Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hebben jullie ook die ervaring?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hebben jullie ook die ervaring?

    Je neemt onderweg of in een studio een kleurenfoto. Wanneer je hem op scherm bekijkt lijkt hij niet zo gelukt te zijn, onvoldoende om verder te bewerken. Maar … wat zegt hij in zw? Ongelooflijk, een mooi resultaat. Ik zet nu eerst ‘mislukte’ kleurenfoto’s eerst even in zw om daar het resultaat van te zien vooraleer ze in de vuilbak te kieperen.
    Deze zw zijn geen bewust genomen beelden … maar wie weet dat achteraf? Moet je die zw dan ook wegsmijten omdat hij niet echt eerlijk tot stand is gekomen?
    Wat is jullie ervaring?
    Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
    www.pixeldude.be
    www.flickr.com/photos/139672558@N07

  • #2
    Re: Hebben jullie ook die ervaring?

    Oorspronkelijk geplaatst door PixelDude Bekijk bericht
    Je neemt onderweg of in een studio een kleurenfoto. Wanneer je hem op scherm bekijkt lijkt hij niet zo gelukt te zijn, onvoldoende om verder te bewerken. Maar … wat zegt hij in zw? Ongelooflijk, een mooi resultaat. Ik zet nu eerst ‘mislukte’ kleurenfoto’s eerst even in zw om daar het resultaat van te zien vooraleer ze in de vuilbak te kieperen.
    Deze zw zijn geen bewust genomen beelden … maar wie weet dat achteraf? Moet je die zw dan ook wegsmijten omdat hij niet echt eerlijk tot stand is gekomen?
    Wat is jullie ervaring?
    Hmmm. Neen. Mijn slecht antwoord: Mijn foto is eerst in mijn hoofd dan in de camera. Veel zien hun foto pas voor het eerst als ze hem open doen in Photoshop
    Mozart hoorde zijn synfonies ook niet voor het eerst bij de premiere.
    Dan gaan ze maar 'bewerken' om er 'iets' van te maken. Het grote voordeel van digitale fotografie is tegelijkertijd ook zijn grootse nadeel.
    Dat komt omdat ik 'analoog' getraind ben en geloof me, met een LF camera kun je bijna niet anders. (technisch niet en ook $$$ gewijs niet)

    Ymmv
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Hebben jullie ook die ervaring?

      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
      Hmmm. Neen. Mijn slecht antwoord: Mijn foto is eerst in mijn hoofd dan in de camera. Veel zien hun foto pas voor het eerst als ze hem open doen in Photoshop
      Mozart hoorde zijn synfonies ook niet voor het eerst bij de premiere.
      Dan gaan ze maar 'bewerken' om er 'iets' van te maken. Het grote voordeel van digitale fotografie is tegelijkertijd ook zijn grootse nadeel.
      Dat komt omdat ik 'analoog' getraind ben en geloof me, met een LF camera kun je bijna niet anders. (technisch niet en ook $$$ gewijs niet)

      Ymmv
      Je hebt ongetwijfeld gelijk. Er is ook nog een andere vervelende toepassing aan de sensorcamera verbonden om de goede fotograaf van de anderen te onderscheiden. Je kan naar hartenlust honderden, duizenden foto's nemen zonder bijkomende kosten. De kans is groot dat daar een lucky shot tussenzit waar je mee naar buiten kan komen. Dat was analoog niet mogelijk of je moest miljonair (in Bfr) zijn om dat te kunnen.
      En zoals je beweert, met bewerkingsprogramma's kan heel wat scheef rechtgetrokken worden. In de donkere kamer werd ook gefoefeld (niet pejoratief bedoeld), maar dat kon slechts op een veel kleinere schaal.
      Het wordt moeilijker en moeilijker om de echt goede fotografen tussen de massa anderen uit te ziften. De vraag die me blijft is 'moeten we de kunstenaar vinden, of de wonderbare foto'?
      Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
      www.pixeldude.be
      www.flickr.com/photos/139672558@N07

      Comment


      • #4
        Re: Hebben jullie ook die ervaring?

