Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

    Goedemorgen,

    Ik ben op zoek naar een fotograaf die enkele (semi)professionele foto's wil maken van een pas geopend restaurant in de buurt van Antwerpen. De bedoeling is om een tiental foto's van het interieur, en een tiental foto's van de gerechten te maken. De foto's moeten niet nabewerkt worden, en zouden enkel dienen om op de nieuwe website van het restaurant te plaatsen.

    Het restaurant (Belgisch - Franse keuken) is pas een maand geleden geopend, en daardoor is het budget voor de marketing (waaronder ook fotografie) jammer genoeg nog zeer beperkt. Bent u, of kent u een fotograaf die zich hiervoor graag even kan vrijmaken, stuur mij dan gerust een bericht (PB of openbaar) en uw voorwaarden. Elk voorstel is bespreekbaar.

    Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties en/of suggesties.

    Vriendelijke groeten,
    Michel
    ---

    Canon 7D

  • #2
    Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

    Hier wat tips mocht je het zelf gaan oppakken
    Afgelopen zaterdag schreef Ton een artikel over een foodfotografie shoot. Uit de reacties blijkt wel dat dit onderwerp aardig leeft onder de Photofacts bezoekers. Reden genoeg dus om eens tien tips te geven waarmee je betere foto's kunt maken van eten. Een leuk onderwerp om eens mee te experimenteren en je hebt er natuurlijk niet per se een chefkok voor nodig.

    Marije Scheening Wie wel eens naar een restaurant gaat, weet dat koks hun eten prachtig kunnen presenteren. Misschien maak je zelf ook wel eens een

    Ik geef je 5 tips voor food fotografie, hoe maak en style je de beste food foto?

    Al jaren ben ik bezig met foodfotografie maar van topfotograaf Sacha de Boer leerde ik een aantal handigheidjes. In dit artikel geef ik jou alle tips!
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

      Onderschat niet hoe belangrijk het is dat die foto's een beetje deftig uit zien.
      Dus nabewerking is essentieel, en iedere fotograaf de naam waardig zal de opdracht weigeren als je hem vraagt om een paar keer op zijn knopje te drukken en dan het kaartje maar snel in je laptop te steken.

      Anderzijds, dat hoeft ook geen fortuinen te kosten hé.

      Beter 3 goede foto's dan 10 matige.
      Misschien kan je de prijs wat drukken door een etentje voor 2 in de deal te verwerken.

      Comment


      • #4
        Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

        Pfff wat een kutzooi weer! Ik krijg er het schijt van.

        Krijg jij ook korting op de aankoop van je keuken omdat je pas gestart bent?
        Of korting op benzine voor je wagen? etc etc.... wat een flutexcuus! En de fotograaf moet het dan maar weer bekopen.
        Pak een fatsoenljjke lening waar deze kosten in begroot zijn en betaal een goede fotograaf een eerlijk loon.

        Wat je waarschijnlijk erg uit het oog verliest is de waarde van een goede foto om uw zaak en uw product te verkopen.
        Als uw potentiele klant voorbij komt en die ziet een niet afgewerkte belabberde foto van uw product zonder fatsoenlijk kleurbeheer of belichting dan zet die het gegarandeerd op een lopen. Want dat zal er zeker niet lekker uit zien.
        Dit kost u een massa aan geld.
        Dan toch niet beter uitkijken voor een degelijke marketing met ruim budget voor een degelijke geschoolde fotograaf met professionele apparatuur?

        Het succes ligt in uw handen! Think!

        Comment


        • #5
          Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

          Oorspronkelijk geplaatst door i-media Bekijk bericht
          Goedemorgen,

          Ik ben op zoek naar een fotograaf die enkele (semi)professionele foto's wil maken van een pas geopend restaurant in de buurt van Antwerpen. De bedoeling is om een tiental foto's van het interieur, en een tiental foto's van de gerechten te maken. De foto's moeten niet nabewerkt worden, en zouden enkel dienen om op de nieuwe website van het restaurant te plaatsen.

          Het restaurant (Belgisch - Franse keuken) is pas een maand geleden geopend, en daardoor is het budget voor de marketing (waaronder ook fotografie) jammer genoeg nog zeer beperkt. Bent u, of kent u een fotograaf die zich hiervoor graag even kan vrijmaken, stuur mij dan gerust een bericht (PB of openbaar) en uw voorwaarden. Elk voorstel is bespreekbaar.

          Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties en/of suggesties.

          Vriendelijke groeten,
          Michel
          Heb je n PB gestuurd . Grtjs Ronald


          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

            Goedemiddag allemaal,

            Bedankt voor de talrijke reacties via PB, ik heb jullie allemaal een privéreactie gestuurd.

