Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wettelijk in orde

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wettelijk in orde

    Hallo goedenavond iedereen ,

    Vroeger als kind nam ik geregeld een " fotoke ". Dit werd een hobby , de hobby werd een pasie . Nu gebeurd het regelmatig dat mensen mij als " hun fotograaf " vragen . Graag zou ik nu beetje bij beetje beginnen met huwelijksreportage's , familiefeesten enz , en er iets voor vragen , om bv weer een nieuwe lens aan te schaffen , je kent dat wel .
    Nu komt de vraag , weet iemand hoe ik mij wettelijk in orde stel , i.v.m. bv de belastingen , heb ik een handelsregister nodig ( en zo ja , hoe die te verkrijgen ) , ik vraag maar wat uiteraard. Het is niet de bedoeling er mijn beroep van te maken , of alle dagen huwelijken te gaan fotograferen , maar ik wil gewoon " safe " zijn met alles
    Kan iemand mij verder helpen A.U.B ?
    Vriendelijke en toffe groetjes , Wolfke

  • #2
    Re: Wettelijk in orde

    Eigenlijk mag je al niet beginnen... Fotograaf is nog altijd een beschermd beroep, je hebt dus een diploma nodig om het te kunnen EDIT "mogen" uitoefenen...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #3
      Re: Wettelijk in orde

      noem je zelf digitaaljournalist of digikunstenaar...dat mag wel zonder diploma

      fotograaf is een gevaarlijk beroep...daar heb je een diploma voor nodig

      handelsregister aanvragen., in bijberoep......btw nummer...

      als ze jou vragen wat je gaat doen?

      digitale reportages maken van en voor mensen....dat mag zonder diploma
      kunstwerken maken met digitale foto's mag ook zonder diploma

      zolang je het woord fotograferen maar niet uitspreekt is het goed denk ik
      Last edited by DigiJos; 9 juni 2005, 22:34.
      "Fotograferen zonder kleur is de kunst van het weglaten. Het is een medium dat eenvoud aanbrengt."

      Comment


      • #4
        Re: Wettelijk in orde

        Hallo,

        Ik ben er ook mee bezig en volgens de Unizo moeten we wachten tot na de zomer voor dat fotograaf uit de lijst van gereglementeerde beroepen wordt gehaald.

        Sven

        Comment


        • #5
          Re: Wettelijk in orde

          Dank u voor de snelle reactie Dus als ik het goed begrijp , mag ik eigenlijk zowieso geen foto-reportages maken ? Laat ons zeggen dat ik per jaar 4 keer gevraagd word ( gaat via mond-tot-mond reclame , de één verteld het aan een kennis die ook gaat huwen enz ) . Voor die vier keer per jaar moet ik dus een handelsregister en een btw nummer aanvragen ?
          Vriendelijke en toffe groetjes , Wolfke

          Comment


          • #6
            Re: Wettelijk in orde

            Ik zou dit voor een tijdje ietwat 'stil' houden... D'er lopen een paar beroepsfotografen behoorlijk pissig rond voor 't ogenblik. Volgens mij volkomen onterecht trouwens. Kwaliteit komt uiteindelijk toch bovendrijven - daar gaat het papiertje van een diploma niks aan veranderen.
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

            Comment


            • #7
              Re: Wettelijk in orde

              Ik ben zelf zelfstandig fotograaf.

              Als je iets in het wit wil doen (dus met handelsregister en btwnr) moet dit aangegeven zijn.

              Neem nu dat de vestigings wet zou wegvallen:
              -je zult altijd je btw (21%) moeten afstaan aan de staat
              -je mag ook rekenen dat je +- van wat je er aan overhoudt (dus zonder btw), nog eens 50% aan de belastingen mag afstaan.
              -als je het in bijberoep doet moet je ook nog soc. zekerheid betalen. is wel niet al te veel als je niet boven een bepaald bedrag gaat.