        Oorspronkelijk geplaatst door PixelDude Bekijk bericht
        Je hebt ongetwijfeld gelijk. Er is ook nog een andere vervelende toepassing aan de sensorcamera verbonden om de goede fotograaf van de anderen te onderscheiden. Je kan naar hartenlust honderden, duizenden foto's nemen zonder bijkomende kosten. De kans is groot dat daar een lucky shot tussenzit waar je mee naar buiten kan komen. Dat was analoog niet mogelijk of je moest miljonair (in Bfr) zijn om dat te kunnen.
        En zoals je beweert, met bewerkingsprogramma's kan heel wat scheef rechtgetrokken worden. In de donkere kamer werd ook gefoefeld (niet pejoratief bedoeld), maar dat kon slechts op een veel kleinere schaal.
        Het wordt moeilijker en moeilijker om de echt goede fotografen tussen de massa anderen uit te ziften. De vraag die me blijft is 'moeten we de kunstenaar vinden, of de wonderbare foto'?
        Ongeacht de apparatuur is volgende uitspraak mij altijd bijgebleven:

        Amateurs zoeken naar scherpte
        Professionals zoeken naar opdrachten
        Kunstenaars zoeken naar licht.

        :-)
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Hebben jullie ook die ervaring?

          Oorspronkelijk geplaatst door PixelDude Bekijk bericht
          Deze zw zijn geen bewust genomen beelden … maar wie weet dat achteraf? Moet je die zw dan ook wegsmijten omdat hij niet echt eerlijk tot stand is gekomen?
          Wat is jullie ervaring?
          Ik heb de ervaring niet, maar als ik een prima b/w zou hebben uit een slechte kleurenopname: who cares….


          Trouwens als ik het toestel op b/w zet komt er in niet Nikonsoftware gewoon kleuren uit.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Hebben jullie ook die ervaring?

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            Ongeacht de apparatuur is volgende uitspraak mij altijd bijgebleven:

            Amateurs zoeken naar scherpte
            Professionals zoeken naar opdrachten
            Kunstenaars zoeken naar licht.

            :-)
            Die uitspraak vind ik fantastisch en ga ze zonder twijfel onthouden.
            Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
            www.pixeldude.be
            www.flickr.com/photos/139672558@N07

            Comment


            • #7
              Re: Hebben jullie ook die ervaring?

              Ik hoor dat allemaal graag zeggen, maar het aantal "lucky shots" die verkocht worden als "zo bedoeld",
              wil ik de kost niet geven. De truuk is om niets te zeggen :-)
              Er zijn trouwens wereldberoemde foto's van filmsterren ed; die "lucky shots" zijn.
              Je was daar , en je hebt op de ontspanknop gedrukt. meer moet dat niet zijn.

              DPaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Hebben jullie ook die ervaring?

                Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                Ik hoor dat allemaal graag zeggen, maar het aantal "lucky shots" die verkocht worden als "zo bedoeld",
                wil ik de kost niet geven. De truuk is om niets te zeggen :-)
                Er zijn trouwens wereldberoemde foto's van filmsterren ed; die "lucky shots" zijn.
                Je was daar , en je hebt op de ontspanknop gedrukt. meer moet dat niet zijn.

                DPaul
                Zo ver moet het zelfs niet gaan: sportfotografen destijds vlamden er tijdens de match honderden filmrolletjes door voor die éne topfoto van dé goal.
                Ik meen mij zelfs te herinneren dat er een canon camera (AE-1 ? ) met een speciale rug was met een filmpatroon voor 500 fotos...

                YMMV
                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                Comment


                • #9
                  Re: Hebben jullie ook die ervaring?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                  Zo ver moet het zelfs niet gaan: sportfotografen destijds vlamden er tijdens de match honderden filmrolletjes door voor die éne topfoto van dé goal.
                  Ik meen mij zelfs te herinneren dat er een canon camera (AE-1 ? ) met een speciale rug was met een filmpatroon voor 500 fotos...

                  YMMV
                  Dat zal de Canon F1 geweest zijn, loodzwaar toestel en niet betaalbaar voor amateurs.
                  Onder het toestel werd ook een zeer snelle motordrive geschroefd.
                  Voorbeeld: HIER KLIKKEN
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hebben jullie ook die ervaring?

