Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Luchtontvochtiger voor kelder.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

    Het is misschien slimmer om het probleem bij de bron aan te pakken door te zorgen voor een niet lekkende kelder met voldoende ventilatie: of je moet een grot met stalagtieten onder uw huis willen. Een ontvochtiger is dweilen met de kraan open.

    Comment


    • #32
      Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
      Het is misschien slimmer om het probleem bij de bron aan te pakken door te zorgen voor een niet lekkende kelder met voldoende ventilatie: of je moet een grot met stalagtieten onder uw huis willen. Een ontvochtiger is dweilen met de kraan open.
      Als je een kelder in de zomer verlucht met warme vochtige buitenlucht, dan krijg je nog altijd condensvorming, omdat het in de kelder normaalgezien een stuk koeler is dan buiten.
      Als de luchtvochtigheid buiten laag is, dan is er geen probleem, maar elke zomer heb je wel een aantal dagen dat de dauwpunttemperatuur van de buitenlucht hoger is dan de temperatuur in de kelder, en dan wordt de kelder nat als je er buitenlucht door laat waaien.

      In mijn vorige woning had ik in de zomer soms een gelijkaardig probleem, niet in de kelder, maar wel op de tegelvloeren.
      Bij bepaalde weersomstandigheden was daar de temperatuur van de vloer lager dan de dauwpunttemperatuur van de buitenlucht, als ik dan ramen en deuren open zette werd de vloer nat...
      Ik had toen nog geen ontvochtiger, maar die had ik in die woning toch heel goed kunnen gebruiken.

      Een lekkende kelder is een andere zaak, maar als het een klein lekje is, dan kan een ontvochtiger de lucht toch droog genoeg houden om geen schimmelvorming te krijgen.
      Een kelder 100% waterdicht laten maken kan in sommige gevallen heel duur uitvallen, veel duurder dan er een ontvochtiger te laten draaien.
      Maar een ontvochtiger is natuurlijk geen oplossing voor een kelder waar er wat meer water binnen sijpelt, dan is er wel een andere oplossing nodig.

      Eigenlijk is de dauwpunttempratuur belangrijker dan de luchtvochtigheid in procenten als je wil weten of er ergens vocht condenseert.
      Als ik op dit ogenblik op deze website kijk https://www.weerstationkempen.be/website2/ dan zie ik dat de buitentemperatuur nu (op dit ogenblik dus) 19,7°C is, de luchtvochtigheid is 76% en de dauwpunttemperatuur is 15,3°C (in het vakje "temperatuur").
      Met die dauwpunttemperatuur zal er condensvorming optreden als die lucht langs een oppervlakte gaat met een temperatuur die lager is dan 15,3°C.

      Ik werk al bijna 40 jaar in een bedrijf waar we persluchtdrogers maken (we maken de laatste jaren ook nog koelmodules en warmtepompen, toen ik er begon waren het alleen persluchtdrogers), en tijdens de tests wordt er altijd de dauwpunttemperatuur van de perslucht gemeten omdat die belangrijk is als je wil voorkomen dat er ergens in de persluchtleidingen condensatie optreedt.
      Last edited by Black B@ndit; 28 juli 2021, 11:01.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #33
        Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

        Goedzo Bart, ik volg je over de hele lijn. Duidelijk uitgelegd.
        Het water voor mijn pomp komt van meer dan 20 m diep en is merkelijk kouder dan de zomerse temperatuur in de kelder. Er zitten twee buizen van 16 ter verluchting dus buitenlucht komt zeker naar binnen (moet ook). In de zomerperiode (hogere RV luchtvochtigheid) staat mijn pomp constant te zweten, in de winter (met een beduidend hogere grondwaterstand) staat die droog, de opvangbak droogt zelfs volledig op. Mijn grootste probleem zijn erg natte winterse periodes als er grondwater tussen de PVC van de buis en het beton (ik kon ze onmogelijk hoger zetten) naar binnen sijpelt. Ik zou niet weten hoe ik dat moet dichten, dus ik gebruik een système D oplossing daarvoor

        Comment


        • #34
          Re: Luchtontvochtiger voor kelder.

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Als je een kelder in de zomer verlucht met warme vochtige buitenlucht, dan krijg je nog altijd condensvorming, omdat het in de kelder normaalgezien een stuk koeler is dan buiten.
          Als de luchtvochtigheid buiten laag is, dan is er geen probleem, maar elke zomer heb je wel een aantal dagen dat de dauwpunttemperatuur van de buitenlucht hoger is dan de temperatuur in de kelder, en dan wordt de kelder nat als je er buitenlucht door laat waaien.
          Als men met een buitentemperatuur rond de 21°C zit en luchtvochtigheid van bijvoorbeeld 58% (kan evengoed in lente als herfst) en in de kelder is de luchtvochtigheid 99%, dan is er meer aan de hand dan alleen binnenkomende lucht tijdens de zomer.
          Condens op koude delen is een neveneffect maar niet het bewijs dat het vocht via de lucht binnenkomt.
          Met al de regen en de hoge grondwaterstand is het bijna zo goed als zeker dat daar ook een oorzaak kan liggen.
          Vocht kan ook via vloer en muren binnen komen, een perfect droge kelder is zeer uitzonderlijk.
          Vocht kan ook ontstaan door te weinig of geen ventilatie, ook in kelders.
          En als men met deze korte zomer al vochtschimmels heeft, dan is het tijd om er iets aan te doen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment

          Working...
          X