Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale meter komt er toch

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Digitale meter komt er toch

    Het volgende is op komst. [emoji848]

    Mogelijk extra taks op elektriciteitsfactuur van elke Belg door levensduurverlenging Doel 4 en Tihange 3 https://www.hln.be/nieuws/mogelijk-e...ge-3~a3bb6e4f/
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Re: Digitale meter komt er toch

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Het volgende is op komst. [emoji848]

      Mogelijk extra taks op elektriciteitsfactuur van elke Belg door levensduurverlenging Doel 4 en Tihange 3 https://www.hln.be/nieuws/mogelijk-e...ge-3~a3bb6e4f/
      En deze taks zal uiteraard weer verschillen per energie intercommunale waarvan Vlaanderen er 10 telt? Je wordt zelfs duizelig als je de verschillen 2022-2023 per intercommunale wil berekenen voor distributie, prosumenten en capaciteitstarief. De verschillen per intercommunale zijn een ondoorzichtig kluwen waarvan waarschijnlijk enkel de bestuurders de logica inzien?
      Last edited by frank207be; 10 januari 2023, 19:36.

      Comment


      • Re: Digitale meter komt er toch

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Stop met ridicule opmerkingen te maken, dit zijn concrete voorbeelden en uw situatie (niet moeten buiten komen) is voor vele werkende mensen niet mogelijk.
        Nogmaals moet men de impact van dergelijke veranderingen niet enkel voor zichzelf bekijken als men dat correct wil bespreken en het al zeker niet in steeds in twijfel trekken als iemand niet hetzelfde extreem laag verbruik heeft als uzelf.

        Ten tweede heeft een EV geen knijt te maken met veel verdienen maar met door onze overheid opgelegde verplichtingen en als er niets verandert in de regelgeving zal uiteindelijk iedereen moeten overschakelen op EV.

        Brandstof is met de jaren inderdaad duurder geworden maar niet in die mate.
        Met 60 liter diesel aan +-106€ kunnen we gemiddeld 1200 km rijden,
        Met een EV kost dit +-207€ aan energiekost (exclusief bijkomende kosten voor o.a. capaciteitstarief).

        Verder zit uw redenering van “veel rijden” en “veel verdienen” er ook compleet naast!
        Een EV mag men trouwens ook niet telkens na een korte rit laden, slecht voor de batterij.

        Spreiden van verbruik is ook mooi uitgelegd door de VREG, maar voor velen gewoon onhaalbaar.
        Vroeger moest ik bijvoorbeeld elke dag 200km rijden want mijn werkplek was op 100km van hier (gelukkig mocht diesel nog), ik kwam thuis rond 20:00, moest dan (ik of mijn vrouw) nog eten warmen, wat tv kijken en mogelijks nog een wasmachine, droogkast en vaatwas opzetten.
        Stel dat men hetzelfde zou doen met een elektrische wagen, dan kan men niet anders dan dagelijks laden want tegen de ochtend moet die klaar staan voor de volgende rit.
        Laden kan dan enkel aan maximum vermogen en tijdens het andere verbruik of men komt er niet.
        Familie van mijn vrouw woont ook op meer dan 100 km, als men daar op een zondag eens naartoe zou gaan dan moet die bij thuiskomst ook geladen worden tegen de maandagmorgen, dus zoveel uur aan 11 kWh plus ander verbruik.
        In elk geval zelfs met een beperkt aantal km waaronder één langere rit (200 km is al genoeg) zal men minstens één keer per maand moeten laden, die ene keer bepaalt dan al voor gans de maand het hoogste capaciteitstarief.
        Ik probeerde met net in uw situatie in te beelden, echt waar.

        Uw rekening voor diesel is juist (ik betaalde zondag 1,669/l, dit is 100,14 € voor 60l)
        U vertelt me (zoals gewoonlijk) uiteraard niet hoeveel uw EV verbruikt (als u er al één heeft), maar voortgaande op 20 kWh voor 100km is dit 240 kWh voor 1200km.
        Op de V-test deze maand kost 5000 kWh 2150 € incl 100€ voor het basis capaciteitstarief, dit is 43ct/kWh of 103.2 €.
        Dit laatste is een schatting (bij gebrek aan concrete gegevens van uwentwege) maar eens zoveel zoals u koudweg beweert zal het niet zijn.

        Zoals steeds roept u hypothetische situaties op om ongenoegen te zaaien.

        Mijn bedoeling is net een beetje houvast te bieden in deze tijden, dat begint met de eigen situatie op papier te zetten.

        Mag ik u vragen mij niet meer te beledigen door mijn opmerkingen ridicuul te noemen.

        Met vriendelijke groeten
        Last edited by palombian; 10 januari 2023, 19:53.