              Dit is de info die ik je kan geven.
              Steven

              Comment


              • #8
                Re: Wettelijk in orde

                Interessant!
                Dit blijf ik volgen

                (digitaal rapporteur ?)
                Last edited by theokus; 10 juni 2005, 14:35.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: Wettelijk in orde

                  Oorspronkelijk geplaatst door Steven Crabbé
                  -je mag ook rekenen dat je +- van wat je er aan overhoudt (dus zonder btw), nog eens 50% aan de belastingen mag afstaan.
                  Maar je mag van de andere kant toch je investeringen ten laste van de je bedrijfsmatige bezigheden brengen

                  Gezien de te verwachten hoeveelheid te verrichten werkzaamheden zullen de investeringen een behoorlijke last vormen, waardoor de winst erg laag zal zijn
                  Groeten,

                  Albert Jan

                  Website AJH
                  lidnummer: BD0371NL

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wettelijk in orde

                    Oorspronkelijk geplaatst door ajh
                    waardoor de winst erg laag zal zijn
                    ik denk dat er al veel blij zullen zijn dat als ze geen winst hebben, ze dus geen belastingen betalen, en dat die camera en lenzen toch afgeschreven raken

                    een bijverdienste zal altijd beperkt zijn tot de beschikbare tijd, maar als je je investeringen die je anders ook maakte afgeschreven krijgt, dan ben je goed bezig in je vrije tijd.

                    ach ja, je zal de BTW op je verkoopfacturen moeten doorstorten aan de staat, maar de BTW op je nieuwe camera en lenzen krijg je wel terug. Als je weinig omzet draait is het dus zeker niet nadelig .. dus, waarom risico lopen met zwartwerk? draai je veel omzet? weer geen probleem, dan maak je gewoon meer winst of je hebt ruimte om meer te investeren als je niet zoveel belastingen wilt betalen, en wordt de economie weer gestimmuleerd. Draai je nog meer omzet, overweeg dan om uit je bijberoep te groeien en vestig je fulltime als zelfstandige.

                    Er is al teveel initiatief dat met dooddoeners in de kiem wordt gesmoord .. wil je initiatief nemen, informeer je dan bij een boekhouder en een sociaal secretariaat en je zal merken dat het niet zo moeilijk is als je wel dacht.

                    wil je fotografie aanbieden, dan zal je tot na de wetswijziging moeten beginnen met digitale video, digitale beeldverwerking etc alvorens je een fotoreportage op je factuur mag zetten.

                    ikzelf ben ooit begonnen met de productie van bedrijfsfilms in bijberoep, en nog geen dag spijt van gehad .. rijk ben ik er nog niet van geworden, maar als je bv. een filmpje mag afleveren aan Proximus krijg je toch een andere voldoening dan die je met een homevideo krijgt van je werk. Een extra publiek stimuleert altijd.

                    wil je perse in de fotografie terecht met de huidige wetgeving, dan denk ik dat je als persfotograaf altijd aan het werk kan, ondanks de huidige wetgeving.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wettelijk in orde

                      Oorspronkelijk geplaatst door wolfke
                      Voor die vier keer per jaar moet ik dus een handelsregister en een btw nummer aanvragen ?
                      dat denk ik niet, je kan tot een bedrag (ik dacht net geen 5000 euro per jaar) zonder BTW nr in bijberoep starten. Je moet je inkomsten dan gewoon op je belastingbrief vermelden. je trekt dan geen BTW terug, en je factureerd ook geen BTW. Heel precies weet ik het niet, maar praat eens met een boekhouder (eerste gesprek is normaal gezien gratis) en ze zullen je de huidige stand van zaken haarfijn uit de doeken doen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wettelijk in orde