            Toch nog eens even vermelden voor alle duidelijkheid - speciaal voor grommelpotten als @xafke - dat ik zelf maar al te goed begrijp dat het maken van (semi-)professionele kwaliteitsfoto's tijd, middelen en een bepaald budget vraagt. Ik ben namelijk zelf al 20+ jaar actief in de creatieve/digitale sector, en werk regelmatig samen met allerhande externe - al dan niet freelance - creatievelingen (foto, video, grafisch, ...). Kwaliteit kost inderdaad geld (én volledig terecht) maar niet elke beginnende ondernemer kan of wil meteen hoge budgetten neertellen voor bepaalde - in onze ogen - noodzakelijke marketingdoelstellingen. Ik heb in het verleden met mijn bedrijven (actief in de digitale sector) al verschillende beginnende ondernemers zo goed als gratis geholpen tijdens hun (vaak moeilijke) opstartfase. Veel van diezelfde ondernemers en bedrijven hebben mij later een veelvoud aan omzet opgebracht. Investeren in je potentieel toekomstige klantrelaties als ondernemer / bedrijf heet zoiets. Misschien moeten personen als @xafke dat eens overwegen, dat brengt vaak evenveel, zo niet meer voldoening als harde euro's op de bankrekening.

            Het restaurant waarover sprake is van een van mijn beginnende klanten, en is begin juli opgestart na een overname van de voorgaande restauranteigenaar. Dergelijke (her)opstart kost uiteraard handenvol geld (huur pand, installatie keuken, inrichting restaurant, aankoop materialen, food- en drankkost, lonen medewerkers, vergunningen, taksen, ...) en het 'probleem' is dat ze daardoor (momenteel althans) nog geen ruim budget hebben voor een uitgebreide fotoreportage.

            Vriendelijke groeten,
            Michel
            ---

            Canon 7D

            Comment


            • #7
              Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

              Er is een verschil tussen een ruim budget, een bepert budget en geen budget.

              Gratis werken zie ik alleen bij mensen die al in het netwerk zitten, en dus het potentieel zien.

              Misschien is het handig als je er bij zet: het budget is X, de verwachting is dat er interieurfoto's en foto's van een paar borden.
              Kan dit? Wiel iemand dit doen?

              Dat lijkt me een constructieve vraag.

              Comment


              • #8
                Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

                Grommelpot Xafke heeft overschot van gelijk. Ik zou mijn naam niet willen zetten onder de onbewerkte foto's die verschijnen. Dat gaat mij klanten kosten (in tegenstelling tot wat je 20 jaar ervaring zegt).

                Nu investeren met een paar honderd € voor een beperkt aantal goede foto's gaat uw klant wel een veelvoud opbrengen.
                En geef nu toe.. Wat is 600€ in vergelijking met het waslijstje aan kosten dat je daarboven aanhaalt? Juist: peanuts.

                Mits wat extra boekhoudkundige creativiteit kan je misschien nog overeenkomen om dat gespreid te betalen over 1 jaar; dat is 50€/ maand.

                Voila, je hebt mijn voorstel voor 10 interieur-foto's en 10 dish-pics.

                Gr, V.

                PS: en "even" tijd vrijmaken... dit vraagt ruim een halve dag werk.
                http://www.catchlight.be
                Like mijn page, als je iets aan mijn commentaar hebt/had.
                https://www.facebook.com/CatchlightPhotographyBelgium

                Comment


                • #9
                  Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

                  Idd . Voor niets gaat de zon op . En een goede professionele foto gaat je op Lange termijn geld opbrengen maar men denkt veel te veel op korte termijn . Heb de indruk dat er zijn die van buitenaf komen en denken dat dit een leuk forum is voor gratis diensten om budget te besparen.


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Comment


                  • #10
                    Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

                    En wat is er nu mis aan dat men een fotograaf zoekt die volgens een beperkt budget werkt ?
                    Iedereen hier aanwezig kijkt toch ook de centen na (ook al heeft hij een groot budget) om daar waar ook de laatste cent te krijgen bij aankoop van fotomateriaal ?
                    Trouwens, wat is een beperkt budget ? Nergens staat er een omschrijving.
                    Laat geïnteresseerde fotografen (al dan niet beroeps of hobbyist) via een gesprek plosen naar wat juist gevraagd wordt en laat hen dan oordelen of zij het voor die of deze prijs willen doen.
                    Misschien ook even de vinger in de wonde duwen. Wat is een eerlijke prijs ? Nergens een definitie van weer te vinden...
                    Doet me denken aan de oude sportarts van Anderlecht. Vroeg waanzinnige prijzen en iedereen vond dat redelijk ?
                    Voetbalspelers eveneens. Vind jij de wedde van een voetbalspeller normaal, redelijk ? 8.000.000 Euro per jaar of is ietske minder ook nog redelijk.
                    Trouwens, het forum is nu ook niet de plaats om over prijssetting te spreken. De vraag was en is of er iemand te vinden is. Laat die personen die interesse hebben contact opnemen met de vrager en dan zelf prijs en dergelijke onderling bespreken.

