Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Polaroid peel-apart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Polaroid peel-apart

    Ik heb onlangs een Hasselblad met Pola 100 rug op de kop getikt, een oude liefde als het ware.

    Nu zou ik willen de negatieven van de Polaroids (het zijn nu eigenlijk Fuji's) inscannen. Ik heb al heel wat filmpjes zien passeren op internet, en men spreekt telkens van "bleach" en ik zie dan iets dat lijkt op WC-eend, maar weet iemand met welk product of middel ik de negatieven kan vrij maken? Voor alle duidelijkheid, het gaat dus om het deel van de Polaroid dat je "afpelt" en normaal gesproken weggooit. Daar staat een negatief beeld op, maar er zit op de achterzijde een zwarte film die er op een of andere manier af moet met een bijtend product.

    Graag hoor ik of er mensen zijn die dit ook doen (deden) en of er tips zijn.

  • #2
    Re: Polaroid peel-apart

    Oorspronkelijk geplaatst door pocket Bekijk bericht
    Ik heb onlangs een Hasselblad met Pola 100 rug op de kop getikt, een oude liefde als het ware.

    Nu zou ik willen de negatieven van de Polaroids (het zijn nu eigenlijk Fuji's) inscannen. Ik heb al heel wat filmpjes zien passeren op internet, en men spreekt telkens van "bleach" en ik zie dan iets dat lijkt op WC-eend, maar weet iemand met welk product of middel ik de negatieven kan vrij maken? Voor alle duidelijkheid, het gaat dus om het deel van de Polaroid dat je "afpelt" en normaal gesproken weggooit. Daar staat een negatief beeld op, maar er zit op de achterzijde een zwarte film die er op een of andere manier af moet met een bijtend product.

    Graag hoor ik of er mensen zijn die dit ook doen (deden) en of er tips zijn.
    Onbekend met dit procédé maar 'bleach' is eau-de-javel in goed Vlaams.
    YMMV
    Ach nostalgie naar polaroid 55
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Polaroid peel-apart

      Bleach is inderdaad bleekmiddel oftewel javel. Zelf nog niet geprobeerd, ik zou zeggen probeer het met eentje.

      Comment


      • #4
        Re: Polaroid peel-apart



        Deze zegt "gewoon bleekwater". Geen gels of dergelijke. In die kleine busjes WC-eend zit gewoonlijk gel !

        Comment


        • #5
          Re: Polaroid peel-apart

          Ik heb vandaag "javel" gekocht, en zal dat morgen eens proberen. Jullie krijgen zeker feedback!

          Comment


          • #6
            Re: Polaroid peel-apart

            We zijn benieuwd.

            Comment


            • #7
              Re: Polaroid peel-apart

              Dit werkt echt geweldig. Randen bijgeknipt, op een vochtig glas geplakt en dan de javel (toch in gel, want zuiniger en minder kans op spatten) er over. Even laten inweken, en dan voorzichtig alle zwart er af geveegd. Spoelen, en toen had ik een mooi negatief. Toen moest ik dit nog scannen, en dat was een heel gedoe, omdat mijn scanner telkens maar een half negatief "zag". Uiteindelijk heb ik dan zelf een masker gesneden en daar dan het negatief opgeplakt. Was bijna even spannend als vroeger je foto te zien opkomen in de doka.

              Comment

              Working...
              X