Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ruis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ruis

    Hoi,

    Ik ben een beginnertje en kreeg als opmerking op een foto dat er teveel ruis aanwezig was.
    Het internet heeft mij al wat informatie bezorgd, maar kan iemand mij nog wat meer bijleren hierover?
    Ik post een foto van mij als voorbeeld, deze is te vinden in de beginnershoek als 'Duifje'.



    -1- hoe zie je dat er ruis is? Ik zie het zelf niet, of het moet echt héél zwaar zijn dat je echt korrels op de foto ziet. Maar op mijn foto zie ik dat niet. Kan iemand mij aub aanwijzen / uitleggen hoe je dat ziet?

    -2- hoe kan je deze ruis voorkomen? Ik lees dat je lichtomstandigheden goed moeten zijn en liefst geen te hoge ISO gebruiken. Nu staat mijn (bridge)camera op dit moment nog op de automatische stand, omdat ik het toestel nog aan het leren kennen ben en ik nog alle snufjes en knopjes erop moet leren. De foto Duifje is gemaakt in een park tijdens daglicht, het was bewolkt, maar niet schemerig of donker, gewoon daglicht. Hoe kan je in zo een geval voorkomen / werken aan om zo min mogelijk ruis te hebben?

    Alvast bedankt!
    Blacky

  • #2
    Re: Ruis

    1. Ik denk dat dat je moet zoeken naar een spikkel patroon die niet hoort bij het onderwerp. Zo zie ik echt wel ruis in de foto.

    2. Werken vanaf statief is ook een optie. Al gaat dit minder makkelijk bij bewegende onderwerpen
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Ruis

      Beginnen bij de belichtingsdriehoek te leren, zonder die basis is het zelfs moeilijk uit te leggen wat je minder goed doet of wat waardoor beter kan....

      Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
      portfolio en workshops:
      https://www.bennybulke.com/

      Comment


      • #4
        Re: Ruis

        Het zou ons al veel helpen moest je de exif gegevens van de opname even meegeven of deze gewoon in de opname laten zitten
        Pas dan kan men zien wat er fout (of minder goed) is gegaan

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Ruis

          Wat is de belichtingsdriehoek? Ik ben echt beginner, beginner .
          Hieronder de exif data die ik kan vinden, hopelijk geef ik hier de juiste en nodige info?

          Camera: Sony DSC-HX400V
          Aperture: f/6.3
          Exposure time: 1/250 (0.004 s)
          Exposure compensation: 0 EV
          Flash: off
          Focal length: 214.53 mm
          ISO speed: 640
          White balance: auto

          Comment


          • #6
            Re: Ruis

            ruis zie ik hier toch ook niet direct. Maar scherpte mankeert de foto wel. Maar dat is eigen aan de hx400v. Ik heb deze ook gehad en hem net om deze reden weer weg gedaan.
            De foto's (op groter brandpuntafstand) leken me altijd alsof ze deels met verf gemaakt waren; uitgesmeerd.

            Comment


            • #7
              Re: Ruis

              Oei... ik heb hem gekocht omdat die zoom me interesseerde, hopelijk toch geen miskoop gedaan?

              Soit, ik heb vandaag al wat bijgeleerd over de belichtingsdriehoek en ga het in de nabije toekomst eens wat uitproberen.
              Deze foto is gemaakt in de 'luie-mensen-stand' (automatisch), dus heb ik zelf niets gedaan aan de ISO enzo.
              Ik ga oefenen en proberen er zelf meer met te prutsen in de hoop betere foto's te maken!

              Comment

              Working...
              X