                    Kan er me nu ook eens iemand duidelijk stellen wat een professionele foto is ? Hoe kan ik dat meten, checken, ...
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

                      Goedemiddag allemaal,

                      Bedankt voor jullie reacties, zowel hier op het forum als via PB.

                      Ik heb - gezien de gepikeerde reacties van enkele forumleden - de klant gevraagd om mij asap een (maximaal) budget mee te delen dat hij bereid is vrij te maken voor een (semi)professionele fotoshoot van zijn interieur en enkele gerechten. Op die manier kan ik tenminste iets concreets voorleggen aan diegenen die eventueel interesse zouden hebben in deze opdracht. Zodra ik zelf meer informatie heb ontvangen, zal ik hier meteen een update plaatsen.

                      @Tommie1 en @Wim.Vanmaele, bedankt voor jullie constructieve reacties ... de vraag was, en is inderdaad of er hier op het forum of elders eventueel iemand te vinden is voor dergelijke opdracht, en wat zijn/haar voorwaarden zouden zijn. Niet meer en ook niet minder. Ik geef wel toe dat ik in mijn initieel forumbericht misschien iets concreter had moeten zijn richting beschikbaar budget, maar ik moet het helaas zelf ook maar doen met de weinige informatie die ik tot nu toe van mijn klant heb gekregen.

                      Nogmaals, en voor alle duidelijkheid: (1) ik apprecieer/waardeer fotografen en hun harde werk voor de volle 100%, (2) ik ben hier niet gekomen om wie dan ook tegen het hoofd te stoten, en (3) ik heb ook nergens gevraagd aan wie dan ook om gratis te moeten werken.
                      ---

                      Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

                        Je probeert je er goed uit te praten maar die vis bakt niet bij mij. Ik ken die gladde verkoper praatjes wel.

                        Uw insteek was heel duidelijk van begin af aan en uw verdere reacties maakte dat niet goed.

                        Fotografen die het niet eens zijn dat ze moeten werken onder de prijs zijn "grommelpotten" ??? (en dan ben je nog heel lief geweest want je had waarschijnlijk iets anders in gedachten).
                        Daarmee weet je al direct welk soort vlees je in de kuip hebt als je al direct geschoffeerd en ondergewaardeerd wordt gewoon omdat je een nette marktconforme vergoeding wil.
                        Ik heb levenservaring genoeg om te weten hoe dit verder gaat.

                        De fotograaf moet voor een hongerloon (met verlies) dit werk maken en de klant zal zeuren tot in het oneindige omdat het nooit goed genoeg zal zijn.
                        De reden is dat het totaal ontbreekt aan realiteitsbesef en respect van uw kant en uw klant mogelijks ook (als je hem al niet aan het bedonderen bent).
                        Vermoedelijk wil jij ook nog "intermediate" gaan spelen en op de kost van de fotograaf even goed bijtellen. Ik ken dit soort praktijken genoeg van uit de immosector waar dit ook wel eens voorkomt.
                        Ook iets wat veel voorkomt in "fashion" (het zeer lage slonsen segment wel te verstaan)
                        Wie hier in stapt gaat gewoon een ritje miserie tegemoet.

                        De reden dat ik hier zo op inhak is dat ik een triestige teneur van ondernemen moet vaststellen.

                        Blijkbaar is de opdrachtgever al +20 jaar actief met samenwerkingen met diverse creativelingen fotografen, videografen,....
                        Als je na 20 jaar geen goede zakelijke contacten en referenties over hebt, waar zijn die dan allemaal naartoe? Of heb je ze allemaal gedumpt toen ze normale prijzen begonnen te vragen?
                        Blijkbaar niet erg slim om hier in te "investeren".
                        Ik heb het antwoord: Die zijn allemaal gaan lopen van de miserie!

                        Je beweerd al veel reactie ontvangen te hebben in PM. Dat is goed mogelijk maar ik weet dat je de volle pot zal moeten betalen en dat je er van geschrokken zal zijn.

                        Je bent nog steeds op zoek waaruit blijkt dat je dan toch niet krijgt wat je gehoopt had.

                        Blijkbaar ga je nu pas navragen wat het budget is omdat je blijkbaar tegen de muur op loopt. Daar moet nog uw "procentje" bij. Maar dat is extreem slordig van je dat je dat niet vooraf al voorzien had.
                        Met +20 jaar ervaring moet je de gangbare prijzen een beetje kennen denk ik zo. Je weet ze wel hoor maar wil dat niet betalen. Je moet bij mij niet van de domme haas spelen.
                        Je bent gewoon een keislechte ondernemer en op zoek naar een slachtoffer om in dit roekeloos avontuur van uitbuiting te springen.