                        Hallo iedereen , hartelijk dank voor de vele reactie's . Dat er beroepsfotografen zijn die pissig rondlopen kan ik enerzijds wel begrijpen , daar wij ( " amateurkes " ) zogezegd " hun " werk inpikken . Anderzijds is het dankzij diezelfde " amateurkes " dat er zoveel fototoestellen verkocht worden ( mettertijd ook de acc zoals lenzen , flitsers en ga zo maar door ).
                        Zoals gezegd is het bij mij niet de bedoeling elke week een reportage te maken , tot nu toe gaat het enkel via kennis naar kennis . Ook dat geeft mij enorm veel voldoening ( dat is volgens mij teken dat mensen tevreden zijn ). Ik wil mij echter " safe " stellen , aangaande laat ons zeggen het " zwartwerk " . Woensdag aanstaande heb ik een afspraak met de boekhouder , en laat dan ook weten wat er eventueel kan , wat het kost enz . Verder wil ik nogmaals zeggen , dat het zeker niet mijn bedoeling is , hier tegen iemands kar te rijden ( zoals een beroepsfotograaf ) , ik wil gewoon inlichtingen vragen .
                        Vriendelijke en toffe groetjes , Wolfke

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wettelijk in orde

                          ik ben wel eens benieuwd wat er wettelijk allemaal mogelijk is.

                          dus laat maar weten.

                          en tegen mijn kar stoot je absoluut niet, daarvoor is mijn passie voor de fotografie veel te groot
                          Steven

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wettelijk in orde

                            Pissige beroeps... er zullen er vast en zeker wel zijn. Ik ken er alvast enkele die hun analoge apparatuur aan de wilgen hebben gehangen en andere oorden zijn gaan opzoeken. Tsja, de digitale fotografie heeft de drempel aanzienlijk verlaagd en de klassieke fotoreportages van huwelijken, doop, communie etc... worden hoe langer hoe meer voor een prikje (of geheel gratis) uitbesteed aan de spreekwoordelijke "nonkel-met-de-camera" (of vriend, of kennis of...). Teloorgang van het métier? Voor de fotograaf-onder-de-kerktoren wellicht een triest spektakel en als nu ook de bescherming van het beroep nog wegvalt, dan is het hek helemaal van de dam.

                            Zoals al eerder aangegeven, is de toegang tot het beroep niet moeilijker dan voor andere zelfstandige activiteiten. Die bescherming is zo lek als een zeef en alles hangt af van de manier waarop je jezelf gaat presenteren. Wél nooit oftenimmer de illusie koesteren dat het van een leien dakje zal gaan, want eens je er je brood mee wil gaan verdienen zal je merken dat het gras zeer zeker niet groener is aan de andere kant! Zoals Steven Crabbé terecht (maar wellicht iets te cynisch) opmerkt, komt er heel wat bij kijken en beschik je best over een stevige financiële reserve vooraleer de sprong te maken.

                            Wat die concurrentie door (semi-)amateurs betreft... die doet zich ook voor in de audiovisuele sector. Daar hadden we met het bedrijf de markt voor ons alleen in de realisatie van bedrijfsfilms, reportages en televisieprogramma's... Maar nu is het concurreren tegen de snelle jongens met hun DV-cam en spotgoeiekope montagebankjes die voor een fractie van de prijs van een professioneel product hun ding doen. Als pro's halen wij daar onze neus voor op, maar voor een opdrachtgever is het resultaat vaak voldoende. Er zijn zelfs televisiezenders die werken met materiaal waar elke rechtgeaarde pro spontaan darmkrampen van krijgt.

                            Is het métier (in foto en video) dan aan het verloederen? Ik meen van niet. Dé oplossing voor de pro is om de lat nog hoger te leggen en nog meer dan in het verleden te mikken op een resultaat dat de (semi-)amateur niet (of toch bijzonder moeilijk) kan bereiken. Daar is een markt voor, alleen zal je die niet meer "onder-de-kerktoren" vinden. Het internet biedt bvb. schitterende mogelijkheden om jezelf en je werk aan de man te brengen. Waarom ook niet in het buitenland? Uitgeverijen van kwaliteitstitels (boeken en magazines) in binnen- en buitenland contacteren, om maar één voorbeeldje te geven. Ik las ook laatst nog een artikeltje over de fameuze collectieven in Frankrijk (Réponses Photo of was het de Chasseur d'images?) die blijkbaar goeie zaken doen.