                    Rare dingen lees ik hier
                    Mislukte kleuropname is goede zwart/wit - het lijkt me wel dat je zwart/wit oneer aandoet door dat te stellen
                    En wat is er mis aan het nemen van meer foto's dan in het analoge tijdperk ? Je moet toch niet met paard en kar blijven rijden ?
                    Maar ik zou zeggen , zolang we onszelf niet vergelijken met Mozart is het goed
                    Voor de rest een interessant draadje
                    Groeten
                    Peter
                    mijn website : klik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hebben jullie ook die ervaring?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      Hmmm. Neen. Mijn slecht antwoord: Mijn foto is eerst in mijn hoofd dan in de camera. Veel zien hun foto pas voor het eerst als ze hem open doen in Photoshop
                      Mozart hoorde zijn synfonies ook niet voor het eerst bij de premiere.
                      Dan gaan ze maar 'bewerken' om er 'iets' van te maken. Het grote voordeel van digitale fotografie is tegelijkertijd ook zijn grootse nadeel.
                      Dat komt omdat ik 'analoog' getraind ben en geloof me, met een LF camera kun je bijna niet anders. (technisch niet en ook $$$ gewijs niet)

                      Ymmv
                      Daar ben ik het mee eens; het is eerst observeren dan fotograferen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hebben jullie ook die ervaring?

                        Enkel het resultaat telt.
                        Als je in een veld een camera zet om die wolf te fotograferen, en na 3 jaar continu foto's maken heb je één magisch shot, dan is dat het enige wat telt.

                        Het is toch volkomen logisch dat je de technologie ten dienste stelt van het resultaat.

                        Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp mensen die nu nog analoog willen fotograferen niet meer. Ik zie geen enkele reden om dat nog te doen, buiten jezelf op kosten en moeite jagen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hebben jullie ook die ervaring?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                          Enkel het resultaat telt.
                          Als je in een veld een camera zet om die wolf te fotograferen, en na 3 jaar continu foto's maken heb je één magisch shot, dan is dat het enige wat telt.

                          Het is toch volkomen logisch dat je de technologie ten dienste stelt van het resultaat.

                          Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp mensen die nu nog analoog willen fotograferen niet meer. Ik zie geen enkele reden om dat nog te doen, buiten jezelf op kosten en moeite jagen.
                          Ikzelf waag er me niet aan om analoog te fotograferen, te veel rompslomp. Ik denk echter dat je in de donkere kamer zaken kan waarmaken die met software toch niet helemaal of moeilijk te bereiken zijn. De donkere kamer geeft zijn geheimen niet zomaar prijs en ik kan verstaan dat er die hards rondlopen die de analoge fotografie verheerlijken en er hun leven voor willen geven.
                          Het leven is een illusie ... maar wel eentje die waard is om geleefd te worden.
                          www.pixeldude.be
                          www.flickr.com/photos/139672558@N07

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hebben jullie ook die ervaring?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                            Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp mensen die nu nog analoog willen fotograferen niet meer. Ik zie geen enkele reden om dat nog te doen, buiten jezelf op kosten en moeite jagen.
                            En waarom niet analoog?
                            Met geen enkel digitaal toestel kunt ge een analoge foto nabootsen.
                            Hoezo kosten?
                            Ten eerste schiet je veel meer gericht, omdat wild schieten dan inderdaad duur wordt, maar is Photoshop dan zo goedkoop?
                            En ook digitaal is de spanning weg op het wachten wat je nu eigenlijk geschoten hebt.
                            Ik zit vol ongeduld te wachten tot mijn dia's binnen zijn of totdat mijn Z/W foto's klaar zijn.

                            Analoog is meer gerichter foto's schieten.
                            Je ziet iets en je richt en houd dat beeld in gedachte.
                            Je verplaatst je dan zoveel totdat je het mooiste compo hebt gevonden pas dan schiet je.
                            Ik heb dat zelfs nog als ik met digitaal bezig ben, dat zit er gewoon ingebakken zeker?
                            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hebben jullie ook die ervaring?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Enkel het resultaat telt.
                              Laat ons de eeuwige discussie nog maar eens oprakelen.
                              Neen dus. Het resultaat telt NIET (uitsluitend). De voldoening om iets gepresteerd te hebben telt. Als ik je redenering volg, dan zijn foto's uit een flitsbak ook geweldige fotografie (edoch het resultaat telt: nl je krijgt bij overtreding een boete in de bus)
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X