                        Collega´s fotografen zullen wel weten dat ze dit soort dingen moeten aanpakken met een stevig contract zodat ze er niet onderuit kunnen.
                        Een nette verloning voor je materiaalafschrijving, verzekeringen, abonnementen, diverse kosten, uurloon, RSZ, verplaatsingskosten, kosten nabewerking, prints en creatieve input.
                        Laat u niet bedonderen met smoesjes. Uw werk is zijn geld waard! En doe niet mee aan braderie.
                        UW naam staat onder dit werk. En als je onder de prijs gaat werken dan is dat voor lange tijd onomkeerbaar en ga je een totaal verkeerd marktsegment aanspreken.
                        Respect ga je hiervan niet vangen, hooguit een negatieve naamsbekendheid met nog een paar extra profiteurs die staan aan te schuiven om het ook onder de marktprijs te krijgen.
                        Zo van "joske doet het wel voor 1/3 van de prijs".

                        Laat u hier niet aan vangen collega´s en stuur hem maar een dikke offerte. En leg zeer goed vast in contract wat er verwacht wordt voordat u later naar de advocaat moet.
                        Maar beter nog is hier niet aan te beginnen want dit voelt echt niet goed aan.

                        Met vriendelijke groeten,
                        de grommelpot, realist en ervaringsdeskundige

                        Comment


                        • #13
                          Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

                          Bon als het hier zo zit, en er mij ronduit onbeschofte insinuaties en verwijten naar het hoofd gesmeten worden die kant noch wal raken, dan stopt het hier voor mij. Misschien nog een tip voor mensen als @xafke, als u zo'n grote realist en ervaringsdeskundige zou zijn als u beweert te zijn, dan zou u moeten weten dat u best niet te snel moet oordelen over mensen die u van haar noch pluim kent.
                          ---

                          Canon 7D

                          Comment


                          • #14
                            Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

                            Xafke heeft volledig gelijk. Het is immer de fotograaf die als sluitpost dient: nooit de leveranciers aan de beginnende ondernemer; ook niet de ontwerper/drukker van reclamemateriaal. Nee meneertje i-media zij trappen evenals u er niet in om gratis te werken. Het is brutaliteit ten top en minachting voor fotografen om bij hen te gaan bedelen, uit eigen ervaring weet ik dat u daarin niet de enige bent. Een tip, ik neem aan dat u of de startende ondernemer een smartphone bezit en ga u gang met het maken van plaatjes als de kwaliteit naar uw zeggen (geen nawerking) niet belangrijk is. U vraagt om (semi)professionele foto's, nu dat is onmogelijk half professioneel bestaat niet, net zomin dat er (semi)professionele restaurants bestaan met een half gedekte tafel waar je soep zonder bestek uit een bord slurpt, maar wellicht een idee voor u.

                            Comment


                            • #15
                              Re: [Gezocht] Fotograaf voor korte restaurant-shoot (interieur + gerechten)

                              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                              Pfff wat een kutzooi weer! Ik krijg er het schijt van.

                              Krijg jij ook korting op de aankoop van je keuken omdat je pas gestart bent?
                              Of korting op benzine voor je wagen? etc etc.... wat een flutexcuus! En de fotograaf moet het dan maar weer bekopen.
                              Pak een fatsoenljjke lening waar deze kosten in begroot zijn en betaal een goede fotograaf een eerlijk loon.

                              Wat je waarschijnlijk erg uit het oog verliest is de waarde van een goede foto om uw zaak en uw product te verkopen.
                              Als uw potentiele klant voorbij komt en die ziet een niet afgewerkte belabberde foto van uw product zonder fatsoenlijk kleurbeheer of belichting dan zet die het gegarandeerd op een lopen. Want dat zal er zeker niet lekker uit zien.
                              Dit kost u een massa aan geld.
                              Dan toch niet beter uitkijken voor een degelijke marketing met ruim budget voor een degelijke geschoolde fotograaf met professionele apparatuur?

                              Het succes ligt in uw handen! Think!
                              Ik zag de titel en wist gewoon dat zuurpruimen zoals jij zouden komen gal spuwen.
                              Er zijn nog steeds fotografen die aan het begin van hun carrière proberen een deftige portfolio uit te bouwen.
                              Dit soort opdrachten is daarvoor een uitstekende gelegenheid. Gewoon natura in ruil voor een dienst.
                              Niks verkeerds mee.

                              Ik wist dat de topic starter weggejaagd zou worden. Stelletje azijnpissers.

                              Comment

                              Working...
                              X