        Comment


        • Re: Digitale meter komt er toch

          Zeg, dat capaciteitstarief, is dat in andere landen ook,
          of weer zoiets typisch Belzieks ?
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • Re: Digitale meter komt er toch

            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
            En deze taks zal uiteraard weer verschillen per energie intercommunale waarvan Vlaanderen er 10 telt? Je wordt zelfs duizelig als je de verschillen 2022-2023 per intercommunale wil berekenen voor distributie, prosumenten en capaciteitstarief. De verschillen per intercommunale zijn een ondoorzichtig kluwen waarvan waarschijnlijk enkel de bestuurders de logica inzien?
            Ik heb nooit beweerd dat elektriciteit goedkoper zal worden, integendeel.
            Iedereen is het er over eens dat dit kerncentraleverhaal beschamend is en ons nog veel geld gaat kosten.
            Maar we moeten niet vergeten dat oa in Duitsland en Frankrijk vergelijkbare fouten zijn gemaakt.

            Zoals prof. Ive Marx vandaag nog in De Standaard opmerkte is het in België altijd een zootje geweest.
            We moeten stoppen om ons hierover op te winden, als het echt uit de hand loopt grijpt Europa toch in.
            Deze kanttekening stond trouwens ook in het zopas aangehaalde artikel in HLN over de manieren om de extra kosten van de kerncentrales door te rekenen.

            Niet persoonlijk voor jou:

            Zoals al gezegd, het is nu zo, je mag wel eens mopperen of er een grapje over maken maar laat het je leven niet bepalen.
            Bovendien zijn het niet degenen die echt in de problemen zitten die hier het meest mopperen. Daarmee bewijzen ze niemand een dienst.
            Af en toe een positieve noot zou prettig zijn .

            Comment


            • Re: Digitale meter komt er toch

              Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
              Zeg, dat capaciteitstarief, is dat in andere landen ook,
              of weer zoiets typisch Belzieks ?
              Dit is typisch Belgisch, inderdaad.
              Maar geen nood, we overleven dit wel, lachen jullie ginder maar verder.
              Bovendien zullen we later als pioniers beschouwd worden , want in andere landen zullen ze ook iets moeten doen om de infrastructuurkosten onder controle te houden.

              PS: ons land is wel één van de pioniers in offshore windenergie (allen spijtig dat we zo weinig zee hebben), als we dat niet hadden ging het licht zeker uit.
              Niet alles is negatief.
              Last edited by palombian; 10 januari 2023, 20:27.

              Comment


              • Re: Digitale meter komt er toch

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Zoals al gezegd, het is nu zo, je mag wel eens mopperen of er een grapje over maken maar laat het je leven niet bepalen.
                Bovendien zijn het niet degenen die echt in de problemen zitten die hier het meest mopperen. Daarmee bewijzen ze niemand een dienst.
                Best grappig om dit net van jou te horen, volgens jou is het onze eigen schuld dat we zoveel betalen in België voor energie.
                Blijkbaar heb jij alleen de beste investeringen gedaan want je betaald nog amper iets, een ander is altijd slechter af.
                Je hebt zelf al meermaals geschreven dat het dankzij uw keuze en investeringen is dat U amper iets betaald en alle anderen dus waarschijnlijk dan te dom zijn en op een terrasje gaan zitten terwijl U aan het werk bent om uw boeltje te isoleren.
                U neemt altijd maar uzelf als voorbeeld en niet de gemiddelde Vlaming, diep triest

                Je schrijft hier weer een sarcastische noot neer waarmee je lacht met alle miserie qua energierekeningen en schulden, "laat het je leven niet bepalen" schrijf je
                Laat dat in Vlaanderen nu net het probleem zijn dat het weldegelijk ons leven bepaald, jawel ook het uwe want dat heeft U al meermaals geschreven, mss zonder erbij na te denken, maar tussen de regels heel erg duidelijk !
                U schrijft ook dat het niet degenen zijn die in de problemen zitten die hier het meest "mopperen", wederom een veronderstelling van U waarbij U weer onrechtstreeks naar Uzelf wijst als de beste.
                Leest U buiten de pro energieleverancier bladen ook wel eens de rest van het nieuws ? Daar waarbij de maandelijkse stijging van consumenten die een lening moeten aangaan om hun energieafrekening te betalen steeds maar stijgende is tot grote miserie toe !

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • Digitale meter komt er toch

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  Ik probeerde met net in uw situatie in te beelden, echt waar.