                            Kortom... voor de pro die vastzit in zijn klassiekers ziet het er inderdaad niet goed uit en zijn er redenen zat om pissig te zijn. Voor de creatieve en inventieve pro liggen de nieuwe mogelijkheden voor het grijpen. Een stuk enthousiasme en niet-aflatend doorzettingsvermogen zijn daar de sleutel tot het succes.

                            Just my 2cents...
                            Canon 1D Mark II; flitsers en het nodige gLasservies...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wettelijk in orde

                              Beste Wolfke,

                              Ik ben iedere maand weer blij dat ik belasting moet betalen. Eerlijk gezegd kan het me gewoonweg niet genoeg zijn.

                              Als je zelfstandig fotograaf wilt worden (full-time of part-time) moet je aan twee basiseisen voldoen:

                              a) je moet kunnen fotograferen
                              b) je moet kunnen ondernemen

                              Als het aan één van de twee mankeert moet je er niet aan beginnen. En dat heeft helemaal niets te maken met vestigingseisen van de overheid. Als ik zie hoe lang mensen hier kunnen leuteren over kleine investeringen en het op kleine schaal bedriegen van de belastingdienst, dan durf ik met zekerheid te stellen dat die mensen geen zelfstandig ondernemer moeten worden.

                              Zelfstandig ondernemen is vooral veel zelf regelen. Je moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel, je moet je belastingen op orde hebben, je moet een goede boekhouding voeren, je moet geld bij elkaar schrapen om te kunnen investeren, je moet een goed ondernemingsplan opstellen, je moet klanten werven, je moet je klanten tevreden houden, je moet beter zijn dan je concurrenten, je moet origineel zijn.... dat zijn allemaal dingen die je het best zelf kunt doen. En als je nog maar net begint zul je het waarschijnlijk ook zelf moeten doen omdat je geen geld hebt om zoiets uit te besteden.

                              Dat is veel meer werk dan zo nu en dan een trouwreportage voor familieleden maken. Maar als je een eigen bedrijf kunt opzetten, dan heb je er ook veel plezier van. Maar... ondernemen is niet voor watjes. Je moet snel beslissen en riscio's niet uit de weg gaan. Een ieder die dat niet durft moet lekker blijven door-oedelen als familie-fotograaf.

                              Wie het wel durft moet eens de kamer van Koophandel in zijn of haar regio opbellen. In Nederland (en ik denk dat het in België niet anders is) zijn consulenten beschikbaar die aanstaande ondernemers helpen de eerste stappen te nemen. Ook bij de belastingdienst zijn voor ondernemers vaak heel andere faciliteiten beschikbaar dan voor particulieren.

                              Daarnaast zijn er vaak verenigingen voor jonge ondernemers waar je al dan niet met behulp van een ervaren ondernemer heel veel kennis over het ondernemen kunt vergaren.

                              Ik moet je wel waarschuwen dat het als hobby fotograferen wel iets anders is dan beroepsmatig fotograferen. Nu is het leuk, straks moet het geld opleveren. Over het algemeen is het een heel slecht idee om van je hobby je beroep te maken, want voor je het weet heb je helemaal geen hobby meer.

                              Trouwens, als je rijk wilt worden kun je beter geen fotograaf worden. Ik was vroeger vakfotografe, maar toen er steeds minder geld te verdienen viel met de fotografie ben ik iets anders gaan doen. Als ik de tarieven van fotografen nu zie, weet ik heel zeker dat ik daar goed aan heb gedaan. Voor het uurtarief van een fotograaf kom ik niet eens mijn bed uit. Dat klinkt heel erg arrogant (en misschien is het dat ook wel). Maar wat is er op tegen om amateur te zijn?

