Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

    Hallo,

    Ik vraag me eigenlijk af hoe fotografen opdrachten krijgen. Zijn jullie op bepaalde site's aangemeld? of ....

    Ik weet dat de beste reclame mond tot mond reclame is. Maar als pas beginnende is dit natuurlijk heel moeilijk.


    Een goed 1,5 jaar geleden ben ik serieuzer begonnen met fotografie, en ben ik begonnen met trouwen, communies, ... te fotograferen.
    En als ik dan de vraag kreeg, was dit vaak een paar weken op voorhand of soms zelfs maar 1 week op voorhand, als ik nog beschikbaar was.

    Nu gaat het ondertussen al iets beter, en heb ik al een paar communie's en een paar trouwen op staan voor volgend jaar. Dus ik merk dat mensen me al sneller boeken.

    Nu dit is niet mijn hoofdberoep, ik werk nog altijd fulltime ergens, dus het is ook niet erg als ik een hele tijd geen aanvragen heb. Ik heb nog altijd mijn inkomen dus.

    Maar ik zou dit dus wel meer willen doen, en als fotograaf zelfs mijn hoofdberoep willen maken.


    Dus Zijn er bepaalde site's, of hoe doen andere fotografen dit?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

    Je bent goed bezig in de basis.
    Portfolio bouwen van fotomateriaal maar ook van klanten en de rest komt vanzelf als je goed bent.
    Spelen met social media kan de boel versnellen. Doe promoties en acties. De mensen houden er van.

    Comment


    • #3
      Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

      @buurmanBert,

      Dankje voor je reactie.
      Ik heb opzowel flickr, facebook en instagram een portfolio, dus op dat vlak zit het wel goed denk ik.

      Maar misschien moet ik met mijn social media nog meer spelen, zoals je zegt promoties en dergelijke

      Comment


      • #4
        Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

        belangrijkste om het te maken in fotografie = marketing. er zijn 100de mensen die sterke foto's maken maar er zijn er maar weinig die zich goed kunnen verkopen.
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #5
          Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

          Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
          belangrijkste om het te maken in fotografie = marketing. er zijn 100de mensen die sterke foto's maken maar er zijn er maar weinig die zich goed kunnen verkopen.
          Volg ik 100%
          Kortingen en mensen erin betrekken werkt echt goed, meedoen in een wedstrijd voor fotografen en eens gekozen worden (moet zelfs niet eerste zijn) werkt ook erg goed, in de volksmond gaat zoiets vlug, den dienen met zijn awards weetjewel

          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
          portfolio en workshops:
          https://www.bennybulke.com/

          Comment


          • #6
            Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

            Heb je een website? Flickr, instagram en facebook zijn leuk, maar geen volwaardige vervanging voor een eigen site.

            Comment


            • #7
              Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

              @unalom,
              Dankje voor je reactie. Marketing is uiteraard alles.

              @bulke41,
              Misschien moet ik inderdaad wat wedstrijden opzoeken, en hier wat meer aan meedoen.

              @Jezfor,
              nee een eigen website nog niet. Dus wel die 3 sociale media. Uiteraard is dit geen volwaardige vervanger.
              Maar met deze sociale media bereik je naar mijn mening wel meer mensen. Omdat je wel een website kan hebben, maar de mensen moeten deze natuurlijk ook nog altijd vinden.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

                Zelf maar hobbyfotograaf, maat aan niet te hoge tarieven beginnen om portfolio op te bouwen en voldoende opdrachten binnen te krijgen om ervaring op te doen en netwerk uit te bouwen.

                Ben benieuwd naar u portfolio. Misschien linkje naar u fb pagina. Mogelijks kunnen prof. fotografen daar ook nog tips op geven?

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

                  Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
                  belangrijkste om het te maken in fotografie = marketing. er zijn 100de mensen die sterke foto's maken maar er zijn er maar weinig die zich goed kunnen verkopen.
                  Zij die zich goed kunnen verkopen zijn niet altijd de beste vakmensen. Gladde praatjes verkopen goed.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                    Zij die zich goed kunnen verkopen zijn niet altijd de beste vakmensen. Gladde praatjes verkopen goed.
                    Maar zij die zich niet kunnen verkopen hebben geen opdrachten ongeacht hun kunde

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

                      @spice,
                      Uiteraard als je een te duur tarief hebt als beginner, gaan de mensen u niet boeken. Waardoor je dan weer geen portfolio hebt. Wat natuurlijk belangrijk is.
                      Maar ik vindt dat je ook niet te goedkoop mag gaan. Mijn tarief is er tussenin.

                      Dit is mijn FB: https://www.facebook.com/pg/fotograf...os/?tab=albums
                      en dit is mijn flickr: https://www.flickr.com/photos/jeroenhouben/albums

                      Op mijn flickr pagina staan ook nog een paar extra concert foto's.

                      Maar uw portfolio wil ik ook wel eens zien, en van andere uiteraard ook. Zo kan ik er alleen maar van leren.


                      @Eenbes,
                      mee akkoord, maar dat zul je altijd hebben.


                      @bulke41,
                      Helemaal mee eens.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

                        Wat je vooral nodig hebt is een netwerk van mensen die jou kennen als een goed fotograaf of mensen die uw stijl en manier van werken apprecieren.
                        Dan helpt het om af en toe ook gratis of voor spotprijsje wat leuke shoots doen met de kinderen of families (bv kerstthema, valentijn, pasen, ...) En als tegenprestatie vraag je dan of je de foto´s mag gebruiken voor portfolio.
                        Zo kan het heel snel gaan als uw prijzen goed zitten in verhouding tot je werk.
                        Het hangt natuurlijk ook sterk af van waar uw specialiteit ligt. Met landschappen en macro ga je bv weinig mensen aanspreken voor een trouwreportage.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          Maar zij die zich niet kunnen verkopen hebben geen opdrachten ongeacht hun kunde

                          Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
                          Klopt, je moet de juiste balans vinden tussen “genoeg” praatjes, en toch zichtbaar zijn.

                          Vergeet in elk geval het gezegde: goed wijn behoeft geen krans.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

                            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen1357 Bekijk bericht
                            Maar uw portfolio wil ik ook wel eens zien, en van andere uiteraard ook. Zo kan ik er alleen maar van leren.
                            Ik ben puur hobbymatig bezig met fotografie en verschillende 'soorten', dus voor men paar huwelijksreportage best via fotoalbums zoeken: https://www.facebook.com/BenSiessensPhotography/

                            portfolio's van professionele fotografen zijn uiteraard uitgebreider en beter

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe aan foto opdrachten (trouw / communie / ...) komen als beginnende fotograaf.

                              Hoe ik er aan begonnen ben?

                              Eerst via familie-leden die trouwden en graag door mij de foto's laten trekken.
                              Dan zijn er op dat trouwfeest wel altijd koppels die graag ook met jou zouden samen werken. En dan is de bal aan het rollen.

                              Blijf steeds jezelf op een trouwfeest. Neem altijd een paar extra handen mee en/of een extra hemdje(bij warm weer is dit heel comfortabel)

                              Comment

                              Working...
                              X