                  Uw rekening voor diesel is juist (ik betaalde zondag 1,669/l, dit is 100,14 € voor 60l)
                  U vertelt me (zoals gewoonlijk) uiteraard niet hoeveel uw EV verbruikt (als u er al één heeft), maar voortgaande op 20 kWh voor 100km is dit 240 kWh voor 1200km.
                  Op de V-test deze maand kost 5000 kWh 2150 € incl 100€ voor het basis capaciteitstarief, dit is 43ct/kWh of 103.2 €.
                  Waarschijnlijk is dit laatste een schatting (bij gebrek aan concrete gegevens van uwentwege) maar eens zoveel zoals u koudweg beweert zal het niet zijn.

                  Zoals steeds roept u hypothetische situaties op om ongenoegen te zaaien.

                  Mijn bedoeling is net een beetje houvast te bieden in deze tijden, dat begint met de eigen situatie op papier te zetten.

                  Mag ik u vragen mij niet meer te beledigen door mijn opmerkingen ridicuul te noemen.

                  Met vriendelijke groeten
                  Weer veel blablablabla …
                  Het enige wat steeds in uw reacties terugkomt is “vermoedelijk “, “waarschijnlijk”, “beweert”, “hypothetisch”, …
                  Ja uw “beweringen” zijn ridicuul (niet hetzelfde als u ridicuul noemen wat ik nooit geschreven heb) want u zegt nu zelf niet over alle informatie te beschikken, maar u maakt wel een berekening. [emoji848]
                  Ik beledig u helemaal niet, enkel uw beweringen zijn vaak belachelijk fout!

                  Wat de V-test ook beweert, dat is gebaseerd op enkele gegevens en niet op correcte gegevens van eenieders persoonlijke situatie.
                  Die 43 cent is mogelijks zo voor bepaalde contracten die nu aangegaan worden, maar u weet eveneens dat niet iedereen met contracten zit aan de huidige prijs van deze maand.

                  Ook laat u nu al meermaals onterecht doorschijnen dat we niet eens een elektrische wagen hebben en dat mijn beweringen maar uit de lucht gegrepen zijn en geen feiten of dat we dan wel voldoende verdienen om alles te kunnen betalen … allemaal naast de kwestie en onjuist.

                  Ons huidig contract is 61 cent per kWh, geen 43 cent.
                  Het verbruik van de EV is ook geen 240 kWh voor 1200 km zoals door u hypothetisch aangehaald.
                  Dat is minstens 339 kWh en aan 0,61 cent per kWh is dat 207€
                  Ik neem dan nog maar de kWh van de batterij, niet de effectieve stroomafname door ook het meerverbruik door verliezen van laadpunt.
                  En om de wagen thuis te kunnen laden was er eerst nog een investering van 2500€ voor een laadpunt en nodige aanpassingen, die kosten moet men eigenlijk ook tellen bij het verbruik.

                  Tijdens de donkere koudere periode (vorst) loopt het verbruik trouwens op, 1200 km zou ongeveer 428 kWh kosten, aan 61 cent is dat 261€.
                  Zelfs aan de door u aangekaarte 43 cent per kWh zou dat nog steeds 184€ zijn en geen 103,2€ en dus nog steeds bijna dubbel tegenover diesel.

                  Ter vergelijking: Aan een openbaar snellaadstation FastNed is de actuele prijs 91 cent per kWh plus kost.
                  Dezelfde 1200 km komt dan aan meer dan 390€ of bijna vier keer zoveel als diesel.

                  Om nog even de forse verhoging aan te tonen, een jaar eerder was het 28 cent per kWh en nog een jaar eerder 24 cent, nog wat eerder 18 cent.
                  Met terugdraaienende teller moesten velen op de hoop toe (bijna) niets aankopen, met de digitale heel veel.

                  Ter info, effectieve cijfers.
                  Nog iets weten?

                  En ja, de energietarieven die iedereen door de strot geramd wordt in combinatie met (toekomstig) verplicht nog meer meer elektriciteitsverbruik (EV, warmtepomp, …) zijn voor sommigen dus niet erg. [emoji848]
                  Snap niet dat jij de impact niet wil zien.
                  Last edited by VerSeg; 10 januari 2023, 21:06.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • Re: Digitale meter komt er toch

                    Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    Best grappig om dit net van jou te horen, volgens jou is het onze eigen schuld dat we zoveel betalen in België voor energie.
                    Blijkbaar heb jij alleen de beste investeringen gedaan want je betaald nog amper iets, een ander is altijd slechter af.
                    Je hebt zelf al meermaals geschreven dat het dankzij uw keuze en investeringen is dat U amper iets betaald en alle anderen dus waarschijnlijk dan te dom zijn en op een terrasje gaan zitten terwijl U aan het werk bent om uw boeltje te isoleren.
                    U neemt altijd maar uzelf als voorbeeld en niet de gemiddelde Vlaming, diep triest