                              Al een paar maal heb ik hier gelezen over mensen die op het punt staan hun baan kwijt te raken of om een andere reden fotograaf willen worden. Het valt me op dat men vooral zit te klagen over het feit dat je in België een papiertje nodig hebt. Een paar keer heb ik ook al gelezen dat men dan een dure opleiding wil gaan volgen. Maar zo werkt het volgens mij niet. Je moet gewoon keigoed kunnen fotograferen om fotograaf te kunnen worden. Door dat papiertje te behalen kun je natuurlijk wel aan anderen “bewijzen” dat je een bepaald niveau hebt.

                              Ik werkte al een tijdje als fotografe, terwijl in Nederland op dat moment nog vestigingspapieren vereist waren. Omdat ik graag geheel zelfstandig wilde werken heb ik me toen ingeschreven voor de opleiding vakfotografie van de Foto Vakschool in Apeldoorn. Dat was toentertijd een vierjarige opleiding. Ik heb alle boeken in eens laten komen en ik heb me een paar maanden later voor het examen opgegeven. Het theorie-examen was na het doorlezen van de cursusboeken een makkie, de opdrachten van het praktijkexamen waren ook niet moeilijk. Alleen het gedeelte van het praktijkexamen dat in Apeldoorn werd afgenomen was iets moeilijker omdat ik met spullen moest werken die ik nog nooit gezien had en die bovendien lang niet zo geavanceerd waren als de apparatuur waar ik zelf mee werkte. Omdat ik nog nooit met oostindische inkt geretoucheerd had kreeg ik voor dat onderdeel zelfs een herexamen.... (wist ik veel... ik retoucheerde nooit...)

                              In die tijd slaagde slechts 23 procent van de mensen die aan het examen meededen. Het is hard om te zeggen, maar de mensen die niet slagen voor zo’n flutexamen moeten misschien beter geen fotograaf worden. Als vier jaar oefenen voor studenten niet genoeg is, moet je wel tot de conclusie komen dat fotografie niet te leren valt: je kunt het of je kunt het niet. Zelfs de duurste opleiding kan dat niet veranderen.

                              Hoewel ik er nauwelijks moeite voor heb hoeven doen, ben ik nog steeds blij dat ik het papiertje heb gehaald. Daarom liggen alle andere diploma’s ergens op zolder, terwijl het diploma van de FVS in een lijstje in mijn werkkamer hangt, vlak naast mijn PostScript-certificering van Adobe.

                              Je zegt dat je het niet voor je beroep wilt gaan doen, maar als ik het zo lees wil je het wel als een soort nevenfunctie gaan uitvoeren. Ik denk dat het voor je klanten niet uit mag maken of je het full-time of part-time doet. Als ze je er voor betalen, zul je een professionele kwaliteit moeten kunnen bieden. Niet alleen in technisch opzicht, maar ook in financieel opzicht. Zwartwerkers vormen oneerlijke concurrentie voor mensen die wel hun belasting betalen, wel flink investeren en wel de nodige papieren hebben. Als je echt zo goed bent dat je commerciële opdrachten kunt aannemen, dan moet het toch ook geen probleem zijn om net als de profs je vestigingspapieren en je boekhouding te regelen. Ik heb er helemaal geen moeite mee als iemand langzaam de status van amateur inwisselt voor die van professional, zolang er maar geen sprake is van oneerlijke concurrentie.

                              Ik hoop dat ik je met deze gedachten een klein beetje verder heb kunnen helpen.

                              Met vriendelijke groet,
                              Miriam



                              Maakt dit papiertje het verschil? Ik denk het niet, maar door een dergelijk diploma te halen bewijs je in ieder geval dat je een bepaalde kwaliteit kunt leveren.
                              Last edited by mvdh; 10 juni 2005, 11:43.

                              Comment

                              Working...
                              X