Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe harddisks workflow.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe harddisks workflow.

    Ik ben bezig een nieuwe workflow aan het uitdokteren omdat mijn interne harde schijf van mij Imac zo stilaan volraakt alleen ik kom er niet goed uit want er bestaat zoveel. Vraag me af hoe jullie dit doen en met wat?

    Wat is mijn bedoeling?
    Ik wil sowieso mijn raw bestanden extern gaan opslaan op een harde schijf. Mijn archief dus.

    Ik heb nu één grote lightroom catalogus waarbij mijn foto's per jaar geordend zijn maar ik heb vernomen dat het handig is om met 2 lightroom catalogussen te werken. Eentje een soort van lightroom archief catalogus van foto's van alle jaren en een soort van lightroom werk catalogus van het huidige jaar. Wanneer het jaar om is verplaats ik de foto's dan naar de lightroom archief catalogus en begin ik met een nieuwe werk catalogus. Op die manier voorkom ik dat ik met lightroom moet werken in een catalogus waarin al mijn duizenden foto's staan.

    Die lightroom catalogussen zou ik intern op de harde schijf zetten oftewel extern op een ssd. Ben er nog niet uit wat het beste is. Heb de lightroom catalogussen niet nodig buitenhuis.

    Mijn gehele raw bestanden collectie zou ik dan extern op harde schijf willen plaatsen. Ik heb drie merken op het oog.

    Lacie

    2big dock voor de raw bestanden en eventueel een externe ssd voor de lightroom werk catalogus.
    Ik heb nu ook Lacie schijven en ben daar tevreden van.
    Die 2big dock heeft een mooie capaciteit en uit te breiden met seagate disks
    Lacie is zowat overal verkrijgbaar voor support en dergelijke.
    Rescue service

    G-techology

    g-raid. Ook hoog aangeschreven als betrouwbaar en snel. Ook uitbreidbaar maar lijkt me wel duurder omdat G-Technology Studio/RAID Module Black WW Enterprise modules moet kopen.
    Minder vlot verkrijgbaar en verkopers beperkt.

    OWC

    OWC thunderbay 4. Een 4 disks behuizing en je kunt er instoppen wat je wilt. 2.5" disks of 3.5" disks, ssd, ongeacht het merk. Heel flexibel.

    Backup en veiligheid

    Als backup mogelijk voorzie ik eventueel een raid maar daarnaast zou ik uiteraard ook nog backups willen nemen op andere schijven die ik kan wegnemen. Lacie heeft een mooi aanbod van externe schijven. Ik gebruik ze nu al. Maar OWC heeft een drive dock waarin interne schijven passen. Interne schijven zijn goedkoper dan externe vermoed ik en ook hier kan ik kiezen welke schijf ik wil gebruiken van gelijk welk merk.

    NAS?
    Met een NAS kan ik ook hetzelfde doen als met OWC alleen vermoed ik dat een NAS toch trager omwille van de verbinding.

    Iemand die één van bovenstaande systemen gebruikt en zijn mening wil delen?
    Andere systemen of suggesties voor mijn workflow? Laat maar komen zou ik zo zeggen.
    https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

  • #2
    Re: Externe harddisks workflow.

    Mag ik het nog wat ingewikkelder maken? Sorry. ;-)

    Mijn MBP heeft natuurlijk een TimeMachine lopen (een Airport Time Capsule 2TB), mijn foto's staan op een 1TB usb schijf, met een backup op een gelijkaardige schijf, en een NAS 'Synology S115'.
    Er was ook een Backblaze online, zeg maar cloud, maar die heb ik opgezegd.

    Een interne harde schijf vertrouw ik voor geen haar, vandaar de Time Machine natuurlijk. (denk aan diefstal, materiaalbreuk etc.)
    Mijn twee externe schijven zouden het altijd moeten trekken, en dan heb ik nog de NAS voor het geval dat Murphy aan de voordeur staat.

    Het probleem is dat synchroniseren telkens weer een dag in beslag neemt (50.000 foto's) met Sync Folders Pro.

    Van op de NAS kan ik wel werken met de MBP op schoot (WiFi) maar traag.
    Dus ik lees graag mee, want ik zoek ook oplossingen.

    Zo heb ik onlangs een Samsung 500GB SSD gekocht, dat werkt zeer snel, niet mechanisch, minder kans op breuk. Maar hoe synchroniseer je die hele boel?
    ...leeg...

    Comment


    • #3
      Re: Externe harddisks workflow.

      Backblaze heb ik ook eens geprobeerd maar ook opgezegd.
      Time machine gebruik ik ook. Handig en je hebt er geen kijk naar.
      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

      Comment


      • #4
        Re: Externe harddisks workflow.

        Het wantrouwen tov interne schijven is m.i. ongegrond, in de praktijk geven ze lang op voorhand aan dat er iets loos is.

        In de professionele wereld werden (en worden) veel dure en ingewikkelde backup systemen gekocht, om toch maar zeker te zijn dat het niet jouw fout is als het misgaat.
        Soms gebeurt dat dan toch door een blind vertrouwen en/of onvoldoende inzicht en opvolging.

        Als amateur en ook als zelfstandige pro ben je de eindverantwoordelijke en kan je het ook nuchter bekijken (sorry ).
        Althans voor mij is het ook niet van levensbelang.

        Na bestuderen van een aantal groots opgezette systemen - die dikwijls niet tenzij met buitensporige kosten voldoende snelheid en capaciteit halen - en ben met eenvoudige oplossingen verder gegaan (geen idee of dit zomaar op een iMac kan worden uitgevoerd).

        Ik heb mijn interne HD vervangen door een 8TB Barracuda PRO (< €300, 5 jaar garantie tegen gegevensverlies) - die maar de helft vol staat voor de performance (>200MB/s) - waarop al mijn foto's worden ingelezen in mappen per jaar en per datum en achteraf in LR worden geïmporteerd.

        Backup op externe USB3 HD's (€100 voor 4TB, > 100MB/s). Dit gebeurt in de praktijk incrementeel (Nero backup) zodat dit niet veel tijd neemt.
        Om de paar maanden kuis ik de bestanden op (verwijder degene die niet geselecteerd zijn, ik ben daar nogal laks in) en maak nog een aparte backup die elders wordt bewaard.

        Mijn enige LR catalog bevat meer dan 150.000 foto's en staat op interne SSD samen met previews (die door LR op de achtergrond worden beheerd). Geen performance problemen.
        Catalog wordt elke dag bij het afsluiten van en door LR gebackupt.
        Hier alleen staan alle wijzigingen (en is Adobe er redelijk gerust in dat veel gebruikers bij hen gaan blijven).

        Als de drive letters overeenkomstig worden gemapt (bv D:/XXX_Fotos/2018/2018-12-15) kan dit systeem snel op een andere PC worden overgenomen door enkel de catalog over te zetten (eventueel de smart previews, dan heb je de echte foto's zelfs niet direct nodig).

        Op dezelfde manier kan natuurlijk ook een externe schijf worden gebruikt voor de fotomappen, als dat een SSD is met USB3 2nd gen kan je daar veel hogere snelheden mee halen dan met interne schijven.
        Omdat in principe enkel de nieuw toegevoegde (raw) foto's worden gebackupt kan dat ook naar de cloud.
        Last edited by palombian; 16 december 2018, 10:57.

        Comment


        • #5
          Re: Externe harddisks workflow.

          Voor de Mac/oSX adepten, kijk eens naar Chronosync (en Chronoagent), ik ben alvast verkocht.
          Snel en goed, en nog betaalbaar ook IMO.
          ...leeg...

          Comment

          Working...
          X