                    Je schrijft hier weer een sarcastische noot neer waarmee je lacht met alle miserie qua energierekeningen en schulden, "laat het je leven niet bepalen" schrijf je
                    Laat dat in Vlaanderen nu net het probleem zijn dat het weldegelijk ons leven bepaald, jawel ook het uwe want dat heeft U al meermaals geschreven, mss zonder erbij na te denken, maar tussen de regels heel erg duidelijk !
                    U schrijft ook dat het niet degenen zijn die in de problemen zitten die hier het meest "mopperen", wederom een veronderstelling van U waarbij U weer onrechtstreeks naar Uzelf wijst als de beste.
                    Leest U buiten de pro energieleverancier bladen ook wel eens de rest van het nieuws ? Daar waarbij de maandelijkse stijging van consumenten die een lening moeten aangaan om hun energieafrekening te betalen steeds maar stijgende is tot grote miserie toe !

                    grts
                    Sieg
                    Sieg, ik lees veel meer dan jij, en waarschijnlijk andere kranten.

                    oa dat het bv bij de OCMW's erg meevalt met het aantal steunaanvragen.
                    Bovendien zijn de prijzen - zeker voor gas - voorlopig gestabiliseerd op het niveau van voor de oorlog.
                    (dit zijn objectieve gegevens)

                    Wat mij het meest verbaast is dat bijna niemand hier over zijn eigen situatie spreekt, maar enkel naar een algemene miserie verwijst.
                    Ik vraag me serieus af wat daarvan de echte bedoeling is ?

                    Het spijt me dat ik het tegen jou moet zeggen, maar ik voel me zeer ongemakkelijk bij dergelijke populistische praat.

                    Wat verwacht je dan, dat ik meeheul met de massa ?
                    Dat heb ik nooit gedaan.
                    Vermits mijn afwijkende mening blijkbaar niet gesmaakt wordt en ik het beu ben om hier halve waarheden (en soms hele leugens) te corrigeren hou ik er maar beter mee op.
                    Dit forum is niet de juiste plaats om over belangrijke onderwerpen te discuteren.
                    Hou het maar bij winterbanden en het weer (alhoewel dat laatste ook al verpest was - werd ik onlangs niet uitgelachen omdat de thermostaat bij ons op 19° stond ?)

                    Het ga jullie goed, ik ga terug wat foto's maken .
                    Last edited by palombian; 10 januari 2023, 21:23.

                    Comment


                    • Re: Digitale meter komt er toch

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Sieg, ik lees veel meer dan jij, en waarschijnlijk andere kranten.

                      oa dat het bv bij de OCMW's erg meevalt met het aantal steunaanvragen.
                      Bovendien zijn de prijzen - zeker voor gas - voorlopig gestabiliseerd op het niveau van voor de oorlog.
                      (dit zijn objectieve gegevens)
                      Tjah als dit uw bewering is dan zegt dat al veel uiteraard ...

                      Qua prijs van het gas klopt het wat je schrijft, maar we moeten allemaal op elektriciteit weet je nog ...

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • Re: Digitale meter komt er toch

                        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        Zeg, dat capaciteitstarief, is dat in andere landen ook,
                        of weer zoiets typisch Belzieks ?
                        Niet typisch Belgisch, maar typisch Vlaams. Vlaanderen doet alles beter hé
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • Re: Digitale meter komt er toch

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Wat mij het meest verbaast is dat bijna niemand hier over zijn eigen situatie spreekt, maar enkel naar een algemene miserie verwijst.
                          Ik vraag me serieus af wat daarvan de echte bedoeling is ?
                          Sorry maar een mens is niet alleen op de wereld en als men het over energieprijzen en digitale meters heeft in een “openbaar topic”, dan is dat niet om enkel één specifieke situatie te bekijken en dat te veralgemenen voor iedereen.
                          Als men dan met gegevens komt gebaseerd op eigen verbruik en met berekeningen die via verschillende openbaar beschikbare tools en info (energieleveranciers, VREG, …) komen, dan is er ook maar één persoon die steeds alles ontkent en het minimaliseert.
                          Het is uw uiterste recht een andere mening te hebben, maar minimaliseer de situatie daarom niet voor iedereen. [emoji6]
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Re: Digitale meter komt er toch

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Qua prijs van het gas klopt het wat je schrijft, maar we moeten allemaal op elektriciteit weet je nog ...
                            Vele mensen werden ongevraagd van een vast contract overgezet naar een variabel en vaak contracten met driemaandelijkse herziening.
                            Als de prijs heden vermindert, dan kan het voor velen nog een paar maand duren voor ook bij hun de prijzen zakken … net na de winter dus.
                            Maar goed dus dat men bij nieuwe variabele contracten naar maandelijkse herzieningen wil gaan. [emoji106]
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment

                            Working...
                            X