes is de lichtinval telkens wat anders)
    ben ik juist of er compleet naast.
    het hoogste van "f-waarde" uit al mijn foto's op automatisch is 5.9 en dan zit je al binnen te fotograferen met weinig licht.
    jammer genoeg vind ik de handleiding van mijn toestel niet meer.
    Peter

    Canon 1D mark IV

  • #2
    Re: f-waarde

    Je zit er helemaal naast, de f-waarden slaan op uw diafragma opening en scherptediepte.
    Als je even op BD zoekt op diafragma ga je een massa info vinden.

    Het bepaald uw objectiefopening en de hoeveelheid licht die hierdoor valt en heeft helemaal niets te maken met de witbalans.
    Het is wel essentieel dat je dit begrip onder de knie hebt.

    Zie voor een eenvoudige weergave:

    Last edited by NOD; 10 juli 2005, 17:17.
    http://www.torekefoto.be

    Comment


    • #3
      Re: f-waarde

      Idd twee zaken niet door elkaar halen.

      Met de f-waarde stel je het diafragma in, de diameter van je lensopening.
      Deze wordt weergegeven als fracties van het brandpunt van je lens (f).
      Vandaar de notatie f/2.8 of f/16 etc.
      Deze getallenreeks 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, ... is een wiskundige reeks met factor 1.4, (of vierkantswortel 2, vanwege de kwadratische verhouding tussen de oppervlakte en de diameter van een cirkel -> je lensopening)
      Zo ga je dus bij elke toename of afname van f-getal (een stop verlagen of verhogen zoals dat heet), een halvering of verdubbeling krijgen van de hoeveelheid licht dat door je lens naar binnen valt op de sensor, tijdens de opening van de sluiter.
      Dus bv. een lens van 50 mm en een f-waarde van 2 geeft 50/2 = 25 mm lensopening.
      Hieruit kan je afleiden dat hoe kleiner de f-waarde, hoe groter de lensopening.
      ->f/2.8 is dus een grote opening, terwijl f/22 een zeer kleine opening geeft.
      Vooral bij een SLR geeft dit enorme mogelijkheden wat betreft scherptediepte in je foto, dwz. het dieptebereik dat scherp wordt weergegeven.
      Een portretfotograaf zal meestal met kleine f-waarde werken, zo komt het onderwerp los van de achtergrond, die wazig wordt weergegeven.
      Bij landschapfotografie kan je dan weer beter met grote f-waarde (f/11 of f/16) om zo veel mogelijk van het landschap scherp op de foto te krijgen.
      Bij een compact zoals jouw camera heeft dit minder belang, omdat een compact altijd een zeer grote scherptediepte (of DOF = Depth of Field) geeft.
      Dit komt doordat er relatief zeer kleine brandpunten worden gebruikt.
      Je brandpuntkeuze is nl. ook een factor die de DOF beïnvloedt. Met een groothoek instelling (vb. 28mm) verkrijg je een grotere DOF dan met een tele. (vb. 200 mm).
      Met je diafragma instelling kan je ook je sluitertijd beïnvloeden, met een grotere lensopening (kleiner diafragmagetal of f-waarde dus) kan je bv. je sluitertijd verkorten, zodanig dat er toch nog genoeg belichting is.

      Witbalans is een gans andere zaak.
      De witbalans instelling van je camera vertelt aan je camera van welke lichtbron het aanwezige licht afkomstig is.
      Gloeilampen bv. geven een gans andere kleur licht (rood-oranje) dan direct zonlicht of schaduw bv. (meer blauw).
      Onze ogen corrigeren automatisch voor dit verschil, zodat het ons niet opvalt, en een wit blad bv. steeds min of meer wit lijkt, maar een camera kan dit niet, zodat er compensatie nodig is ifv de lichtbron die je onderwerp belicht.
      Een verkeerde witbalans geeft dus een verkleurde foto met meestal te warme (rode) of te coole (blauwe) tinten.
      Witbalans correct instellen is dus een must.
      De automatische witbalansfunctie van de camera kan niet altijd juist inschatten met welk licht hij te maken heeft, dus soms is manuele instelling nodig.

      Hopelijk is dit een beetje duidelijk,

      Mvg,
      Last edited by fotolaria; 10 juli 2005, 20:05.

      Comment

      Working...
      X